Jeskyně a draci – úvodka

Jeskyně a draci – dvě hry za cenu jedné

11. 4. 2023

Jako velký fanoušek stolních deskových RPG titulů (role-playing game), neboli her na hrdiny, jsem nahrál stovky hodin velice populárního Dungeons and Dragons. Tvůrci RPG Jeskyně a draci se vůbec netají tím, že se králem tohoto žánru inspirovali, ale rozhodli se ve své verzi hru povýšit a vylepšit určité mechanismy, čímž chtějí hráčům přinést komplexnější a plynulejší zážitek. Nemohl jsem se tak dočkat, až tuto novou variantu otestuji. Ostatně, Mytago nám k recenzi věnovalo Mausrittera, a to byla velmi příjemná změna, když se z běžného světa stal onen miniaturní.

Základ je základem

Ihned po otevření pravidel RPG vás bude fascinovat jeho obsah (o velikosti nemluvě). Přesto jsou základy vysvětleny na krásných třinácti stranách. Dozvíte se jednoduše, co je to RPG, že Jeskyně a draci vychází z páté edice Dungeons and Dragons a jaká je funkce Průvodce hrou. Ten je klasickou obdobou Pána Jeskyně a má na starosti nejen příběh, který vás jako hráče bude očekávat, ale také se vás bude snažit provést herním děním.

Přestože je úvod krátký, donutí vás stejně prolistovat knihu. Ono totiž z více než pěti set stran, jež příručka obsahuje, se první polovinu řeší jen postavy, jejich tvorba, funkčnosti, zázemí, přednosti, sexualita, rysy, obecné charakteristiky a základní vybavení. Až po stránce 236 se konečně dostáváme trošku k hraní samotnému, včetně toho, jak by měla být hra vedená Průvodcem. Upřímně, byl jsem šokován, jak se tvůrci vyřádili s návodem pro šéfa hry. Je velmi milé, že nováčkovi dávají manuál doslova krok za krokem. Každopádně to nás určitě nezajímá tolik jako to, po čem touží každý, po tvorbě vlastního fantasy hrdiny!

Zdroj: Mytago

Ahoj, já jsem…

Člověk, elf, trpaslík, půlčík, půlork, gnóm, drakorozený nebo tiefling. Ras je na výběr dostatek a každá z nich má své přednosti i své nedostatky. Velmi příjemnou novinkou, jaká na první pohled praští každého hráče RPG do očí, je možnost skupinového zázemí. Vaše skupina se už může znát z dřívějších dob, ať už jste členové řádu, zločinecká banda, či gilda. Dokonce si určíte i typ hrdinů, respektive, jste zbojníci? Ochránci? Každý člen skupiny má následně svou roli. Vůdce, rebel, rádce, horlivec nebo černá ovce. Role slouží k tomu, abyste se vcítili do své postavy co nejvíce.

Zázemí můžete mít samozřejmě i jako jednotlivec, nikoliv jen skupinové. Buďte klidně zhrzený právník, šlechtic, voják nebo bylinkář. Celou základní tvorbu vás hra vede za ručičku jako rodič na procházku a mohu říct, že pro nováčky je to více než pozitivní. Nutno říct, že některé rasy mají ještě další rozdělení. Příkladem budiž rasa elfa. Chcete být divoký elf? Vznešený, noční, nebo krvavý? Každý z nich má jiné přednosti. Noční elfové mají bonus k moudrosti, vidí ve tmě, ale nezvládají sluneční světlo. Vznešení mají bonus k inteligenci, umí jazyk navíc a ovládají skoro každou zbraň. Volba rasy je důležitá, a nejen její volba, ale všechny další vedlejší charakteristiky, včetně vlastností a hodnot. K tomu se dostaneme níže.

Máte za sebou základní čtení tvorby postavy a už jste se rozhodli, čím chcete být? Nikoliv? V tom případě doporučuji se začíst do povolání. Těch je na výběr dostatek, stejně jako ras. Můžete se stát bardem, klerikem, černokněžníkem, bojovníkem, tulákem nebo, jako já, Lovcem netvorů. Přestože si budete tvořit i věk nebo vaši podobu, základem bude vždy rasa a povolání. Doporučuji nevymýšlet si kombinace typu elf válečník nebo trpaslík mág. Sice to jsou zajímavé možnosti, ale jak už se v žánru RPG, nejen deskovém, ale i videoherním, ukázalo, jsou nesmyslné. Doporučuji držet se už zajetých kolejí a snažit se nepřekombinovávat spojení rasy a povolání.

Jaký je tedy výsledek tvorby?

Osobní rada, nenechte se zlákat na člověka Lovce netvorů – nikdy se z vás Geralt z Rivie nestane, a to ať se budete snažit jakkoliv. Věřte mi, zkoušel jsem to. Jmenoval jsem se Patricio z Havenu, Lovec netvorů, původem šlechtic, navíc přesvědčený v zákonné dobro, známý po celém severu, protože jsem lidský seveřan, a můj ideál bylo zabít nestvůry. Zde přichází ono skutečné kouzlo RPG, moje skupina mě nenáviděla. Během jednoho úkolu jsem odmítal jít zabít bandity, protože jsem se s jedním z nich potkal dříve a věděl jsem, že má dítě.Navíc byl u banditů krátce a ještě nestihl nic spáchat. Kdo vychová toho jeho caparta? To je krása RPG, vcítit se do své role.

Zde přichází ještě jedna obrovská výhoda oproti Dungeons and Dragons. Každá postava má své vlastnosti a ty mají nějaké hodnoty, Jeskyně a draci je ale už mají připravené pro každou postavu. Máte automaticky připraveného hrdinu na první úrovni včetně vlastností, dovedností i vybavení. Je to neuvěřitelná úspora času a hlavně pro nováčky obrovské usnadnění procesu tvorby.

Zároveň autoři upozorňují, že si hru můžete upravit podle svého, variant a možností je nepřeberně, a je jen na vás a vašem Průvodci hrou, co vám dovolí a na čem se dohodnete. Jasně, hra má pravidla, ale nejsou natolik spletitá, aby se nedala jakkoliv přizpůsobit. Hlavní je se bavit, nikoliv se dohadovat, že jsem nešťastný, protože jsem nehodil na vlastnosti ani jednu šestku a jsem prostě k ničemu. Přečtěte si pozorně výhody i nevýhody a sami si určete, co se z vás stane.

Zdroj: Mytago

Postavy se vyvíjí a spolu s nimi i jejich vybavení

Zde je to stejné jako v Dungeons and Dragons. V kapitole Povolání najdete možnosti rozvoje vaší postavy s tím, jak budete získávat zkušenosti a dosahovat čím dál vyšší úrovně. Znamená to tak, že budete mít třeba více dovedností, umět více kouzel anebo získávat specializace, jaké se vám hodí nejvíce. Kupříkladu s mým Lovcem netvorů jsem se přidal k Řádu zaprodanců a získal i svého patrona včetně dalších kouzel. Opět je na hráči, jak chce hrát svou postavu.

S vybavením je to lehce podivné, stejně jako s cestováním. Jeskyně a draci vás totiž nutí řešit i tu nejméně oblíbenou záležitost všech RPG – váhu vašeho zboží. Materiály a vybavení, jež s sebou budete nosit, mají svou vlastní váhu a jsou perfektně a stručně popsány v tabulkách. Navíc je tu i přednastavený balíček, dle povolání nebo opět dle domluvy s Průvodcem, ohledně možných úprav. Každopádně váha jídla, pití je šílená, a když pravidelně ztrácíte své tažné zvířátko, jedná se o peklo.

Překvapením pro mě byl metrický systém. Já jsem zvyklý na svého hrdinu ze Skyrimu. Beru tedy každý nesmysl, co můžu a co by se mohl hodit, a Hermionina kabelka to nějak zvládne. Zde jsem řešil váhu i velikost věcí a styl à la vánoční stromeček byl skutečně k ničemu.

I am going on an adventure!

Stejně jako Bilbo Pytlík se Patricio z Havenu vydal na dobrodružství, o kterém nevěděl zpola vůbec nic kromě toho, že po poznání své skupiny přátel jej čekalo jediné, splnění zakázky. Po tvorbě postavy přichází samotné hraní, u nějž musím zmínit ještě jednu vymoženost, s níž mě tvůrci dostali do kolen. Jeskyně a draci poukazuje a rozebírá možnosti hraní online. Jak připravit virtuální herní stoly, jaké programy používat, význam mikrofonu i možnost streamování vašeho sezení. Kdo ví, třeba se mezi vámi nyní skrývá další legendární Vox Machina. Mimochodem, náš Průvodce si liboval v hudebním podkresu a ano, v tajemném hradě skutečně hrála znělka z Harryho Pottera.

U příběhu už záleží na Průvodci, vás a celkové fantazii. Máte úkol, jste na výpravě, občas někomu okrajově pomůžete, sbalíte vesnickou selku v hospodě, pomočíte seník, je to jen na vás, ale je nutné upozornit, že každé rozhodnutí může a mělo by mít nějaké následky. Viz v soubojích. Je jednoduché porazit jednotku skřetů, jež vás přepadla, a pokračovat v dobrodružství. Jenže co když jeden ze skřetů měl otrávenou čepel a vy pomalu umíráte svým přátelům před očima? Jeskyně a draci se vám snaží dát manuál krok za krokem, ale ve skutečnosti je opět vše na vás. Zde platí jedno pravidlo, které jsem odhalil během let hraní RPG. Musíte se „vyhrát“, čím víc budete hrát, tím více se do hry vžijete, a mohu říct, že to pak skupinu bude také více bavit. Nakonec i vy v soubojích nebudete říkat jen „útočím na toho červeného“, nýbrž „sekám mečem z otočky po skřetovi přede mnou“.

Tím se dostáváme k rubrice boj. Jeskyně a draci obsahuje klasický soubojový mechanismus Dungeons and Dragons. Jde tedy o bojová kola, v nichž jsou postavy zaseklé, dokud na ně zase nedojde řada nebo je neumlátí nepřítel. Protože vám chci dát pořádnou představu, přihodím vám sem video od Viva la Dirt League, jak to vypadá v realitě, když jsou souboje na tahy. Zajímavostí zde je, jak utáhnout ne klasický souboj mezi skupinou a soupeři, ale jak zvládnout skutečné bitvy klidně s tisícovkami bojujících. Zkusili jsme, je to peklo a radši se budeme dál mlátit v menších rozměrech. To mě přivádí k jednomu neuvěřitelně hrubému nedostatku Jeskyní a draků. Jako by tvůrcům ke konci došel dech a museli začít šetřit místo v knize. Celý bestiář příšer je najednou zúžen na pár stran. Jasně, je super řešit statistiky netvorů a přesvědčení, jenže zničehonic se ze skvělého přehledu a rad stává zestručněný chaos a je to hrozná škoda.

Zároveň musím opět u tvůrců vyzdvihnout jednu záležitost. Jde o dění v době, kdy nehrajete. Co dělá vaše postava? Určitě nesedí týden u ohniště před další hrou (pokud se samozřejmě nedohodnete jinak) nebo nepopíjí v hospodě. Mágové mohou ve městě studovat, válečníci se vydat s regimentem na pochod, a jste-li zloděj, není lepší se pokusit o nějakou pořádnou krádež? Já jsem trénoval budoucí Lovce netvorů, a jelikož jsme hře oddaní, střihl jsem si s Průvodcem i jednu sólo misi. Zde už se projevuje spíše loajalita ke hře, neboť tato možnost zní až „profesionálně“.

Zdroj: Mytago

Jak Jeskyně a draci vlastně vypadá?

V této části zhodnotím dvě věci, k nimž jsem se nedostal, a to vzhled pravidel a jejich přehlednost. Budu upřímný, já jsem z vizuálu knihy naprosto odvařen. Od úvodního obrázku na obalu až po každou jednotlivou ilustraci, již titul obsahuje. Je to obrázková hitparáda. Nemusíte přemýšlet, jak vypadá drakorozený nebo tiefling, stačí se podívat na malbu a hned máte jasnou představu. Mnoho celostránkových či půlstránkových obrazů fantasy scenérií od barevných po černobílé skutečně zabaví každého. S textem bych řekl, že je to trošku složitější.

Jedná se o více než pět set stránek ve formátu A4 minus obrázky. Jsou to kvanta a kvanta úmorného textu, znalostí, doporučení a možností. Rozdělení do kapitol a detailně udělaný obsah jsou sice jasným koordinátorem celé této bichle, ale stejně narazíte na pasáže, které budete občas muset hledat. Je to škoda, ale hledání léčivých kouzel, to se neodpouští.

Zde narazím ještě na jednu maličkost. Během recenze jsem občas zmínil, jak je hra srovnatelná s Dungeons and Dragons. Oproti tvůrcům jsem se ještě mírnil. Během knihy najdete srovnání s pátou edicí a přijde mi to až úmorné, že bych dokázal z Jeskyní a draků složit ještě skoro celá pravidla na další hru. Možná to zní hloupě nyní, ale jsou to prakticky dvě RPG za cenu jednoho.

Zdroj: Mytago

Podtrženo a sečteno, Jeskyně a draci jsou skvělá a brilantní hra na hrdiny. Možnosti jsou skoro neomezené a osobně mohu říct, že ačkoliv jsme se setkávali se srovnáním s Dungeons and Dragons, je nutné zmínit, že se jedná o více než hrdého následníka českého Dračího doupěte. Je to fantasy, skvělá, propracovaná a jednoduchá. Tvůrci vás vedou vyloženě za ručičku a radí vám s každou maličkostí, což je skvělé pro hráče i Průvodce. Skvělý vizuál, spousta obsahu, inspirativní tvorba postavy, ras, zázemí a levelování si získá srdce každého bojovníka. Co mě skutečně trápí, jsou ta neustálá přirovnání k Dungeons and Dragons. Musím sice uznat, že celosvětový fenomén se asi jen těžko překonává, nicméně tvůrci Jeskyní a draků se o to pokusili a já si troufnu říct, že určitých momentech (skupinové zázemí, přednastavené vlastnosti) se jim to i povedlo. Jen ten bestiář, to neodpustím.

• vizuální stránka knihy
  • tvorba postav
  • neomezené herní možnosti