Fallout - Cover

Fallout – kdysi dávno, v předaleké budoucnosti

3. 11. 2021
Zdroj náhledu: bethesda

Bylo nebylo, léta páně 1997 společnost Interplay Entertainment vypustila do světa RPG hru s názvem Fallout, praotce úspěšné a silné značky, která je tu s námi dodnes. A to je co říct, protože velká spousta titulů z té doby dnes dlí ve věčných lovištích zapomnění, připomínána jen nerdy při jejich seancích. Fallout měl to štěstí, že patří k nemnoha letitým sériím, navíc s poměrně vyrovnanou a vysokou kvalitou (no dobře, Fallout 76).

O co gou?

Fallout je 2D tahové izometrické RPG, které staví na zajímavém příběhu a především na pojetí okolního světa. Úvod do děje je prostý a mnoho nevyspoileruji, když vám jej ve stručnosti představím. V roce 2077 došlo k jaderné válce, kterou přežila jen hrstka obyvatelstva, většinou v předválečných krytech, takzvaných vaultech. No a v jednom takovém vaultu, konkrétně Vaultu 13, se jednoho dne proberete a Správce, jakýsi vůdce nebo ředitel, vás informuje o tom, že se pokazil čip, který slouží k recyklaci vody. Obyvatelé nejsou schopni jej opravit ani nahradit, takže vyšlou vás, abyste jeden získali a přinesli zpět. To celé musíte zvládnout do 150 dnů, po které vault vydrží. Jak prosté, takže vybaveni informací o lokaci nejbližšího známého vaultu a menším ranečkem vybavení jste vystrčeni jednoho krásného rána roku 2157 za těžké pancéřové dveře a hybaj do světa.

Zdroj: bethesda

Je to hnusné?

Je. Ať už obrazně, kdy svět zpustošený dávnou tragédií přijal drsná a primitivní pravidla a celý je špinavý a zaplivaný, tak prakticky. Grafika stárne jako pes, byť po chvilce si člověk zvykne a přepne se v duchu do doby před 24 lety a necítí se být nějak zásadně limitován. Pokud by šlo o 3D FPS z této doby, oči by bolely více. Zároveň je hra díky velké popularitě dodnes živá, a tak se jí dostává péče. Je proto možné široké nastavení rozlišení dle současných monitorů, byť s drobnými kompromisy. Zároveň do hry neustále vychází množství patchů, modů a dalšího komunitního obsahu, včetně takových perliček, jako je možnost kompletního grafického upgradu do vizuálu druhého dílu, který je přece jenom vymazlenější. Každopádně dobrou zprávou je, že vše dnes běží krásně stabilně, svižně a dobře funguje na současných systémech (s drobnými problémy na Windows 8, ale lehce řešitelnými).

Bude mě to bavit?

To si sakra piš! Pokud jde o herní mechanismy, ty zestárly se ctí. Současný hráč je většinou zvyklý na trochu dynamičtější hratelnost, ale relativně rychle se lze do hry dostat a naplno si ji vychutnat. Hra si totiž kultovní status nevydobyla jenom perfektní hratelností, okouzlujícím světem a netradičním příběhem, nýbrž i obrovským množstvím popkulturních odkazů a easter eggů. Herní svět se dělí na velkou mapu pro rychlé cestování a malou, taktickou, pro pohyb v rámci dané lokace. Postupně tak procházíte jednotlivá města či osady, svádíte boje, kecáte s NPC, sbíráte předměty a výzbroj nebo třeba nabíráte parťáky. U těch se krátce zastavíme, neboť zejména jeden z nich, pes Dogmeat, se stal pro celou hru jaksi příznačným a typickým. Významný je ještě z jednoho důvodu. Snad nevyspoiluji příliš, když řeknu, že to s ním dle záměru autorů moc dobře neskončilo, což ovšem hráči nenechali jenom tak a tvůrcům navzdory přišli na způsob, kterak chlupáče ochránit. To, jak jistě uznáte, je naprosto nevídané a jen to dává jistou představu o tom, jakou míru svobody hra hráčům nabízí. Tolik, že prostě umožňuje přechytračit tvůrce/architekty, což z hráčů tvoří svého druhu Nea a ze hry Matrix. A to se sakra počítá.

Zdroj: bethesda

Koloniál u brahmíny

Jelikož se nacházíme v poměrně vzdálené budoucnosti, je herní svět doslova posetý připomínkami dob minulých i současných. Jednotlivá místa mají silnou a osobitou atmosféru, kde je hodně vidět lidová tvořivost. Pokud jde o zbraně, platí to samé. Jejich škála sahá od jednoduchých chladných po futuristické kousky, nad kterými srdce každého válečníka zaplesá. Stejně tak jsou zde i osobní brnění, jehož význam časem roste, neboť kdo by chtěl schytat zásah laserem do hrudi kryté jenom trikem, že? Výzbroj a výstroj tedy rozhodně nezklame a na výběr je toho dost. Rovněž se dají najít různé potraviny a ostatní věci obnovující zdraví.

S.P.E.C.I.A.L.ní host

Hra nabízí možnost hrát za jednu z předdefinovaných (a není důvod, proč na to přistupovat) postav nebo si vytvořit vlastní, přičemž ke slovu přijde rozdělení bodů k jednotlivým atributům podle toho, jak hru chcete hrát. Dále máte na starost i přidělování bodů k jednotlivým dovednostem a v neposlední řadě perky, nebo chcete-li speciální bonusy a schopnosti. Chcete být nabušený golem, který se dorozumívá jenom skřeky? No problemo. Mrštný zloděj? Geniální ajťák? Megaukecaný chlápek co vymámí z jalovice stádo krav? Xena, princezna zálesnice? Vše je možné a přímo to ovlivňuje možnosti v rozhovorech s NPC, ceny při obchodování a množství situací, kdy se jde situace řešit dobrým slovem vs. po chlapsku, tedy olovem mezi světla. Hra nabízí možnost chovat se jako novodobý mesiáš, šedá myš či třeba Darth Vaderovo ďábelské dvojče. Podle toho se pak dočkáte unikátních možností a konců. Jaké další retro hry podle vás jsou stále v kurzu?

Zdroj: igdb

Fallout je začátek jedné z nejzásadnějších herních sérií. Nevyvolá dnes stejné WOW jako v roce uvedení na trh a některé mechanismy dnes působí mírně zastarale, ale na straně druhé nabídne zajímavý herní svět a velmi dobrý příběh s několika konci dle zvoleného postupu a přístupu. Potěší náhodná setkání, popkulturní narážky a easter eggy. Díky Steamu a modderům si jej bez problémů užijete na současných systémech v patřičném rozlišení či s bohatším obsahem. Komunita kolem je navíc stále aktivní a první Fallout tak stále žije.

Recenzi pro Gaming Professors napsal Vladimír Klosse.

• zajímavý příběh
  • otevřený svět s řadou možností