Fort Solis - Jessica

Fort Solis – inspirace z Moons of Madness

9. 2. 2024

Fort Solis vás pohltí svým úchvatným filmovým zpracováním, které je poháněné Unreal Enginem 5, doplněným o prvotřídní dabing Troye Bakera (ten daboval Joela ve hře The Last of Us) a Rogera Clarka (hlas Arthura Morgana z Red Dead Redemption 2). Společně s inženýry Jackem Learym a Jessicou Appleton budete prozkoumávat těžební komplex Fort Solis na Marsu, z něhož jste zachytili nouzový signál.

Tato sci-fi adventura pochází z nově vzniklého anglického studia Fallen Leaf. Titul je rozdělen do čtyř kapitol a jeho herní čas se vejde do čtyř hodin. Hra je označena jako walking simulätor, čímž se autoři nejspíše snažili dosáhnout natáhnutí herního času. Pokud čekáte titul ve stylu Dead Space nebo The Callisto Protocol, nic podobného tu nenajdete. Jedná se spíše o dobrodružství vyplněné směsicí dialogů, sběru informací, chození a dalšího chození. Všechno tohle je navíc okořeněné ještě špetičkou hororu.

Titul mi spíše připomíná hry typu Heavy Rain či Fahrenheit: Indigo Prophecy, což jsou tituly založené primárně na průzkumu a akčních scénách s quick time eventy. Nejvíce mi však tento hra připomínala lovecraftovský kosmický horor s názvem Moons of Madness. Ať už se jedná o podobnost místa, kde se děj odehrává (Mars), podobný komplex (také je v několika podlažích), či ztracenou posádku. V Moon of Madness však najdete mnohem více akce a lovecraftovských monster.

Vítejte na Marsu

Příběh Fort Solis začíná v roce 2080, a jak už jsem zmínila výše, odehrává se na planetě Mars. Zde se poprvé setkáváme s dvěma hlavními aktéry hry, inženýry Jackem Learym a Jessicou Appleton (za tu si můžete zahrát už ve třetí kapitole), kteří opravují vrták zrovna ve chvíli, kdy zachytí alarm vycházející z těžebního komplexu Fort Solis. Jack zkouší kontaktovat někoho z místních pracovníků, ale bezúspěšně. Nikdo nereaguje a Jackovi nezbývá nic jiného než se vydat na kontrolu. Když dorazí na místo, spustí se kolem písečná bouře, jež Jacka částečně uvězní uvnitř. Záhy zjišťuje, že se na tomto temném a pustém místě ztratila šestičlenná posádka. Při prohledávání mu společnost dělá pouze jeho kolegyně Jessica skrze vysílačku. Čím déle zde Leary zůstává, tím více události eskalují a vše se začíná vymykat kontrole. Vaším úkolem v této hře je zjistit, co se stalo se členy posádky. Zbyl snad ještě někdo naživu? A jaké temné tajemství skrývá tento komplex pro těžbu surovin?

Věrný filmový zážitek

Titul poskytuje hráčům naprosto úchvatný filmový zážitek doplněný o skvělý dabing postav, jenž umožňuje hráčům se naprosto ponořit do příběhu. Faktem však zůstává, že optimalizace není nejlepší ani po několika updatech. Kvůli tomu bude váš zážitek mírně pokažen sekáním cutscén nebo trhavým pohybem při rychlejší chůzi vaší postavy. Ano, bohužel hlavní postavy tohoto titulu buď chodí, nebo rychleji cupitají (žádné běhání). Fort Solis tak zachraňují herecké výkony hlavních postav Troye Bakera, Rogera Clarka a Julie Brown (známé ze seriálů The Last Kingdom či Vraždy na Shetlandech). Ty promítají do celého příběhu pocity jako strach, empatii a mnohé další. Hlavní příběh dotváří zvukové a filmové záznamy, jež nacházíte při prohledávání základny. Videozáznamy vám ukazují celou šestičlennou posádku, popisují události před vaším příchodem do základny a možná i z dané noci, kdy byl spuštěn alarm. Dále tu naleznete také záznamy z bezpečnostních kamer.

Hráči mohou ve hře sbírat i plakáty, bannery a vlajky. Celkem jich zde najdete dvacet jedna kusů. Co se týče celkových záznamů, ať už hlasových, nebo obrazových, těch titul nabízí k sesbírání sto dvacet dva. Kolik jste skrze průchod hrou nasbírali, najdete na úvodní obrazovce v sekci „extra“. Navíc zde naleznete kromě „collectibles“ také všechny postavy, jež v příběhu objevíte.

Fort Solis - plakáty do sbírky

Nad zemí i v podzemí

Fort Solis nabízí komplex, který se nachází jak v podzemí, tak i na povrchu Marsu. Hráči mají možnost nahlédnout do osobních prostorů členů posádky (ubikace, kantýna, promítací místnost), strašidelných servisních tunelů, obrovského skleníku, hangáru a dalších četných oddělení určených pro lékařství, inženýrství, komunikaci či pěstování rostlin. Hra vám dává možnost se do většiny lokací vracet napříč kapitolami a odhalit tak celé pozadí příběhu.

Podobný jako Hellblade?

Hratelnost vás moc neokouzlí, to je sice pravda, avšak výprava tohoto titulu je vynikající. Fort Solis je podobně jako titul Hellblade sice menší hrou (žádný velký AAA titul), avšak vypadá mnohem lépe než některé tříáčkové tituly. Hra navíc využívá plynulé přechody mezi lokacemi, nenajdete tu proto žádné nahrávací obrazovky. Pokud se podíváme na hratelnost, zde už titul dosti pokulhává. Jak jsem zmínila výše, hra je velmi špatně optimalizovaná i po updatech, které trošku zrychlily chůzi, na niž si stěžovalo velké množství hráčů. Setkáte tu tak s trhanými cutscénami i s postavou, co se občas zasekne při rychlejší chůzi. Mně osobně postava Jacka při zmáčknutí tlačítka akce navíc dělala vždycky otočku o 360°, což bylo zábavné. Problém jsem viděla hlavně ve chvílích, když nastal čas mačkat tlačítka v přesně daný moment (quick time event). Při nich se hra začala zpomalovat či sekat a trefování správných tlačítek se stávalo takřka nemožným.

Fort Solis nabízí hráčům zajímavý příběh, v němž je sice perfektně budované napětí už od začátku, ale než se nadějete, vše končí. Hra vám nezabere déle než čtyři hodiny, a to jen díky strašně pomalé chůzi. Neuvěřitelné výkony však podávají všichni herci a dabéři. Zvláště bych vypíchla výkon jednoho z hlavních představitelů, Rogera Clarka, jenž se ujmul role doktora Wyatta. Optimalizace hry stále ještě pokulhává, což je dosti škoda. Rozhodně vám hru doporučuji si zahrát, avšak počkejte si, až bude ve slevě.

• velmi realistické prostředí
  • neuvěřitelné výkony herců
  • poutavý příběh (skrze videozáznamy a hlasové záznamy)