Jamajka – náhledovka

Jamajka – hurá na palubu!

8. 5. 2023

Jamajka, stát, který se nachází na stejnojmenném ostrově ve Velkých Antilách v Karibském moři, se v historii výrazně podílel na importu otroků, třtinového cukru a rumu. To vše pod vedením guvernéra, proslulého korzára Henryho Morgana. Desková hra Jamajka vychází z výzvy, kterou v roce 1700 vymyslel právě zmíněný jamajský guvernér Henry Morgan. Je to závodní pirátská hra, kterou na český trh přináší vydavatelství Blackfire.

Návrat doby pirátů

Jamajka je mezi hráči deskových her poměrné známý titul. Premiéra prvního vydání byla již v roce 2007. Česká verze vychází z nové edice, respektive z druhého vydání, za kterým stojí studio Space Cowboys. Ve své podstatě jde jen o lehké předělání některých prvků, a to především hrací kostky a pravidel, která v první verzi odrazovala mnoho hráčů svou krkolomností. Samotný princip hry zůstal ve svém jádru nezměněn. Za Jamajkou stojí ve světě deskových her známá jména. Jde o trojici Bruno Cathala, Malcolm Braff a Sébastien Pauchon, které můžete znát díky hrám Botanik, Krobs, Kimaloé nebo 7 divů světa – Duel, Jaipur či Sobek.

Jamajka, je jak jsem již zmínil, závodní hra zasazená do světa pirátů, která je určena pro 2–6 hráčů s doporučeným věkem 8+. Herní doba je pak v závislosti na počtu hráčů v rozmezí 30 až 80 minut. Každý z hráčů se stává pirátem a utkává se v závodě kolem ostrova. I když jde o závodní hru a doplout do cíle jako první přináší body, jde i o to, s jakou kořistí do cíle doplujete. Během závodu se budete snažit naplnit palubu dublony a samozřejmě nemohou chybět ani souboje mezi hráči.

Zprvu si můžete myslet (v závislosti na obrázku na zadní straně krabice), že se bude závodit klasicky hodem kostkami, což by byla mýlka. Kostky totiž určují, jak dlouhé bude ráno a jak dlouhý bude večer. V rámci toho si pak ze svého balíčku karet můžete vybrat akce, které chcete zahrát během rána a během večera, respektive o kolik políček hozených na kostkách se pohnete nebo kolik surovin získáte. Férovost je v tomto ohledu zaručena tím, že hodnoty, které na kostkách padnou, jsou pro všechny hráče stejné.

Nemusíte se však bát, že byste ve hře tápali. Najdete zde krásně ilustrovaná pravidla s detailními vysvětlivkami a popisky. Z pravidel se dozvíte, že vás hra přenese do roku 1708, kdy se koná velký pirátský závod. Najdete zde hezky znázorněnou přípravu hry, kde je dobře znatelné rozestavení, průběh kola, boj, popis pokladů a různých situací, které mohou při hraní nastat, a samozřejmě i konec hry. Sluší se rozhodně zmínit, že pravidla prošla od první verze velkou změnou, jsou přehlednější, lépe propracovaná a na stranách se nachází záložky, díky nimž můžete rychle přejít do sekce, kterou hledáte. V tomto ohledu se jedná o velmi příjemnou inovaci, která ušetří spousty času. Na zadní straně pravidel se pak nachází biografie s popisem jednotlivých závodníků, tedy pirátů, za které můžete hrát.

Jamajka jako na dlani

Co vás jednoznačně zaujme, je samotný herní plán, který z jedné strany představuje líbivou závodní dráhu, na straně druhé pak najdete krásnou ilustraci zlatých dublonů. Plán je tvořen v rozkládacím provedení čtyřmi tvrdými papírovými deskami v rozměrech A4.

Na území ostrova se ve formě krabičky nachází okna pro kostky, které určují délku rána a večera. Každá kostka směřuje k jedné ze zmíněných částí dne a určuje sílu akce, kterou zahrajete ráno a kterou zahrajete večer. V druhém okně ilustrace krabice se následně bude nacházet dobírací balíček karet pokladů. Závodní dráha, která je tvořena jednotlivými, povětšinou obdélníkovými, políčky, začíná na startovacím místě s názvem příhodně Port Royal, což je přístav, ze kterého vyplujete za dobrodružstvím a kořistí. Dráha se následně v některých místech dělí a vy si tak můžete vybrat, zda chcete delší, či kratší cestu. Delší cesty vám většinou přislibují možnost získat určitý poklad, který můžete najít v pirátských jeskyních. Tyto jeskyně jsou znázorněny ilustrací lebky a vypadají opravdu dobře.

Na herních políčkách naleznete také bílé kosodélníky či čtverečky (záleží, ze kterého úhlu se budete koukat). Ty udávají hodnotu spotřeby jídla, abyste na daném poli mohli přečkat. Pokud tedy zastavíte na poli, kde se nachází daný symbol, musíte „zaplatit“ jídlem. Pokud se nacházíte ve stavu, kdy nemáte dostatek jídla, nemusíte se bát. Hra pro vás nekončí, ale budete s lodí couvat, což je určitá forma trestu za to, že nemáte dostatek surovin k přežití na moři.

Mapa se dále skládá z políček dalších přístavů. Pokud ukončíte váš tah na tomto poli, musíte zaplatit určitý počet zlatých dublonů jako poplatek za využití daného přístavu. Ke konci trati pak jsou na jednotlivých polích čísla, která představují jakousi malou odměnu ve formě dublonů za to, že jste se dostali tak daleko, případně tak blízko cíli. První hráč, který obepluje ostrov a dostane se na Port Royal, totiž ihned ukončuje hru – neznamená to sice, že nutně vítězí, nicméně získá jako bonus patnáct dublonů. Další hráči pak získají již zmíněnou odměnu podle toho, kam se dostanou, respektive tedy jak moc se přiblíží k cíli. Není to však úsměvné – pokud se totiž nedostanete ani na políčko se dvěma dublony, což je zhruba 90 % cesty, dostanete postih mínus pět dublonů.

Bez střelného prachu to nepůjde

V krabici se hrou krom herního plánu naleznete také šestici figurek pirátských lodí, které jsou ve formě plastových lodiček, každá jiné barvy. Následně jsou zde žetony jídla a hromada žetonů zlatých dublonů, které mají z jedné strany lebku a z druhé strany kříž. Následují žetony střelného prachu, které budete používat v boji, respektive je budete potřebovat k posílení vašeho útoku či obrany.

Boj je pak automaticky spuštěn, pokud se dvě lodě potkají na jednom políčku na mapě. Ten, který byl na poli jako první, je obránce, a ten, který připlouvá jako druhý, je útočník. Útočník vždy začíná boj jako první. Žetony střelného prachu pak představují body, které si přidáváte k palebné síle útoku nebo obrany. Další sílu vám určí specifická bojová kostka – naleznete na ní různá čísla, která určují sílu útoku či obrany, ale pak také značku ve formě výbuchu. Pokud vám tato značka padne, jste automaticky vítězem. Pokud padne útočníkovi, obránce bez šance na obranu prohrál. Pokud padne obránci, je jedno, co padlo útočníkovi a jak daný útok ještě posílil střelným prachem. Jedná se prostě o ultimátní symbol, který je efektivní, ale forma, jakou se s ním pracuje, je stále určitým způsobem férová pro obě strany.

Každý hráč má přístup i do své lodě, respektive podpalubí ve formě hráčské hrací desky. Zde naleznete pět nákladních prostorů. Pokud se vám stane, že je vaše podpalubí plné, musíte si udělat místo a nějakého svého zboží se zbavit. Každá nová kořist se totiž uchovává odděleně od stávajících žetonů v prázdném nákladovém prostoru.

Když jsme u kořisti a pokladů, jsou zde také karty pokladů, ve kterých naleznete skutečný poklad, anebo naopak různá prokletí. Můžete získat nákladní prostor navíc, více bodů v boji nebo mít více karet. Získat můžete dokonce i vítězné body, anebo o ně naopak v případě prokletí přijít.

Vyrážíme, držte se!

Na začátku kola dostane tedy každý hráč tři karty akcí. Ty určují, jakým způsobem a o kolik se budete posouvat na hrací desce, případně jestli naberete nové suroviny apod. Karty jsou graficky barevně oddělené a jsou rozděleny přímo pro jednotlivé kapitány. Nutno zmínit, že všichni piráti a jejich znázornění jsou založeni na reálných základech a jedná se o lidi, kteří opravdu existovali.

Ilustrace akcí navíc tvoří určité panorama – když je složíte vedle sebe, vznikne vám jeden hezký obrázek. Respektive pokud dáte specifický typ akce vedle sebe, vytvoří se obraz, který následuje opět podle toho, jakou akci přiložíte vedle.

Karty mají totiž v horních rozích specifický symbol vstupní a výstupní akce, tedy akce, kterou budete hrát ráno, a akce, kterou budete hrát večer. V praxi to pak funguje tak, že podle toho, jaké jsou hodnoty na kostkách (které jsou pro všechny stejné) při začátku kola, se například ráno posunete o čtyři políčka dozadu a večer třeba o šest políček dopředu. Nebo se ráno posunete o pěl políček dopředu a večer ještě o další dvě políčka dopředu. Případně můžete získat střelný prach, jídlo nebo dublony, opět podle toho, v jakém rohu se symbol nachází a zda se jedná o hodnoty pro kostku, která je pro ráno, či večer. Je nutné zmínit, že žádný z kapitánů, tedy herních postav, není nějak lepší nebo horší. Je zde však znát důraz na štěstí, a to jak při hraní, tak při soubojích. V tomto ohledu se prostě jedná o klasický problém her, kde figuruje hod kostkami, a je jedno, zda se jedná o hody pro přímý pohyb, nebo o hody pouze pro boj.

Zpracování hry a komponent je ve formě tvrdého papíru, který je ale již vylámaný ze základních papírových forem. Ilustrace jsou líbivé a rozhodně vás osloví.

Jamajka je velmi příjemná hra pro celou rodinu, tedy pro malé i velké hráče. Jedná se o svižnou závodní hru, která vás rozhodně zabaví a dokáže zabavit hlavně vaše děti, tím spíše že pravidla jsou opravdu jednoduchá. Hru táhne dolů fakt, že je stejně jako většina závodních her založena na štěstí v podobě kostek, a také, že její konec může v určitých situacích přijít opravdu velmi brzy.

• svižná hratelnost
  • zabaví malé i velké hráče
  • dobře rozepsaná pravidla a snadná hratelnost