Forgive me father 2 - úvod

Forgive Me Father 2 – šílenství je zpět

6. 11. 2023

Temné retro hororové FPS inspirované Lovecraftovými romány je zpět. Vývojáři z Byte Barrel nám přináší Forgive Me Father 2, jež se alespoň prozatím nachází v předběžném přístupu. Hra pokračuje ve známém duchu prvního Forgive Me Father. Můžete se tak těšit na likvidování nepřátel na malé drobky, krvavé šplíchance na stěnách, a to vše doprovázené pořádným heavymetalovým nářezem. Nechť šílenství pokračuje.

Cesta za odpuštěním

Společně se s vaším známým knězem z prvního dílu vydáte na cestu za spásou. Vydržíte společně s ním balancovat na hranici zdravého rozumu, nebo vaši duši pohltí naprosté šílenství? I v tomto díle se podíváte do již známého městečka Pestisville. Nejdříve se však musíte probít přes psychiatrickou léčebnu, kde strávíte nejvíce času. Vypadá to totiž, že jste jedním z jejich pacientů. Vaše postava („nejmenovaný pacient“) si zde může číst dopisy (tyto dokumenty vám posílá váš spolužák z kněžského semináře), jež jí po dokončení každé úrovně přijdou a vysvětlí jí další kus temného příběhu odehrávajícího se na pozadí. Z prvního z nich se dozvídáte právě o nově vybudované psychiatrické léčebně, kvůli níž lidé v Pestisville nemohou spát. Každou noc se z budovy ozývají nelidské zvuky. Do toho navíc zjišťujete, že někteří pacienti z ní uprchli a toulají se městem. To zní přesně jako práce pro vás.

Spolknete červenou, nebo modrou pilulku?

V psychiatrické léčebně naleznete dva doktory a podobně jako ve filmu Matrix jsou vám nabídnuty dvě kapsle, červená a modrá. Kdo by si nepamatoval tuto legendární scénu z filmu, kde si Neo musí vybrat? Nemusíte se bát, že by vás snad jedna z pilulek vrátila do reality a hra tím skončila. Pilulky tu mají trošku jiný význam. Modrá pilulka slouží k vylepšování zbraní a červená naopak k vylepšování „temného svazku“ (dark tome) a jeho schopností.

Forgive me father 2 - červená pilulka

Musíte mít nasbíráno dostatek tokenů. Některé z nich se nachází na viditelných místech a občas jsou skryty v jedné či více tajemných komnatách, tzv. „skrýších“. Vylepšit si můžete například nůž na sekeru, s kterou se vážně krásně nepřátele sekají na kousky, nebo granátomet proměníte na minomet (ten rozmetává hordy nepřátel doslova na cucky).

Červená pilulka vylepšuje temný svazek, jenž propůjčuje postavě určité schopnosti na daný časově omezený moment. Prozatím hráči mohou využít čtyř schopností:

1. Resistance (odolnost) – vaše šílenství způsobí, že vaše bolest zmizí a jste téměř nezničitelní. Dokáže výrazně snížit příchozí poškození ze všech zdrojů.
  2. Haste – stanete se nejrychlejším střelcem ve vesmíru. Výrazně se sníží doba přebíjení a nabíjení.
  3. Lifesteal – už nepotřebujete žádné lékárničky. Určité procento poškození, jež způsobíte, vyléčí vaše zranění.
  4. Might – šílenství pohlcuje vaši mysl a naplňuje tělo. Na druhou stranu vaše zbraně získávají silnější útoky pro poškození nepřátel.

V knize si můžete zvolit naráz pouze tři schopnosti. Je jen na vás, jakou kombinaci si zvolíte.

Komiksový design

Autoři z Byte Barrel se i nadále drží svého temného, ručně kresleného grafického designu a každý ze snímků vypadá jako stránka z komiksu. Díky tomu se v tomto díle můžete těšit na vylepšené modely, atmosférické světelné efekty, kusy těl létajících kolem vás i šťavnaté efekty krve. Samozřejmě je vše v dobře známém hororově laděném 3D prostředí spolu s 2D vymodelovanými soupeři, již působí jako terče na střelnici. Najdete tu známá monstra, jako jsou zombíci, chapadlatí vojáci nebo vybuchující barelová monstra.

K tomu si přidejte padnoucí kombinaci silných elektrických kytarových riffů a energických bicích podtrhujících temnou lovecraftovskou atmosféru. Hned se vám lépe pobíhá a pobíjí mezi hordami vyšinutých kultistů, zombíků, narušených pacientů a také proti nepředstavitelnému starodávnému zlu.

Předběžný přístup

Forgive Me Father 2 nám nabízí v předběžném přístupu zatím jakousi malou ochutnávku novinek oproti prvnímu dílu. Upřímně tu toho zatím není mnoho, ale pokud autoři dodají do tohoto titulu to samé, co do jedničky, bude se jistě jednat o další skvělý kousek do vaší sbírky. Co nám hra zatím nabízí, je deset lokací (levelů) a závěrečný souboj s bossem. Podíváte se tak do ústavu, přístavu, katedrály či do přední linie na frontě. Titul vám nabízí k vyzkoušení také deset různých zbraní na ničení, rozsekávání či jinou zábavnou likvidaci nepřátel. Ať už jde o nůž, sekeru, revolver, pušku, brokovnici, či známý raketomet. Je to jedna velká zábavná jízda.

Autoři navíc oproti jedničce přidali možnost manuálního přebíjení (což cením), munice je na stejný level obtížnosti méně než v předchozím díle, přibyla i možnost rychlého uložení. Hra má také volnější prostředí vystavěné do výšky a členitosti, takže se jinými cestami nad zemí můžete dostat zpět do již projitých pasáží. Lokace jsou o poznání rozlehlejší a hledání skrýší může být leckdy náročnější, než se zdá.

Vyber si svou minulost

Hra Forgive Me Father 2 přichází s možností vybrat si svou cestu minulostí. Dle předběžného přístupu soudím, že si hráč bude moci vybrat jednu ze tří různých cest (možná i více). Dvě z nich jsou prozatím uzavřeny okovy. Bohužel předběžný přístup nás po pátém dokončeném levelu pouští pouze do první z nich s názvem zákopy. Zda si budete moci cestu vybrat, či na sebe budou navazovat (budete je muset projít všechny kvůli příběhu), je prozatím záhadou.

Světlo na konci tunelu

Již z prvního dílu jste byli zvyklí, že do temnějších koutů si můžete posvítit lampou. Nebojte, i zde vám autoři nechali svítilnu na posvícení. Už jí bohužel není petrolejová lucerna, nýbrž svítilna, již musíte neustále roztáčet, aby svítila. Jakmile na vás vtrhne horda nepřátel, stane se, že prostě přestane svítit, a vy tak pálíte slepě do tmy a doufáte, že je dostanete dřív než oni vás. Tato svítilna mi připomíná na chlup stejnou z jiného hororového titulu s názvem Ad Infinitum, kde ji využíváte v zákopech. Tato svítilna dělá titul v některých místech o dost děsivější.

Pokud vás bavil první díl, rozhodně byste si měli zahrát i druhý. Jste-li hráč, který tuto hru ještě nehrál, vyzkoušejte nejprve první díl a pak se rozhodněte, zda si koupíte i Forgive Me Father 2. Jste-li fandové Lovecrafta a stříleček jako Doom, užijete si zde svou zábavu. Prozatím aspoň na pár hodin. Hra je barevná, zábavná, temná i hororová. Pojďme se tedy společně znovu ponořit do světa šílenství a počkejme, co si pro nás autoři do budoucna připraví. Jistě to bude stát za to.

• inspirace H. P. Lovecraftem
  • temný komiksový styl
  • hudební doprovod