FragPunk - úvodka

FragPunk – nový hrdina na poli FPS

5. 10. 2025
Zdroj náhledu: Bad Guitar Studio

FragPunk je nejnovější free-to-play hero střílečka od týmu z Bad Guitar Studio, která se snaží přinést svěží vítr mezi taktickými FPS tituly. Studio je dceřinou společností od tvůrců Marvel Rivals či Once Human, tudíž tento žánr mají vývojáři hezky v malíku.

Inovativní herní mechaniky

FragPunk je svižná stylizovaná střílečka 5v5, která si bere něco z Valorantu, něco z Overwatche, ale přidává k tomu dost šílený twist – speciální „Shard Cards“, tedy karty, které mění pravidla každého kola. A když říkám mění, myslím to vážně! Někdy se může otočit strana, takže když jednou útočíte, vzápětí můžete bránit. Mechanika karet vás nutí neustále přemýšlet, a že se leckdy u hraní zapotíte! Nikdy nevíte, co přesně vás čeká, a musíte se rychle přizpůsobit. Zajímavostí je, že všechny karty vývojáři vytvořili pomocí umělé inteligence. Můžete si vybrat ze třinácti hrdinů zvaných Lancers, kteří mají své schopnosti, takže to není jen o tom, kdo lépe míří. 

Zdroj: Bad Guitar Studio

K dispozici je tady sedmnáct zbraní, včetně pušek, brokovnic, odstřelovaček a dalších. Ekonomika nakupování zde funguje naprosto odlišně, než jak jste zvyklí z jiných FPS her. Na začátku kola si můžete vybrat libovolnou primární zbraň bez ohledu na její sílu či typ. Pokud první kolo chcete vyběhnout site s brokovnicí, jen do toho! Ovšem jednotlivé typy zbraní jsou omezeny počtem použití. Pokud zemřete, odečte se vám jedno použití zbraně, a když klesnete na nulu, jste nuceni koupit si jiný typ zbraně. Zde, obzvláště v Ranked módu, je nutno přemýšlet, s jakými zbraněmi budete v jakém kole hrát. 

V samotné hře se nachází patnáct herních módů jako například Outpost. Jedná se o mód, kde hrajete buď za Parazita, nebo za přeživší a cílem je eliminovat Parazity dříve, než vás přemohou. Problém nastává tehdy, kdy Paraziti jsou se 3000 HP téměř nepřemožitelní a respawnují se, takže z 99 % vždy vyhrají. Ve hře se vyskytují také klasické, námi dlouho známé módy jako Sniper Deathmatch nebo Team Deathmatch. Pokud tedy cítíte, že se vám zrovna dneska ve hře nedaří, ale stále si chcete zastřílet, máte z čeho vybírat. 

V Ranked Modu se hraje na maximálně jedenáct kol. Každé kolo trvá přibližně dvě a půl minuty, záleží na vybraných kartách, spoluhráčích, konstelaci hvězd… Vítězí tým, který jako první získá šest vítězných kol. Zde je ale další inovativní mechanika, kterou jinde nenajdeme. Pokud je skóre 5:5, hrají se tzv. duely. To znamená, že hra přechází do overtime, kde se hráči utkají v sérii 1v1 soubojů. Vítěz zůstává v aréně a pokračuje proti dalšímu soupeři, přičemž si nese poškození z předchozího souboje. Bodovací systém na konci bodovaných zápasů je dost podobný titulu Rainbow Six: Siege. Čím výš jste v tabulce a máte větší dopad na hru, tím víc bodů v žebříčku dostáváte.  

Stylizovaná grafika a rychlá hratelnost

Grafika ve hře je kombinací street artu s realistickými prvky a je rozhodně  nepřehlédnutelná. Postavy, zbraně i prostředí jsou navrženy s důrazem na výrazné barvy a ostré kontrasty, což potěší především milovníky seriálu Arcane.  

Zdroj: Bad Guitar Studio

Hra FragPunk je z technického hlediska plynulá a s kvalitními  texturami i efekty. Osvětlení a stíny jsou dobře zpracované. Mapy běží poměrně hladce – FPS drží, a i při větší akci se hra neseká (za předpokladu průměrně výkonného PC). Vývojáři očividně ladí optimalizaci dobře, což je u takových FPS nutnost. Zatím se nezdá, že by byly problémy s kolizí ani s žádným zasekáváním o rohy, žádné „neviditelné zdi“, které by kazily pohyb nebo střelbu. Hitboxy prostředí také sedí, takže když něco trefíte (nebo se za něco schováte), odpovídá to tomu, co vidíte. 

Co se týče anticheatu, v porovnání třeba s CS2 nebo Valorantem má FragPunk vysoce kvalitní a rychlé reakce zásahů proti cheaterům (do pár hodin je cheater zabanovaný, a dokonce přezdívky hráčů, kteří používali „pomocné kódy“, vyvěšují na své webové stránky) a existuje kompenzace pro hráče poškozené cheaterem (za každý odehraný bodovaný zápas dostanete nazpět své ztracené body). 

Komunita a herní měny

Tak tady už trochu jdeme do tuhého. Hra obsahuje až devět různých měn, od Goldu přes FragPunk Coins až po Glunite Coins, Sticker Packs nebo dokonce „Curiosity Pop Cans“. Už jen orientace v tomhle chaosu je výzva sama o sobě. Po zapnutí hry se cítíte úplné zahlceni reklamami na kosmetické předměty a nabídkami nákupů, přičemž samotné spuštění zápasu je někdy obtížné najít. Všechno všude bliká, svítí a vynucuje si vaši pozornost. 

Navíc je většina postav (Lancerů) uzamčena za vysokou cenu, buď 18 888 Goldu, což odpovídá zhruba 35 hodinám hraní, nebo 488 FragPunk Coins, které lze zakoupit za skutečné peníze. Aby toho nebylo málo, hra nabízí dvě předplatná (měsíční a roční), dva battle passy (včetně „ultra“ varianty) a různé lootboxy, což dohromady vytváří dojem, že hra je spíše platformou pro prodej kosmetických doplňků než skutečným herním zážitkem.

 Je to v podstatě, jako kdybyste smíchali střílečku, deskovku a trochu šílenství. FragPunk není úplně hardcore taktická střílečka, ale má dost hloubky, aby se v ní člověk vyřádil. Ideální, když vás už klasické střílečky trochu nudí a chcete něco nového. Žádná „early access bolest“ typu zasekávání se ve zdech nebo FPS propady zatím nehrozí. Pokud to vývojáři z Bad Guitar Studio udrží, mají dobře nakročeno ke kvalitnímu kompetitivnímu zážitku. 

FragPunk představuje svěží přírůstek do žánru hero stříleček, který kombinuje známé  prvky s inovativními mechanikami. Hra nabízí rychlou a zábavnou hratelnost, která osloví jak  příležitostné hráče, tak fanoušky kompetitivních titulů. Formát šesti vítězných kol zajišťuje, že se od hry jen tak neodtrhnete. Než se nadějete, budete si se smíchem opakovat: „Ještě jednu, však  je to jen chvilka.“ A pak další. A další… Avšak agresivní monetizace a potřeba dalšího ladění mohou některé hráče odradit.

Klady
  • inovativní systém Shard Cards přináší do hry nepředvídatelnost
  • rychlá hratelnost s krátkými koly udržuje hráče v napětí
  • výrazná vizuální stylizace odlišuje hru od konkurence
Zápory
  • agresivní monetizace, kdy jsou některé postavy a obsah uzamčeny za paywallem
  • některé herní režimy působí méně propracovaně a postrádají originalitu
  • hrdinové, zbraně a karty potřebují další ladění pro zajištění balancované hratelnosti
Platforma PC
  • Datum vydání 07.03.2025
  • 0.0

    Doporučujeme

    Vizuál

    Inovace

    Gunplay

    Balanc

    Monetizace

    Znovuhratelnost

    Nikola Landová

    Základy hraní získala díky otci, bavilo jí sledovat, jak hraje jeho oblíbené hry. Její první herní krůčky vedly přes Čtyřlístek a Barbie hry, ale skutečná vášeň pro gaming se naplno rozvinula s tituly jako Tomb Raider nebo Gothic. Ale ani (naneštěstí?) kompetetivní scéna jí neminula. Osm let zkušeností v CS:GO komunitě a dva roky na semi-pro scéně ve Valorantu v ní zanechaly nadšení pro e-sport.

    Sledujte nás:

    © 2025 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.