Hledání min není nutné představovat. Co by se vůbec dalo říct o hře, jejíž hlavním cílem je hledání min? Na první pohled je její princip prostý, ale zdání klame. Tento herní klenot, zdobící plochy starších operačních systémů Windows, oponoval mnoha hráčům a jejich logickému uvažování. Mnozí na něj vzpomínají s láskou, jiní zase s opovržením. Vznik, vývoj, odkaz a kontroverze této kultovní hry popisuje nová publikace Hledání min: Jak si Microsoft začal hrát od novináře Kyla Orlanda.
Autor:
Ilustrace:
Vydavatel:
Překlad:
Počet stran:
Tisk:
Vazba:
Rok a měsíc vydání:
ISBN:
Vydání:
Kyle Orland
Kuba Špiřík
Xzone
Pavel Skoták
224
barevný
brožovaná
říjen 2025
978-80-909286-5-7
první
Zdroj: Xzone
Na začátku byla mina
Kniha Hledání min začíná krátkým, ale jasným popisem stejnojmenné hry. Nejenže Orland vysvětluje, jak hra vypadá, ale také, jak se hraje. To vše za pomoci menších ilustrací zobrazující herní plochu společně s čísly, vlajkami a minami. Přestože je publikace spíše vhodná pro hráče, kteří na Hledání min vyrůstali, zaměřuje se také na mladší a nezasvěcené čtenáře. Pro některé z vás, kteří hru neznají, může být výklad poněkud nejasný. Avšak pokud si ji vyzkoušíte a pozorně se nad jejím principem zamyslíte, začne vám Orlandův výklad dávat smysl.
Pozornost se poté přesouvá k autorům Hledání min, Robertu Donnerovi a Curtu Johnsonovi. Orland ale nezpovídá jen samotné autory, ale také osobnosti, které byly s vývojem a propagací úzce spjaté. V knize tak najdete výpovědi důležitých osobností společnosti Microsoft, jež si hru vzala pod svá křídla. To umožňuje nahlédnout do zákulisí tvorby z několika odlišných pohledů, čímž autor umožňuje hráčům udělat si vlastní názor na hru. Titul ale jde dál a oslovuje méně známé osobnosti jako Iana Andrewa, tvůrce titulu Mined-Out, jíž se legendární Hledání min inspirovala, nebo řadu hráčů vyrůstajících na Hledání min.
V pozdějších kapitolách se Orland rozepisuje o kontroverzích a problémech, které Hledání min doprovázely. Těmi jsou například závislost na počítačích a snížení pracovní produktivity, za něž může nejen Hledání min, ale také karetní hra Solitaire. Výrazným prvkem, který je podle mého názoru na celé knize nejzajímavějším, je část věnující se komunitě hráčů. Orland se v rámci těchto kapitol zaměřuje na problém se soutěživostí, která v rámci několika komunit přerostla v rivalitu.
Informativní záležitost na jeden večer
Co dělá Orlandovu knihu výjimečnou, není jen její originální nápad, ale také zpracování. Kniha od první kapitoly sleduje předem definovanou strukturu, které se autor drží od začátku do konce. Zbytečně neodbočuje a nepřeskakuje z jedné věci na druhou, jak tomu bylo například u publikace Herní revoluce. U Hledání min je to právě naopak. Věnuje se relevantním věcem, jež jsou pevně, ale i úzce spjaté s tématem.
Pochvalu si rovněž zaslouží Orlandův přístup, s kterým k významu Hledání min přistupuje. Autorova láska ke hře je viditelná. Přestože k ní má vřelý vztah, nebojí se poukázat na její chyby a možné nedostatky, především se nebojí kritizovat jednotlivá rozhodnutí, která společnost Microsoft k podpoře a postupnému zániku hry přispěla. Některé čtenáře však zamrzí, že úsměvných momentů a historek z vývoje není víc. Sice se dozvíte něco o tom, jak J.K. Rowlingová, autorka Harryho Pottera, trávila čas hraním Hledáním min, aby se zbavila závislosti na kouření, ale to je tak vše. Více se ale dozvíte o závislosti z pohledu komunity hráčů a jiných prominentních osob, jež s hrou trávily čas i v práci.
Kniha celkově čítá přes dvě stě stránek, a její čtení uteče opravdu rychle. Někdo si může říct, že taková délka je pro knihu zabývající se tímto fenoménem krátká, ale opak je pravdou. Orlandovi se podařilo do tak krátkého rozsahu zahrnout vše zajímavé a podstatné. To vše s pomocí Pavla Skotáka, redaktora herního časopisu LEVEL, jehož překlad dělá z knihy čtivý a podmanivý zážitek. Jediným rušivým prvkem, kromě brožované a snadno zničitelné vazby, je červený tisk. Ten může být pro některé čtenáře nepříjemný, jelikož na bílém papíře trochu bije do očí.


Zdroj: Xzone
Odkaz stále přetrvává
O knize Hledání min se stěží dá napsat něco negativního. Nabízí jasný a chronologický výčet informací, kterému se ledajaká publikace s podobným tématem nedokáže vyrovnat. Kyle Orland představil tento herní titul nejen veřejnosti, jež na hře vyrůstala, ale také čtenářské obci, jež o ní v životě neslyšela. Společnost Xzone vsadila na jistotu a na pulty svých obchodů položila poklad, po němž sáhne každý, koho historie herního průmyslu zajímá. Pro mě jakožto hráče, jenž na hře nevyrůstal, byla kniha plná obohacujících informací, přibližující nejen její vývoj a problémy, ale také odkaz a vliv.
Hledání min: Jak si Microsoft začal hrát je ideálním začátkem nové knižní řady Příběhy za obrazovkou. Její autor se zabývá nejen vznikem tohoto legendárního skvostu, ale také spory a kontroverzemi. Text je sice nekritický, ale nebojí se poukázat na negativní vlohy samotné hry nebo společnosti Microsoft. Kyle Orland vzal svou práci zodpovědně a popsal vše, co se hry týká. Především odpovídá na otázku, proč je Hledání min důležitá a jaký vliv má. Můžeme jen doufat, že knižní řada přinese další skvělé tituly, jako je právě tento.

