Imagine Earth - planeta

Imagine Earth – kolonizace planet ve vzdáleném vesmíru

11. 9. 2022

Přemýšleli jste někdy, jaké by to bylo, kdybychom jednoho krásného dne byly nuceni jakožto lidská rasa opustit naši milovanou matičku Zemi a kolonizovat cizí planetu v neznámé galaxii? Ačkoliv je tato představa zatím součástí spíše nějakých sci-fi filmů, není možné vyloučit, že se k tomuto kroku v budoucnu budeme muset uchýlit. Jak by taková kolonizace mohla vypadat, nám ukáže strategická hra Imagine Earth od nezávislého studia Serious Bros. V ní se sice přímého přesídlování lidské rasy neúčastníte, nicméně jakožto velitel vesmírné společnosti máte za úkol kolonizovat různé planety ve vzdáleném vesmíru a zajistit zářnou budoucnost a prosperitu lidské rasy na cizích světech. Jak se nadějně vypadající ekonomiko-strategický titul Imagine Earth povedl, vám ukáže naše dnešní recenze.

Imagine Earth je určen téměř pro každého

Abych ovšem byl hned z úvodu naší recenze upřímný, nejsem moc fanoušek podobných her, a čistokrevných strategií už vůbec ne. Přesto mě Imagine Earth dokázal z ukázek pořádně navnadit, až jsem prostě neodolal a musel si jej na vlastní kůži vyzkoušet. A pocity jsou opravdu úžasné. Pokud jste nehráli hry typu Civilization nebo třeba Cliff Empire a chtěli byste na podobný žánr naskočit, může být Imagine Earth tím pravým ořechovým. Díky skvěle zvládnutému tutoriálu a nastavitelné obtížnosti dokážete ze hry vytvořit výzvu pro profesionály nebo pohodovou strategii, které se nezaleknou ani úplní nováčci. Můžete si tak téměř nastavit i to, aby vás hra po celou dobu hraní vodila za ručičku a každý jednotlivý úkon do detailu vysvětlila a popsala. Já sice nejsem moc zastánce umělého zlehčování, avšak v některých ohledech jsem byl za tuto věc u Imagine Earth rád. Sečteno podtrženo je tedy hra skvěle přístupná širšímu publiku, a to i díky české lokalizaci, která byla pro mě v tomto případě velkým překvapením.

Imagine Earth - planeta

Budování kolonie vás bude bavit

Než si ale vybudujete vaši první lidskou kolonii, je třeba vyřešit hned několik věcí. Každá planeta ve hře je trošku odlišná, což na první pohled nemusí být vůbec znát. Později rovněž zjistíte, že každý váš krok může mít velký vliv na kvalitu života lidí, a proto musíte u stavby samotného města také trošku přemýšlet. Pokud si například postavíte městskou čtvrť, je absolutní nesmysl hned vedle ní umisťovat uhelnou elektrárnu, největšího producenta CO2 ve hře. Nejenže kvůli vysokým emisím bude zamořovat okolní prostředí, ale dokáže i zásadním způsobem ovlivnit spokojenost vaší kolonie. Naopak, pokud občanům nabídnete v těsné blízkosti nějaký ten park nebo nemocniční středisko, dostane se vám plné spokojenosti a bude mnohem jednodušší kolonii dále rozšiřovat.

K dispozici máte kromě výše zmíněných i několik dalších možností, přičemž nutné je vašemu městu nabídnout opravdu vše, od běžných služeb, jako je nákup potravin, až po různé služby nebo zprostředkování zaměstnání. Ekonomika v Imagine Earth tak funguje stejným principem jako v ostatních podobných hrách a žádné větší odlišnosti bych zde asi nehledal. Samozřejmě, všechny možnosti rozšiřování nemáte k dispozici hned od začátku a je nutné jej nejprve zakoupit za technické licence, případně je vyzkoumat. Zkoumání není nijak obtížnou věcí, stačí pouze umístit věc, kterou si přejete vyzkoumat, do volného slotu a už jen čekat několik minut, než se vám ve vašem inventáři zpřístupní. Co se týče technických a vědeckých licencí, v případě těch technických si většinou odemykáte nějaké ty lepší technologie, jako jsou větrné elektrárny, které dokáží nahradit ty uhelné, nebo nové služby a typy potravin. Vědecké licence, eventuálně i zmíněné zkoumání, zase slouží pro zpřístupnění různých typů vylepšení, která následně aplikujete na samotné město. Například je možné vyzkoumat vylepšení, které zajistí nižší energetickou náročnost městské čtvrtě, nebo se naopak postará o větší efektivitu elektráren či zdejších podniků a služeb.

Co se potom samotné hratelnosti týče, k ní nemám sebemenších výhrad. Mně osobně se titul hrál skvěle, a díky povedenému tutoriálu, který zmiňuji výše, jsem se do něj i docela rychle dostal a pochopil všechny důležité aspekty. Zkrátka a dobře, vývojáři udělali vše, co mohli, a také nejlépe, jak mohli.

Není to jen o budování civilizace

Imagine Earth ovšem není jen o budování a rozšiřování kolonie. Nedílnou součástí je také těžba nerostných surovin. Díky nim se vaše možností ještě více rozšiřují, nehledě na fakt, že postupem času je využijí i vaši obyvatelé na výrobu léků nebo výbušnin, na obranu vašeho města před nepřáteli či hrozbou z vesmíru a mnoho dalších důležitých věcí. Nepotřebné a nevyužité suroviny můžete rovněž prodávat vesmírným obchodníkům nebo je za jiné věci směnit s mimozemskou civilizací. S nimi také upevňujete vazby, jež pro vás mohou představovat různé výhody, jako je nakupování za nižší ceny. Také zde funguje různý systém pomoci, a pokud mimozemšťanům například pomůžete zbavit se nemoci, později můžete očekávat jejich solidaritu také vy. Samozřejmě, nesympatické rasy můžete i označit za nepřátele, počítejte však s tím, že se vám nepřátelské jednání může vymstít, třeba devastujícím útokem na vaši metropoli.

Abych se však ještě na chvíli vrátil k těžbě nerostných surovin a jejich prodeji, čekejte, že prodávat je budete poměrně často. Co mi na Imagine Earth totiž trochu vadilo, je slabý systém rozvrhu vašich financí a až moc zdrojů s nerostnými suroviny. Pokud na planetě narazíte na nějaký vzácný kov, jako je zlato či titan, a věřte, že na tyto typy surovin budete narážet takřka neustále, získáte tím na dlouhou dobu téměř neomezený přísun peněz. Tím vám odpadne starost o jejich hlídání, což je možná trochu škoda. Hráči tak nebudou muset tolik promýšlet, kde co postavit a kolik toho postavit. Je možné, že na tento aspekt má vliv také výběr obtížnosti, avšak i tak mi přišlo, že jsem za celou dobu hraní měl peněz přebytek.

Imagine Earth má nádherné audiovizuální zpracování

Co musím na hře pochválit, je také audiovizuální zpracování, které je doslova nádherné a kouzelné. Barevné a rozdílné prostředí každé planety na vás opravdu zapůsobí, a když vezmeme v potaz i skvělé a uklidňující ozvučení, stává se z této kombinace duo, které vás pohladí i na srdci. K tomu také musím pochválit samotnou optimalizaci a technickou stránku, Imagine Earth vám bez větších problémů poběží i na slabších strojích. Já osobně jsem za celou dobu mého testování nenarazil na žádný velký problém, který by mě v hraní nějak zásadně omezoval. Pochvalu si tedy studio Serious Bros. rozhodně zaslouží. Tím jsme se dostali k závěru naší recenze a teď už zbývá jen udělit výsledné vysvědčení.

Imagine Earth je opravdu skvělou ekonomickou strategií, která ve svém jádru dokáže zaujmout jak profesionální hráče a fanoušky strategií, tak i absolutní nováčky, kteří nemají s tímto žánrem příliš zkušeností. Já jsem se při budování civilizací neskutečně bavil a i díky skvělému zpracování uděluji Imagine Earth nádherných a zasloužených osm bodů z deseti.

• skvěle zpracovaný tutoriál
  • poutavá a zábavná hratelnost
  • nádherné a barevné vizuální zpracování