Letošní rok 2022 je zatím nabitý velkými tituly a ty se na nás chrlí ze všech možných stran, proto se podíváme na něco z jiného soudku a rozšíříme si obzory s hrou GROW: Song of The Evertree. Zahoďme tedy napětí z akčních žánrů, ponořme se do světa, kde nebude potřeba „quick time event“, a pro změnu se vrhněme vstříc multižánru. Jde o velmi dobrou ukázku toho, jak lze vytvořit poutavou hru bez potřeby zahrnovat v ní násilí.
Hra od protinožců s českou stopou
Výsledkem je dílo vývojářů z australského Brisbane, říkajících si Pradeful Sloth. Hra vyšla 16. listopadu 2021 na Nintendo Switch, PS4 (recenzováno), Xbox One a PC. Vydavatelé jsou milánští 505 Games, již poslední tři roky chrlí velmi dobré tituly (Control, Journey to the Savage Planet, Ghostrunner či spolupráce s Hideo Kodžimou na Death Stranding). Ani v tomto případě nebyla jejich volba lichá.
Bonusem pro českého hráče je fakt, že hudba do hry je nahrávána Českým symfonickým orchestrem.
Roztříštěn, zapomenut a znovu objeven
Příběh nás zavede do života dávajícího a po dlouhé časy prosperujícího „Všestromu” (pozn. Evertree), přinášejícího svým obyvatelům skrze kořeny píseň. Ta však byla jednoho dne roztříštěna a lidé ji již nikdy více neslyšeli. Důsledkem této události Všestrom začal vadnout a byl pohlcován trním. Všichni obyvatelé utekli před touto zhoubou, avšak jeden mladý a nebojácný alchymista zůstal, aby pomohl Všestromu zase rozkvést. Přesně v tomto momentu vstupujeme do hry my.
Zdroj: 505 Games
Budování, prozkoumávání a čas
První setkání nás zavede do alchymistické dílny, kde se setkáváme s čarovným kotlem a čarovnou knihou (Copperpot a Book). Právě oni se stanou našimi průvodci i rádci v průběhu hraní. Po získání tajemného vejce a seznámení s prvním tvorem jsme schopni cestovat do vyšších pater a zde zasazovat ona vejce, tvořící živoucí zahrady. Každou tuto zahradu je posléze potřeba vyčistit od uvadání a nastolit harmonii. Během čištění budeme získávat runy, ty lze posléze různě kombinovat v kouzelném kotlíku a vytvářet tak nová vajíčka. Po jejich zasazení dojde k otevření nové zahrady a my můžeme dostávat zase jiné runy.
Jednou z věcí, stojících za pozornost, je čas tvořený dnem a nocí. Práce v noci je ve vyšších patrech Všestromu nebezpečná, proto nás v případě soumraku mazlíček odnese zpět před dílnu. Noc můžeme urychlit přespáním v posteli nebo budováním či rozšiřováním města.
Jak jsem nastínil již v úvodu, jde o směs žánrů. Bráníme tak uvadání, postihujícímu jak flóru, tak i faunu, a náš cíl vytvořit harmonickou zahradu, abychom si otevřeli nový region se spoustou zajímavostí. Při otevírání a prozkoumávání oblastí dochází k nálezu jeskyní, schovávajících nesčetná tajemství.
Dále zde nalezneme jakési zóny pro chov ochočených zvířat, která si „zdomestikujeme” v již zmiňovaných zahradách. V regionech narazíme také na vzdušné přístavy, sloužící k přísunu nových obyvatel, a naším úkolem bude pro ně vytvářet obydlí, poté i shánět práci a dekorovat okolí. Bohužel počet těchto úprav je limitován, ačkoliv jde o sandboxovou hru.
Zdroj: 505 Games
Klíčem k rovnováze jsou svatyně a mechanika rozvoje
Tím nejdůležitějším k rozvíjení příběhu a nastavení harmonie jsou svatyně. Skrze vstupní bránu se dostáváme do pradávných síní, v nichž se nám rozpohybují mozkové závity při řešení hádanek. Ty sice nepatří k nejtěžším, ale dokáží dost potrápit. Po dokončení všech hádanek se dostáváme k jednotlivým fragmentům písně, které nám umožní další otevření oblastí a naši expanzi.
Hlavní mechanikou hry je získávání run ze zahrad, interakce s obyvateli a plnění jejich questů a úkolů pro kámen blahobytu. Dost často jde o stejné úkoly typu dosáhnutí počtů obyvatel, úprav prostředí, dekorací domů nebo celkové procentuální spokojenosti.
Zvedáním potenciálu města a jeho spokojenosti roste i denní příjem měny, umožňující větší rozmanitost a kombinace staveb, ale jen v limitovaném počtu.
Co se týká komunikace s NPC, jde dost často o vtipné konverzace nabízející humorné pasáže. Interakce se zvířaty jsou v zásadě dvě – hraní a drbání na bříšku. Jedinými postavami, ke kterým jsem si vybudoval jakýsi vztah, byly kouzelná kniha, kotlík a váš mazlíček.
Kladů je tu dost
Tím hlavním „gró” této hry je hudba a ta má velmi blízko k naprosté relaxaci. Dále bych vyzdvihl rozmanitost prostředí a různé herní mechaniky. Například pád je zde tlumen otevřením deštníku, což je velmi příjemnou záležitostí obzvláště pro hráče, kteří sem tam někam spadnou.
GROW: Song of The Evertree zaujme i příjemnou grafikou, připomínající svým zpracováním hry na Nintendo, což není na škodu.
Grow je jakousi fúzí Animal Crossingu (New Horizon) a Zeldy (Breath of Wild), tedy přesněji řečeno, bere si jen to dobré z obou titulů. Hra je nenásilná, pokud nepočítáme rozbíjení fialové hmoty nabalené na těle hmyzu pomocí palice.
Zajímavá je i zelená myšlenka celé hry, která odkazuje na podporu přírody jako celku.
Zdroj: 505 Games
Jisté mouchy se však najdou
Největším problémem celé hry je ovšem repetitivnost. Tím myslím, že se pořád dokola opakují činnosti, a věřte mi, že jich zde lze vykonávat poskrovnu. Ráno vylézt z postele, doletět na zahradu, vše vyčistit, potom to samé na druhé zahradě a třetí jen z poloviny. Poté zase zpět spát a tak stále dokola, dokud nedokončím vše, co je v dané zahradě možné. To je naštěstí jen jedinou vadou na kráse.
Jsou zde jistá místa ke zlepšení, třeba lepší koncepčnost, ale celkový dojem je spíše pozitivní, stojící za vyzkoušení. V době mého hraní jsem Grow: The Song of Evertree pořizoval za nějakých 450 Kč, což je slušná cena, když vezmu v potaz, že jsem v něm strávil něco přes třicet hodin. Titul celkově zaujme svou filozofickou myšlenkou a podmanivou hudbou, díky nimž vás potěší nenásilným zážitkem s přidanou hodnotou. Přestože je zde prostor k růstu, kořeny jsou správně přichycené.
Recenzi pro Gaming Professors napsal Petr Šilhavý.