Láska ve střihu cosplaye 1 – úvodka

Láska ve střihu cosplaye 1 – recenze romantické mangy

4. 5. 2023

Jakožto milovník japonské popkultury a anime jakbysmet jsem hnedka zkraje minulého roku netrpělivě vyhlížela zajímavou novinku jménem My Dress-Up Darling. Anime mě zaujalo velice vtipným trailerem a kombinace lásky a cosplaye je něco, na co jen tak nenarazíte. Mám proto neskutečnou radost, že se manga dočkala českého překladu od nakladatelství Crew. Dnešní recenze se podívá blíže na zoubek prvnímu dílu, který má v našem jazyce příhodné jméno Láska ve střihu cosplaye 1.

Žánr:
Redakce:
Letterting:
Rozměry:

Šin'iči Fukuda
Šin'iči Fukuda
Crew
Romantické
Matěj Vozábal
Markéta Audy Masopustová
Jiří Hrbek
208
brožovaná
128 × 182 mm
duben 2023
9788076793422

Zdroj: Crew

Nemohl bys mi ušít kostým na cosplay?

Jak už název napovídá, příběh pojednává o lásce, ale ne jen tak ledajaké. Hlavními hvězdami show jsou dva diametrálně odlišní středoškoláci, které dohromady svedou dosti zajímavé cesty osudu. Wakana Godžó je typický samotářsky tichý typ, který trpí až přílišně nízkou sebedůvěrou. Kvůli tomu je pro něj těžké navázat přátelské vztahy, protože má rád věci, které nezajímají nikoho v jeho okolí. Godžó má sen, a to stát se po vzoru svého dědečka kaširaši neboli řemeslníkem, který vyrábí tradiční panenky Hina. Ve své snaze je až překvapivě urputný a rozhodně se netají tím, že je tak trochu perfekcionista, protože se nehodlá spokojit s průměrným výkonem. Je tedy nadmíru jasné, že se svým citem pro detail, pečlivostí a ovládáním šicího stroje bude ideálním parťákem pro třídní krásku Marin Kitagawu. Čirou náhodou se potkají ve školní dílně, kam Marin potají chodí pracovat na svém vysněném kostýmu. Jak Godžó záhy zjistí, Marin je v šití zatraceně marná a jako pozitivně střelené číslo se moc nezabývá maličkostmi, které jsou pro cosplayery jako živoucí mantra.

Godžó tak kývne na prosbu dívky v nesnázích a jejich společná cesta do světa cosplaye může začít. Velice se mi líbí kontrast mezi Godžóem a Marin, protože zatímco on si v ničem nevěří, neustále se shazuje a nechá se ostatními využívat, Marin je jedinou osobou, která si ho váží a pomáhá mu získat alespoň nějaké sebevědomí. Marin, ač je střelená a někdy koná dříve, než myslí, má dobré srdce a dokáže se postavit za to, co má ráda… i když je to některým pouze pro smích. Budování jejich vztahu je bláznivá cesta, na jejímž konci oba získají daleko více než jeden druhého.

Můj zázračně nestydatý život

Láska ve střihu cosplaye 1 sleduje úplné začátky toho typického oťukávání, přičemž se oba teprve poznávají, i když už nějakou tu dobu chodí do stejné třídy. Marin byla pro Godžóa úžasným člověkem, kterého mají všichni rádi, a vždy se nachází v centru dění. Jenoduše řečeno, i kdyby někdy našel odvahu ji sám oslovit, což by nikdy nenašel, domníval se, že je zkrátka mimo jeho ligu. Co se mi na manze extrémně líbí, je její osobitý humor, protože Godžó málokdy stíhá s hyperaktivní Marin držet krok. Jakmile například přijde čas na to, aby vzal Marin míry, stydlivá povaha se začne bít s nesnesitelným pocitem, že Marin skutečně chce pomoct a splnit jí její sen. Jenže jak se může zachovat bázlivý středoškolák, který sotva kdy prohodil pár slov s cizími lidmi a teď má před sebou polonahou sexy dívku.

Protože jsem dříve viděla anime adaptaci, dopředu vím, co bude následovat v dalších dílech mangy, aniž by ještě na českém trhu vyšly. Při čtení prvního dílu jsem tak nebyla úplně u vytržení jako při sledování tohoto příběhu poprvé. Čtenáři se stejným případem tak možná nebudou z mangy nadšení tolik jako ti, pro něž bude Láska ve střihu cosplaye 1 vůbec prvním nahlédnutím do romatického příběhu. I tak musím říct, že jsem si mangu náramně užila a mohla jsem tak porovnávat tištěnou podobu s anime adaptací, která je naprosto věrná.

Zdroj: Crew

Vlhká dívčí akademie

Láska ve střihu cosplaye 1 je milý příběh, za nímž stojí autorka Šin'iči Fukuda a která se zároveň s tím postarala o famózní kresbu. Většina scén je překvapivě vyvedena do sebemenšího detailu a autorka si skutečně dala práci nejen s výrazy a dalšími detaily tváře, ale i s oblečením a kulisami. Sice se najde pár jednodušších scén zaměřených pouze na postavy bez pozadí, ale tím je čtenáři jasně dáno najevo, na co je důležité se soustředit. Autorka se navíc nebála poslední stránky doplnit o své zkušenosti při sbírání informací, protože na příběhu pracovala s cosplayery a dalšími lidmi z tohoto „oboru“.

Musím uznat, že zatímco jsou první díly většinou pomalejší a trvá jim než se plně rozjedou, Láska ve střihu cosplaye 1 si už od prvních okamžiků nebere servítky a čtenářům servíruje jednu lepší scénu za druhou. Není to pouze o neskutečně pozitivní energii, kterou stránky vyzařují, ale je to i provokativně milý humor, který není tahán na sílu a tak nějak sám vyplývá ze situace.

Na manze rovněž oceňuji český překlad, který se drží odborných termínů ze světa šití, ale i ze světa cosplaye. Sama mám na kontě několik kostýmů a možná proto mě Láska ve střihu cosplaye tolik zaujala. Vytvořit si cosplay vlastníma rukama, když nemáte zkušenosti se šitím ani s dalšími používanými materiály, jako jsou například různé termoplasty, může být ztraceně obtížné. S Marin naprosto soucítím, protože mé začátky byly naprosto stejná katastrofa. Jenže ona na rozdíl ode mě našla dokonalého parťáka, který si kostým dopředu pečlivě nastuduje, ušije, a ještě se postará o vše okolo. Pro Marin je to tedy doslova win-win situace.

Láska ve střihu cosplaye 1 je trošičku provokativní, trošičku zvrhlá, trošičku praštěná, ale zatraceně humorná, emocionální a čtivá manga. Pro milovníky romantických komedií je prakticky hřích si ji nechat ujít. Titulek „must have“ navíc podtrhuje úžasná a energií nabitá kresba, skrze niž se ke čtenáři dostanou veškeré pocity vyzařující z tohoto netradičního, avšak milého příběhu.

• zatraceně čtivý příběh
  • emoce a provokativní humor pracují ruku v ruce
  • poutavé vystavění děje