Home sweet home - úvod

Home Sweet Home – tenhle domov je vše, jen ne sladký

7. 5. 2023

Hru Home Sweet Home z prostředí thajského folklóru nám přináší vývojáři z Yggdrazil Group. Tím získává tento horor z pohledu první osoby netradiční nádech tajemna. Hra se rozděluje do dvou hlavních kapitol. Společně s Timem vyrazíte na cestu za jeho ženou Jane.

Klasický začátek všech hororů

Jako ve většině hororů z pohledu první osoby, i zde začínáte tím, že se hlavní hrdina ocitá na neznámém místě, odkud se musí dostat. V tomto případě se objevuje zřejmě v hotelové budově či nějaké bytovce (nemám nejmenší tušení, co je to za budovu). Na své cestě z budovy se setkáte se slečnou, která by vás ráda nařezala na proužky svým řezákem. A vy se ptáte proč? To prozatím nevíte, ale postupem hrou to odhalíte. Protagonistovi Timovi pak nezbývá nic jiného než se schovávat a snažit se uniknout z této budovy. Tím však Timův příběh nekončí. Při uniku z budovy se totiž záhadně objevuje u sebe doma v přístěnku pod schody (skoro jako Harry Potter).

V domě pak společně s Timem zjišťujete, že se pohřešuje Timova partnerka Jane. Bohužel se proto Tim musí vrátit skrze přístěnek zpět, aby se pokusil najít svou přítelkyni. Jaké pak je jeho i vaše překvapení, když vyleze v úplně jiné budově. Tim tak neustále putuje mezi svým domovem, kde bydlel s Jane, a jakýmsi paralelním světem, kde procházíte nejrůznějšími budovami (chatka v lesích, policejní stanice či škola).

Thajský folklór

V Home Sweet Home na vás čekají nejrůznější strašidelné prvky, které vám může thajský folklór nabídnout. Objeví se různí duchové, démoni, přízraky či seznámení s určitými kletbami a kouzly. Pokaždé, když v Home Sweet Home na něco takového narazíte, někde poblíž leží papír s instrukcemi, jak se té věci zbavit. Zároveň tu najdete i informace, o jaký druh se jedná a jak vzniká nebo jaký příběh se k tomu vztahuje. Jelikož mám ráda folklór, ať už je z Thajska, či z jiných asijských zemí, ráda jsem si přečetla pro mě nové zajímavosti o různých místních přízracích. Lépe mi to pomohlo chápat, co se ve hře vlastně děje.

Tim, Jane a ti další

Jane je mladá, laskavá a starostlivá osoba, která jednoho nešťastného dne začne vídat nadpřirozená stvoření z thajských příběhů, ale snaží se to před Timem skrývat. Ten to bohužel zjišťuje v průběhu hry, když nachází jednotlivé stránky z jejího deníku. Další postavou je Belle, hlavní antagonistka příběhu. Ano, je to ta milá dívka s řezákem v ruce, jež vás neustále nahání. Belle studentka univerzity se zamilovala (bohužel neopětovaně) do chlapce jménem Shane. Jelikož ji odmítl, rozhodla se Belle obrátit na černou magii, aby odstranila jeho přítelkyni. Kouzlo bohužel nevyšlo úplně úspěšně, Belle onemocněla, zemřela a kvůli zlému rituálu v noci při zatmění se stala zlým duchem.

V první kapitole Home Sweet Home pak narážíte na stvoření jménem Preta. Dozvídáte se, že Preta je za života člověk, který ublížil svým rodičům, nebo je možná nespravedlivě zabil. Po smrti se z něj stane vysoký tvor s obrovským žaludkem, ale miniaturními ústy. Nemůže se proto pořádně najíst, a tak má neustále hlad. Jak se ve hře dozvídáte, uklidnit jej může pouze nabídka jídla.

Dále se Tim při hledání Jane dostane do taneční školy, kde se setkáváte s příběhem tanečnice Ratri (která vám dělá milou společnost, stejně jako Belle) a její sestry Tidy. Ratri je zlý duch krásné mladé tanečnice, jež se stala ješitnou, arogantní a krutou. Ratriina smrt byla důsledkem kletby uvalené na ni za porušení jejího slova a zabití vlastní sestry. Tim s Ratri bojuje, je však zraněn a dostává se k mnichovi, který mu vysvětluje, že je uvězněn v limbu podobné říši zvané Hindrance (místo, kde vězí duše mezi životem a smrtí a nemohou se pohnout dále). Tim pak dále pronásleduje Jane a naráží na posledního záporáka této hry, okultistu Chaie. Ten využívá Hindrance k uvěznění a sběru duší hříšníků pro rituál na otevření bran samotného pekla. A jak to vše skončí? Shledá se nakonec Jane s Timem? To už si musíte zjistit sami.

Skříňka tu a skříňka tam

Home Sweet Home má velice zajímavé prostředí i příběh. Neustále vás drží ve střehu zvuky, ze kterých mrazí. Musím však přiznat, že zvuk řezáku byl po několika hodinách plížení už docela otravný. Občas se špatně rozlišuje, z kterého směru se zvuk ozývá a kudy máte jít, abyste na tu sexy školačku nenarazili. Pokud nejste dostatečně rychlí, máte smůlu a nenajdete nějakou tu skříňku, je z vás mrtvola. Nepomůže vám moc ani talisman proti zlým duchům. Z nějakého důvodu je Belle občas sprinterka skoro jako Usain Bolt, protože si jinak neumím vysvětlit, jak se z konce chodby přes skříňky ke mně dostane tak rychle.

Jak bylo řečeno výše, existují tu skříňky, kam se můžete schovat a pozorovat, kde zrovna vaši nepřátelé ťapají. Jsou tu skříňky plné a pro větší zábavu i skříňky s okénkem, ve kterých se musíte krčit, jinak jste vidět. Což je celkem zajímavé a trošku zábavné. Ne vždy se vám ale pohled do mrtvých očí Belle bude líbit.

Hádanky

Home Sweet Home obsahuje i pár hádanek – nemusíte se bát, nejsou nijak obtížné. Stačí vám k nim troška selského rozumu. Ať už se jedná o obrácený kód k trezoru, složení kódu pomocí třech barevných papírků, či jak si umíchat správnou chemickou směs. Je to příjemné ozvláštnění a je fajn, že se autoři o ně příliš neopírají, přece jen je to horor. Kde se chcete leknout při jumpscaru než při hledání hesla (a být z toho akorát frustrovaní)? Home Sweet Home má v tomto ohledu skvělou rovnováhu.

Home Sweet Home je horor, u kterého se několikrát pěkně leknete. Najdou se tu však i momenty, kdy už budete mít hry dost. Pro mě osobně tím byl zvuk Bellina řezáku, který mě bude pronásledovat ještě týdny. 😊 Pokud máte rádi folklór, legendy a tajemné příběhy, a k tomu se chcete i pořádně bát, je Home Sweet Home přímo pro vás. Tak na nic nečekejte a běžte pomoct Timovi zachránit jeho milovanou Jane.

• strašidelná atmosféra
  • thajský folklór
  • hudební a zvukové zpracování