Když se střetnou dva z nejvíce excentrických a vizionářských tvůrců videoherního průmyslu – Góiči „SUDA51“ Suda (známý za No More Heroes a Killer7) a Hidetaka „SWERY“ Suehiro (autor Deadly Premonition a The Good Life) – je výsledek zaručeně nekonvenční, surrealistický a naprosto nezapomenutelný. Hotel Barcelona není jen hra. Je to umělecká kolaborace, krvavý hororový manifest a zároveň brutálně náročná akční výzva, která bez ostychu míchá estetiku osmdesátých let s moderními herními mechanikami.
Tento 2.5D slasher vás zavede do odlehlého, luxusně vyhlížejícího hotelu na hranici Pensylvánie a Západní Virginie. Místa, které slouží jako past a popraviště pro ty nejnebezpečnější americké sériové vrahy. Ujmete se zde role Justine, federální šerifky s děsivým tajemstvím. Tím je, že sdílí svou mysl s Dr. Carnivalem, šíleným vrahem s násilnou minulostí. Jejich společným cílem je zlikvidovat každého vraha v hotelu a pokusit se přežít dost dlouho na to, aby utekli.
Hotel Barcelona přináší intenzivní taktickou akci s výraznými roguelike prvky, kde smrt není koncem, ale strategickým nástrojem. Po několika desítkách hodin strávených v jeho krvavých chodbách je jasné, že toto dílo dokonale naplňuje – a občas i překračuje – všechna očekávání kladená na tvůrce s takovou reputací. Je však toto šílenství koherentní zábavou, nebo se propadá do vlastní absurdity?
Dualita mysli a architektonické šílenství
Příběh Hotelu Barcelona se soustředí na temné, osobní drama Justine. Její vnitřní boj s Dr. Carnivalem představuje klasický konflikt Jekyll a Hyde, avšak s tím rozdílem, že obě entity jsou nuceny spolupracovat. Justine představuje chladnou, profesionální spravedlnost, zatímco Dr. Carnival je čistá, nefalšovaná agresivní síla a instinkt.
Hotel slouží jako symbolický i doslovný očistec. Není to pouhá budova, ale spíše živoucí, měnící se entita, která láká ty nejzvrácenější predátory americké společnosti, aby se stali jeho kořistí. Sedm zón, inspirovaných různými subžánry hororu, odráží estetiku a mentalitu vrahů, kteří v nich bydlí.
Narativní styl je typický pro oba tvůrce. Fragmentovaný, plný symboliky, násilných vizuálních metafor a nečekaných zvratů. Titul se záměrně vyhýbá přímému vysvětlování a spíše vás nutí k osobní interpretaci. Každý zabitý boss neodhalí pouze kus příběhu hotelu, ale také hlubší aspekt vztahu Justine a Carnivala. Sdílená mysl se projevuje nejen v dialogu (pravděpodobně vnitřním monologu, který je neustále narušován Carnivalovými sarkastickými nebo krvelačnými poznámkami), ale i v herních mechanikách, což je geniální propojení děje a hratelnosti. Jsme svědky toho, jak zoufalá snaha o přežití nutí Justine přijmout svou temnou stránku, aby dosáhla spravedlnosti. Nebo se nakonec stane jen dalším monstrem?

Strategie smrti a nadvláda krve
Hotel Barcelona definuje sám sebe jako 2.5D slasher, ale toto označení je až příliš skromné. Jde o hardcore akční titul, který vyžaduje precizní načasování, taktický pohyb a neustálou adaptaci. Na rozdíl od mnoha plošinovek zde nestačí jen procházet úrovně. Jednotlivá setkání se proměňují v jakousi malou arénu, kde je třeba využít její prostředí.
Slasher Phantoms – smrt jako spojenec
Nejradikálnější a nejinovativnější mechanikou titulu jsou bezesporu Slasher Phantoms. Hotel Barcelona bere koncept roguelike žánru a převrací ho naruby. Každá smrt neznamená jen restart nebo ztrátu pokroku, ale zrod vzpomínky na vaše minulé já, fantoma, který přesně opakuje vaše pohyby z předchozího pokusu. Tito fantomové se pak stávají strategickými nástroji. Mohou sloužit jako štíty, které absorbují poškození, spojenci, jejichž útoky zasahují nepřátele, nebo rozptýlení, které odvede pozornost bossů a poskytne vám prostor k protiútoku. Tato mechanika vás povzbuzuje k experimentování a dokonce i k plánovaným sebevraždám v náročných pasážích, abyste si vytvořili vlastní armádu Fantomů. Každým neúspěchem se tak vaše síla násobí – paradoxní metafora pro psychologické trauma, kdy se vaše minulé chyby stávají vašimi zbraněmi.

Skull Gauge a Carnival Awakening
Agresivita je v Hotelu Barcelona odměňována. Čím více bojujete, tím více jste pokryti krví (což je vizuální lahůdka i herní indikátor). Krev není jen kosmetický efekt, ale palivo. Útočením a pobíjením nepřátel plníte Skull Gauge (Lebkovou lištu). Když lišta dosáhne vrcholu, můžete aktivovat Carnival Awakening.
Tento speciální útok představuje plné převzetí kontroly Dr. Carnivalem. Je to ničivý, monstrózní útok, který propůjčuje Justine/Carnivalovi nestabilní, ale nezastavitelnou sílu na krátkou dobu. Aktivace tohoto stavu je klíčová pro přežití v kritických situacích a pro rychlé likvidace silných nepřátel. Dynamika mezi opatrným postupem a nutností riskovat pro získání krve a aktivaci Awakeningu tvoří srdce akčního systému.

Sedm smrtelných hříchů a sedm subžánrů hororu
Sedm jedinečných zón v hotelu je domovem sedmi bossů. Tito bossové nejsou jen obyčejné překážky, ale jsou ztělesněním nebezpečných sériových vrahů a zároveň reprezentují klíčové subžánry hororu, což je typické pro tematickou hloubku Suda51 a Sweryho děl.
Každý boss vyžaduje specifickou strategii, analýzu pohybů a rychlé reflexy. Nelze je prostě přebít hrubou silou.
Zóna jedna (Haunted Mansion) čerpá z klasického gotického hororu – boss zde ztělesňuje poltergeista, jenž ovládá prostředí, pasti a iluze, čímž nutí hráče bojovat s neviditelnými silami. Druhá zóna (Laboratoř) se přesouvá do světa sci-fi a body hororu, kde protihráčem je znetvořený experimentátor, jehož tělo i útoky ovládají mutace, kyseliny a paraziti. Zóna tři (Skladiště/Průmyslová) sází na syrový industriální slasher – neúprosný maskovaný vrah s obří zbraní vyžaduje dokonalé taktické využití Slasher Phantomů jako návnad i štítů. A nakonec poslední čtvrtá zóna (Psychologická/Sny) přináší filozofický, surreální horor, v němž se boss promítá do samotné mysli Justine a útočí pomocí strachu a iluzí. Každý z bossů testuje jiný aspekt herních mechanik – od precizního načasování bloků po rychlé přepínání mezi Justine a Carnivalem – a zanechává silný dojem díky grotesknímu vizuálnímu stylu i šokujícím schopnostem, které odrážejí jejich zvrácenou minulost.
80tková estetika a krvavá poetika
Vizuální stránka Hotelu Barcelona je stejně nekompromisní jako jeho hratelnost. Esteticky je titul ponořený do atmosféry amerických hororových B-filmů z osmdesátých let. To znamená syté barvy, neonové akcenty, zrnitý filmový filtr (volitelný, ale doporučený) a hlavně se nešetří krví (nebo popcornem – pokud si to nastavíte v menu).
2.5D design se zde využívá chytře. Ačkoliv se pohybujeme po 2D rovině, prostředí je vykresleno s hloubkou, což umožňuje taktické rozmístění a vizuální bohatství. Design nepřátel a samotného hotelu je bizarní, často šokující, a nese otisk obou tvůrců: surrealistické odlesky Suda51 a podivný, hluboce lidský, ale zvrácený prvek typický pro Sweryho.
Detail, že zbroj a postava Justine se postupně pokrývají krví, která symbolizuje a zároveň pohání její sílu, je fantastický. Vizuálně se stáváme monstrem, které potřebujeme být, abychom přežili.
Hudební doprovod je klíčový pro navození správné hororové a akční atmosféry. Očekávejte soundtrack složený ze směsice synthwave, industriální hudby a chladného, agresivního rocku, který podtrhuje adrenalinové souboje a temné, psychologické momenty příběhu.
Hotel Barcelona je přesně takový, jaký měl být: chaotický, geniální, brutálně obtížný a hluboce originální. Je to harmonická syntéza stylů obou mistrů – Suda51 přináší punkovou, akční energii a surrealistickou symboliku, zatímco Swery dodává temnou, psychologickou hloubku a podivně lidské zvrácenosti. Tento titul není pro každého. Jeho vysoká obtížnost a nutnost strategicky využívat smrt a vytvářet Slasher Phantoms vyžaduje trpělivost a ochotu se učit z vlastních neúspěchů. Roguelike prvky v kombinaci s taktickým 2.5D bojem vytváří jedinečnou smyčku hratelnosti, kde se s každým nezdarem stáváte silnější, a to doslova.

