Kingdom Rush Trhlina v čase – náhledovka

Kingdom Rush: Trhlina v čase – našlapaná tower defense deskovka

5. 7. 2022

Kingdom Rush: Trhlina v čase je desková kooperativní tower defense hra pro jednoho až čtyři hráče, která vám umožňuje postupně odehrát ve třech různých obtížnostech deset různých scénářů tvořících dohromady kampaň a příběh. Scénáře se postupně stávají těžšími a těžšími a postupně vás provedou hrou a naučí její kompletní mechanismy.

Evoluce od flashové hry k deskovce

Série Kingdom Rush započala svoji existenci roku 2011 jako obyčejná prohlížečová flashovka, která byla v dalších letech vydána i na iPad a Android. A protože to byla vskutku povedená tower defense, která získávala od hráčů velmi kladná hodnocení, dostalo se i na port pro platformu Steam a později i na Nintendo Switch. Na Steamu vyšly postupně hned čtyři díly a chystá se další. Recenze prvního dílu Kingdom Rush – Tower Defense je u nás k přečtení.

Roku 2019 se na Kickstarteru objevila možnost přispět na vývoj deskové hry. Cíle bylo dosaženo již za necelou hodinu, a nakonec se vybralo přes 5000 %, což bylo rovno více jak jednomu milionu dolarů. K nám se pak přeložený Kingdom Rush: Trhlina v čase pod vydavatelstvím REXhry dostal hned v následujícím roce a my se na něj teď půjdeme blíže podívat.

Obří a komponenty naditá krabice

Na první pohled vás hnedka dostane krásně malovaná obří krabice, která je opravdu našlapaná nejrůznějšími komponenty. Však si to představte, jak dostanete počítačovou tower defense se spoustou map, různorodých věží, kouzel, speciálních schopností, hrdinů, nepřátel, bossů a všech dalších věcí do fyzické podoby? A to ještě tak, aby se to dalo skutečně hrát a nestrávili jste učením déle než samotnou hrou?Kingdom Rush: Trhlina v čase to dělá skutečně dobře. Veškeré herní mechanismy vám postupně dávkuje napříč deseti scénáři, kdy začínáte pouze s nejholejším základem a postupně se seznamujete. Herní plán, který si sami sestavujete, se pak rozšiřuje o více cest, věží, nepřátel a přidávají se nejrůznější schopnosti a značně stoupá i obtížnost. Přesto je však potřeba si vyčlenit trochu více času pro prvotní nastavení a kompletní pochopení hry.

Na začátku každé hry si z dostupných dílků cest sestavujete herní plán, umisťujete stavební místa pro věže, připravujete nepřátelské hordy a volíte si své hrdiny, kteří jsou k dispozici v podobě vymodelovaných figurek, které si můžete i sami vymalovat. Nejdominantnější je pak v krabici velká figurka finálového bosse. Zbylé kartičky, destičky a žetony jsou pak velmi pěkně vymalovány a vše zapadá do úžasného celku. Je zde přítomna i mapa království, která kopíruje počítačový vzor, kam si pomocí samolepek můžete zaznamenávat své úspěchy a pokroky. V mapě jsou k zaznamenání i doplňující scénáře z dodatečných rozšíření a stejně tak je na ně v krabici i další místo.

Kingdom Rush Trhlina v čase – Cover
Kingdom Rush Trhlina v čase – mapa

You Shall Not Pass!

Vaším úkolem je, jako ostatně v každé jiné tower defense, ubránit vaše království pomocí věží před vlnami různých monster. Přičemž království má omezený počet životů, kolik do něj může proniknout nepřátel, aniž by padlo a vy jste prohráli.Jak jsem již zmínila, v Kingdom Rush: Trhlina v čase je k dispozici deset scénářů. V každém si sestavujete příslušný herní plán a jsou pro něj dána určitá pravidla pro umisťování věží, kouzel, hrdinů, speciálních schopností, nepřátel, portálů bossů. Je toho opravdu hodně.

Hra se odehrává po kolech skládajících se z více fází. V první fázi přicházejí na plán nové hordy. Dle scénářů se můžete setkat až s šesti různými příchody najednou, a to z nejrůznějších směrů. Hordy přicházejí, i když pro ně není dostatek místa. Pokud je políčko již obsazené, horda se posunuje na další nejbližší volné. Může se tak i stát, že volno není vůbec a horda se tak posune přímo do cíle – do vašeho království a vy instantně přicházíte o počet životů celé hordy. Je tedy třeba značně strategicky přemýšlet. Hordy se posunují od nejnižšího čísla k nejvyššímu a všechny umisťujete do praktických podložek, které umožňují pohodlné posouvání.

Konečně jdeme stavět a bojovat!

Ve druhé fázi hráči umisťují své hrdiny a obranné věže, kterými následně co nejefektivněji útočí na nepřátelské hordy. Důležitá je společná domluva, přeci jen se jedná o kooperativní hru a se spoluhráčem máte společný cíl. Dle počtu hráčů a scénáře je rozmístění stavebních míst věží pro konkrétního hráče určené. Věž tedy můžete umístit do barvy svého herního pole. Rozlišujeme zde čtyři úrovně čtyř typů věží – lukostřelce, mágy, vojáky a děla. Pokud nepotřebujete teď nutně nějakého nepřítele sejmout, může být a pravděpodobně i je výhodnější ji předat vašemu spoluhráči a tím ji vylepšit o jednu úroveň. Věž sice nemůžete okamžitě zahrát, ale následující kola se vám to jistě vrátí. Každá věž má svůj typ útoku, který je znázorněn dílky poškození různých tvarů, a také směr, kterým střílí. Útoků a směrů může být více, takže můžete zasáhnout více hord s nepřáteli najednou. O všem rozhoduje, jak danou věž na políčku natočíte. Zároveň standardně nemůžete dílky poškození otáčet a musíte je umístit přesně tak, jak jsou znázorněné na kartě věže. Otáčení je povolené jen v přítomnosti specifického symbolu. Je to vlastně takový tetris. Horda je pak poražena, pokud jsou překryti všichni nepřátelé poškozením. Speciálním typem věže jsou vojáci, kteří nikterak nestřílí, ale fyzicky v podobě figurky vstupují na herní pole. Umístěním vojáka přes nepřítele nejenže ho zabijete, ale také následně zablokujete pohyb dané hordy. Pokud tedy potřebujete pozastavit pohyb, vojáci jsou ideální volba. Navíc věž vojáků může být umístěna i přes ostatní věže. Stejnou schopnost pozastavení hordy mají také hrdinové.

Nechybějí hrdinové a magické portály

Hrdinů se v Kingdom Rush nachází celkem pět a každý má svůj typ útoků, počet životů, body pohybu a speciální schopnosti. Volba hrdiny pro jednotlivé scénáře může být dost zásadní. Všichni hrdinové mohou své nepřátele podstavou zašlápnout a poté ještě použít jejich základní útok, který je buď bezprostřední, tedy určený pro kartu, na které stojí, anebo útok na dálku, který je určen hordám sousedním. Následně zde pak máme i speciální aktivní a pasivní schopnosti. Abyste si zas ale nemysleli, že všechny výhody jsou na vaší straně, i nepřátelé mají různé schopnosti, které vám ztěžují hraní. A to například schopnost léčení všech poškození, dvojitý pohyb místo jednoho, imunitu vůči určitému typu útoku či poškozování hrdinů v okolí.Velmi významné a mocné jsou karty portálů, které mají uprostřed napsané číslo, které udává, jaká minimální úroveň vašich věží je může poškodit. Jestliže jste si tedy do doby příchodu portálu karty nevyměňovali a nezvyšovali jejich úroveň, jste nahraní. Pokud totiž portál dojde do cíle, ihned prohráváte. A aby to nebylo tak jednoduché, hrdinové na portály útočit nemohou a jakákoliv věž, která zaútočí a poškodí portál, je automaticky zničena a vy o ni přicházíte. Což může být občas frustrující, na druhou stranu cílem většiny scénářů je právě portály zlikvidovat a pakliže to zvládnete, vítězství je vaše!

Zpátky k dalším fázím

Třetí fáze se týká odstranění poražených hord z mapy a zisku odpovídajících krystalů, které následně fungují jako měna pro nákup nových věží. V případě, že na kartě hordy stojí hrdina, je mu uděleno poškození a je buď poražen, nebo na místě zůstává. Stejné poškození je uděleno i vojákům, kteří se následně vracejí zpět do zásoby.

Ve čtvrté fázi se pohybují stávající hordy po mapě. Není-li určeno jinak, o jedno políčko dopředu. Opět může dojít k přeskakování jiných hord, které jsou pozastaveny vojáky nebo hrdiny. Pokud se horda dostane do cíle, odeberete si příslušný počet životů. Posune-li se do cíle boss nebo karta portálu, instantně jste prohráli. V předposlední páté fázi si seberete své věže z herního plánu, abyste je měli dostupné pro další kolo. A v poslední šesté fázi si můžete za utržené drahokamy nakoupit nové věže. Kingdom Rush: Trhlina v čase pro vás končí, když splníte podmínky vítězství, které mohou dle scénářů být různé, například porazit portály nebo bosse, anebo můžete prohrát, a to tak, že vám dojdou všechny životy nebo se do hradu dostane portál či boss.

Sakra to zní všechno složitě…

A ono to skutečně svým způsobem trochu je. Je to skutečně obsáhlá hra, těch pravidel a dalších věcí je zde ještě tak čtyřikrát tolik. K dispozici jsou dva návody a před první hrou budete zběsile listovat z jednoho do druhého, ale jakmile se jednou zorientujete, budete si naplno užívat jednotlivá dobrodružství. A že to nebude úplná sranda. Návod vám radí, začít na obtížnosti dvou hvězd – nedoporučuji. První scénář se nám podařilo odehrát snad až na třetí pokus, a to až na nejnižší obtížnosti, ale rozhodně to stojí za to. Člověk postupně přichází na to, co kde platí a jak využít všech možností, co Kingdom Rush: Trhlina v čase nabízí. Je to skutečně návykové, prostě budete chtít vyhrát a nalepit si další hvězdičku na mapu. Výhodou je i úžasná znovuhratelnost, kdy i jednotlivé scénáře mohou být každou hrou jiné, ať už jiným počtem hráčů, jinou úrovní obtížnosti, zvolením jiného hrdiny, anebo jednoduše tím, že hordy budou v balíčku trochu jinak poskládané.

Digital vs. deskovka

Dle počítačové předlohy jsou kromě zmíněné mapy udělané v podstatě veškeré komponenty. Jsou zachovány typy jednotlivých útoků a kouzel, věže, hrdinové atd. Grafické znázornění je nachlup stejné jako digitální předloha. Rozdílnost tkví zejména v hratelnosti. V počítačové hře přichází v krátkém časovém sledu jedna horda nepřátel za druhou a vy jim podél cesty z bodu A do bodu B stavíte věže, které tam zůstávají po celou dobu hry, pakliže se je nerozhodnete zbourat. V případě deskové hry je hratelnost daleko pomalejší, méně chaotická, máte neomezený čas v rozhodování a plánovaní vašich útoků a obrany. Věže také nezůstávají na svém místě, ale každé kolo je umisťujete znova.

Kingdom Rush: Trhlina v čase je naprosto mistrovským převedením tower defense žánru z digitálních obrazovek do fyzické podoby deskové hry. Ale pozor! Nejedná se o rychle ubíhající chaotické provedení, kde vás tlačí čas. Je tomu právě naopak, veškeré tahy si musíte pečlivě promýšlet a jakákoliv chyba může být osudná. Veškeré mechanismy, ač je třeba se je podrobně naučit, jsou zvládnuté na jedničku a vás tu čekají hodiny a hodiny zábavy, které můžete strávit, jak samotní, tak i v kooperaci s přáteli. Věřte, že nic podobného jste ještě nehráli.

• možnost hrát sám
  • obrovská herní variabilita
  • znovuhratelnost
  • opravdová výzva
  • skvělé zpracování
  • krabice napěchovaná komponenty
  • nic
0.0

Marcela Grázová

Její první herní zkušeností byl pravděpodobně Tetris, avšak v dětství milovala strategické hry a online FPS, či MMO. Nyní už hraje jen singleplayer a díky recenzím objevila široké spektrum zábavných indie her, nad kterými dříve spíše ohrnovala nos. Vystudovaný farmaceut, milovník fantasy & sci-fi knížek a seriálů, náruživý cestovatel a motorkář.