V herním světě se čas od času objeví titul, který dokáže otřást žánrem a přinést do něj nové nápady. Hra Hell Clock od brazilského studia Rogue Snail se pokusila spojit prvky akčního RPG a roguelite mechanik do podoby, která nejenže láká na dynamickou hratelnost, ale zároveň přináší silný příběh s historickými kořeny. Již samotný název napovídá, že čas tu nebude jen okrajovým motivem, ale stane se středobodem celé hratelnosti a určujícím faktorem každého rozhodnutí.
Alternativní historie, která má své jedinečné kouzlo
Hell Clock se odehrává v alternativním, téměř démonickém, světě, který je silně inspirován brazilskou historií, zejména válkou v Canudos na konci 19. století. Šlo o krvavý konflikt mezi První brazilskou republikou a obyvateli vesnice Canudos, která se nacházela ve státě Bahia, jež je severovýchodním státem Brazílie na břehu Atlantského oceánu. Konflikt probíhal po zrušení otroctví v Brazílii (1888) a svržení monarchie (1889). Vznikl v důsledku milenaristického kultu vedeného Antóniem Conselheiroem (zakladatel vesnice Canudos), který byl znám již v roce 1874, kdy začal přitahovat pozornost kázáním o duchovní spáse chudému obyvatelstvu regionu Sertão. Všechno vyvrcholilo založením vesnice Canodus a rozhodnutím vlády Bahia povolat na pomoc proti kultu vládu federální, která vyslala proti osadě vojensku expedici.
Vývojáři vzali tuto událost jako základ a přetavili ji do poutavého příběhu, kde se prolínají motivy náboženského fanatismu, odporu proti útlaku i boje za svobodu. Zároveň se vývojářům skvěle povedlo zachytit nejen časové období, ale také implementovat brazilské legendy a mýty, včetně smyslu pro náboženství. Není tak divu, že hra je kompletně nadabovaná nejen v angličtině, ale také v brazilské portugalštině. Tu si nechte zapnutou, pokud se do příběhu chcete opravdu ponořit.
Ujmete se role hrdiny jménem Pajeú, jenž se vydává na cestu do hlubin pekla, aby zachránil duši svého mentora, známého jako Counselour. Cesta není jen fyzickou poutí skrze hordy démonů, ale i symbolickým sestupem do historie a kolektivní paměti národa. A právě skrze putování se můžete setkat s jistými odkazy na brazilskou historii, a to včetně protivníků, kteří jsou zjevně inspirování zmíněnými mýty a legendami.
Příběh je podáván postupně, skrze jednotlivé akty, rozhovory a fragmenty, které na své cestě nacházíte. Nejde o lineární vyprávění, ale o mozaiku složenou z úlomků, která dohromady tvoří obraz o oběti, odvaze i neúprosnosti války. Atmosféra hry je díky tomu podmanivá, temná a plná tíživého napětí.
„Independência ou Morte“ – „Nezávislost nebo smrt“
Hell Clock se nejvíce blíží mixu akčního RPG a roguelite. Každý průchod začínáte s minimem vybavení a se základními statistikami. Jediné, co vám zůstává (postupně) otevřené, jsou skilly a lehký boost atributů díky již nakořistěnému vybavení z předchozích běhů. Během průchodu jednotlivými patry v daných lokacích získáváte zkušenosti, za které si při dosažení nového levelu můžete vybrat vylepšení skillů.
Smrt zde neznamená definitivní konec, ale návrat na začátek se zachováním části odměn a s možností investovat je do trvalého vylepšování postavy. Díky tomu má každá nová hra smysl a postupně se zlepšujete.
Klíčovou mechanikou je samotný Hell Clock, tedy časomíra, která neúprosně odpočítává každou sekundu. Chápu, že tento aspekt nemusí nutně každému vyhovovat, ale jedná se o určitý pohon, díky němuž jste nucení se rozhodovat, zda budete riskovat průzkum a sbírání pokladů, nebo budete spěchat k dalšímu bossovi. Tento prvek dodává hře zvláštní napětí, protože nebezpečí nespočívá jen v síle nepřátel, ale také v neúprosnosti času. Naštěstí je možné aktivovat i odlehčený režim, v němž časový limit neplatí, což dává možnost si hru užít i hráčům, kteří preferují klidnější tempo.
Souboje jsou akční a přehledné. Postava má k dispozici několik slotů na schopnosti, které lze kombinovat. A to od rychlých útoků na blízko přes střelné zbraně až po speciální kouzla či efekty plošného ničení. Důležitou roli hrají relikvie a vylepšení, které v každém běhu náhodně nacházíte. Díky nim se mohou vaše schopnosti měnit a vytvářet synergie, jako například posílené kouzlo, které při zásahu spustí výbuch, nebo zvonící relikvie, která opakovaně ničí skupiny nepřátel. Nepřátel je zde hezká paleta a jak jsem již zmínil, jsou inspirovaní brazilským folklorem.
Každý průchod je tedy jiný a vy se neustále učíte přizpůsobovat svůj styl hry na základě toho, co vám padne do ruky. Tento prvek náhody někdy působí krutě, jindy však přináší euforii z dokonale poskládaného buildu. Právě v tom se skrývá kouzlo roguelite žánru, neexistují dvě totožné cesty a každý triumf je výsledkem kombinace dovedností, taktiky a štěstí.
Hra nabízí tři základní akty a po jejich dokončení se odemykají vyšší obtížnosti s názvy jako Abyss nebo Oblivion. Ty přidávají další vrstvy výzev a odměňují zkušené hráče, kteří hledají dlouhodobou motivaci. Díky těmto režimům se z Hell Clock stává titul, který si uchovává znovuhratelnost a dokáže zabavit i po desítkách hodin. Přesto je endgame v porovnání s hlavní hrou poměrně obtížný a je poměrně výzvou jej celý zdolat.
Výtvarný styl, který vám dá ochutnat kouzlo Brazilie
Grafické zpracování je jedním z nejsilnějších aspektů hry. Stylizace je ručně kreslená s výraznou inspirací jihoamerickým folklórem a mystikou. Peklo zde není pouze ohnivým podzemím, je to pestrý, surreálný prostor plný symbolů a vizuálních metafor. Každá lokace působí jako obraz, který vypráví vlastní příběh.
Nepřátelé jsou navrženi s důrazem na originalitu. Vedle démonů se objevují i stvůry připomínající alegorie lidských slabostí či historických traumat. Bossové jsou monumentální a disponující propracovanými animacemi a specifickými mechanikami, které vás nutí přemýšlet a měnit strategii. Celkově je vizuál temný, výrazný a snadno zapamatovatelný. Hra má jasnou identitu, která ji odlišuje od jiných roguelite titulů. Přesto zde jsou dvě výtky. Tou první je někdy málo výrazná vizuální indikace poškození. Tou druhou pak někdy rapidní propad fps v některých patrech, zvláště pak ke konci hry.
Zvukový design podporuje intenzitu soubojů i temnou atmosféru hry. Každý zásah má patřičnou váhu a audio efekty dodávají bojům uspokojivou odezvu. Hudební doprovod je originální a kombinuje prvky temné orchestrální hudby s etnickými motivy inspirovanými brazilskou kulturou. Výsledkem je soundtrack, který nejen podporuje atmosféru, ale také posiluje historický kontext příběhu. Ve vypjatých chvílích hudba graduje, při průzkumu naopak ustupuje do pozadí a nechává vyniknout zvukům prostředí.
Hell Clock je titul, který se nesnaží jen kopírovat úspěšné vzory žánru. Přináší vlastní nápad v podobě neúprosného časového limitu a zasazuje jej do silného příběhu inspirovaného skutečnými historickými událostmi. Kombinuje svižnou akci, variabilitu roguelite mechanik a výrazný vizuální styl s atmosférickým zvukovým doprovodem.