Abych byl upřímný, recenzovat The Last of Us Part I je pro mě trochu větší výzva než jiné tituly. Chvíli jsem ani nevěděl, jak k tomuto článku přistoupit, protože jde o titul, který zná každý, dokonce i hráči, kteří The Last of Us nikdy nehráli, proto nemá smysl popisovat příběh a rovnou přejdu k samotné recenzi. Rozhodl jsem se, že nebudu mluvit přímo o hře, ale o některých funkcích, které remake má, a o tom, zda se vůbec vyplatí koupit si jej za plnou cenu. The Last of Us Part I je remake původní hry z roku 2013.
Krvavý obláček
Co se tomuto remaku nedá vytknout, je grafické pojetí. Je vidět, že vývojáři z Naughty Dog si na této hře dali opravdu záležet a že je to pro ně pravděpodobně takový klenot. Změnil se nejen vizuál postav, ale i samotné lokace. Můžeme zmínit například budovu Kapitolu, kam musíte přivézt Ellie. Kolem budovy je více zeleně se stromy, trávou a květinami, změnila se i vodní plocha. Stala se z ní průzračně modrá voda, ze které vychází menší množství páry.
Osobně si myslím, že největší změnou prošel sám Joel. Jeho současný vzhled je o něco starší než v původní hře. Je vidět, že má více šedin (což mu sluší) a vrásek. Díky pokročilejší technologii, kterou mají vývojáři k dispozici, vypadají postavy mnohem realističtěji. Díky tomu je sledování filmových sekvencí příjemnější, protože mimika postav byla výrazně pozměněna. Přihlížení těmto scénám připomíná spíše film než videohru. Pomocí vylepšené výrazové charakteristiky obličeje jsou všechny emoce, které postavy během cesty prožívají, mnohem uvěřitelnější, což vám umožní lépe se vcítit do některých situací. Nemluvě o tom, že pokud na nepřítele hodíte granát nebo na něj vystřelíte výbušný projektil, jeho tělo se rozletí na kusy a na chvíli vytvoří pěkný oblak krve. Do hry byla přidána určitá míra brutality, ale ne v takové míře jako ve druhém díle. Rozhodně musím uznat, že grafické zpracování je opravdu skvělé. Nezůstává přitom jen u úprav modelů, textur, osvětlení, zvuku atd., změnilo se také rozhraní hry, které bylo převzato z The Last of Us Part II. Pokud jste hráli druhý díl, budete se v tomto remaku cítit jako doma. Jestliže jste však Part II nehráli, protože jste chtěli nejprve projít Part I, bude pro vás přechod z remaku na druhý díl mnohonásobně snazší.
Nepřátelé mají vyšší vzdělání
Od oznámení remaku The Last of Us Part I jsme věděli, že vývojáři chtějí vylepšit herní mechanismy, ale nikdy nám neřekli jak. Osobně jsem doufal, že přidají možnost vyhýbat se úderům nebo možnost skočit na nepřítele z výšky a bodnout ho do zad. Bohužel nic takového do hry nepřinesli, takže je otázkou, co se vlastně změnilo z hlediska hratelnosti. Vývojáři pouze vylepšili pohyb postav v úrovních a jejich animace, takže vše vypadá mnohem přirozeněji. I tak bych ale uvítal, kdyby se do hry přidalo více dynamických soubojů a nových prvků.
Všichni si dovedeme představit, jak náročné musí být vytvořit umělou inteligenci nepřátel nebo vašich společníků. Občas se naskytne nějaká ta chybička, díky které dostáváme bizarní události, jak tomu bylo například v původní hře díky Ellie. Představte si, že jste pod útokem, nepřátelé kolem vás střílejí a vy se snažíte jednoduše krýt, jenže to jste vy. Pak tady máte Ellie, která očividně byla větší alfa než samotný Joel a rovnou se vrhala na nepřítele, tedy přesněji lezla do krytu přímo před ně. Díky tomu tyto akce vypadaly dost bizarně, nebo spíše hloupě. Pomocí nových technologií a možností, které vývojáři v dnešní době mají, však tento nešvar konečně upravili. Umělá inteligence všech postav byla výrazně přepracována. Například zmíněná Ellie se dokáže vyhýbat nepřátelům a zůstat nepovšimnuta, přičemž dokáže rozpoznat, kterým směrem jde a kde se zastaví. Jen je škoda, že nebyla přidána funkce, která by umožnila přikázat Ellie, aby se schovala za nějaký kryt a mohla nás chránit nebo jen čekat. Nepřátelé spolu lépe komunikují, reagují na zvuky, lépe odhadnou, odkud jste hodili láhev, abyste je rozptýlili, a dokáží vás lépe obejít. Jejich chování je celkově o něco taktičtější.
Kde je ten žebřík?!
Líbilo se mi, že vývojáři mysleli na hráče, kteří mohou mít problémy s ovladačem, a zejména na ty, kteří nedokáží střílet tak efektivně jako při hraní na PC. V nastavení máte možnost vypnout vybrané prvky, jako je výše zmíněný pohyb nepřátel. Společníkům můžete také nastavit, aby je nebylo možné zajmout nebo aby se po stisknutí tlačítka stali neviditelnými. Trochu mě zklamalo, že nebyly přidány žádné nové typy nepřátel. Čekají na vás lidští protivníci v podobě vojáků, kanibalů a pašeráků. Co se týče zombifikovaných soupeřů, opět se setkáte s runnery, stalkery, clickery, bloatery a shamblery. I když jsou díky své modifikované inteligenci otravnější a nebezpečnější, z nějakého důvodu bych očekával rozmanitější typ oponentů.
Totéž platí pro ikonické hádanky, jako je nalezení žebříku a jeho dopravení na určité místo nebo přetažení euro palety, aby se Ellie dostala přes vodu. Ano, i tyto hádanky se opakují ve stejném tónu a jsou naneštěstí stejně otravné, ale pokud se s nimi nechcete trápit, můžete je v menu přeskočit. Netajím se tím, že nemám rád logické nebo zcela nelogické hádanky, ale z nějakého důvodu jsem si představoval, že v remaku přibudou nové, což se však nestalo.
Výhody pro majitele DualSence?
Pokud hrajete The Last of Us Part I na systému PS5, je zde řada vylepšení určených speciálně pro DualSense. Haptická mechanika je příjemným zpestřením akce, což je nejvíce patrné při střelbě, nabíjení, léčení nebo úpravě zbraní u stolu – remake zcela změnil animace z původní hry. Adaptivní triggery simulují míření i stisknutí spouště zbraně. Pokud jde o vibrace, cítíte každou kapku deště nebo hlasité hřmění. Současně můžete nastavit převod řeči na vibrace, abyste cítili, jak byla věta intonována. To jsou jistě příjemné prvky, které zlepšují celkový zážitek ze hry a umožňují vám více se ponořit do příběhu. Na druhou stranu je škoda, že tyto možnosti jsou k dispozici pouze majitelům PS5 a hráči, kteří budou remake hrát na starších konzolích, jsou o tento zážitek ochuzeni.
Pouze pro fanoušky série?
Naughty Dog má ve svém repertoáru několik skvělých titulů, které by si zasloužily remake, ať už jde o Uncharted, nebo Jak and Daxter. Sami vývojáři tvrdí, že remake The Last of Us byl nutný už jen proto, že to byla jejich finální představa toho, jak měla hra vypadat. Je sice hezké, že The Last of Us Part I vypadá po grafické stránce skvěle, a navíc přidává úroveň brutality z druhého dílu, funkce pro DualSense, lepší animace při vylepšování zbraní a vylepšenou inteligenci nepřátel, ale to je všechno.
Můžete namítnout „proč měnit něco, co funguje“ – na jednu stranu byste měli pravdu, ovšem poskytnout stejnou hru v lepším designu za 70 eur mi přijde trochu přehnané. Jak jsem již zmínil v článku, kromě lepší grafiky nepřináší tento titul nic nového, stále máte k dispozici stejný typ nepřátel, stejné hádanky, zbraně, prostředí a příběh. Věřím tomu, že toto je definitivně nejlepší verze samotné hry, nicméně bych od titulu za takovou částku čekal rozhodně více. Možná bych tuto cenu pochopil u PC verze, kde později přibudou modifikace, ve kterých se místo Joela objeví Homer Simpson nebo Mašinka Tomáš. Samozřejmě se nejedná pouze o modifikace, ale i o to, že počítač dokáže plně využít technické možnosti hry. Osobně nedokážu pochopit důvod vysoké sazby na konzolích, kde se vlastně objevuje už potřetí – v modernějším vydání.
Vyplatí se titul tedy kupovat?
Při psaní tohoto článku se sám sebe ptám, jestli má cenu tento remake vůbec kupovat, protože pokud ano, kromě několika vylepšení nepřináší nic nového. Pokud vám stačí hezčí grafika, vylepšené mechanismy po vzoru druhého dílu a o něco lepší inteligence postav, pak je vše v pořádku. Jestliže však váháte kvůli vysoké ceně, zcela vás chápu.
Osobně si myslím, že tento remake je spíše pro opravdu věrné fanoušky, kteří nemají problém zaplatit jakoukoliv částku. O to těžší je pro mě tento titul hodnotit, protože je jasné, že rozdělí komunitu na dva tábory. Kdybych měl hodnotit samotný příběh, který je stále skvělý, dal bych rozhodně deset z deseti, protože The Last Of Us je opravdu úžasný. Co se týče přímo remaku, který přináší vylepšení, jen co se týče grafiky, inteligence a haptiky, rozhodně bych mu dal nižší hodnocení, protože, jak už jsem mnohokrát řekl, nepřináší nic nového – kromě vysoké ceny.