GTFO náhled

GTFO – kooperativní hardcore zážitek

30. 12. 2021
Zdroj náhledu: 10 Chambers

GTFO (Get the Fuck Out) od vývojářů z 10 Chambers, kteří na něm strávili mnoho času, konečně opustilo předběžný přístup uvedením verze 1.0. Hra za tu dobu udělala obrovský pokrok a nabízí brutálně obtížný kooperativní FPS zážitek pro partu přátel nebo odvážné sólisty.

Kombinace Dark Souls a Left 4 Dead?

V GTFO si jistě všimnete inspirace kooperativním hororovým stylem Left 4 Dead. Máte tým čtyř vězňů, kteří musí bojovat proti ohavným příšerám v rozsáhlém podzemním komplexu. Na začátku každé mise si můžete vybrat z působivé řady střelných zbraní, jedné zbraně na blízko a také jedné speciální zbraně. Tato zbraň pak definuje roli v celé vaší výpravě. Najdete zde například externí automatické zbraně, které vám pomohou proti hordám nepřátel, nebo si můžete vybrat raději pěnovou pušku, kterou zalepíte dveře a zpomalíte postup valících se příšer. Anebo vám bude stačit jen obyčejný skener, kterým prohlédnete do dalších místností?S Dark Souls má zas GTFO společnou vysokou obtížnost, která se od dob předběžného přístupu nezměnila. Každá mise je skutečným oříškem. Málo nábojů, málo životů, jeden záchytný bod a hordy nepřátelských kreatur.

GTFO je sezónní záležitostí

Část vývojářského týmu se podílela i na vývoji Payday, z kterého vychází styl misí v GTFO. Hráči si vybírají operace z neustále se měnící mapy a nové mise se pravidelně střídají. Nepřátelé jsou vždy náhodně rozmístění, a tak i opakované hraní má pokaždé nový rozměr. Narazíte zde také na sezónní strukturu, tzv. Rundowny, ve kterých si postupně odemykáte dané operace a posouváte se dále. Po konci sezóny, která trvá vždy jeden měsíc, se objeví úplně nový Rundown, nové mapy a mise a ty předchozí si už nezahrajete. Takto si hra zachovává stálou svěžest a nespadne do nudnosti.

Zdroj: 10 Chambers

Horor, stealth a akce

GTFO je skvělým propojením více žánrů. Troufám si říct, že se jedná třetinově o horovku, třetinově o stealth hru a třetinově o střílečku. Neexistuje zde jednoduchý scénář prostřílet se ven, anebo naopak se všude jen proplížit. Každá mise se skládá z více různých částí, kde musíte kombinovat různé postupy a strategie. Prostředí jsou různorodá. Budete prozkoumávat průmyslová skladiště, laboratoře nebo místo plné džípů.

Pečlivé plánování a spolupráce jsou zásadní

Cíle se u každé mise liší, ale většinou bude vaším týmovým úkolem získat nějaký předmět a vrátit se se všemi v jednom kuse. Na začátku každé mise máte jen zadaný sektor, ve kterém máte být, ale jak se tam dostanete, je jen na vás. Máte rozsáhlou mapu plnou nepřátel, dveří, terminálů a náhodně rozmístěných balíčků zdraví, munice a také artefaktů, které vám přidávají bonusy, kterými se před každou misí můžete vybavit. Vhodné je tedy si úkoly v týmu rozdělit. Někdo hledá přístupovou kartu k terminálu, do kterých v DOS příkazovém řádku dáváte instrukce a zjišťujete, kde se jednotlivé předměty a cíle bodů mise nacházejí. Ostatní dané zdroje shromažďují, každý hráč může nosit jen jeden typ zdroje. Následně se dle získaných informací snažíte ve sdílené postupně se rozšiřující mapě orientovat.

Zdroj: 10 Chambers

Týmová koordinace je důležitá. Když se chcete někde proplížit, musí to udělat všichni – stačí jedno neopatrné zasvícení baterkou nebo pohnutí se ve špatnou chvíli a zalarmujete nepřátele, kteří celý váš tým zasypou. Jindy v akčních sekvencích, kdy dopředu víte, že dojde k zalarmování hordy, je důležité si připravit společně terén a následně rychle reagovat a dostávat se na určené pozice zvýrazněné oranžovým kruhem.

Různé typy monster

Všechno většinou probíhá v naprosté temnotě. Sice máte k dispozici baterku, ale ve většině případů ji stejně nemůžete použít, protože byste probudili spící nepřátele. Jako osvětlení se dají použít i svíticí tyčinky. Jedním ze tří typů monster jsou zde Sleepeři. Jak jejich název napovídá, jednoduše spí, jakmile však něco kolem sebe zaslechnou, jsou v pohotovosti a vy musíte vychytat ten správný okamžik, kdy je obejít, nebo naopak se k nim přiblížit a zasadit jim smrtelnou ránu chladnou zbraní. A to ještě tak, abyste nezalarmovali monstrum hned vedle. Vše je o přesném načasování. Dalším typem jsou Scouti – ti kolem sebe každou chvíli roztahují své strašidelné pátrací úponky, kterých se nechcete dotknout. Největším nepřítelem jsou Bruti, kteří vás srazí na jeden zásah a k jejichž likvidaci je potřeba kooperace více lidí.

Zdroj: 10 Chambers

Pokud by vám obtížnost i přes to všechno přišla příliš nízká, některé úrovně obsahují volitelné vedlejší trasy, které danou úroveň ještě ztěžují. Tyto trasy jsou uzamčeny za speciálními dveřmi a vyžadují speciální klíče.

Rovnou v centru dění

Když hru poprvé zapnete, jste rovnou bez ničeho hozeni do děje a pravděpodobně nebudete moc tušit, co se děje a jak se chovat. Přitom jsou stealth mechaniky a kooperace všech členů týmu zcela zásadní. Nejlepší je narazit na dobrou partu, která vám vše vysvětlí, anebo si něco málo načíst sám. Jinak se v tom budete pěkně plácat a nebudete tušit, proč po vás monstra vystartovala a i klidně vaší vinou zmasakrovala celý tým.

A co je vlastně nového?

Nejvýraznější změnou oproti předběžnému přístupu jsou grafická vylepšení. Temná prostředí skrývají skvělé detaily a vzhled monster vás oslní. Je zde odvedena skvělá práce s temnotou, stíny, zářícími monstry a baterkou, kterou máte k dispozici. Dalším vylepšením je i přidání botů, kteří mohou nahradit někoho z hráčů a chovají se poměrně rozumně podle ostatních ve skupině. Vyvedení zvuků jednotlivých tříd zbraní je provedeno také na jedničku. V menu si můžete založit vlastní lobby a pozvat přátele nebo se připojit k ostatním hráčům prostřednictvím matchmakingu, kde si navíc volíte, zda budete komunikovat hlasem, nebo pouze přes chat.

Zdroj: 10 Chambers

GTFO obsahuje i systém kosmetických vylepšení, kdy je možné si postupně odemknout nové masky, barvy a oblečení pro vašeho vězně. Jedna z těchto položek se odemkne vždy, když úspěšně dokončíte misi. Co dostanete, je zcela náhodné. Hra je kompletně bez mikrotransakcí.

GTFO je nabitá kooperativní hororová střílečka, kterou si nejvíce užijete se skupinou přátel. Každý váš úspěch je vzrušující, ale může být zábavné i selhat. Je zde skvělé vyvážení hororu a akce, a tak titul uspokojí širokou škálu hráčů. Týmová práce, koordinace a přesnost jsou v GTFO zásadní.

• skvělá atmosféra
  • působivý zvukový a obrazový design
  • pořádná výzva
  • žádný hlubší příběh
  • velmi těžký, až odrazující začátek
  • Datum vydání 10.12.2021
  • 0.0

Marcela Grázová

Její první herní zkušeností byl pravděpodobně Tetris, avšak v dětství milovala strategické hry a online FPS, či MMO. Nyní už hraje jen singleplayer a díky recenzím objevila široké spektrum zábavných indie her, nad kterými dříve spíše ohrnovala nos. Vystudovaný farmaceut, milovník fantasy & sci-fi knížek a seriálů, náruživý cestovatel a motorkář.