Konec liDCtva

Konec liDCtva – apokalypsa s jasným poraženým

16. 5. 2023

Lidstvo se během posledních dekád potýkalo se spousty smrtících virů. Ať už to bylo v Resident Evil, The Last of Us, nebo Walking Dead. V nich si lidstvo za svůj konec mohlo vždy samo. Konec liDCtva na to jde z úplně jiné strany. Vesmírný virus mylně stvořený na Apokolips mění v šílené nemrtvé i superhrdiny a přiznejme si, ti často bývají nebezpečnější než padouši. Nejedná se o komiks ze série Black Label, jako je Sebevražedný oddíl: Dostaňte Jokera!, nebo Legendu DC jako v případě Nejtemnější Noci. Výše zmíněné komiksy mají ale s Koncem liDCtva jednu věc společnou, do České republiky je přineslo nakladatelství CREW a neudělalo chybu.

Svět:

Tom Taylor
Darick Robertson a další
Crew
DC a Vertigo
Jan Kukrál
232
barevný
vázaná s přebalem
duben 2023
9788076793507

Zdroj: Crew

Ověnčený scenárista

Tím, kdo napsal příběh komiksu, je známý australský spisovatel Tom Taylor. Ten v DC Comics pracoval i na sérii Injustice nebo Suicide Squad. K tomu připočtěme ještě Nightwinga nebo Supermana. Pro Marvel zase pomáhal napsat X-Men Red, Star Wars nebo All-New Wolverine. Za své dílo obdržel hromadu ocenění, mimochodem, jedno z nich i za recenzovaný Konec liDCtva (v angličtině DCeased) Dalšími cenami jsou například IGN Best Digital Series za Injustice: Gods Among Us nebo Stan Lee Excelsior Award za Star Wars: Blood Ties.

Na vizuálu se podílel už celý tým, a než bych vám o každém z nich něco napsal, strávil bych recenzi jen shromažďováním jejich úspěchů. Autorem obálky je Francesco Mattina, o coloring se postaral Rain Beredo. Inkery jsou Stefano Gaudiano s Jamesem Harrenem a kreslířem Trevor Hairsine. Shrnuto a podtrženo, zkušený tým, jenž jasně ukázal, že se bude jednat o velice solidní počin.

Zdroj: Crew

Sociální sítě jsou zlo!

Tedy nejen sociální sítě, ale internet, respektive: „Napadala jedince přes sociální média, jako nemoc přemosťující propast mezi digitálním prostorem a biologickou realitou.“ Virus, kvůli němuž nastává Konec liDCtva, se šíří pomocí internetu a během chvilky zasáhne planetu Zemi. Najednou je tu z ničeho nic šest set milionů nakažených, šest set milionů běsnících bestií, jež touží jen po smrti a ničení. Kéž by to skončilo pouze u lidí. Kromě lidstva se válka přenesla také do podmořského království i na rajské ostrovy a všude se noří hordy nemrtvých, které nemají žádný pud sebezáchovy.

Upřímně mě hrozně baví souboje hrdinů s hromadami zombíků, kdy se reálně může nakazit každý. Vznik viru je logický, snadno pochopitelný a svým způsobem i velice originálně neoriginální. Navíc se šíří přes obrazovky a to je snad ten nejlepší druh šíření, protože do telefonu dnes kouká každý. Tvůrci se tím skvěle vypořádali s okamžikem prvotního šíření, kde svou roli vyloženě hraje krátká chvilka, jež stojí lidstvo stamiliony životů.

Hromada postav je úžasná, ale malinko chaotická

DC může těžit z kvanta postav, jež má ve svém repertoáru, a mohu říct, že to přesně udělalo. Sázka na známé hrdiny jako Batman, Superman nebo Flash ve spojení s méně známými Mistrem Miraclem, Big Bardou nebo Black Canary skvěle harmonizuje a já jsem hltal různorodost postav jako skutečně dlouho ne.

Bohužel to množství je neudržitelné. Konec liDCtva najednou ukazuje známé Atlanťany i válečnice rajského ostrova a snad všechny členy Ligy Spravedlnosti, nepočítaje záporné postavy. Jen si představte scénu, v níž vidíte Captaina Atoma a Atoma. V ten moment přichází mišmaš, v němž se orientují jen skuteční znalci světa DC.

Na stranu druhou se tvůrci snaží tuto hromadu rozvrhnout do určitých lokací, jimiž jsou postavy známé. V Gothamu se můžeme těšit z Batmana, v Metropolis ze Supermana, Atlantida nabízí Aquamana s Merou a rajské ostrovy Wonder Woman s legendárními Amazonkami. Sice se podíváme na více lokací, ale tyto čtyři jsou nejvýznamnější.

Konec liDCtva tvoří malé momenty

Obálka může naznačovat, že se bude jednat o typický mainstreamový příběh plný tradičních a běžných archetypů. Ačkoliv u některých hrdinů tomu tak je, vytváří se tím prostor, v němž mohou vyniknout jiní. Především v malých momentech, jichž je v komiksu skutečně plno. Přece jen, kdo si kdy nekladl otázku „je tu někdo, s kým bych chtěl přečkat apokalypsu? Co bych pro to udělal? Dokázal bych se postarat o někoho jiného než o sebe?“ Na to, jak velký příběh Konec liDCtva představuje, je těchto malých chvilek v počinu hromada. Od romantiky po rodinné drama.

Skutečně velmi mile mě překvapilo, jak se v lineární příběhové lince, jež je předem jasná (zastavit zombie apokalypsu a zachránit lidstvo), objevují párstránkové menší příběhy, jež v závěrečné mozaice pomohou vyniknout hlavní pointě příběhu. Každopádně je tu stále jedna škodná. Vyprávění nepřichází s ničím převratným, ničím, co byste neměli možnost vidět už někde jinde v nějakém trošku jinačím podání. Je to skvělé, ale ten drive, jako například u Supermana v každé roční době, tam nenajdete. Hrdinové budou totiž vždy hrdinové a v dnešní době antihrdinů už může být rekem každý.

Kresbu hodnotím jako rozporuplnou. Zatímco skvost jako Arkham – Pochmurný dům v pochmurném světě je umělecké dílo, recenzovaný komiks si jde vyloženě za svým. Spousty krve a šílených výrazů vyvolávající emoce jak na horské dráze jsou perfektně namalované. Jen nejsou děsivé. Jsou komiksy, z nichž máte tendenci se podělat strachy, jeden jsem vám zmínil o tři řádky výše, ale následně jsou zde tyto „masakrální“ počiny, kde krev teče proudem a působí to jako Happy Tree Friends. Vizuál je čistý, elegantní a precizní, jen bych osobně řekl, že neplní svou hlavní funkci vyděsit čtenáře. Za zmínku rozhodně stojí alternativní obálky na konci knihy. Ty obrázky jsou nádhera, že i přemýšlím, jak jej dostat v bytě v rámu na zeď.

Konec liDCtva je velmi chutný chlebíček, u něhož doufám, že brzy dostanu nášup ve spin-offech nebo už vyšlých sequelech. Jediné nedostatky, které bych jmenoval, jsou vizuál neplnící děsivou hororovou funkci a přehršel postav působící občas nahodile a chaoticky. Nicméně příběh je zajímavý, zápletka jasná a logická, menší momenty tvoří velký příběh a neuvěřitelně si jako fanoušek DC užívám postavy, jež vidím společně na jednom plátně. Nehledě na to, že ten vizuál je vážně pěkný, jen mu chybí taková ta třešnička. A abych nezapomněl, překlad z DCeased na Konec liDCtva? To je detail, jaký si zaslouží za odměnu sošku malého Supermana.

• hromada superhrdinů
  • pěkný příběh
  • hromada vedlejších momentů tvořících mozaiku