Mad Tower Tycoon intro

Mad Tower Tycoon – postavte si svůj mrakodrap

28. 8. 2021

Každý si patrně někdy v duchu řekl, jaké by to bylo mít svůj vlastní dům. Některým se tento sen splnil a bydlí už ve svém. Co ale kdybyste mohli mít velký dům – dobrá, co kdybyste mohli mít opravdu velký barák nebo třeba věž? A co teprve, kdybyste mohli být pánem (nebo paní) velkého, až stopatrového mrakodrapu, který byste si navíc sami navrhli? To vám totiž nabízí Mad Tower Tycoon od vývojářského studia Eggcode, které stojí za úspěšnou hrou Mad Games Tycoon a jejím pokračováním Mad Games Tycoon 2, o němž jste se mohli dočíst v naší recenzi.

Hry ve stylu tycoon jsou celkově velmi oblíbené. Nabízí určitou relaxaci, ale zároveň vás nutí i přemýšlet o určitých postupech, a to jak provozních, tak manažerských. V rámci tohoto žánru si můžete v dnešní době zkusit, jaké je to řídit drogový kartel ve hře Cartel Tycoon či být manažerem esportového týmu ve hře Esports Life Tycoon. Bylo tak pouze otázkou času, kdo využije příležitost a nabídne vybudování si vlastního mrakodrapu.

Jak vysoký bude váš mrakodrap?

Nejvyšší budova světa je Burdž Chalífa v Dubaji, která měří 828 metrů a má 163 pater. Její stavba trvala šest let, byla otevřena v roce 2010 a vyžádala si přes 22 milionů pracovních hodin. Ve hře Mad Tower Tycoon patrně výstavbou vaší věže nestrávíte tolik času (i když nikdo vám v tom nebrání), nicméně vaše ambice by se dala srovnat s ambicí při budování Burdž Chalífy.

Cílem je zde postavit funkční a prakticky co nejvyšší budovu (nebo, v rámci názvu hry, věž), která bude plně soběstačná a bude vám vydělávat penízky. Nicméně, stejně jako v reálném životě, i zde velmi rychle pochopíte, že celá záležitost není pouze o stavění dalších a dalších pater. Budete muset myslet prakticky na všechno, co výstavba a hlavně provoz takovéto budovy vlastně obnáší.

Zdroj: igdb.com

Chcete postavit hotel, nebo prvotřídní kancelářský komplex?

Jako je u her tohoto typu zvyklostí, i zde si hned na začátku můžete zvolit, na co se chcete při své stavbě zaměřit. Mad Tower Tycoon nabízí klasický režim sandboxu, ve kterém máte volné pole působnosti a stavíte si, jak vás napadne.

Nicméně je zde i možnost si zvolit již určité přednastavené scénáře, kde se zaměříte například na budování kanceláří velkého hotelu nebo stavění obytného domu s malým bistrem. Hra je v tomto ohledu velmi pestrá a scénářů s různými obtížnostmi je opravdu dost.

Je však vhodné si poctivě projít tutoriál, protože vám skvěle dokáže vysvětlit základní myšlenku a principy hry. Zejména je potřeba pochopit, jak ovládat uživatelské rozhraní, které je opravdu velice pestré, ale zároveň i ze začátku poměrně složité. Tápat ve stylu pokus–omyl v této hře totiž není moc výhodné.

Od země ke hvězdám

Na začátku máte přiděleny základní finanční prostředky. Tímto se Mad Tower Tycoon neliší od ostatních tycoonů, nicméně odlišnost přichází záhy. Na příjemně vypadající 2D mapě z pohledu à la plošinovka se pustíte do budování vaší věže. Postavíte si nejprve základní „halu“. Ta může být prakticky široká, jak jen budete chtít, jedním z principů je hlavně výstavba směrem k oblakům. Důležitým faktorem je však i zohlednění údržby vámi postavené budovy.

Výstavba ve hře opravdu věrně kopíruje určité aspekty výstavby v reálném světě. Musíte mít základy, poté postavit provozní základnu pro údržbu a dělníky, samozřejmě bude potřeba i místnost s generátorem, tedy technická místnost a rozvody. Chcete mít výtah? Není problém, musíte však již při základní výstavbě myslet na výtahovou šachtu a samozřejmě i na případné schodiště. Přeci jen se vám může stát, třeba při velkém odběru energie, že výtah nepojede.

Když už máte zajištěn provoz, můžete se zaměřit na základní potřeby, které bude vaše věž nabízet, nebo, spíše řečeno, na její zaměření. Ostatně žádná kancelář nebude fungovat například bez wi-fi. Nicméně co je důležitější než wi-fi? Přeci zajištění vody a s tím i zajištění odpadů, respektive WC a odpadkové koše. Obyvatelé hotelu například potřebují mít možnost vyprat si své prádlo, což samozřejmě znamená, že potřebujete postavit patřičný počet místností s pračkami. Hra opravdu přesně nabízí to, co se dá očekávat od simulátoru výškové budovy. Mad Tower Tycoon je v tomto ohledu velice pestrý a sofistikovaný.

Zdroj: igdb.com

Obchod, bistro, nebo mini zoo?

Dalším prvkem, kterým vás hra zaujme, je pestrá škála funkcí a využití jednotlivých pater a prostorů. Na jednom patře můžete mít například obchod, na dalším pak bistro s občerstvením, no a pro rozptýlení je možnost mít i malou zoo, kdy je v „buňce“ akvárium a v něm se prohání malý Nemo. Nejlepší je tyto charakteristické prvky vložit šikovně napříč jednotlivými patry, aby návštěvníci procházeli nebo jezdili přes další patra, a tak byla větší možnost, že se podívají do více míst, a tím pádem utratí i víc peněz, které půjdou vám.

Můžete mít celkem sto pater, což napsané zní hezky, ale představit si to ve hře je ještě parádnější. Zde se však dostáváme k určitému chaotickému aspektu. Vzhledem k tomu, že hlavně ze začátku budete zcela jistě spíše experimentovat a lehce tápat, zhruba od dvacátého patra začíná hra být lehce kostrbatá. Začnou se totiž kupit problémy s vyvažováním potřeb lidí, údržby, a následně i potřeb specifických klientů, kteří potřebují určité prvky nebo reagují na jiné okolní podněty.

Přehlednost je naštěstí určitým způsobem zaručena možností dostatečně přiblížit a oddálit pohled. Můžete tak celou mapu přibližovat a oddalovat, můžete kliknout na každou jednotku a zjistit, jaké jsou potřeby lidí, nebo klientů, chcete-li. S tímto také velice dobře pomáhají ikony, které ukazují, zda je v některých oblastech nedostatek energie nebo potřeba nějakého dodatečného úklidu. Tento aspekt je vítaným pomocníkem a funguje opravdu dobře.

Bez údržby ani ránu!

Tak jako v každé budově, i zde je potřeba věci řádně opečovávat a udržovat. Pokud budete mít na padesát pater jednoho údržbáře, máte zaděláno na velký problém. Tu se zasekne výtah nebo praskne vodovodní trubka a nedej Bůh, aby začala hořet strojovna. V takovém případě, pokud nemáte údržbáře, přicházíte nejen o peníze investované do těchto pater, ale zároveň vás začnou opouštět i nájemníci – nikdo nechce být v baráku, kde hrozí úraz a nic nefunguje.

Zdroj: igdb.com

Nahodilé události, které pobaví i potrápí

Co by to bylo za hru s názvem Mad Tower Tycoon, kdyby v ní nebyly i určité nahodilé události, z nichž některé jsou opravdu pěkně „mad“ – šílené. Podobně jako například ve starém Sim City tu může dojít k nepředvídatelným událostem, které vás potrápí, ale mohou vás i pobavit. Mezi tyto události patří například zemětřesení nebo třeba vtipné, ovšem povedeně zpracované únosy UFO. Přesně jako to známe ze záhadných únosů, je vidět létající talíř, který paprskem unese kancelářské pracovníky nebo obyvatele vaší patrové budovy.

Nutno podotknout, že například zmíněné zemětřesení může narušit strukturu budovy a potřebujete tak ihned vyslat údržbářský tým, tedy pokud vám ho neunesou mimozemšťané.

Zdroj: igdb.com

Grafika a ozvučení

Grafické zpracování hry je velmi líbivé a vzhledem k zaměření hry i příjemné, jedná se kreslený styl ve 2D prostředí. Vzhledem k tomu, že můžete kameru dostatečně přiblížit, můžete vidět i jednotlivé rozdíly mezi obyvateli nebo pracovníky, ať už se jedná o oblečení, pohlaví nebo i stáří.

Všechno je opravdu hezky propracované – můžete vidět točící se vrtulky od klimatizace, prosakující vodu z prasklého potrubí nebo se kochat místností, kde plave Nemo.

Někdy se však může hra zdát lehce chaotická, až přeplněná, protože budova pak následně zaplní celou obrazovku, všude se něco hýbe a vy kolikrát nevíte, kam dřív s očima. Proto je lepší volit rozmístění buněk, kanceláří a různých místností s rozvahou, abyste si jej lehce zapamatovali. To pro lepší orientaci hodně pomůže.

Ozvučení je bohužel trochu slabší, většinou se jedná o lehké nahodilé zvukové efekty ve stylu projíždějícího vlaku, deště nebo chroupání kancelářských pracovníků při pauze na jídlo. Spíše se jedná o plošné zvuky. Ve hře hraje i hudba, která většinu efektů jasně potlačuje a spíše je zde kvůli vyplnění hluchých míst.

Mad Tower Tycoon je rozhodně příjemným zpestřením budovatelského žánru Tycoon, který nabízí pohled do stavění a provozu velké výškové budovy. Titul zároveň dobře kombinuje prvky elegance s reálnými potřebami lidí, údržbou stavby a zároveň vtipnými a šílenými situacemi. Hra má bohužel poměrně složitější uživatelské rozhraní, a proto je nutné pečlivě projít tutoriál. Pokud jí však dáte šanci a máte rádi tycoon simulátory, tak hra se vám odmění hodinami stráveného času.

• pestrá paleta funkcí
  • pestrá paleta prvků a „buněk“, které lze postavit
  • propracovanost a nutnost zajištění reálných potřeb klientů