Farming Simulator 22 - Cover

Farming Simulator 22 – invaze farmářů pokračuje

29. 12. 2023
Zdroj náhledu: IGDB

Švýcarská společnost Giants Software nám už od roku 2008 servíruje digitální verzi zemědělského života v sérii Farming Simulator a je stále co zlepšovat. Titul Farming Simulator 22 vyšel s českými titulky 22. 11. 2021 na PC, PS5, PS4, Xbox Series X/S, Xbox One a Stadia. Hra je recenzovaná na platformě Steam.

Začátek kariéry

Novou kariéru lze tradičně rozjet ve třech odlišných konfiguracích. První varianta je nejlepší pro začínající hráče nebo pro ty, kteří chtějí co nejdříve do akce. Jedná se totiž o nastavení s již existující farmou a základním vozovým parkem. Další varianty kampaně počítají s tím, že si stroje nebo budovy pořídíte sami a rozmístíte dle svého uvážení, což je samozřejmě další práce navíc. Farming Simulator letos nabízí tři mapy, z toho dvě jsou zcela nové. První lokace Elmcreek představuje středozápad USA a obsahuje na osmdesát polí.

Druhou novou mapou je Haut-Beyleron, která je situovaná do jižní Francie. Kromě klasických plodin, které známe z předchozích dílů, jsou zde vhodné podmínky pro novinky v podobě pěstování oliv a hroznů. Díky tomu si myslím, že řada hráčů tuto mapu upřednostní, navíc představuje zajímavý mix skoro padesáti větších a menších polí. Třetí mapou je pak Erlengrat, což je převod z Farming Simulator 19 zobrazující Švýcarsko s travnatými pastvinami a ideálními podmínkami pro chov dobytka.

V březnu zasít a v prosinci prohrnovat sníh?

Doposud se o různá roční období v sérii Farming Simulator starali pouze sami fanoušci skrze modifikace.
Zatímco dříve jste se nemuseli ničím řídit, nyní musíte postupovat v souladu s dvanáctiměsíčním kalendářem, kde máte vyznačeno, v kterých měsících je možné konkrétní plodinu vysadit a kdy posléze očekávat sklizeň.

Ztvárnění sněhu mě ve Farming Simulator 22 příliš nenadchlo. Pokud byste čekali sněhovou pokrývku, třeba jako ve hře Snowrunner, budete těžce zklamáni. Celé ztvárnění zimy připomíná spíše kosmetický grafický mod než cokoli jiného. Ano, lze si třeba koupit k traktoru sněhovou radlici a jakože shrnovat sníh z cest, ale to je tak všechno. Sněhová pokrývka nemění fyziku hry, a ani chování vozidel.

Zdroj: Giants Software

Co tak si dát jahodový dort?

K přetváření surovin je navíc potřeba vlastnit výrobní budovy, kdy jich pár lze zakoupit přímo na mapě, případně je postavíte na vašem pozemku. A to nás přivádí k režimu výstavby, skrze nějž stavíte nejen zmíněné produkční body, ale i další dodatečné budovy a dekorace. Ten měl od minula projít úpravami, avšak se stále jedná o velice těžkotonážní záležitost, které bolestivě chybí možnost zpětné editace umístěných objektů či okamžité vrácení v případě koupě toho nesprávného. Z tohoto pohledu taktéž příliš nechápu nemožnost odstranění původních objektů z mapy, které na vašem pozemku ve výsledku spíše překáží.

Co nové plodiny a zvířata?

Z nových plodin tady máme hroznové víno a olivy. Tyto dvě plodiny se nedají jen tak sázet, ale musí se postavit na daném poli či louce.
Dále tady máme čirok a skleníky. Ty se dají postavit na libovolné místo na mapě a musíte do nich akorát doplňovat vodu, aby vám následně produkovaly rajčata, jahody či salát. Tyto a další produkty posléze lze prodat nebo skladovat, ale také je můžete využít v produkčních řetězcích.

Co se týče zvěře, nic moc se nemění. Byly přidány včely, které produkují med a nepotřebují žádnou péči a jako takové osvěžení hry srny, které pobíhají po lese či poli ale bacha, dokáží být zákeřní.

Zdroj: Giants Software

Multiplayer

Multiplayer je zkrátka s touto sérií spjat a celá komunita s otevřenou náručí u nového dílu přivítala podporu cross-play. Ta zajišťuje, že se mezi sebou spojí hráči na počítači i konzolích PlayStation a Xbox, aby společně pracovali na polích a dělali vše, co je v tomto titulu baví.
Multiplayer lze hrát až se šestnácti hráči na PC a osmi hráči na konzolích či v cross-playi. Hra ve více lidech umožňuje více farem a výpomoc v podobě vypůjčení strojů či peněz.

Je tady jedno ale, musíte si dát pozor na modifikace. Ty totiž musí mít všichni hráči stejné a musí být dostupné na všech platformách. Sloty pro modifikace na konzolích byli razantně navýšeny – z 1299 slotů je jich 2749 na PS4 a Xboxu One a 5155 na next-genu. To otevírá dveře pro používání více modů.

Optimalizace a vizuální styl

Co se optimalizace hry na PC týče, momentálně nemám žádné výhrady. Značně nepříjemné počáteční škubání obrazu vyřešil už první patch vývojářů a od té chvíle si není na co stěžovat. Trochu jinak je to s vizuálním zpracováním. Na dnešní možnosti působí hodně aspektů nedotaženým, či přímo odpuzujícím dojmem. Zemědělské stroje si ve směru vizuálu vedou rozhodně nejlépe a je vidět, že si s nimi dali vývojáři práci. Okolí už tak dobře nevypadá a stmívání, jako když vypne lampu, by člověk čekal spíše u hry od indie studia s minimálním rozpočtem.

Nicméně Farming Simulator 22, přestože je tedy hrou se spoustou nedostatků, dokáže nabídnout obsah na mnoho desítek hodin, v nichž se budou příznivci polí a zemědělských strojů skvěle bavit. Možností vyžití je opravdu takové množství, že se dá využít i k opětovnému rozehrávání podle libosti na všech třech mapách. To, že hra umožňuje multiplayer (navíc mezi všemi platformami), je také skvělý tah. Je určitě škoda, že vývojáři nevěnovali větší pozornost vizuálu a neposunuli ho na úroveň dnešních her. Stejně tak mohli pohnout s dalším nešvarem, kterým trpěla i předešlý díl série, a to konkrétně s (ne)živostí světa. Za největší chybu ale osobně považuji příšerný tutoriál, který by se dal použít jako ukázkový příklad toho, jak vypadat nemá. Tutoriál není stavěný pro hráče, kteří hrají Farming Simulator poprvé, a z nějakého nepochopitelného důvodu chybí výuka jednotlivých činností. Místo toho v menu najdete pár stránek textu a na oficiálních stránkách postupně se rozrůstající tutoriál ve formě textu a obrázků.

Zdroj: Giants Software

Na Farming Simulator 22 jsme čekali tři roky, abychom se dočkali slibného, ale nedotaženého zimního období a zástupu zastaralých systémů, na které ruka vývojáře už roky nesáhla. Čest novému dílu dělají hezčí modely strojů a animace, obrovské množství možností a hlavně endgamový obsah v podobě produkčních řetězců, které jsou důvodem, proč by si fanoušci žánru měli nový díl pořídit. I přes jeho nedotaženost v něm snadno stráví stovky blažených hodin. Zkrátka a jednoduše, je pořád co upravovat a vývojáři by měli vzít v potaz, co vlastně hráči chtějí.

Recenzi pro Gaming Professors napsal Luděk Novotný.

• produkční řetězce
  • realističtější zvuky