Katedrála – desková hra

Katedrála – jak se staví sen

31. 10. 2023

Každý panovník nebo vladař touží po tom, aby jeho odkaz přežil po mnoho let, staletí, tisíciletí a nejlépe aby přežil navěky. Některým se to povedlo ve formě staveb fantastických monumentů, chrámů nebo jiných skvělých sídel, komplexů, či pozoruhodných staveb, které odkazují právě na vládu daného panovníka. V deskové hře Katedrála se stanete jedním ze stavitelů, kteří mají za úkol postavit chrám Vasila Blaženého.

Vítězství, které je potřeba patřičně zvěčnit

Desková hra Katedrála, v originále The Red Cathedral, je dílem autorů Israela Cendrera a Shei Santos, výtvarníky byli Pedro Soto a Chema Román. České vydání pak přináší vydavatelství BoardBros. Katedrála vás zavede do doby Ivana Hrozného a jeho velkého triumfu, tedy vítězství nad kazaňským chánem Jadegarem Mokhammadem v roce 1552. V reálném světě byl architektem podle jedné z verzí Postnik Jakovlev. Podle jiné verze se pak jednalo o dvojici Barma a Postnik. Podle legendy nechal po dokončení chrámu Ivan Hrozný Jakovleva oslepit, aby již nikdy nemohl navrhnout něco tak úchvatného.

V eurohře Katedrála se stanete jedním z architektů tohoto působivého architektonického skvostu, kterým chrám Vasila Blaženého bez pochyby je. Na rozdíl od skutečných architektů se ale nebudete muset bát fyzického trestu. Vaším úkolem bude co nejvýhodněji získávat suroviny, průběžně vylepšovat svoji dílnu a zamlouvat si různé části katedrály, které se zaručíte vybudovat. Budete moci využívat služeb cechů a zároveň udržovat přízeň cara, který odměňuje schopné a trestá nedochvilné lajdáky.

Desková hra je pro jednoho až čtyři hráče s věkovým doporučením od 10 let a zabere vám při plném obsazení zhruba hodinu a půl. O tom, že se bude jednat o hutnou hru, svědčí na první pohled nenápadná, ale poměrně hmotná krabice. Je to dáno tím, že většina herních komponent je ze dřeva. Ke zpracování se však ještě vrátím.

Začínáme stavět katedrálu

Rozložení hry, a tedy i samotné katedrály, se odvíjí od počtu hráčů, podle kterého si zvolíte schéma. Schémat je více a zkušenější hráči mohou i experimentovat, případně se na internetu dají nalézt ještě další možná rozložení. Důležitá je centrální hrací deska a samozřejmě i osobní desky každého z hráčů. V každém kole pak máte možnost provést jednu ze tří akcí. První může být zamluvení části katedrály, kterou se tímto zaručíte postavit. Druhou pak práce na oné části. Třetí je pořízení zdrojů z tržiště. Hrajete do doby, než se vám nebo vašim protihráčům podaří postavit šestou sekci katedrály, čímž se spustí konec hry.

Stejně jako ve skutečném světě, i zde se začíná stavět hezky od základů. Jak jsem již zmínil, před výstavbou si musíte vybrat, kterou část (sekci) katedrály se zaručíte postavit, a umístíte na ni svůj prapor. Umístěním praporu tuto sekci zaberete a je čistě na vás, abyste ji dokončili. Za každou dokončenou sekci vám pak náleží body. Zamluvením také získáte destičku vylepšení, kterou můžete zaplacením její ceny aktivovat, použít ji tak ve své dílně a získat určité výhody. V případě, že se jiný hráč zaručí postavit sekci nad vámi a bude ji mít dokončenou rychleji než vy, car bude nespokojen a vy pocítíte jeho hněv. To znamená, že hráč, který vás předběhl, dostane body navíc a vy budete čelit carově trestu v podobě ztráty části bodů.

Získání surovin pro stavbu

Každá stavba potřebuje stavební materiál, jinak tomu není ani v deskové hře Katedrála. Pro získání surovin slouží barevně odlišené kostky, které na desce trhu posouváte o počet oblastí odpovídající jejich padlé hodnotě. Dané místo, ke kterému kostka dojde, určuje, jaký typ suroviny získáte. Počet surovin je pak dán podle počtu kostek, které se celkem v dané oblasti nachází. Výseč, ve které kostka skončí, také určuje, který ze čtyř cechů můžete aktivovat. Cechy jsou znázorněny formou karet a jejich využívání je opravdu výhodné. Díky nim můžete získat spousty výhod, jako je třeba placení za zdroje, zisk mincí, výměna zdrojů nebo i zisk bodů, které se vám budou hodit v závěrečném zúčtování.

Důležitým faktorem ve hře není jen centrální deska, ale také zmíněná deska hráče. Každá má omezenou zásobu políček, kterých je celkem deset. Čtyři z těchto políček jsou pro vaše prapory, jež umisťujete na sekce katedrály. Klíčové je proto vhodné rozložení stavebního materiálu a zároveň sledování zásob. Nic nemůžete jen tak odhodit a vše musíte na desku vměstnat. Na desce hráče se pak také nachází destičky dílny, které poskytují bonus podle toho, kterou kostku jste se rozhodli využít.

Když se vám podaří získat potřebný materiál, můžete váš tah využít pro stavbu vámi vybrané sekce na katedrále. Zde je důležité si uvědomit, že z vaší osobní desky hráče můžete na katedrálu v jednom tahu přesunout pouze tři suroviny. Na některé sekce to může stačit, na jiné budete potřebovat provést více těchto akcí.

Rondel jako hnací motor

Pomyslným hnacím motorem, tedy spíše herní mechanikou, je zde kromě jiných prvků rondel. Jde o hlavní desku. Deska trhu obsahuje osm lokací s přidruženou surovinou a také pět různých barev kostek k přesunu a aktivaci. Právě pohyb a práce s touto deskou přináší ten pravý požitek. Zde se odehrává veškerá akce a zde také pečlivě přemýšlíte, které kostky použít, které cechy se vám mohou vylepšit a které dílenské destičky vám poskytnou tu nejvhodnější podporu. Jedná se bezesporu o tahák hry, který roztáčí vše ostatní a nabízí zajímavé kombinace.

Cechy vnáší do hry určitou rozmanitost. Přestože existuje spousta kombinací karet, je zřejmé, že zkušení hráči dokáží nalézt opravdu efektivní komba. Také je nutné brát na zřetel, že se někdo může rozhodnout umístit svůj prapor (při výstavbě) nad vás. Tento akt je nutný opravdu hlídat, protože se rázem z vašeho dobře promyšleného plánu může stát boj o čas a suroviny, jak jsem již naznačil výše.

Plynulost hry však určitým způsobem narušuje nutnost kostek a hlavně i části, jaké číslo padne a kde skončí. Nejenže se tak jedná o prvek náhody, který nemusí všem hráčům sedět, ale také vás může dostat hlavně ze začátku do určitého zmatku.

Počítání bodů je vcelku srozumitelné. Za každých pět surovin, které vám po skončení hry zbývají, získáváte bod. Dále dostáváte body podle každé sekce katedrály, kterou dokončíte, a také podle přidaných dekorací či ozdob. Dekoracemi jsou například dveře, oblouky nebo třeba kříže, které můžete umístit na základní, střední i horní části.

Hru můžete navíc hrát i v sólovém režimu. Ten je nicméně poměrně jednoduchý a mohl by sloužit spíše jako takový vstup do hry, abyste si lépe osahali její mechanismy.

Car by byl spokojen

Již na začátku jsem naznačil, že v na první pohled menší krabičce se jedná o hutnou záležitost, a je tomu opravdu tak. Zpracování je na poměry deskových her působivé. Jednotlivé žetony surovin jsou ze dřeva a vzácné kameny, které vypadají jako ze skla (jsou z plastu), jsou taktéž na povedené úrovni. Ilustrace jsou hezké, přehledné a pochvalu si zaslouží také návod, který je přehledný, srozumitelný a obsahuje i mnoho obrázků.

Katedrála je příjemná nenásilná budovatelská eurohra, která si bere výstavbu chrámu Vasila Blaženého jako cíl k úspěchu a daří se jí to. Některé hráče může odradit vliv náhody v podobě kostek, případně možnost vytváření různých kombinací, které zkušení hráči dokáží využít efektivněji než začátečníci. Díky srozumitelnosti, krásnému zpracování a hnacímu motoru se u hry nebudete nudit a můžete ji hrát opakovaně, a to jak sami, tak s přáteli.

• zajímavý nápad na budování chrámu Vasila Blaženého
  • herní mechanismus
  • zpracování a přehlednost