Lil-Guardsman - logiáš

Lil' Guardsman – hlavně nenarušit časové kontinuum

29. 4. 2024
Zdroj náhledu: Hilltop Studios

Představte si, že jste malá dvanáctiletá holka a váš otec očividně nezvládá krotit svou závislost na hazardu, kvůli čemuž jste vtaženi do nudné smyčky pracovních povinností dříve, než byste čekali. Naštěstí se ve hře Lil' Guardsman ze zdánlivě rutinní záležitosti stane šílený kolotoč nenadálých událostí v netradičním království. Kanadský tým z Hilltop Studios přináší první projekt na poli videoher z kouzelného světa, jenž paroduje ten skutečný.

NEPROJDEŠ DÁL!

Zatímco se na stadionu schyluje k dalšímu napínavému zápasu v národní hře Goblinball a Hamish, jeden ze strážců brány do království The Sprawl cítí příležitost vyhrát balík, když vsadí na tu správnou stranu. Všichni jsou však natolik zaměstnaní, že šichtu musí převzít jeho krapítek přidrzlá dcera Lil. Poměrně čerstvě náctileté dívce je do rukou lusknutím prstu svěřena zodpovědnost rozhodovat o tom, kdo z mnoha příchozích nakonec bude moct do města vkročit, a kdo se naopak bude muset otočit na podpatku a pelášit pryč. Zní vám to povědomě? Lil' Guardsman si slavné Papers, Please bere jako jeden ze zdrojů inspirace společně s dalšími point-and-click adventurami. Jak takový mix nakonec dopadl, se dočtete na následujících řádcích.

Lil' Guardsman je nenáročná dedukční videohra s komediálními prvky a nenásilným humorem založeným buďto na klasické lidské hlouposti, nebo kritice moderní společnosti, korupci a rasismus nevyjímaje. Titul ovšem nemá vyčítat, nýbrž pobavit. Dalo by se říct, že jde o mírnější formu satiry. Lil se totiž velice brzy dostane do hledáčku autorit království, kteří se její schopnosti snaží využít ku prospěchu svému. Ať už v pozitivním, či negativním slova smyslu. Pouze na hráči bude volba, zda se rozhodne jim vzepřít, nebo skákat tak, jak pískají. Na obzoru je královská svatba a válka proti těm, kteří odmítnutí sňatku těžko ponesou. Malá Lil tak musí volit mezi zlem a menším zlem.

Titul sází na morální volby, které by měly vaše kroky směřovat k jednomu ze dvou konců v přibližně sedmi- až desetihodinové kampani. Během toho se setkáte s desítkami unikátních postav a vynesete nespočet rozsudků s tím vědomím, že se každý počítá. Co mě na hře trochu zklamalo, bylo kruté vystřízlivění, že to tak ve skutečnosti není. Valná většina vašich činů má totiž nulový vliv na průběh děje. Když se rozhodnete někoho do království nepustit nebo jej uvrhnete do žaláře, nedej bože zemře, následně ho v podhradí můžete potkat, jako by se nic nestalo. Tyto drobné nesrovnalosti popravdě projektu trochu podkopávají nohy.

Copak máš v tom košíčku?

V jádru se Lil' Guardsman dělí na jednotlivé dny, během nichž vás čekají denní nebo noční směny a pochůzky po městě. Hlídkování u brány probíhá podobně jako v Papers, Please, kdy je Lil usazená na svém stanovišti a musí se řídit proměnlivými cíli i omezeními. Základním stavebním kamenem je prověření osoby ke vstupu do království, na což máte pokaždé tři akční body. Konverzaci lze vést v důvěřivém, popichovačném nebo podezřívavém duchu, abyste získali co možná nejvíce informací. O pomoc smíte zavolat třem poradcům k získání zpětné vazby nebo peněžní odměny navíc ku vašemu platu, je-li to součástí denního úkolu. Pozor však na to, aby rádci nesledovali vlastní cíle v rozporu s vaším přesvědčením.

Když se vám nepodaří žadatelům o vstup rozvázat jazyk konverzací nebo máte podezření z nekalé činnosti, lze využít unikátních nástrojů k detailnější a přesnější analýze. Rentgen, dekódovací prsten, bičík, detektor kovů a parfém pravdy jsou skvělými pomocníky k odhalení toho, co kdo skrývá pod pláštěm a jaké jsou jeho skutečné úmysly. Tyto nástroje ovšem napájí spotřební zboží, takzvané magické krystaly, bez nichž se o jejich provozuschopnosti nedá ani mluvit. Čím více se na ně budete spoléhat, tím hlouběji vám začne zatékat do kapes. Rychle však zjistíte, že například takový prsten použijete v krajních případech, bičík se dá oželit úplně. Na druhou stranu oceňuji snahu vývojářů do hry vnést rozmanitost, protože každý případ lze řešit hned několika způsoby, čímž vás Lil' Guardsman vybízí ke znovuhratelnosti. Odhalené kontrabandy buď můžete vrátit původnímu majiteli, nebo je zkonfiskovat do svého inventáře a následně je prodat či využít u jiných případů. Například upír si velmi rád přepočítá zrnka rýže v pytlíku a babča bez váhání své brýle vymění za lahvinku dobrého moku.

Abyste nemuseli titulem prosvištět opakovaně (pro dosažení všech achievementů budete stejně muset), Lil se může chlubit ještě jedním udělátkem, a tím je Chronometr 3000, což je důležité příběhové zařízení schopné vracet čas. Jakmile osobu vyslechnete či prohledáte, buď její vstup do města schválíte, odmítnete, nebo ji později rovnou uvrhnete do vězení. Titul vaše činy následně ohodnotí, a pokud s výsledkem nejste spokojeni, snadno se můžete vrátit na začátek setkání nebo celého dne a zkusit své štěstí znovu.

Zatímco během dne na světlo vychází zdánlivě „normální“ lidé, skřeti nebo trollové, večer vám stáž osladí zajímavější bytosti, na něž už potřebujete bestiář. Za těch několik dní, jež hra sleduje, vám pod rukama projde celá řada lidí i nelidí. Tleskám za rozhodnutí veškeré konverzace namluvit a ovace si zaslouží i skvělý dabing každého jednoho aktéra. Co naopak mírně sráží toto nadšení, je jakýsi chaos v mysli každého hráče, protože kdo si má pamatovat všechna ta jména.

Šichta je za námi a na Lil čeká království The Sprawl v celé své kráse… tedy, skoro. Město je rozděleno na jednotlivé části a někdy si sama Lil může vybrat, do jaké se vypraví. Většinou však musíte následovat zápletku. Škoda, že město není hráči svévolně dostupné ve větším měřítku. Potatíte se a zkusíte si vsadit na Goblinball, pokecáte s místními, rozfofrujete výplatu za krystaly nebo popelášíte rovnou do hajan? Odhalování města a seznamování se s postavami je zábavnou složkou hry, protože vás kolikrát zavede na bizarní místa a do ještě bizarnějších situací. Právě v takových případech humor Lil' Guardsman zazáří nejvíce. Nakonec to bude dvanáctiletá Lil, kdo převezme otěže a vynese verdikt, protože dospěláci jsou v této hře vyloženě neschopní.

Dobby dostal ponožku?

Hra Lil' Guardsman dokáže chytit za srdce, šokovat a brnkat na struny dalších emocí. Dojemný vztah dcerky s otcem vám nejednou vžene slzičky do koutků, jindy se tam objeví v důsledku silného smíchu. Titul k nenásilnému humoru přidává i trefné odkazy a reference na jiná známá díla. Malovaný vizuál plný detailů mi ve spojitosti s tím vším někde v koutku duše rozeznívá hlásek v hlavě s nápadem, že by tato strastiplná, přesto tuze zábavná cesta malé Lil byla ideálním kandidátem k vytvoření animované adaptace.

Mě osobně titul nadchl a kvalitně zabavil, ale mám s ním další zásadní problémy. Když jsem sledovala, jak se Lil pomalu vleče z jednoho konce obrazovky na druhý, přepadla mě chuť vyrvat si pár vlasů i s kořínky. Už nikde není řečeno, že stačí myš stlačit vícekrát za sebou a Lil přidá do kroku. Na to jsem mimochodem přišla díky výbuchu vzteku. Dočetli-li jste poctivě recenzi až sem, právě jsem vás zachránila od nervového kolapsu. Nemáte zač. Dalším nešvarem je lehce kostrbaté ovládání ve smyslu, že když na něco nebo někoho nakliknete, občas se nestane nic. Někdy je umění se s někým vůbec dát do řeči a převelice se omlouvám, tentokrát řešení nemám.

Pominu-li místy vleklé dny – hlavně kapitolu příprav na svatbu –, je Lil' Guardsman pozitivní hrou, která vás na stejnou notu naladí, i když budete mít den blbec. Zjišťování, jak nejlépe využít vše, co máte k dispozici, pro co možná nejlepší výsledek, nakonec vyústí v příjemnou smyčku ve stylu pokus–omyl.

Lil' Guardsman je jako nezbedný skřítek, který se občas chytí do svých vlastních pastiček. I přes ojedinělé nedostatky v provedení však dokáže svým šarmem i originálním konceptem zaujmout a pobavit. Hra nabízí poutavý příběh plný dilemat a humorných situací, které dokáží hráče zahřát u srdce. Přestože je cesta s Lil někdy klikatá a může vyžadovat trpělivost, stojí za to, objevovat bizarní kouty a postavy jednoho bizarního království. Nebojte se, o zábavu rozhodně nouze nebude.

• malebný vizuál
  • příběh dokáže emocionálně zapojit
  • koncept hry spojuje dedukci s humorem