Grand Tactician intro

Grand Tactician: The Civil War (1861-1865)

25. 10. 2021

Válka, která probíhala na jednom kontinentu, přesto však dokázala ovlivnit smýšlení celého světa. I takto by se dala charakterizovat americká občanská válka, která probíhala v letech 1861–1865. Jednalo se o ozbrojený konflikt, který probíhal na severoamerickém kontinentu a kterého se zúčastnily státy Unie a státy Konfederace. Tato válka vešla ve známost také pod označením válka Severu proti Jihu, a to kvůli poloze jednotlivých států, jež připadaly k jednotlivým stranám. S jakými bojovými, ale i logistickými a strategickými prvky se museli potýkat velitelé těchto armád, se vám pokusí přiblížit hra Grand Tactician: The Civil War (1861-1865).

Grand Tactician army2

Válka, která ovlivnila smýšlení většiny světa

Jednou, i když značně zjednodušenou, záminkou k vyvolání války byl spor o otroctví, respektive o postavení otroků ve společnosti. Důvodů k válce však bylo daleko víc, Jih usiloval v první řadě o mnohem větší autonomii jednotlivých států v Unii. Sever naopak prosazoval silnější centrální vládu.

Válka si vyžádala více než 600 000 mrtvých. Občanská válka se stala i technologickým průlomem v několika sférách, zaznamenala první masivní využití telegrafie, železnice a kulometů v boji a skončila porážkou populačně i průmyslově slabšího Jihu.

Nyní si můžete projít celý tento válečný konflikt na vlastní kůži, a to jak za Sever, tak za Jih. Grand Tactician: The Civil War (1861-1865) je strategická hra od vývojáře a zároveň vydavatele Oliver Keppelmüller. Jedná se o RTS, tedy strategii v reálném čase, v níž se kombinuje strategická kampaň s taktickou hrou v bitvách. Krom toho se musíte starat i o celkovou logistiku, což opravdu není tak jednoduché, jak se může z jiných podobných her zdát.

V první řadě se sluší říci, že Grand Tactician: The Civil War (1861-1865), zkráceně GTCW, není prakticky pouze jedna hra, ale spíše dvě hry v jedné. Jednou z těchto her, nebo herních prvků, chcete-li, je taktická hra, což je úroveň bitvy. Druhým prvkem, nebo spíše hrou, je pak úroveň kampaně a logistiky. Oba dva tyto prvky jsou nejenže skvěle, až sofistikovaně propracované, ale také prekérně složité, a to zejména ze začátku. Přidává tomu i fakt, že uživatelské rozhraní není moc intuitivní a ve hře je toho opravdu tolik, že by se slušel komplexnější a podrobnější tutoriál. Ten zde prakticky není, jsou zde sice psané instrukce, ale pokud nemáte velmi dobrou angličtinu, některé situace a prvky si jen stěží dáte dohromady. Dostanete se tak nejednou do kruhu pokus–omyl.

Grand Tactician zoom

Rozhraní, které vás potrápí

Velmi snadno se tak můžete ocitnout v bodě, kdy zůstanete pouze na začátku mezi kampaní a bitvami a budete se učit prakticky za pochodu, než dostanete alespoň částečně do povědomí základní ovládání a mechanismy hry.

Ve hře si krom kampaně, kde si zvolíte, za kterou stranu budete bojovat, můžete vybrat i předpřipravené scénáře. Ty jsou vytvořeny podle historických bitev a armády i jejich jednotlivé regimenty se zde nacházejí na historicky věrných pozicích. Zvrátit osud na svou stranu je pak už čistě ve vašich rukou.

Co v tomto ohledu rozhodně stojí za zmínku, jsou skvělá hraná videa od LionHeart FilmWorks, která jsou naprosto perfektní, skvěle doplňují atmosféru a nastiňují pohled, jak to dříve na onom místě vypadalo. Tato rekonstrukční videa patří jednoznačně mezi jedny z taháků této hry, a to včetně kolorovaných fotografií známých osobností tehdejší doby, které byly do tohoto ozbrojeného konfliktu nějakým způsobem zainteresovány. Nechybí ani dobové kartografie rustikálního westernového designu či kurzívou psané texty v depeších, které skutečně vyzařují atmosféru války mezi státy. Na bojišti jsou vojáci docela živí, někteří nabíjejí, střílejí ve stoje i v vkleče a při střelbě z děl se skutečně objevují jiskry z pušek a děl i oblaka kouře.

Grand Tactician army

Formace armády a jednotlivých pluků je na vás

Tím se dostáváme k dalšímu z hlavních prvků hry, a to jsou různé formace a možnosti vaší armády. Jak již bylo nastíněno výše, vaši vojáci mohou střílet z různých pozic, tedy jak vestoje, tak vkleče. Kromě toho je zde i mnoho možností, jak jednotlivé regimenty a pluky nakombinovat, a samozřejmě je zde i možnost na rozdělení do jednotlivých útvarů, které mohou mít různou sílu co do počtu vojáků.

Jednotky zahrnují nejen obyčejné vojáky, tedy páteř každé armády, ale také jezdecké a pěší brigády, dělostřelecké prapory a samozřejmě i velitele.

Jako to u RTS her bývá, vy jste vrchním velitelem, tedy přidělujete jednotlivé rozkazy. Svým jednotkám můžete přidělovat trasy pochodu a parametry nasazení. V elegantním kousku historické doktríny může být příkaz k provedení navázán na signál nebo na konkrétní čas ve hře, například 11:00 dopoledne. Jakmile však kliknete na tlačítko přehrávání kupředu, přejdou tyto jednotky na „autopilota“, dokud nezměníte jejich pokyny.

Změnit pokyny je pak možné, pouze pokud jednotka dostane nové příkazy. Tento prvek je opravdu originální a tato mechanika funguje jako ve skutečnosti. Pokud se jednotka náhodou nachází v okruhu, kde je slyšet troubení, může být změna velmi rychlá. Pokud je však již daleko od signálních trumpet, musíte vyčkat, než k danému veliteli jednotky dorazí posel, který předá dané rozkazy. Celá tato situace samozřejmě zabírá i určitý čas, tedy daný rozkaz musí dorazit na správné místo, musí být pochopen a následně i splněn.

Samozřejmě je zde i otázka, co by se stalo, kdyby posel s rozkazem padl a nedorazil tak na místo. I když jsem se snažil sebevíc, do této situace jsem se nedostal a posel vždy na místo určení dorazil.

Grand Tactician map

Morálka je základem funkční armády

Během tažení a samotných bojů musíte brát v potaz také jeden ze základních lidských faktorů, což je morálka. Hra se odehrává v reálném čase, případně ji můžete hrát značně zrychlenou (2x, 5x 10x atd.), a tak musíte být neustále na pozoru a mít nejen přehled o bojišti, ale také o morálce jednotlivých jednotek a velitelů. Cíl je na první pohled velmi prostý, zničit nepřítele nebo mu alespoň natolik otřást s morálkou, že nebude chtít bojovat. Krom toho můžete podkopat celkovou morálku obyvatelstva daného státu, což se provádí na velké mapě kampaně. Tu vidíte značně vyvýšenou a znázorněnou „papírovou“ formou, v jaké se dříve mapy nacházely.

Morálku obyvatelstva pak můžete srazit na kolena zavedením blokády přístavů nebo obklíčením hlavního města a jeho vyhladověním. Zlomení morálky nepřítele lze dosáhnout mnoha způsoby, mezi něž patří vojenská vítězství na souši i na moři, způsobení ztrát nebo zničení ekonomiky.

Grand Tactician skills

Vaše činy ovlivní vaše schopnosti v udržení válečného tažení

Již několikrát byla zmíněna logistika a ekonomika, která hraje v kampani velmi důležitou roli. K těmto prvkům je nutné připočíst ještě jeden a tím je politika. Všechny vaše činy a to nejen na bitevním poli, ovlivňují vaše vojenské tažení jako celek.

Budete mít sice mnoho vítězných bitev, ale s velkými ztrátami? Lidé nebudou chtít bojovat, protože „jdete přes mrtvoly“ a kvůli malému vítězství jste schopen obětovat životy tisíců. Zvýšíte daně, abyste měli dostatek finančních prostředků? Proč by někdo měl za takového tyrana chtít bojovat? Morálka obyvatel je sice klíčová, ale morálka státu je ještě zrádnější. Pokud morálka státu klesne příliš nízko, mohou Francie a Británie zasáhnout ve prospěch Konfederace nebo Španělsko ve prospěch Unie, pokud by Jih ohrožoval některé kolonie.

Abyste se těmto problémům vyhnuli, nebo naopak snížili morálku a politickou schopnost nepřítele (nutno zmínit, že AI se snaží dělat přesně to samé ve svůj prospěch), musíte krom vedení bitev na bitevních polích vést bitvy i v politice, a tedy schválit řadu politických rozhodnutí na národní úrovni. Můžete například rozhodnout o masové industrializaci a poté pod těmito politikami iniciovat jeden nebo více z několika aktů k realizaci rozhodnutí. To, jaké politické kroky a smýšlení a následné akty budou zvoleny, ovlivní vaši schopnost udržet válečné úsilí politicky, sociálně a ekonomicky, a tím udržet přijatelnou úroveň národní morálky.

S tímto okamžikem je spojena i celá řada finančních rozhodnutí, týkající se získávání příjmů prostřednictvím daní a cel a následného použití peněz na dotování válečného úsilí prostřednictvím kategorií, jako jsou zemědělství nebo doprava. Kromě toho se ekonomika a politická situace odvíjí i od aktuálního dění. V průběhu hraní tedy dostáváte různé zprávy o tom, co se kde stalo, nebo i různé informace z novin. Tam se píše zejména o jejich ekonomických a hospodářských dopadech, a to jak na jednotlivé státy, tak i případně na celou zemi. To znamená, že i určitá událost, která se vyskytla v Evropě, může zamávat ekonomikou.

Grand Tactician movie

Grafika, rozhraní a ozvučení

Jak jsem již zmínil, hra obsahuje skvělé filmové sekvence z dílny LionHeart FilmWorks, které jsou opravdu perfektní a dávají hře onen filmový punc cutscén.

Grafika bojového prostředí, pokud přiblížíte z rozhraní mapy do bojových podmínek, je zpracována velmi působivě, i když se občas stane, že například posel spíše pluje na terénu, než aby po něm cválal na koni. Vojáci, terén, a vegetace jsou velmi povedené a následné taktické prvky jako kopce, lesy i budovy fungují, jak mají. Nicméně dost často vyskytujícím se nešvarem bylo, že vojáci stříleli skrz své spolubojovníky bez jakékoliv újmy. Také kurýři v některých situacích procházejí nepřátelskými formacemi, aby doručili zprávy, bez jakékoliv újmy.

Rozhraní, samotná mapa bitvy a posléze ovládání kampaně má rozhodně co nabídnout a graficky odpovídá tehdejšímu znázornění. To však také znamená, že postrádá jakousi intuitivnost a je v některých situacích i mírně nepřehledné.

Zvukovému doprovodu se nedá nic vytknout. Ozvučení, jak v průběhu bitev, tak v základním rozhraní nebo v kampani, je opravdu dobře ztvárněno. Můžete slyšet výstřely, různé pokřiky, klasické píšťaly i typickou hudbu a písně pro jednotlivé strany.

Grand Tactician: The Civil War (1861-1865) je velice povedená strategie, která nabízí unikátní pohled do války Severu proti Jihu. Hra má mnoho skvělých strategických prvků, a to jak po stránce bitevního rozhraní, tak i logistiky a ekonomiky. Kromě toho zahrnuje i politiku a následný dopad na celkovou morálku. Nicméně se jedná o poměrně těžkou strategii, a to ani ne tak kvůli taktickým a bitevním okolnostem, ale spíše kvůli nutnosti naučit se a osvojit si herní mechanismy a prvky. Uživatelské rozhraní by rozhodně mohlo být přátelštější a více intuitivní. Pokud patříte mezi milovníky strategií, GCTW je pro vás jasná volba. Pokud však se strategiemi teprve začínáte nebo patříte mezi sváteční hráče RTS, raději sáhněte po jiné, lehčí hře, protože minimálně ze začátku budete u GTCW spíše nešťastní.

• zasazení hry
  • mnoho taktických a logistických možností
  • politická rozhodnutí a ekonomika