Lumberjacks Dynasty - kácení stromu

Lumberjack's Dynasty – těžký život dřevorubce

23. 5. 2021

Pokud bych měl zhodnotit svůj dosavadní život hráče, tak opravdu poslední věc, kterou jsem čekal, byla ta, že si někdy vyzkouším život pravého dřevorubce. Na hru Lumberjack's Dynasty jsem narazil čistě náhodou, když jsem si jedno sychravé odpoledne projížděl položky na Steamu s velkou chutí si vyzkoušet zase něco jiného než doposud. Titul mě fascinoval již podle obrázků a moje chuť rostla s každým dalším a dalším náhledem až do doby, když jsem hru spustil poprvé. Už teď můžu konstatovat, že Lumberjack's Dynasty je jedním z nejzajímavějších simulátorů, co jsem kdy měl tu možnost hrát. Titul má na svědomí vývojářské studio UMEO Studios a pokud vám jeho název připadá povědomý, pravděpodobně to bude díky jejich staršímu počinu Farmer's Dynasty. Ta je předchůdcem dnes recenzované hry, která se ze své starší sestry snaží vzít inspiraci a překlopit ji do ještě lepšího kabátku.

Tu o strýčkovi a tetičce

Příběh hry je zde zcela prostý a žádným způsobem nevyčnívá z řady ostatních podobně naladěných her. Vše začíná v okamžiku, když se ocitnete na autobusové zastávce jednoho horského městečka a navštívíte vašeho strýce a tetu. Ti si vás zavolali na pomoc s opravou jejich sídla včetně přilehlých farem a dřevařského závodu, které následně jako hlavní protagonista hry zdědíte. Vaším cílem bude stát se úspěšným a místními obyvateli uznávaným podnikatelem v oblasti dřevařského odvětví. V žádném případě tu nečekejte žádný hollywoodský trhák, příběhová stránka, byť je vcelku zajímavá, nenabízí nic, po čem by vám nějak zásadně měla spadnout čelist, a hru spíše určitým způsobem příjemně doplňuje.

Dřevorubec bez vybavení

Vaše cesta za slávou a úspěchem bude samozřejmě složitá a zdlouhavá. Začínáte jako obyčejný zelenáč s kapitálem 1250 eur. Na farmě vašeho strýce kromě starého zašlého pick-upu, traktoru s návěsem, jedné motorové pily, hřebíkovačky (nastřelovačky) a lešení nenajdete ani žádné vybavení pro svoje budoucí řemeslo snů a vše si budete muset postupem času shánět a kupovat. V začátcích hry vám pomohou sehnat vybavení hlavní mise, v nichž dostanete za odvedenou práci nějaký ten traktor, návěs pro sběr stromových kmenů nebo starší vysokozdvižný vozík. Rozhodně nečekejte žádné moderní a výkonné stroje, lidé vám většinou věnují jen obstarožní, zrezivělé a několik let nepoužívané vybavení.

Na vaši práci to nicméně pro začátek bude stačit a čím dále se ve hře dopracujete, tím modernější a lepší pomocníky si budete moci díky přibývajícímu bohatství dovolit. Peníze vám samozřejmě nespadnou do klína, takže vás čeká několik desítek hodin tvrdé dřiny, a právě tento aspekt dělá ze hry Lumberjack's Dynasty velmi zábavnou a zajímavou záležitost.

Náplň misí je podobná, ale zábavná, ovšem ne pro každého

Plnění samotných misí je ve hře velmi zábavné a vývojáři dokázali tento hlavní aspekt dovést na velmi dobrou úroveň, byť ne na skvělou a nějaké chybky a nedostatky by se zde také našly. Za ten největší můžeme jednoznačně označit časté opakování náplně misí, a to především v počátečních fázích hry. I přesto, že se vývojáři snažili udělat hratelnost co nejzábavnější a dle mého názoru se jim to i povedlo, si dovedu představit, že neustálé kácení lesů, sekání trávy nebo oprava stodoly stále dokola nemusí sednout každému a u některých hráčů může tento aspekt vést časem až k frustraci.

Pokud máte rádi simulátory, v nichž vám nevadí dělat dokola to samé a potrpíte si na jednoduchou hratelnost, Lumberjack's Dynasty vás svým gameplayem jednoznačně zabaví a pravděpodobně u hry strávíte i několik hodin denně. Jestli si však potrpíte na bohatou a do detailu propracovanou hratelnost, doporučuji vám obejít titul hodně velkým obloukem, jelikož vás jeho jednodušší hratelnost pravděpodobně neuchvátí a hraní bude pro vás spíše utrpením.

Peníze nedostanete jenom tak

Čím mě Lumberjack's Dynasty uchvátil, je samotný způsob získávání finančních prostředků pro vaše řemeslo. Kromě vaší hlavní činnosti získáváte peníze plněním vedlejších respektive dobrovolných questů. Jejich náplň, jak už bylo výše řečeno, je více méně stejná a dá se říct i podobná některým typům hlavních questů. Najdeme zde časově omezený transport, opravu obydlí, sekání trávy nebo hledání ztracené ovce. Světe div se, peníze většinou nezískáváte za plnění hlavních misí, což může mnoho hráčů překvapit, mně však tato podoba přijde v pořádku a rozhodně ji vítám. Důvod je prostý, hra vás alespoň donutí přemýšlet nad vašimi investicemi a také díky tomu budete mít velkou radost z každého vydělaného eura. Jako hlavní odměnou jsou v případě hlavních questů tzv. Social Pointy, jež vám zajistí vyšší známost a renomé ve vašem okolí. Social Pointy můžete také použít na nákup těch nejnutnějších věcí, pokud zrovna u sebe nemáte ani vindru.

Chybí rozsáhlejší tutoriál

Čím může titul taktéž některé hráče frustrovat, je absence rozsáhlejšího tutoriálu, co vlastně dělat a jak to dělat. Zatímco způsob kácení stromů nebo opravu obydlí pochopí pravděpodobně každý, mnohem horší to může být u vaší hlavní práce, kterou je zpracování a následný prodej dřeva. Ne každý hráč byl studentem nějaké dřevařské školy či kurzu a mnoho z nich nemusí pochopit, co se dřevem krok po kroku dělat. Hra vám v tomto ohledu nic neporadí a na všechno si v této hře budete muset přijít sami, případně využít návodu na internetu. Zde bych bez debaty nějaký způsob vysvětlení uvítal, jelikož se může stát, že tento chybějící aspekt může některé hráče i odradit od dalšího hraní

Mnoho věcí hře také ubližuje

Pokud jde o chyby, ty jsou v Lumberjack's Dynasty taktéž obsaženy a bohužel jich není málo. Za největší minus považuji dopravní prostředky a jejich chování. Řízení, které působí značně arkádově, by nebylo až takový problém, mnohem větším negativem je jeho samotné zpracování po stránce fyzikální. Při neopatrném běhu či nešikovné chůzi není problém takový pick-up převrátit až na střechu, takže působí jako vyrobený z kusu nekvalitního levného papíru. Problémem je i chování ostatních aut, která jsou zde spíše do počtu, jelikož respektování dopravních předpisů v této hře prakticky neexistuje a nejednou mě umělá inteligence dokázala převrátit až na střechu. Velmi mě tato nehezká chyba překvapila i s ohledem na to, jak dlouho byl titul v předběžném přístupu. ve kterém bylo možné tento problém zajisté vyřešit. Frustrovat vás bude také proto, že dopravní prostředky budete pro přesun po mapě používat velmi často. Co bych hře dále vytknul, jsou statistiky postavy. Lumberjack's Dynasty z nějakého důvodu už při 60% sytosti hlásí, že postava hladoví a je nutné ji nakrmit. Tento poměrně otravný aspekt brzkého hlášení hladu vaší postavy může být problémem při plnění různých questů, jelikož hladoví nezvednete například těžké kmeny stromů.

Přes prsty by vývojáři z UMEO Studios zasloužili i za zpracování dabingu postav. Vyjadřování působí jako pouhé čtení z psaného textu a nenajdeme zde ani špetku emocí. Za zmínku stojí i konverzace mezi umělou inteligencí, jež se zeštíhlily na jednu větu opakující se stále dokola. Dřevorubeckému simulátoru se nevyhnuly ani různé bugy či jiné drobné chyby. Sem tam se s autem někde zaseknete nebo umělá inteligence propadne texturou a následně se objeví o 10 metrů dál.

Příjemnou vizuální stránku doplňuje kvalitní soundtrack

Abych však jen nekritizoval, nechal jsem až na samotný závěr recenze hodnocení grafické stránky hry. A jaká že tedy je? V tomto případě musím vývojáře pochválit za skvěle zpracované horské městečko a jeho detaily. Byť nějaká textura občas doskočí, děje se tak jen velmi zřídka. Za velmi dobré považuji i vizuální zpracování strojů a prostředků. Grafickou stránku parádně doplňuje soundtrack, který atmosféru vystihuje na jedničku. Hra sice obsahuje jen pár skladeb, mně osobně to však nevadilo, a i tak jsem si užil zdejší prostředí. Na úplný závěr chválím také zvuky všech strojů a nástrojů.

Lumberjack's Dynasty je více než dobrý simulátor, jenž zobrazuje každodenní těžký život pravého dřevorubce. Pochválit musíme jak samotný nápad, tak zpracování hratelnosti, která je v simulátorech tím nejdůležitějším aspektem, i když zde nemusí sednout úplně každému. Hra se mimo jiné může chlubit i příjemnou grafikou a atmosférou doplněnou o kvalitní a pohlcující soundtrack. Z negativ hra disponuje špatnou umělou inteligencí, podprůměrnou fyzikou prostředků a slabým dabingem postav. Ve výsledku se však jedná o docela zábavný titul, jenž vás zabaví na několik týdnů, a možná i měsíců.

• samotný nápad
  • velmi skvěle zpracovaná hratelnost pravého dřevorubce
  • příjemná vizuální stránka