GROW: Song of The Evertree – vše je jen ve vašich rukách

Sdílet
Sdílet
Sdílet
Zdroj: igdb.com
Letošní rok 2022 je zatím nabitý velkými tituly a ty se na nás chrlí ze všech možných stran, proto se podíváme na něco z jiného soudku a rozšíříme si obzory s hrou GROW: Song of The Evertree. Zahoďme tedy napětí z akčních žánrů, ponořme se do světa, kde nebude potřeba „quick time event“, a pro změnu se vrhněme vstříc multižánru. Jde o velmi dobrou ukázku toho, jak lze vytvořit poutavou hru bez potřeby zahrnovat v ní násilí.

Hra od protinožců s českou stopou

Výsledkem je dílo vývojářů z australského Brisbane, říkajících si Pradeful Sloth. Hra vyšla 16. listopadu 2021 na Nintendo Switch, PS4 (recenzováno), Xbox One a PC. Vydavatelé jsou milánští 505 Games, již poslední tři roky chrlí velmi dobré tituly (Control, Journey to the Savage Planet, Ghostrunner či spolupráce s Hideo Kodžimou na Death Stranding). Ani v tomto případě nebyla jejich volba lichá. Bonusem pro českého hráče je fakt, že hudba do hry je nahrávána Českým symfonickým orchestrem.

Roztříštěn, zapomenut a znovu objeven

Příběh nás zavede do života dávajícího a po dlouhé časy prosperujícího „Všestromu” (pozn. Evertree), přinášejícího svým obyvatelům skrze kořeny píseň. Ta však byla jednoho dne roztříštěna a lidé ji již nikdy více neslyšeli. Důsledkem této události Všestrom začal vadnout a byl pohlcován trním. Všichni obyvatelé utekli před touto zhoubou, avšak jeden mladý a nebojácný alchymista zůstal, aby pomohl Všestromu zase rozkvést. Přesně v tomto momentu vstupujeme do hry my.

Zdroj: 505 Games

Budování, prozkoumávání a čas

První setkání nás zavede do alchymistické dílny, kde se setkáváme s čarovným kotlem a čarovnou knihou (Copperpot a Book). Právě oni se stanou našimi průvodci i rádci v průběhu hraní. Po získání tajemného vejce a seznámení s prvním tvorem jsme schopni cestovat do vyšších pater a zde zasazovat ona vejce, tvořící živoucí zahrady. Každou tuto zahradu je posléze potřeba vyčistit od uvadání a nastolit harmonii. Během čištění budeme získávat runy, ty lze posléze různě kombinovat v kouzelném kotlíku a vytvářet tak nová vajíčka. Po jejich zasazení dojde k otevření nové zahrady a my můžeme dostávat zase jiné runy.
Jednou z věcí, stojících za pozornost, je čas tvořený dnem a nocí. Práce v noci je ve vyšších patrech Všestromu nebezpečná, proto nás v případě soumraku mazlíček odnese zpět před dílnu. Noc můžeme urychlit přespáním v posteli nebo budováním či rozšiřováním města. Jak jsem nastínil již v úvodu, jde o směs žánrů. Bráníme tak uvadání, postihujícímu jak flóru, tak i faunu, a náš cíl vytvořit harmonickou zahradu, abychom si otevřeli nový region se spoustou zajímavostí. Při otevírání a prozkoumávání oblastí dochází k nálezu jeskyní, schovávajících nesčetná tajemství.
Dále zde nalezneme jakési zóny pro chov ochočených zvířat, která si „zdomestikujeme” v již zmiňovaných zahradách. V regionech narazíme také na vzdušné přístavy, sloužící k přísunu nových obyvatel, a naším úkolem bude pro ně vytvářet obydlí, poté i shánět práci a dekorovat okolí. Bohužel počet těchto úprav je limitován, ačkoliv jde o sandboxovou hru.

Zdroj: 505 Games

Klíčem k rovnováze jsou svatyně a mechanika rozvoje

Tím nejdůležitějším k rozvíjení příběhu a nastavení harmonie jsou svatyně. Skrze vstupní bránu se dostáváme do pradávných síní, v nichž se nám rozpohybují mozkové závity při řešení hádanek. Ty sice nepatří k nejtěžším, ale dokáží dost potrápit. Po dokončení všech hádanek se dostáváme k jednotlivým fragmentům písně, které nám umožní další otevření oblastí a naši expanzi. Hlavní mechanikou hry je získávání run ze zahrad, interakce s obyvateli a plnění jejich questů a úkolů pro kámen blahobytu. Dost často jde o stejné úkoly typu dosáhnutí počtů obyvatel, úprav prostředí, dekorací domů nebo celkové procentuální spokojenosti.
Zvedáním potenciálu města a jeho spokojenosti roste i denní příjem měny, umožňující větší rozmanitost a kombinace staveb, ale jen v limitovaném počtu. Co se týká komunikace s NPC, jde dost často o vtipné konverzace nabízející humorné pasáže. Interakce se zvířaty jsou v zásadě dvě – hraní a drbání na bříšku. Jedinými postavami, ke kterým jsem si vybudoval jakýsi vztah, byly kouzelná kniha, kotlík a váš mazlíček.

Kladů je tu dost

Tím hlavním „gró” této hry je hudba a ta má velmi blízko k naprosté relaxaci. Dále bych vyzdvihl rozmanitost prostředí a různé herní mechaniky. Například pád je zde tlumen otevřením deštníku, což je velmi příjemnou záležitostí obzvláště pro hráče, kteří sem tam někam spadnou. GROW: Song of The Evertree zaujme i příjemnou grafikou, připomínající svým zpracováním hry na Nintendo, což není na škodu. Grow je jakousi fúzí Animal Crossingu (New Horizon) a Zeldy (Breath of Wild), tedy přesněji řečeno, bere si jen to dobré z obou titulů. Hra je nenásilná, pokud nepočítáme rozbíjení fialové hmoty nabalené na těle hmyzu pomocí palice. Zajímavá je i zelená myšlenka celé hry, která odkazuje na podporu přírody jako celku.

Zdroj: 505 Games

Jisté mouchy se však najdou

Největším problémem celé hry je ovšem repetitivnost. Tím myslím, že se pořád dokola opakují činnosti, a věřte mi, že jich zde lze vykonávat poskrovnu. Ráno vylézt z postele, doletět na zahradu, vše vyčistit, potom to samé na druhé zahradě a třetí jen z poloviny. Poté zase zpět spát a tak stále dokola, dokud nedokončím vše, co je v dané zahradě možné. To je naštěstí jen jedinou vadou na kráse.
GP uvozovky

Jsou zde jistá místa ke zlepšení, třeba lepší koncepčnost, ale celkový dojem je spíše pozitivní, stojící za vyzkoušení. V době mého hraní jsem Grow: The Song of Evertree pořizoval za nějakých 450 Kč, což je slušná cena, když vezmu v potaz, že jsem v něm strávil něco přes třicet hodin. Titul celkově zaujme svou filozofickou myšlenkou a podmanivou hudbou, díky nimž vás potěší nenásilným zážitkem s přidanou hodnotou. Přestože je zde prostor k růstu, kořeny jsou správně přichycené.

Recenzi pro Gaming Professors napsal Petr Šilhavý.

hudba
prostředí