FTL Faster Than Light - recenze

FTL: Faster Than Light – simulátor Jean-Luc Picarda

22. 6. 2025
Zdroj náhledu: IGDB

Představte si takové echt klasické sci-fi, skoro jako Mass Effect, ale ještě o něco tradičnější. Kapitán vesmírné lodi nebojácně prozkoumává hranice kosmu, setkává se s mimozemskými rasami a šíří galaktické ideály. Může však také potkat rebely či piráty, dostat se do lodních bitev a jen na poslední chvilku stíhá opravit hyperpohon, aby z boje i se svou posádkou vyvázl živý. To bylo, co?

Přesně tyto space opery v čele se Star Trekem inspirovaly FTL: Faster Than Light, rogue-lite simulátor vesmírné lodi z roku 2012. Ten vás pověří správou vlastního mezihvězdného plavidla a za úkol vám nedá nic menšího než rozhodnout osud celého civilizovaného vesmíru.

Již poslední bitva vzplála…

Galaxie je v občanské válce a spojenou Federaci všech ras se snaží svrhnout výlučně lidská Rebelie. Pro Federaci to nevypadá vůbec dobře, v jednotlivých sektorech vesmíru probíhají boje a federační flotila už povážlivě prořídla. Naštěstí existuje naděje – jedna loď Federace uprchla s tajnou informací o slabině Rebelů, která by mohla ještě výsledek války zvrátit. Od vrchního velení ji však dělí sedm sektorů plných nejrůznějších nástrah a v zádech jí je celé rebelské loďstvo. Tušíte správně, že kapitánem této lodi jste právě vy.

Není to zrovna nejsložitější premisa, ale zato je zasazena do velice barvitého vesmíru. Autoři navíc oživili i lehce pozapomenuté umění dobře napsaných příběhových textů, které vám bohatě vynahradí omezenou grafiku.

VY jste tu kapitán

Hra celá totiž vypadá jako udělaná v Malování, což ale neznamená, že by byla ošklivá. Jednotlivé lodě mají jasně rozpoznatelný design, jejich vnitřní rozdělení je přehledné, a třebaže členy vaší posádky představuje jen pár pixelů, stejně o ně (snad) budete pečovat jako o vlastní děti.

Rozhraní představuje vaši loď rozdělenou do místností, k nimž můžete přiřazovat jednotlivé členy posádky. Obsazené lodní systémy dostanou bonus k efektivitě a zároveň cvičí své operátory, aby získávali zkušenosti. Posádku kromě toho využijete ještě při různých opravách nebo boji s nepřáteli; pokud se tedy o ni budete dobře starat a udržíte ji naživu, stane se z ní postupně tým expertů.

Zároveň se rozvíjí i vaše loď. Jako platidlo zde slouží šrot (však jste ve válce…), který můžete využít pro nákup vybavení a dalších pomocných rukou anebo přímo k vylepšení jednotlivých systémů. K tomu musíte ještě sledovat kapacitu reaktoru, pomocí něhož to všechno napájíte. Jako poslední dávejte pozor na stabilitu trupu, protože pokud klesne na nulu, vaše loď je zničena. Prohra nastane i ve chvíli, kdy vám zemře poslední člen posádky.

Zdroj: Subset Games

Objevujte galaxii

Každý ze sektorů galaxie má vlastní mapu rozdělenou na síť navigačních bójí, mezi nimiž se pohybujete nadsvětelnými skoky. Většina těchto uzlů představuje potenciální zisk, ale je potřeba pamatovat na to, že v patách je vám neustále rebelská flotila. V rámci průzkumu se tak snažíte objevit co nejvíce, abyste nasbírali zdroje, a zároveň se snažíte dostat do dalšího sektoru dříve, než vás dohoní nepřátelské křižníky – a kromě toho musíte počítat i se svou omezenou zásobu paliva, ať nezůstanete viset někde ve vesmíru.

Na konci každého sektoru proto dostanete na výběr, kam chcete pokračovat, a jednotlivé sektory se liší obtížností podle toho, kdo je obývá. Jako v každém správném vesmírném sci-fi totiž galaxii obývá několik různých inteligentních ras, takže kromě lidí můžete potkat (a případně i zverbovat na svou loď) třeba brutální Kudlanky, odolné Kameny, mechanické Engi nebo i servisní droidy řízené AI. Mírnější obyvatelé logicky znamenají pohodovější cestu, zatímco bojovnější rasy vám průlet svým územím nedají zadarmo.

Na bojová stanoviště!

První krásou FTL: Faster Than Light je bojový systém, který spočívá v precizním řízení každého aspektu vesmírné bitvy. Máte možnost kdykoliv zapauzovat hru a udělit příkazy, a využívat ji budete opravdu často. Členy posádky budete přesouvat mezi místnostmi kvůli boji/opravám, s omezenou energií z redaktoru budete žonglovat mezi těmi důležitými subsystémy a jednotlivým zbraním budete průběžně měnit cíle, abyste s dobrým načasováním pronikli skrze štíty nebo maximalizovali poškození…

Kromě klasických laserů a raket dostanete i takové lahůdky jako útočné drony, hackování nebo třeba kontrolu mysli. Většinu zbraní můžete selektivně zamířit, abyste ochromili nepřátelské subsystémy – jako první se většinou naučíte vyřadit motory, zbraně nebo štíty, ale tím vaše možnosti nekončí. Pokud se cítíte sadisticky, můžete také zničit produkci kyslíku nebo třeba teleportovat zápalné bomby do pilotovy kabiny. Zabití posádky vám dá více zdrojů než úplné zničení lodi, což vás nutí být kreativní a mít dobrou strategii; anebo investovat do teleportu, abyste mohli bojovat přímo na nepřátelské palubě.

Počítejte akorát s tím, že vše z toho se může při boji stát i vám. Vaši obranu představuje pasivní šance na úhyb (závisející na vylepšení motorů a schopnosti pilota) a několikavrstvé štíty, které se průběžně obnovují. Naopak komplikaci při boji může představovat nedaleký pulzar, hvězdná erupce nebo roj meteoritů.

S celým bojovým systémem se pojí adaptivní hudba (též známá jako „variable mix“), tzn. soundtrack, který má zvlášť stopu pro průzkum i pro boj a dokáže mezi nimi plynule přepínat. Když tedy provedete nadsvětelný skok, na druhém konci vás přepadne cizí loď a hudba bez vynechání beatu přeskočí do tvrdší verze, okamžitě víte, že jde do tuhého. Kvalitní podkres od Bena Pruntyho pracuje povětšinou s elektronickými melodiemi i basy a do vesmíru perfektně zapadá, zatímco každý sebemenší zvukový efekt zní správně futuristicky.

Zdroj: Subset Games

Vždycky volte modrou

Přinejmenším stejně hráčsky uspokojivý je pak způsob, jakým vám vaše výbava poslouží i mimo boj. Každý navigační uzel vám totiž nejprve představí krátký příběhový text a často vás vybídne k tomu, abyste učinili rozhodnutí. Pokud však zrovna máte na lodi něco, co by se v dané situaci mohlo hodit, celé se vám to ulehčuje.

Potkáte kolonii, na které řádí nákaza? Pošlete na pomoc neorganického člena posádky, který je imunní. Případně nechte svůj vylepšený medbay, ať vyvine lék. Najdete loď ohroženou v poli meteoritů? Zaštiťte ji svým zesíleným trupem nebo zachraňte její posádku pomocí teleportu. Vesmírné stanici se porouchal obranný systém? Vypněte jej chráněni maskováním, vyřaďte jej iontovým paprskem nebo přeprogramujte pomocí hackovacího dronu – a užijte si odměnu od vděčných civilistů.

Zejména rozmanitá posádka se vám proto velmi rychle začne vyplácet (koneckonců bojujete za mezirasovou Federaci, že ano). Pokud potřebnou výbavu nemáte, můžete pořád vybírat mezi základními možnostmi, jen to bude často riskantnější.

Kromě navigačních bójí s bojem / s rozhodnutím můžete potkat také obchod, nouzovou bóji (která ale může být past) nebo třeba vedlejší quest… a některé sektory obsahují i další bonusy, v první řadě nové začáteční lodě. Zásoba sektorů i různých náhodných setkání je veliká, takže bude dlouho co objevovat.

Zdroj: Subset Games

GAMBA!

Co se týče obsahu a možností, FTL: Faster Than Light jich má mnoho; jeho největší problém může představovat náhoda. Některé roguelike/rogue-lite (třeba Spelunky nebo Nethack) jsou vybalancované tak dobře, že záleží skutečně jen na hráčových schopnostech a vyhrát se dají téměř vždy.

U FTL to neplatí a občas se vám náhodné setkání, mapa sektoru nebo obtížná nepřátelská loď vygenerují tak nešťastně, že v rozmezí pár bójí můžete prohrát celou nadějně rozehranou partii. Nestává se to sice často, ale na RNG si párkrát zanadáváte. 

Stejně tak hra počítá s tím, že budete bojovat, často a úspěšně. Pokud byste si zkoušeli hrát na pacifisty, celkem brzy vám začnou docházet zdroje – a protože síla nepřátel závisí na čísle sektoru, nemůžete si dovolit moc zaostávat. Nejen proto jsou zvláště vyšší obtížnosti hry (které vám snižují zisk zdrojů a vrhají na vás silnější lodě) oříškem i pro zkušené hráče.

FTL: Faster Than Light dnes již patří mezi klasiky žánru rogue-lite, s nimiž takřka nemůžete sáhnout vedle. Zábavné bojové mechaniky, uspokojivý systém vylepšení, dobře napsaný příběh a osobitá grafika s tematickou vesmírnou hudbou se spojují dohromady, aby vám nabídly napínavé vesmírné dobrodružství, které vás ani popadesáté nepřestane bavit. Tak na co ještě čekáte, osud Federace závisí na vás!

Platforma PC
  • Datum vydání 14.09.2012
  • Gaming Professors

    Externí redaktoři nám občas podají pomocnou ruku. Každý se svou specializací zaměřuje na jiné typy her a dohromady tak pokrývají širokou škálu herních žánrů. Přidat se můžeš i ty!

    Sledujte nás:

    © 2025 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.