Lords and Villeins - úvod

Lords and Villeins – rozděl a panuj

17. 7. 2023

Jediný Čech jménem Michal Roch stojí za touto odlehčenou, přístupnou, ale přesto komplexní simulační strategií s názvem Lords and Villeins. V ní budujete město/osadu ve středověké společnosti, formujete vlastní dynastii vládnoucí rodiny, vytváříte středověké rody a sledujete, jak spolupracují a vyvíjejí se. Neřiďte jen každodenní životy vesničanů, ale rovnou celých rodin i s jejich potomky. Nezapomeňte také rozšiřovat výrobní řetězce a zvětšovat svoji osadu.

Pánem vesnice

Král či královna vám svěří kus půdy k obhospodařování. Do vaší vesnice se nejprve nastěhují tři rodiny, dle tutoriálu jsou to zemědělci, lesníci a rybáři. Pokud nemáte výukový režim (tutoriál), ale zvolili jste režim pro zkušené hráče (standard), již znají tento žánr, můžete si nastavit, které tři rodiny si nastěhujete, a výběr je opravdu velký. Máte tu na výběr zemědělce, lesníky, truhláře, švadleny, mlynáře, kameníky apod. Co je na tom super, ptáte se? Oni budou pracovat a vám stačí jen vládnout. Přerozdělujte domy i pozemky a rozhodujte o tom, co se bude vyrábět či pěstovat, nebo jak velké budou daně.

Vazalství

Vyberete vhodný pozemek pro umístění vašeho sídla a domů i pozemků zbylých rodin (například lesníky necháte bydlet vedle lesa, abyste ušetřili vesničanům kroky). Každé rodině vyberete vhodný pozemek a uzavřete s nimi vazalství, jehož jsou ve hře Lords and Villeins čtyři odlišné druhy. Prvním je socáž, kdy vesničané platí jen určité procento z toho, co vyprodukují. To znamená že odevzdávají určitý počet kamení, dřeva, ryb, mrkve atd. Druhým typem je úplata – tato rodina vám musí platit za pozemky zlatem do vaší pokladny. Třetím typem pak je správcovství. Vy jako lord platíte vesničanům a na oplátku si můžete nechat všechny jejich vyprodukované suroviny. Posledním, čtvrtým druhem je milodarna, při níž daný pozemek není daněn žádným způsobem.

Lords and Villeins - typy vazalství

Cihla k cihle

Stavby mají ve hře Lords and Villeins dekorativní i produktivní charakter. Každá rodina si buduje sama ze svých zásob na pozemcích, jež jim byly přiřazeny. Pokud rodina nemá materiál, přeruší stavění do doby, než materiál zase mít bude. K některým úkonům je potřeba mít speciální rodiny, například truhláře. Ti vám pak postaví určité věci, které si nejste schopni vy či jiná rodina postavit sami, za nějaký nemalý obnos peněz. Je dobré, pokud budovy stavíte vedle sebe tak, abyste si dopředu ušetřili čas. Jako příklad bych uvedla, že je dobré mít truhláře blízko lesníků a lesa, aby nemuseli zbytečně běhat přes celou mapu pro dřevo na výrobu.

Jednou z důležitých budov je hostinec. V něm se mohou rodiny bez domu, nově příchozí atd. vyspat, zahřát a najíst. Navíc díky hostinci můžete přilákat nové rodiny. Pokud jste v přízni krále nebo královny, máte možnost si zažádat o novou rodinu, která se přistěhuje do vaší vesnice. Hostinec také slouží pro rodiny, které by se k vám chtěly přistěhovat. Nejprve se ubytují na několik dní v hostinci, aby zjistily, jestli se jim u vás líbí.

Když sezóna končí

Vaší povinností na konci každé sezóny se stává výběr daní od vesničanů, jelikož i vy musíte platit králi. Ten zase po vás může žádat peníze, materiál či vojáky do své armády. Král či královna k vám vyšlou královské výběrčí vždy první podzimní den a ti vezmou vše, co zrovna potřebují. Kromě daní pro vás odvádí vesničané i desátky církvi (pokud už ji máte postavenou).

Prodejny, tržiště a karavany

Ve své vesnici musíte rozvíjet obchod, abyste mohli profitovat. Je tedy důležité stavět prodejny (soukromé pro každou rodinu a tržnice). Soukromé prodejny slouží zejména pro suroviny z pozemního skladiště, které se nedají přenášet a ukládat uvnitř prodejen jako takových. Tržnice oproti tomu shlukují všechny tyto prodejny na jedno místo a tím se zrychlí obchod mezi místními. Prodejní ceny si sami určují vesničané podle nabídky a poptávky na trhu. Jako vladař můžete využít i možnost sebrat suroviny, to však uškodí vašim vztahům s rodinou. Lepší tedy vždy zvážit, zda není lepší suroviny zakoupit než zabavit.

Jednou za čas navštíví vaši osadu i karavana obchodních cestujících, ale pouze v případě, že máte postavené tržiště pro karavany. Zde můžete využít možnosti nákupu žádaných surovin či prodat vaše přebytky, jež jste nasbírali.

Čas

Hra Lords and Villeins má svoje hodiny, které určují nejen denní dobu, ale navíc také, jaká je právě sezóna (ta určuje, co je vhodné pěstovat – například na podzim dýně, na jaře brambory atd.). Pod hodinami vidíte i ukazatele zrychlení času. Čas můžete zrychlit dokonce až osmkrát. Samozřejmě ho pomocí mezerníku můžete i zastavit a nastavit si v klidu, co potřebujete.

Další z věcí, jež můžete sledovat na mapě, je teplota, kvalita půdy (není dobré využívat vždy pole na sto procent), přehled krásy (jak se líbí naše město obyvatelům – zlepšují jej různé dekorace), podzemní suroviny (kde jich je hodně a kde málo) a nakonec viditelnost zón, která vám ukazuje, kde máte rodiny, domy a místa na práci.

Lords and Villeins jsou pixelartovým kouskem, který je hodně návykový i pro nové hráče. Ač nejsem velkým příznivcem tohoto žánru, dosti jsem ocenila přehlednou knihu pomoci, kde je vše perfektně vysvětleno. Pokud rádi stavíte města, tuhle hru si bezpochyby zamilujete.

• propracovaná simulace tržní ekonomiky
  • pohlcující simulace
  • množství profesí, surovin, předmětů