Martha is dead úvod

Martha is Dead – mrazivý příběh lidskosti

1. 4. 2022

Martha is Dead je temný psychologický horor z pohledu první osoby studia LKA, od nichž můžete znát také titul The Town of Light. Příběh hry Martha is Dead se odehrává v Itálii roku 1944 a stírají se zde hranice mezi realitou, pověrami a tragédií války, jež se odehrává na pozadí.
Jak se konflikt mezi německými a spojeneckými silami zostřuje, je nalezeno tělo znesvěcené a utonulé ženy Marthy. Martha však měla dvojče Giulii. Obě byly dcerami německého vojáka, žijícího v Itálii, a tak není divu, že se zprvu zdá, že jde o práci partyzánů. Hráč se tak ocitne v kůži Giulie, která se snaží vypořádat s traumatem ze ztráty její sestry a následkem její vraždy. Pro hráče nastává honba za pravdou, jež je zahalena tajemným folklórem a válečnými hrůzami.

Válka

Jak už bylo zmíněno, děj hry Martha is Dead se odehrává v období druhé světové války. Rozhodně však nečekejte, že se ocitnete někde v krví potřísněných zákopech Francie a Německa. Hra je umístěna do Itálie, přesněji do Toskánska, a příběh je vyprávěn v italštině (samozřejmě můžete si změnit jazyk na angličtinu) pro větší autenticitu.
Můžete se tak těšit na smaragdové pastviny v Itálii, poklidný lesík, magické jezero a prázdninovou vilu, ve které bydlí Martha a Giulia. Všechno je zde ze začátku vykresleno jako okolním konfliktem nedotčený ráj. Vše se však mění s přicházející nocí, kdy na scénu nastupuje přízrak ženy z jezera, následuje smrt Marthy a následné ranní střílení partyzánů německými vojáky. Následuje další noc a rodinný kostel zasáhnou bomby. Kvůli tomu všemu Giuliina paranoie sílí a prostředí se vyvíjí s ní. Můžete se tak připravit na temnější okolí a strašidelnější hudební doprovod.

Nepředvídatelná zápletka

Příběh Martha is Dead se tváří jako neuvěřitelně jednoduchý. Podle folklórního příběhu, jejž nám (respektive Giulii) na začátku předčítá babička, se dozvídáme, že v místním jezeře zabíjí nevinné dívky duch naštvané ženy. Tu prý zavraždil její drahý. Jistě si řeknete, že už víte, jak tedy Martha vlastně zemřela. Tu však začíná to krásné na této hře, a to je, že zápletka příběhu o smrti Marthy je všechno, jen ne tak lehko předvídatelná. Hráč postupuje společně s Giulií tímto traumatickým příběhem plným zvratů a pak přijde konec, který jste rozhodně ještě neviděli. Hra sice není nijak dlouhá, trvá něco kolem šesti hodin. Hráč má možnost si ji znovu zahrát, neboť zde existuje možnost dělat různá rozhodnutí.

Focení

Hra Martha is Dead je sice nabitá temnějšími aspekty, ale zároveň tu najdeme i něco pozitivního, jako například focení. Focení je rozhodně příjemnější část hry, poskytuje návrat ke staré technice fotografování a následnému vyvolávání fotek v červené komoře. Nemusíte mít však strach, každý krok procesu focení i následného vyvolání fotek má velice pěkně popsaný návod. Postupně sbíráte různé čočky, stativ a vylepšení pro váš fotoaparát. Zároveň můžete dělat fotky nejen ve dne, ale i v noci. U focení si vyzkoušíte i přiblížení, zaostření a další nastavení, neboť vše se tu dělá ručně. Rozhodně je to velice zajímavý aspekt hry.

Martha is dead vyvolávání fotek 2

Loutkové divadlo

Další zajímavou věcí, se kterou se zde setkáme, je loutkové divadlo. To se objevuje zhruba ve dvou třetinách příběhu. Loutkové divadlo je tradiční hračka s dřevěnými a porcelánovými panenkami, které hráč ovládá pomocí Giulie. Giulia tak s tímto loutkovým divadlem rozkrývá hráči příběh svého dětství. Ač se jedná o dětskou hračku, je dle mého názoru jednou z nejděsivějších věcí ve hře. Dozvídáme se díky ní o Giuliině utrpení, kterého se jí dostávalo z rukou její matky. Toto optimistické médium nám tak předává mrazivý příběh o zneužívání, který může plně pochopit jen dospělý. Rozhodně to má mnohem děsivější obsah, z kterého vám až běhá mráz po zádech.

Martha is Dead nezůstává žánru psychologického hororu nic dlužná, jedná se totiž o hru s naprosto pohlcujícím zážitkem. Rozhodně zde naleznete inovativní vyprávění s odhodláním posouvat hranice a zároveň tato hra není nic pro slabé povahy. Najdeme tu krásně zpracované prostředí a perfektní hudbu, která dokresluje temnou atmosféru. Hráč tu neustále balancuje mezi realitou a temnými myšlenkami Giulie. Kam se to nakloní, už ale musíte zjistit sami.

• italský dabing
  • hudební doprovod
  • realistické zpracování okolí