Mafia 2002 a Mafia: Definitive Edition bude v mnoha ohledech hráče dělit na dva tábory, včetně mojí recenze, ať už budu hru hodnotit objektivně, nebo ne. Pokud bych měl hru hodnotit jen a pouze jako remake, musel by mi někdo z hlavy vymazat veškeré vzpomínky na její původní verzi, a proto hru musím v některých aspektech porovnat s tou původní z roku 2002. Nebavíme se zde jen o nějakém obyčejném remaku, ale o geniální hře, která doslova dobyla svět herní branže.
Život jako příběh
Starý způsoby fungujou
Jedním z kontroverzních faktorů hry a rozhodnutí vývojářů je použitý crosshair ve hře. Ano, s jistotou se dá říct, že v remaku nebudete střílet se zbraní tak přesně jako v druhém a třetím díle. Staří hráči Mafie, ale i ti noví budou mít problém střílet efektivně. Se sebelepší dovedností aimu i s namířeným crosshairem na hlavu nebude problém nepřítele minout i na pár metrů. A tady se pozastavím. V třetím díle Mafie jsem měl osobní problém s tím, že skoro z každé zbraně jste si mohli udělat odstřelovací pušku, stačilo se schovat za překážku a jednou ranou do hlavy jste pozabíjeli celou skupinu nepřátel i na neuvěřitelnou vzdálenost. Dalším důležitým faktem je, že Tommy je pouhý taxikář a ke zbraním přišel, až když začal dělat špinavou práci pro Dona. Pokud se podíváme na protagonisty druhé a třetí Mafie, Vito Scalleta byl výsadkář bojující za druhé světové války na Sicílii a Lincoln Clay byl naopak válečný veterán bojující u speciálních jednotek ve Vietnamu. Naproti tomu Tommy Angelo začínal svoji kariéru tím, že rozvážel lidi taxíkem po městě, a zbraň v ruce nikdy pravděpodobně nedržel. Proto mi použitý crosshair ve hře sice nevyhovuje, ale chápu rozhodnutí vývojářů. Z příběhového hlediska to dává naprostý smysl a nedovolí hráčům si z každé zbraně dělat odstřelovací pušku. Přestřelky poté působí skutečně důvěryhodněji a nemáte pocit, že hrajete za Johna Wicka. Z každé zbraně se střílí jinak, s brokovnicí musíte být opravdu blízko nepříteli, abyste ho zabili jedinou ranou, Thompson naopak dost kope a při nepřetržitém střílení je neskutečně nepřesný. V přestřelkách budete muset přemýšlet i nad municí. Tommy jí nemůže u sebe nosit moc, často musíte sbírat municí z mrtvých nepřátel nebo z beden, a proto budete měnit zbraň v závislosti na dané konkrétní situaci.
Lepší chudej a živej než bohatej a mrtvej

Zdroj: igdb.com
Mafia: Definitivní Edice exceluje naprosto ve všem. Je k neuvěření, jak se vývojáři poprali s těžkostmi, ať už se jedná o příběh, dabing nebo animace obličejů. V mnoha částech museli improvizovat, a ač se snažili sebevíc do hry implementovat jen to nejlepší z druhého a třetího dílu, ne všechno se mohlo takto zpracovat. Nebojím se říct, že se jedná o jeden z nejkvalitněji zpracovaných remaků her, který kdy vůbec vznikl. Jedná se o mistrovský počin, který neurazí hráče původní hry ani nově příchozí hráče. Autoři přepracovali příběh původní Mafie tak citlivě, že si na původní hru už možná ani nevzpomenete.
Recenzi pro Gaming Professors napsal Václav Zakouřil.