Jagged Alliance 3 AR1

Jagged Alliance 3 – diamanty jsou věčné!

4. 8. 2023

Je to téměř 29 let, kdy si hráči mohli vychutnat poprvé Jagged Alliance, tahové taktické RPG z izometrického pohledu, které vyšlo v roce 1994 (na MS DOS v roce 1995). Skrze různá nebezpečí jste vedli svou partu profesionálních žoldnéřů k cíli a kolikrát jste se u toho i pěkně zapotili, protože hra byla ve své době opravdovou výzvou. Titul byl natolik přelomový a úspěšný, že v roce 1999 vyšel druhý díl, který následovala ještě celá řada rozšíření. Jagged Alliance 2 pak velmi mnoho let, prakticky do dnešní doby, držela při životě komunita moderů. Nyní po více než 24 letech od původního vydání druhého dílu díky vývojářskému studiu Haemimont Games a vydavatelské společnosti THQ Nordic přichází Jagged Alliance 3, a to se vší parádou.

Jagged Alliance 3 1

Příběh jako z akčních filmů z minulého století

Příběh se odehrává jen pár let po originálu z 90. let, tedy konkrétně na počátku roku 2001 v bývalé francouzské africké kolonii Grand Chien. Tato oblast je velice bohatá na diamantové doly a jedná se tedy o velmi strategické místo pro zbohatnutí. Země se stane nestabilní, když bezohledný vůdce známý pouze jako Major unese prezidenta této na nerosty bohaté země. Major se díky únosu prezidenta snaží za pomoci svých následovníků známých jako Legie převzít moc nad celou oblastí. Prezidentova dcera, které se podaří utéci, se rozhodne využít služeb profesionálních žoldnéřů skrze organizaci A.I.M. – Association of International Mercenaries.

Váš úkol je jasný, sestavit skupinu profesionálních žoldáků, k čemuž budete mít do základu pouze 40 000 dolarů, zachránit otce (prezidenta Grand Chien) a v neposlední řadě se postavit Majorovi a jeho Legiím. I když je prvotní zápletka příběhu jednoduchá, neznamená to, že by byl příběh špatný. V rámci postupu se budete potýkat s různými zvraty a volbami, a to jak při jednoduchém rozhodování v dialozích, tak i u poměrně důležitých morálních dilematech. Kampaň je dlouhá a nelineární, navíc i díky možnosti zvolit si hned ze začátku jinou partu žoldnéřů se vám každý průchod značně liší od předešlého. Nechybí ani možnost plnit opravdu mnoho vedlejších úkolů, které vám zadají různé postavy, jež potkáte na své cestě. Je na vás, zda je splníte a jakým způsobem.

„Váš život má pro nás cenu, kterou nám zaplatíte. Sáhněte hlouběji do kapes, platíte za svůj život.“

Ze začátku si vyberete váš úvodní tým žoldnéřů, na který máte jen omezený budget. Některé žoldáky si ani nenajmete, protože vyžadují platbu ve zlatě. V této fázi se hned setkáte s nutností strategicky si promyslet, koho ve svém týmu budete chtít mít, protože každý žoldák má jiné zaměření, zkušenosti a výši žoldu.

Pokud jste hráli předchozí díly, můžete se setkat se starými známými, ale i s novými žoldáky. Výčet postav je opravdu pestrý a napříč všemi národnostmi. Výběr týmu hraje opravdu velkou roli, narazíte na elitní žoldáky pro boj na blízko a střední vzdálenost, odstřelovače, hackery nebo zdravotníky. Každý má své silné a slabé stránky a každý má i specifické perky s různými vlastnostmi a schopnostmi. Je na vás, zda si najmete šestici začátečníků, nebo najmete jednoho profesionálního elitního žoldáka a tým doplníte o nováčky. Hlavním cílem je postavit efektivní skupinu, která bude odpovídat vašemu stylu hry.

Dobře postavený tým má kromě efektivity v boji a různých podmínkách ještě další vlastnost a tou je morálka. Postavy na sebe vzájemně reagují. Když tedy například ostřílený Ivan zastřelí nepřítele na jeden zásah do hlavy, hackerka Mouse pronese, že to bylo skvělé. Venkovan s brokovnicí Ralph hlásí, že by chtěl taky takhle umět střílet. A náš zdravotník řekne jen lehce vystrašeně „ještě že už je po všem“. Při jiné situaci, kdy je Ivan postřelen a vyšlete zdravotníka jej ošetřit, Ivan hned pronese „jsem rád že jsi tu s námi“. Když se vrátím ke zmíněné morálce, odpočatost, dostatek zásob a přítomnost specifických profesí na bojišti (viz přítomnost zdravotníka) má pozitivní vliv na morálku a může se stát v krajních situacích opravdu rozhodujícím faktorem. Každá postava má poměrně pestrou škálu hlasových promluv, a to jak v boji, tak i mimo něj. Většina žoldáků má svou osobnost a charakterové rysy. Vaši členové skupiny se také často zapojují do klíčových rozhovorů, v nichž máte poté na výběr z několika možností.

Jagged Alliance 3 nabízí průzkum a skvělý boj

Jakmile si zvolíte svou startovní skupinu, je čas vyrazit konečně do terénu. Náhle se před vámi objeví rozsáhlá mapa herního světa, která je rozdělena do více než sta čtvercových políček. Každé políčko na této mapě představuje oblast, kam se můžete s žoldnéři postupně vydat (dokonce tam můžete poslat i jiný tým než ten, který máte na jiné oblasti). Nejde přitom o pouhé zkopírované úseky, jedná se o opravdové oblasti, které se od sebe liší obsazením nepřátel, neutrálními postavami i prostředím. Pokud tedy vyberete políčko, které je poblíž vody, nebo přímo pláž, oblast tomu bude odpovídat, taktéž pokud zvolíte třeba pevnost, důl či horský průsmyk. Oblast, kam se přesunete, tak bude opravdu zpracována. V každé oblasti se nachází také spousta zajímavých příležitostí k průzkumu a získání nějakých odměn ve formě materiálu, který vám poslouží k úpravě zbraní, informací, nebo můžete i hacknout notebook a připsat si na své konto pár dolarů navíc. Také díky tomu působí mapa, a potažmo hra, jako jeden velký živý celek. Na jednotlivá políčka se však musíte nejdříve postupně dostat, přičemž můžete být přepadeni po cestě nebo může cesta vaši skupinu i natolik vyčerpat, že pak jsou skoro nepoužitelní v boji.

Zmínil jsem vedlejší úkoly, můžete ale také cvičit domobranu, vyrábět munici, opravovat výzbroj a upravovat si zbraně pro vaše žoldnéře. Všechno je reálně dle skutečnosti, tedy žádné super naváděcí lasery a paprskomety zde nečekejte. Hra je skvěle stylizována do roku 2001, a to včetně dostupného vybavení a zbraní. Jde o území bohaté na nerosty, zvláště pak na diamanty. Ano, můžete obsadit diamantový důl a těžit tak ze skvělého příjmu pro vaše žoldáky. Musíte ale také počítat s možnými nájezdy nepřátel, kteří budou chtít danou oblast (a je jedno, jestli jde o vesnici, pevnůstku, přístav, nebo důl) získat zpět pod svou kontrolu.

Pohyb po oblastech pak probíhá klasickou formou klikáním myši, s tím, že můžete ovládat najednou všechny členy týmu nebo vyslat třeba jen jednoho na průzkum. Nezřídka jsou oblasti plné nepřátel. Máte možnost (pokud máte vhodné členy týmu a vybavení) zlikvidovat jednotlivé protivníky, aniž by si vás všimli. K postupu nepřátelským územím vám slouží mnoho prvků na odlákání pozornosti i třeba plížení. Pokud se vám to nepovede nebo vás zahlédnou, spustí se poplach pro celou přilehlou oblast, tedy ne nutně celou lokaci. Tím se dostáváme k boji.

Jagged Alliance 3 jako příklad dokonalého tahového a taktického boje

Základem všeho jsou akční body, tedy AP. Ty jsou ovlivňovány statistikami každého z žoldáků, zvláště pak obratností, vytrvalostí a morálkou, ale také dalšími faktory, tedy například jak je daný jedinec odpočatý či zda je zraněný,.

Mřížka pohybu ukazuje modré ohraničení, v němž budete mít dostatek AP, abyste mohli střílet. Žluté ohraničení pak znázorňuje maximální možný pohyb, po němž už nemůžete provést jinou akci. Zde je to opět na vás. Budete chtít za každou cenu střílet, nebo se pokusíte v případě přepadení své lidi dostat do bezpečí za nějaký balvan, kde se následně skrčí a budou krytí před palbou nepřátel?

Pokud se rozhodnete střílet, můžete se zde po dlouhé době setkat s tím, co příznivci TRPG opravdu milují, a to je hromada taktických možností v rámci střelby. Můžete zvolit, zda chcete mířit na hlavu, trup, ruce, nebo nohy. V případě přímého zásahu do hlavy se jedná o jasnou likvidaci cíle, vyžaduje to však více přesnosti. Pokud zasáhnete trup, způsobíte poranění, ale nemusíte nutně zabít nepřítele. Střelba na ruce zabrání nepříteli v jeho vlastní střelbě, případně poranění rukou způsobí nepřesnost, a zásah na nohy znemožní nepříteli pohyb. Samozřejmostí je šance na kritický zásah, možnost způsobit krvácení, potlačovací palba, overwatch a mnoho dalšího. Vy svou přesnost můžete zvýšit tím, že na jednu střelbu obětujete třeba 10 AP, čímž se ze zaměřovacího kužele stane postupně jasný žlutý křížek, který vám garantuje téměř jistý zásah. Musíte brát v potaz vzdálenost, statistiky i kondici vašeho žoldáka, s nímž chcete akci provést. Zmíněná volba míření má vliv i s ohledem na různé kryty. Někdy je například nepřítel v úkrytu, ze kterého mu čouhají ruce nebo nohy, a toho se dá přece využít. Vašim žoldákům nechybí ani aktivní či pasivní dovednosti, které v rámci jejich specializace můžete přímo použít.

Každý projektil je fyzický objekt, který opouští hlaveň zbraně a míří k cíli. Pokud zasáhne cokoli po cestě (kámen, zeď nebo kolemjdoucího – ano, je možné nechtěně zasáhnout i civilisty nebo vlastní jednotky), způsobí své poškození tam.

I když je hra poměrně férová a to, co působí na vás v rámci poškození a různých vlivů, působí i na nepřátele, je zde trošku nevyvážená obtížnost. Sluší se zmínit, že podle vývojářů je Jagged Alliance 3 odkazem na předešlé díly a je pro hráče výzvou. A opravdu se nejedná o hru, kterou projedete za jedno odpoledne jako nůž máslem. To problém samozřejmě není, ten nastává až se zmíněnou vyvážeností jednotlivých nepřátel, a to ani ne v rámci jejich profese nebo označení.

Při zvolené obtížnosti nepřátelské jednotky taktizují, snaží se dostat do lepších pozic, takticky vás obcházejí. Ovšem pak nastane nějaký zkrat, při kterém vám vběhne nepřítel na deset metrů před hlaveň a jen se skrčí. Ano, jedná se opravdu o snadný cíl, zvláště pro profesionály na boj. Následuje ale i druhý možný paradox. Vyčistíte celou nepřátelskou základnu a náhle proti vám stojí jeden šílenec se samopalem. A tento šílenec dokáže zaměstnávat váš plný šestičlenný tým i několik tahů, protože nejenže se v rámci svého kola skvěle a efektivně přemisťuje, ale ještě dokáže velmi přesně střílet na dlouhou vzdálenost.

Krásná krvavá dovolená v diamantovém ráji

Vizuální stránka hry je perfektní. Z každé oblasti, kterou navštívíte, máte pocit určité jedinečnosti a života. Oblasti, tedy lokace, které navštívíte, jsou někdy malé skalní kaňony, někdy rozsáhlé základny, ale také hojně obydlené vesnice, doly nebo opevněné základny. Všechno působí životem a skvěle odpovídá konceptu hry i jejímu zasazení. Bojiště jsou detailní a nádherně osvětlená, počasí a denní doba vypadají skvěle a mají statistický vliv na boj.

Bojiště jsou opravdu působivá, a pokud si můžete vychutnat všechno na ULTRA nastavení, rozhodně nebudete litovat. Problém je bohužel s optimalizací. Modely postav jsou povedené, pro každého žoldáka jsou odlišné. Trošku to jen skřípe s  pohybem u některých postav a pak u znázornění zásahu a krve. Není to vyloženě špatné, ale když porovnáte jiné efekty a grafické prvky, které hra nabízí, je to prostě zvláštní.

Určitým nedostatkem je bohužel lehce kostrbaté uživatelské rozhraní. Hra počítá s tím, že hráči budou znalí tohoto žánru, ale i pro znalé hráče je prvotní zorientování lehký problém. Totéž platí pro rozhraní a práci s inventářem nebo vašimi žoldnéři. Je vyžadováno poměrně důkladné procházení vašeho žoldáka do detailů. Přitom by kolikrát stačila nějaká hromadná akce nebo hromadné třídění. Manipulace v rámci rozhraní celkově působí v určitém pohledu těžkopádně a neohrabaně.

Audio stránka vás rozhodně zaujme. Různé efekty, výbuchy i rozhovory a zvukové projevy postav skvěle zapadají do konceptu. Je zde vidět kus dobře odvedené práce, a to nejen po stránce celkového i grafického zpracování hry, ale také v oblasti audia, atmosféru umocňuje i velmi povedený soundtrack.

Hru si můžete navíc vychutnat se svým kamarádem skrze drop-in/drop-out kooperační režim pro dva hráče, který vám umožní najmout a ovládat každý svou vlastní jednotku žoldáků ze společného fondu.

Jagged Alliance 3 je jednoznačně jedním z nejlepších titulů na poli tahových taktických RPG titulů. Tato hra má snad všechno, co nabízely skvělé hry ze staré školy – dlouhou nelineární kampaň, skvělé taktické prvky, možnost zvolit si, jakým stylem hru projdete, při souboji máte na výběr, kam budete mířit, je zde obrovské množství odlišných postav s vlastní osobností a vysoká znovuhratelnost. Grafická stránka hry je perfektní a atmosféru umocňuje skvělé ozvučení se soundtrackem. Co hru sráží z pomyslného trůnu, je horší optimalizace, někdy nevyvážená obtížnost a lehce těžkopádné uživatelské rozhraní. I přesto se jedná o skvělý titul, který ocení milovníci žánru a zvláště pak hráči původních Jagged Alliance.

• zasazení a zpracování herního světa
  • široká škála unikátních žoldáků, kteří mají svou osobnost
  • mnoho strategických prvků a rozhodování v boji i mimo něj