Highrise City WPAR1

Highrise City – postavte si svůj sen

15. 10. 2023

Vybudovat plně soběstačné a fungující město není jen tak. Musíte se postarat o správu přírodních zdrojů, zlepšovat kvalitu života obyvatel a samozřejmě také postupně budovat různé čtvrtě a dávat lidem radost i možnost zaměstnání. Díky všem těmto aspektům lze z malého městečka vybudovat luxusní, plně soběstačné město, kde bude radost žít. Highrise City vám dává možnost okusit novou verzi městské budovatelské strategie a žánru tycoon spolu s aspektem správy ekonomiky a zdrojů.

Začátky jsou těžké aneb nikdo učený z nebe nespadl

Za titulem, ve kterém na svých bedrech budete mít zodpovědnost za stavbu i chod celého města a spokojený život jeho obyvatel, stojí vydavatelské studio Fourexo Entertainment, pro něž se jedná o první dílo. Vydavatelem je přední německá společnost Deck13.

Většina her žánru city builder či budovatelských simulátorů a strategií vychází z jádra, které vzniklo již v 70. letech jako textové hry. Podoba, jakou mají tyto tituly dnes, pak vychází z přelomové hry SimCity z roku 1989.

Highrise City by se tak dala zařadit jako další titul v celé řadě více či méně povedených her city builder, ve kterém je pak zahrnuta kombinace mechanik stavění města, správy ekonomiky, tedy i prosperity a soběstačnosti, a zároveň také správy zdrojů.

Začátek je pojat klasicky, jak je již určitým standardem u tohoto typu her. Máte na výběr klasický sandbox, tedy volný styl, kde si všechno nastavíte, jak chcete, a máte ve všem volnou ruku. Poté máte možnost zvolit si již z předpřipravených scénářů, kde budete postupně plnit různé úkoly v rámci výstavby, rozšíření a správy města. Sluší se však zmínit, že v současné době začínáte vždy s výstavbou od nuly, takže nikde nejdete do již předpřipraveného města. Rozdíl tak spočívá v mapě, tedy spíše v ohraničeném startovacím prostoru, kde budete začínat, v počtu základního kapitálu i zdrojů a v následných úkolech a nárocích obyvatel, včetně úkolů na výstavbu specifických budov apod.

V každém případě, a to ať jste ostříleným hráčem budovatelských strategií, nebo nováčkem v žánru, doporučuji využít tutorial. Nejenže má na první pohled Highrise City poměrně chaotické uživatelské rozhraní, ve kterém je složitější orientace, ale dokonale se seznámíte s mechanismy i po stránce správy ekonomiky a zdrojů. Highrise City má určitou učební křivku, protože oproti jiným titulům se nejedná o pouhý „klikač“ budování města a zahrnuje komplexnější správu i potřeby k fungování.

Vzhůru do Highrise City!

Ať už jste zvolili tutorial, nebo jste se vydali prozkoumávat Highrise City na vlastní pěst, velmi záhy zjistíte, že každá budova, kterou ve hře postavíte, má své požadavky. Ať už jsou to jen peníze, nebo různé suroviny, záleží na typu budovy a její úrovni. Jsou zde také požadavky na energie, vodovod a další klasické potřeby lidí či provozuschopnosti budov. Požadavky na provoz a výstavbu mají navíc logické základy, i když jsou uzpůsobeny pro hru. Například větrné turbíny jsou potřeba k výrobě energie. Energii potřebují další budovy, ale k plnému čerpání produktů z těchto budov potřebujete kompletní infrastrukturu, a to včetně vhodných silnic.

Jak se bude vaše město rozrůstat, budou vyšší i požadavky jeho obyvatel a také se zvýší poptávka po dalších důležitých surovinách. Následně s rozvojem a technologickým pokrokem (větně rozvojem infrastruktury) budete potřebovat železo, měď, anebo třeba křemen k výrobě skla, a tak bych mohl pokračovat dál.

Samozřejmě nesmíte zapomenout ani na odpadky a co s nimi budete dělat, protože (nejen) obyvatelé města, ale i různé továrny produkují odpadky. Vy přece nechcete, aby vaše město bylo jedno velké smetiště.

Když byla řeč o obyvatelích, nebo spíše občanech, ti se dělí na různé třídy, kterými jsou například dělníci nebo prostí zaměstnanci kanceláří. Každá z několika tříd potřebuje ke štěstí a spokojenosti několik základních věcí, jako jsou elektřina, voda, zdravotní péče nebo třeba policejní a hasičská stanice v určitém dosahu. „Prostí“ pracovníci pak budou chtít spíše kostel nebo parky či kina, kde budou moci relaxovat. Čím vyšší třída obyvatel je ve městě přítomna, tím větší si klade požadavky ke spokojenosti.

Když už máte své město na slušné úrovni a dosáhnete určitého technologického pokroku, můžete začít s těžbou zlata nebo drahokamů a následně vyrábět šperky. Zřídit technický a automobilový průmysl se také nabízí jako jedna z možností, jak zvýšit prosperitu a spokojenost tamních občanů vyšší třídy. Ne každý je však bohatý, aby si mohl koupit auto, není tedy od věci, když vhodně umístíte autobusové zastávky a zřídíte městskou dopravu.

„Láska prochází žaludkem“

Přesně jako ve zmíněném mottu, v Highrise City musíte dbát (kromě jiného) i na širokou nabídku potravin a zboží, aby byli všichni spokojeni. Pokud byste se rozhodli ignorovat požadavky obyvatel, mohlo by se vaše dříve žijící město velmi brzy proměnit v město duchů. Nespokojení obyvatelé prostě chvilku počkají a pak začnou město hromadně opouštět. Zpátky ale k potravinám, v blízkosti vodních toků a ploch můžete postavit rybářské oblasti. Pokud se nenacházíte v blízkosti vodní plochy, je vhodné postavit farmy, a to jak na pěstování zeleniny, tak na chov hospodářských zvířat. Tím se opět vracím na začátek, pro správné fungování potřebujete dostatečné skladování i přepravu.

Jak jsem již zmínil, všechny budovy budou ke svému plnému provozu potřebovat zdroj (nejen) elektřiny. S růstem města tak jdou ruku v ruce i požadavky, respektive nároky na potřeby. Zmíněnou elektrickou energii můžete získat z ekologičtějších metod, jako je solární nebo větrná energie, ale můžete také těžit uhlí a využívat k výrobě energie odpadky, které se shromažďují od vašich občanů. Než vytvoříte rozvodnou síť nebo ji připojíte k té již existující, budete muset vytvořit rozvodny, které budou energii uchovávat. Zde se nachází první lehký nešvar hry a tím je určitá nepřehlednost v důsledku staveb. Během počátku budování města je rozhodně vhodné si celý postup alespoň částečně rozmyslet dopředu a ujasnit si, co kde zhruba chcete mít, jinak se můžete dostat do směsice čehosi, kde ani nebudete vědět, proč tam tato budova vlastně je. Totéž se týká i vody a vodovodního řadu včetně čerpadel.

Highrise City má opravdu mnoho aspektů budování města, které na sebe velmi pěkně navazují. Velká část hry a mechanismů však vychází z obchodních simulací (operací), protože budete muset udržovat vysoké množství zdrojů, včetně finančních, aby vaše město vzkvétalo.

S ohledem na zmíněné obchodní operace a udržování zdrojů se můžete dostat i do finanční tísně. Vývojáři na tento fakt mysleli, a proto si lze (v případě, že vám začnou docházet peníze) vzít půjčku od centrální banky. Není to samozřejmě jen tak a jedná se opravdu o půjčku, tedy stejně jako v reálném světě i zde budete muset své závazky včas splatit. Pokud tak neučiníte, můžete se dostat do dluhové pasti.

Cestou necestou, městem nebo polem jedu se svým automobilem

Vizuální stránka Highrise City je poutavá a na poměry budovatelských strategií velmi příjemná. Budovy mají svůj osobitý nádech, a pokud máte již rozvinuté město, kochání se nad výsledky vaší tvrdé práce se rozhodně neubráníte. Ba co víc, po městě se můžete dokonce projet v bílém pickupu a vychutnat si tak opravdový požitek přímo z centra dění. Nejedná se však o žádný závodní simulátor nebo projížďku po městě ve stylu Cyberpunk, Mafie nebo GTA. Nemůžete narážet do jiných automobilů ani přejíždět obyvatele města. Skrze objekty zkrátka jednoduše přejedete, respektive jimi projedete. I tak se jedná o příjemný prvek, který dokáže zpestřit herní zážitek, zvláště když třeba v podvečer přijedete k vodnímu čerpadlu nebo k elektrárně nebo když se vaše město pomalu rozzáří díky elektřině z větrných turbín.

Velkým nedostatkem je v tomto ohledu optimalizace. Na to, abyste mohli hrát plynule a vychutnat si něco s pěknou grafikou, potřebujete poměrně nadupanou herní mašinu. Pokud je vaše město už rozlehlé a na vysoké úrovni, ani to nemusí stačit a hra se vám bude sekat a škubat.

Zvuková stránka je příjemná a přenáší do centra dění. To obzvláště platí, když jste blízko různým aktivitám ve městě, ale i třeba zvuky u supermarketu dokáží navodit tu správnou atmosféru. Hudební doprovod je klidný a poměrně uklidňující, není však rozmanitý a může se po čase omrzet.

Highrise City je pohlcující budovatelská strategie s vysokou křivkou učení, budováním města, správou zdrojů a důrazem na ekonomiku. Nejedná se o prostý city builder, ale o komplexní výstavbu a správu města s důrazem na logické požadavky na provoz a následný rozvoj. Třešničkou na dortu je možnost se ve městě, které postavíte, projet v bílém pickupu a být tak v centru dění. Titul však sráží dolů poměrně chabá optimalizace a z počátku nepřehledné uživatelské rozhraní. Fanoušky žánru rozhodně zaujme a zabaví. Nováčkům bych doporučil se obrnit trpělivostí nebo sáhnout po snazším titulu.

• kombinace výstavby města s komplexní správou zdrojů a ekonomikou
  • hratelnost
  • možnost projet se ve města a vidět tak plody své práce