Sebevražedný oddíl Dostaňte Jokera! – úvodka

Sebevražedný oddíl: Dostaňte Jokera – vykoupení pro Jasona Todda?

24. 3. 2023

DC Black Label si nyní bere přestávku od Batmana a po Batman: Prokletí Bílého rytíře přechází na drsnější zábavu, plnou vulgarit a šílenosti. Sebevražedný oddíl: Dostaňte Jokera se nejen chce svézt na úspěchu obou filmů, ale zároveň Nakladatelství Crew vybralo kousek, který ukazuje Jasona Todda, druhého Robina, z jeho stinné stránky, kvůli níž se z tohoto nepochopeného mladíka stává prakticky jen mstitel. Jak lov na vlastního vraha dopadne?

Svět:

Brian Azzarello
Alex Maleev
Crew
DC a Vertigo
Filip Drlík
160
barevný
vázaná s přebalem
březen 2023
978807679286

Zdroj: Crew

Zvolení tvůrci předurčili kvalitní komiks

Do Black Labelu se vrátil i milovaný, známý a zkušený scenárista Brian Azzarello. Pokud jej neznáte, je skutečným znalcem Gothamu. Namátkou zmíním Batman: Zatracení, Joker, Johnny Double a Batman: Broken City. Pracoval i na Supermanovi, Wonder Woman nebo Hellblazerovi. Pro Sebevražedný oddíl: Dostaňte Jokera úžasná volba. Ke kompletaci komiksu mu pomáhá dvojice Alex Maleev a Matt Hollingsworth. Alex Maleev je kreslíř, jenž pracoval na komiksech jako The Crow, Sam and Twitch, Superman vs. Predator nebo oblíbeném Batman: Temný rytíř. Spolupracoval i s Marvelem a je držitelem Eisner Award. Matt Hollingsworth je inker a pracoval pro zajímavost i na pohádce Divoké vlny. Ve světě komiksů se podílel na Catwoman, Alias, Daredevilovi nebo Tokyo Ghost. Jedná se o velezkušenou hlavní trojici a jde vidět, že se v komiksu vyřádili.

Sebevražedný oddíl: Dostaňte Jokera dává prostor Jasonu Toddovi

Podle názvu asi určitě odhadnete, jaký úkol nyní Sebevražedný oddíl dostal. Tím je zabít Jokera, protože bláznivý princ Gothamu se absolutně ničeho nebojí. Velitelem jednotky byl nyní Amandou Wallerovou zvolen Jason Todd alias Red Hood neboli druhý Robin. Azarello mu vybral velmi překvapivý tým, nad nímž se u nás dá jenom lehce zavrtět hlavou. Do týmu patří Firefly, Silver Banshee, Oblázek (v originále Pebbles, takže dokonalost), Mňau Mňau (v originále Meow Meow), Plastique, Wild Dog, Yonder Man, Toyman a samozřejmě Harley Quinn. Určitě nyní na ten seznam koukáte a říkáte si: „sakra, COŽE?“ Většinu jmen skutečně může být složitější znát, nicméně věřte, že valná většina jsou známí ať už antihrdinové, nebo záporáci světa DC. Kupříkladu Wild Doga můžete znát i ze seriálu Arrow.

Každopádně, každý má vlastní schopnosti, myšlení i tužby a hlavně, jak tak nesourodý tým bude poslouchat zrovna Jasona, včetně Harley, jež je Jokerovou životní láskou?Příběh je akční řežba. Premisa je jasná, tudíž se můžete v klidu kochat tím, jak banda bláznů jde zničit to největší zlo, jaké kdy město Gotham spatřilo. Nebyl by to Sebevražedný oddíl, kdyby se vše několikrát nezkazilo a postupně se nekomplikovalo a nezamotávalo. Já mohu říct jen jednu věc, příběh je skvostná akce plná vulgarit, černého humoru a velice netypických postav, jenže děj je uspěchaný, takže si na ně nemůžete ani pořádně zvyknout. O to více jsem se zamyslel nad vztahem mezi Harley a Jasonem.

Zdroj: Crew

Nikdo ho neměl rád, přesto stále čeká na vykoupení

Postava Jasona Todda to měla ve světě DC vždycky složité. Nejenže se stal Robinem po miláčku Dicku Graysonovi, ale byl úplně jiná povaha. Byl agresivní a násilný, což je pro spoustu čtenářů problém. Dick byl prostě svatoušek i jako Nightwing. Tvůrci tak tenkrát sáhli po velmi extrémním kroku, Jason Todd byl zabit Jokerem jako Robin – mimochodem, v jednom z nejlepších komiksů všech dob. Jak to u hrdinů bývá, nikdo nezemře navždy a Todd byl po čase vzkříšen Lazarovou studnou. Stal se z něj Red Hood, nikoliv Robin. Následně začal působit jako samozvaný strážce Gothamu, jen na rozdíl od Batmana své cíle zabíjel.

Což přináší ihned otázku, není skutečně lepší, když některé ty šílence, co běhají po městě, nechá kdokoliv zastřelit? Sebevražedný oddíl: Dostaňte Jokera pracuje nejen s touto otázkou, ale zároveň pod Azarellovým scénářem ukazuje přesně tuto smutnou minulost postavy, jež byla od počátku nenáviděná, než se postavila do, řekněme, šedé zóny, dnes spíše pozice oblíbeného antihrdiny. Ostatně, jak říkají slova mířená k Jasonovi: „Pochop, že smyslem tvýho života bylo bejt mrtvej. To na tobě ještě záleželo.“ Z toho skutečně mrazí.

K tomu připočtěte, že právě Jason dostane s oddílem úkol vydat se zabít Jokera – svého vraha, svou nemesis, svého největšího nepřítele. Jenomže k tomu dostane i Harley a opět musím smeknout, jak se skvěle tvůrci poprali s jejím vztahem k Jokerovi. Je známo, že se Harley Quinn rozhodla Jokera zabít už milionkrát, ale spočítejte si, kolikrát jí to vyšlo. Zde spolupracuje s Jasonem, o němž prakticky nepochybujete, že tu spoušť stiskne. Jejich chemie je fantastická. Ti dva se znají a jde to vidět až do poslední chvilky a scény, kdy jsou spolu na stránce.

Bohužel, to je skutečně jediné, co se dá příběhově vypíchnout. Zbytek linky i postav se kromě nějaké netypičnosti ubírá směrem k záhubě sebe sama, tato minisérie je horko těžko ukočírovatelná a lze cítit, že je potřeba více prostoru. Nehledě na to, že peripetie je očekávatelná a v závěru i nevyřešená. Boduje především akce.

Zdroj: Crew

Alex Maleev vás zachrání, víceméně

Nadprůměrná, skvělá a plná hyperrealistických detailů dotažených k dokonalosti. To je kresba Alexe Maleeva, jenž, když opomenu scénář, nese celý komiks na svých bedrech. Veškerá akce je do detailu vykreslená a noirová atmosféra z něj doslova zavání od první strany po otevření. Je to skutečně paráda, na niž se nejde vynadívat. Přesto jsem si tam svou chybičku musel najít a tou je vyobrazení Jokera. Já vím, že hledám nesmysl, ale na první dobrou tam vidím Jareda Leta a jeho Jokera, a to si nejsou vůbec podobní! Nesedl mi úplně, jak by mohl, ale přiznám, že v jiných očích to rozhodně může být ten nejsympatičtější Joker všech dob.

Sebevražedný oddíl: Dostaňte Jokera nebude tím nejlepším komiksem, který kdy vezmete do ruky. Možná ani tím nejdepresivnějším nebo nejvtipnějším. Rozhodně však bude jeden z těch nejtemnějších, jaké kdy uvidíte, protože je ozdoben skutečně skvělou kresbou. Sebevražedný oddíl by potřeboval ještě pár stran, aby se z něj stal skvost, ale i tak je tu nadprůměrný počin, jenž zabaví každého čtenáře na jedno odpoledne a donutí jej zamyslet se nad osudem Jasona Todda, nenáviděného chlapce, jenž už od svého prvního objevení vyráží jen za cestou vykoupení, ať je jakákoliv.

• naprosto fantastická kresba
  • chemie mezi postavami
  • prostor pro Jasona Todda