HEAT: Hustý déšť - rozšíření deskové hry

HEAT: Hustý déšť – s oranžovou k vítězství

9. 5. 2024

Máte rádi rozšíření ke svým oblíbeným hrám? Nebo vás nezajímají, protože základní hra je obvykle zcela perfektní tak, jak je? Já rozšíření zbožňuji, obzvlášť taková, která do základní hry přidávají jen o něco více variability. Pokud k tomu ještě dokážou opravit nějakou chybku, která byla v základní hře, tak moje srdce plesá. Naopak taková, která hru zcela mění, například přidáním kooperativního módu, mě nechávají poněkud chladnou. Do které kategorie patří rozšíření HEAT: Hustý déšť?

Stejný autorský tým

HEAT: Hustý déšť vytvořil stejný autorský tým jako základní deskovou hru HEAT. Autory jsou tedy opět Asger Harding Granerud a Daniel Skjold Pedersen a ilustrace znovu vytvořil sám slavný Vincent Dutrait. Zřejmě nikoho nepřekvapí, že na trh rozšíření uvedlo původní studio Days of Wonder. A česky jsme se jej dočkali od vydavatelství Blackfire

Pravidla nejsou o nic složitější než u základu, rozšíření je tak stále určeno pro hráče od 10 let. Změnil se jen počet, v němž můžete HEAT hrát. Nově se zvýšil až na šťastných sedm. Herní doba přitom díky tomu, že hráči hrají část závodu simultánně, zůstala na 60 minutách.

Co všechno najdete uvnitř?

Ačkoliv krabička od HEAT: Hustý déšť svými rozměry kopíruje krabici základní hry, je přece jen o poznání užší. Uvnitř najdete insert, který v bezpečí přepravuje formuli pro sedmého hráče a jeho řadící páku. Komponenty pro dalšího hráče (včetně karet napětí a HEAT) však nejsou vše, co se v této krabičce nachází.

Do příslušných balíčků se vám přidá hned dvanáct karet pokročilých vylepšení, sedm sponzorských karet, dvě karty tratí a čtveřice karet událostí, které využijete pro prodloužení šampionátu o sezónu 1964. Středobodem hry je však nový oboustranný herní plán se dvěma novými závodními okruhy. Vyzkoušet si tak nově budete moci tratě v Japonsku a Mexiku.

Graficky nepřekvapí, ale rozhodně potěší

Vincent Dutrait je mistr ilustrátor, a tak se není co divit, že i HEAT: Hustý déšť se graficky velice povedl. Ilustrace na obálce je opět velice výrazná a přímo z ní čiší rychlost, s jakou se oranžová formule přidává k závodu. Zároveň však krásně vystihl to, že na kluzkém povrchu auto nesedí tak pevně, jak by potřebovalo. Je až škoda se krabice od rozšíření zbavovat, všechny komponenty se vám však pohodlně vejdou do krabice od základní hry.

Trochu jsem se bála toho, jakou barvu tvůrci zvolí pro sedmého hráče. Již u základního HEATu byl totiž občas problém rozeznat černou a šedou formuli. Nová oranžová je však dostatečně rozdílná od ostatních barev a na trati doslova září.

Ani byste nevěřili, u kolika her jde karty pocházející ze základu a ty z rozšíření snadno rozeznat pouhým pohledem na jejich zadní stranu. U her využívajících mechanismus stavění balíčku (neboli deckbuilding) je velmi důležité, aby tomu tak nebylo. HEAT: Hustý déšť to zvládl na výbornou.

Zaplavená japonská trať

Hlavním prvkem rozšíření je dvojice nových map. Ty mají každá svůj typický vizuální styl, s řadou menších i větších detailů tematicky je zasazujících do zvolené země. Mapy však nejsou jen nějakým kosmetickým doplněním s jinak položenými zatáčkami. Na obou se nachází nový prvek šikan, což jsou vždy dvě po sobě jdoucí linie zatáčky se stejným omezením. Ty budou mít společný žeton při hraní s modulem Počasí a stav dráhy. Hlavně vás ale nutí zatáčku projet opravdu opatrně a nemůžete zrychlit hned za ní. Tedy, samozřejmě můžete, jen se vám to auto mírně přehřeje. Agresivní legendy vám pak umožní udělat si hru s boty o něco těžší.

Na japonské trati se navíc nachází výborný nový prvek zaplavených míst. Na těch to vašemu autu bude mírně podkluzovat, přeřazení na nižší stupeň vás tak bude stát o kartu HEAT navíc. Jde o jednoduchou změnu, která je však velmi tematická a přidává o něco více k vašemu taktickému rozhodování.

Díky stupňům vítězů autoři prozradili, že HEAT plánují rozšířit až pro 12 hráčů. Ono jde o skvělý nápad. Her, které mají nějakou taktickou hloubku, pro takto velké skupiny příliš mnoho není. Jen s četností jedné nové formule na rozšíření je to mírně děsivá zpráva pro naše peněženky.

O něco více karet

Kromě nových map a dalšího hráče HEAT: Hustý déšť přidává několik karet pro většinu modulů základní hry. Je to vzhledem k názvu možná poněkud překvapivé, v rozšíření však nejsou žádné další možnosti pro modul Počasí a stav dráhy, jen ty šikany. Osobně raději hraji vždy jen jednorázový závod na jedné trati, možnost prodloužení šampionátu o další sezónu však jistě potěší všechny milovníky dlouhých závodů.

Nejvíc mě však potěšily karty vylepšení umožňující odstranit karty HEAT přímo z odhazovací hromádky. V základní hře jste totiž museli čekat, až se vám dostanou do ruky, a občas vás nemile překvapila opravdu nevlídná kombinace karet. Zde máte tu možnost. Ano, nemůžete si pak vzít nějaké jiné vylepšení, ale super chlazení vám dovolí více riskovat v zatáčkách. A to je na HEATu jedna z těch nejzábavnějších částí.

HEAT: Hustý déšť je jedno z těch rozšíření, u nichž si po přidání do základní krabice ani neuvědomíte, zda s nimi hrajete. Nikoliv proto, že by nepřidalo nic navíc, nýbrž proto, že všechny nové prvky naprosto hladce zapadnou do ozubeného soukolí, kterým je základní hra. Zaplavená místa na japonské trati, šikany, agresivnější legendy, nová vylepšení i možnost hrát v sedmi. To vše HEAT obohacuje, aniž by jej to činilo o něco komplikovanější nebo méně zábavný. Pokud se vám však základní HEAT nelíbil, díky rozšíření názor nezměníte. A nemohu se ubránit dojmu, že až na nové mapy mohl (a měl) zbytek obsahu být již v původní hře.

• rozšíření hry pro až 7 hráčů
  • dvojice nových map s novým prvkem šikan
  • nová pravidla pro agresivnější legendy
  • možnost odstranit karty HEAT přímo z odhazovacího balíčku
  • barva formule, která se neplete s ostatními
  • zaplavená místa na japonské trati
  • jen jedno auto, i když stupnice vítězů prozrazuje, že hru plánují rozšiřovat až pro 12 hráčů
  • většina obsahu mohla být již v základní hře
0.0

Cena/výkon

Mozkovar index

Náhoda

Taktika

Téma

Simona Rex

Mládí propařila ve společnosti her Diablo, Fallout a MMORPG Ragnarok Online. Na vysoké se prohloubila její láska k deskovkám. Přes fázi hraní pouze párty her a fillerů se dostala k hrám atmosférickým a odmítání čehokoliv, co jen vzdáleně připomínalo euro hru. Nakonec vzala na milost i ty a dnes je deskoherní „omnigamer“. Mezi její největší lásky patří Glorantha: The Gods War, Mars: Teraformace, série Evolution, 51st State, Studená válka a Milostný dopis.