Hidden Folks - Cover

Hidden Folks – originální zábavná hledačka

5. 5. 2022
Zdroj náhledu: Adriaan de Jongh

I v dnešním světě plném her s epickým příběhem a dechberoucím vizuálním zpracování je místo pro jednoduché oddechové hry, u kterých člověk může prostě vypnout. Takovou hrou je zrovna Hidden Folks.

Kde je Wally, ehm, teda průzkumník Garland?

V Hidden Folks máte jednoduchý úkol. Musíte najít všechny požadované objekty, kterými mohou být lidé, zvířata nebo věci. Inspirace dětskými knihami Where’s Wally? (popř. Where’s Waldo? v Severní Americe) je evidentní. Jednotlivou úroveň představuje vždy jeden obrázek. Zde se ale nejedná o obrázky statické, ale interaktivní rozpohybované scenérie. Velkou část věcí můžete ovlivnit sami tím, že na ně kliknete. Můžete, někdy i musíte, posekat křoví, odsunout kameny, odfouknout mraky atd. Kromě toho, že se hra snaží hráče zabavit řešením hádanek, sází ve velké míře na humor. Každý hledaný objekt má popisek, který vám ho pomůže najít a zároveň vás povábí. Zábavné jsou i zobrazené situace, které jsou možná až trochu absurdní. Lidé se zde dostávají i do průšvihů. Ti pak srdceryvně volají o pomoc, až vám jich bude někdy líto, jak tam popotahují. Pomoci ale nikomu nemůžete. Hra je pouze o hledání.

Jednotlivé obrázky jsou rozděleny do sedmi různých oblastí, kterými je Les, Země sucha, Město, Sníh, Na Turné, Pláž a Továrna. Každá z těchto oblastí má 3–6 jednotlivých obrázků. Aktuálně je jich celkem 32. Všechno zvládnete najít přibližně za osm hodin. Mimo úrovně, kde se hledají objekty, je zde i pár takových, kde je vaším cílem pomoci chodícímu, popř. jedoucímu človíčkovi dostat se na druhou stranu obrázku. Ty jsou poměrně krátké a jednoduché. Autoři asi chtěli hru trochu ozvláštnit.

V jednoduchosti je síla

Ručně kreslené černobílé grafické zpracování s jednoduchými animacemi je moc hezké, a také možná právě díky jednoduchosti je o to těžší všechny objekty najít. Samotný styl kresby je minimalistický. Působí tak trochu jako něco, u čeho si každý řekne, že by to levou zadní nakreslil taky. Když se o to ale pokusí, tak pochopí, že přece jen to talent a dovednosti vyžaduje.

Pokud máte velký monitor a hru si přiblížíte na největší detail, může se zdát trochu kostrbatá, ale takto stejně přibližovat často nebudete, neviděla bych to tedy jako velký problém. Zmínila jsem černobílé grafické zpracování. To vlastně není tak úplně pravda, protože v nastavení lze vybrat i variantu sépiovou. Ta samozřejmě snižuje kontrast a pro mnoho lidí to může být příjemnější. V nabídce je také noční inverzní varianta s černým pozadím a bílou kresbou. Ta dle mého názoru není moc přehledná a hledat v ní bych raději nechtěla, ale možná je to jen o zvyku.

Plink, šlak a bum

Ve hře není žádná hudba, přesto ale rozhodně nedoporučuji si místo jejího poslouchání pustit hudbu vedle, která by přehlušila veškeré zvukové efekty. Každý zvuk ve hře byl vytvořen lidským hlasem, proto jsou opravdu zábavné. Ať kliknete na cokoli, ozve se odpovídající zvuk vytvořený právě lidským hlasem. To vytváří originální a jedinečný dojem, který ve mně zůstal i dlouho po hraní. Když jsem pak někde slyšela podobný zvuk, okamžitě jsem si na hru vzpomněla.

Všechny velikosti jsou vítány

První obrázky jsou možná až moc jednoduché a fungují jako takové ochutnávky toho, co vás čeká. Jsou malinké a všechny objekty naleznete raz dva. Vlastně ani není potřeba číst popisky objektů, stačí párkrát zaklikat a je hotovo. Jak se ale postupuje dále, obrázky se zvětšují a věcí na nich přibývá. Všechny objekty také nejsou vidět na první pohled, a tak už to začíná být náročnější. Některé úrovně jsou pak v kontrastu s těmi malými gigantické. Občas ty obrovské zase vystřídá menší úroveň, aby si hráč odpočinul.

Čeština je potřeba

Pro české hráče je velkou výhodou plný překlad do češtiny. Překlad je kvalitní a nestalo se mi, že bych nějaký objekt nemohla najít jen proto, že by jeho popisek byl špatně přeložen. Bez správných popisků by bylo opravdu těžké objekty najít.

Musím říct, že i přes svou jednoduchost mě Hidden Folks dokázal velmi pobavit, a nemůžu se dočkat, než autoři znovu přidají nějaké další obrázky, popř. vytvoří novou hru. Po dohrání hry se můžete přihlásit k newsletteru ohledně nových úrovní, což jsem neváhala udělat. Zahrát si ji můžete i na mobilních zařízeních. Ke zkrácení času v MHD nebo na záchodě je úplně ideální, ale hraní na mobilu může být trochu omezující kvůli menšímu displeji. Při hledání v těch největších obrázcích využijete přehledu, který vám nabízí velký monitor. Jako jedinou nevýhodu bych viděla to, že není možné začít novou hru bez smazání předchozího postupu (hra ze Steamu). Pokud tedy hraje více hráčů pod jedním účtem, musíte hrát postupně.

Recenzi pro Gaming Professors napsala Jana Jarošová.

• humor
  • originalita grafického zpracování