Marvel Zombies Odboj superhrdinů – náhledovka

Marvel Zombies: Odboj superhrdinů – poraz zombie Avengers

18. 7. 2023

Další samostatná desková hra ze světa Zombicide je tu! Tentokrát se z Divokého západu v Zombicide: Živí nebo nemrtví, stejně jako v karetce Zombicide: Do zbraně, přesouváme do současnosti, avšak řízlé postavami od Marvelu. I ti nejmocnější hrdinové padli zombíkům za oběť. Naštěstí ale stále dostatek Avengers zbývá a pokusí se svět zachránit. Ujměte se role čtyř superhrdinů, osvojte si schopnosti, porazte hordy zombie, získejte zkušenosti, zachraňte pomocníky, vyzvedněte cíle a zabraňte tak apokalypse. Marvel Zombies: Odboj superhrdinů je kooperativní hra pro jednoho až čtyři hráče a na český trh ji přivádí vydavatelství Blackfire.

Marvel Zombies Odboj superhrdinů – krabice
Marvel Zombies Odboj superhrdinů – rváč
Marvel Zombies Odboj superhrdinů – Zombie Iron-Man
Marvel Zombies Odboj superhrdinů – Zombie Doctor Strange
Marvel Zombies Odboj superhrdinů – Zombie Scarlet Witch
Marvel Zombies Odboj superhrdinů – Zombie Captain America

Tak trochu nové Zombicide

U série Zombicide jsme většinou zvyklí na obrovské krabice plné figurek, ale Marvel Zombies: Odboj superhrdinů se vydává minimalističtější cestou. Krabice je srovnatelná například s Marvel United: X-Men. Není to ale tím, že by obsahovala nějak extrémně méně komponentů, pouze se CMON u zombie vydalo cestou kartonových žetonů s odnímatelnými podstavci, které zabírají mnohem méně místa, a díky tomu je nastavena i příjemnější cenovka. Nicméně se nemusíte bát, detailní plastové figurky superhrdinů jsou stále přítomné. Můžete se tak vžít do role Spider-Mana, Hulka, Visiona, Black Panthera, Wasp anebo Winter Soldiera. Nejvíce vás pak ale budou zajímat figurky zombie superhrdinů, kterými jsou Captain America, Doctor Strange, Scarlet Witch a Iron Man

.Veterány her Zombicide je třeba upozornit na různé novinky a změny v pravidlech. Dalo by se říci, že Marvel Zombies: Odboj superhrdinů je jednodušší verzí, lépe přístupnou pro širší publikum. Každopádně základ je stejný, v pravidlech máte určené jednotlivé mise různých obtížnosti, které vám udávají rozložení herního plánu, umístění zón oživení nepřátel, polohu cílů, dveří, startu, východu a dalších komponent dle jednotlivých misí. V základních pravidlech se jich nachází osm plus jedna tutoriálová. Další pak můžete najít na oficiálním webu. Ať už se rozhodnete hrát v jakémkoliv počtu hráčů, vždy dohromady ovládáte čtyři hrdiny a je jen zcela na vás, v jakém pořadí jejich celé tahy provedete. Díky tomu můžete vymýšlet svobodnější strategie. Na druhou stranu, aby to nebylo tak jednoduché, máte jasně danou prioritu cílů. Tedy v případě, kdy na stejném poli stojí více nepřátel, si nemůžete vybrat, na jakého zaútočíte, váš útok jednoduše bere jednoho po druhém v předem daném pořadí. Není také možné zasadit jen částečné zranění, buď cíl zničíte, nebo smůla.

Novinkou jsou pomocníci, další postavy z univerza Marvelu, jako je například Okoye nebo Wong. Cílem různých misí může být právě záchrana určitého pomocníka, ale mimo jiné, pokud se k nim dostanete dříve než zombie a zachráníte je, získáte ke svému hrdinovi jedinečnou schopnost navíc. V případě, že jakýkoliv pomocník zahyne, jsou všichni potrestáni, a pokud se nedej bože jednalo o jednoho z cílové mise, prohráváte. Zjednodušujícím rozdílem je také vynechání hledání různého vybavení a zbraní. Místo toho hledáte, pokud to mise vyžaduje, určité pomocníky a hrdinové mají danou sílu útoku už od začátku. Můžete se tak hned napřímo jako správní superhrdinové pustit do akce. Navíc každý hrdina může využít svůj akční bod k získání jednorázové hrdinské vlastnosti, které může mít až dvě najednou. Tyto a další schopnosti pak spotřebovávají nashromážděnou hrdinskou superenergii.

Marvel Zombies Odboj superhrdinů – Wasp
Marvel Zombies Odboj superhrdinů – Bucky Barnes
Marvel Zombies Odboj superhrdinů – Black Panther
Marvel Zombies Odboj superhrdinů – Spider-Man
Marvel Zombies Odboj superhrdinů – Hulk
Marvel Zombies Odboj superhrdinů – Vision

Jak se hraje Marvel Zombies: Odboj superhrdinů

Pokud se Zombicide dosud zkušenost nemáte, Marvel Zombies: Odboj superhrdinů je skvělým otvírákem do jeho základních mechanismů. Pojďme si jej tedy shrnutě představit. Základem je si vybrat konkrétní misi, podle které sestavíte herní plán a všechny jeho součástí, zvolit si také své čtyři kladné superhrdiny, které budete ovládat, a hra může začít. Vaším úkolem bude povětšinou sebrat všechny cíle a zachránit nějaké ty pomocníky, odolávat zombie a dostat se pak se vším pryč. Během hraní se střídají dvě fáze – fáze superhrdinů, kterou máte pod kontrolou, a fáze nepřátel, která je určována líznutými kartami a předurčenými mechanismy.

Každý hrdina má kromě figurky i svou přehledovou kartu. Na té si posuvným ukazatelem označujete jeho aktuální životy a superenergii. Dále mají všichni určený typ útoku, jeho přesnost a sílu. A co by to bylo za superhrdiny, kdyby každý neměl své jedinečné superschopnosti. Na počátku mise je k dispozici pouze jedna schopnost, ale jak postupujete hrou a zabíjíte nepřátele, získáváte za ně zkušenosti, postupujete na nové úrovně a tím odemykáte i další. Pozor ale, zároveň postupujete i na líznutých kartách nepřátel, bude se jich tak na vás valit více a budou nebezpečnější.

Marvel Zombies Odboj superhrdinů – část herního plánu
Marvel Zombies Odboj superhrdinů – zombie karty
Marvel Zombies Odboj superhrdinů – hrdinské vlastnosti
Marvel Zombies Odboj superhrdinů – karty hrdinů
Marvel Zombies Odboj superhrdinů – žetony

Superhrdinové vs. superpadouši

Nepřátel tu jsou čtyři druhy. Prvním je chodec s jedním životem a jednou volnou akcí. Druhým je ranař se dvěma životy a taktéž jednou akcí. Třetí je běžec s jedním životem, ale dvěma akcemi, což může být nepříjemné. Když jsou zombie na řadě, vždy se posouvají k nejbližšímu cíli, tedy k superhrdinovi nebo pomocníkovi. Pokud už jsou na jeho poli, rovnou útočí. V případě úmrtí jakéhokoliv hrdiny hra končí neúspěchem. Posledním typem nepřítele je zombie superhrdina, který má také dvě akce a tři nebo čtyři životy. Každý má pak i svou zlou superschopnost.

Když jsou na tahu superhrdinové, mají jednotlivě k dispozici tři nebo čtyři akce. Provést mohou následující: pohyb, otevření dveří do budovy, získání hrdinské vlastnosti, útok, záchranu pomocníka, posílení nebo interakci s cílem. Když se vykopnou dveře, otevře se přístup do budovy a odhalí se v ní všichni nepřátelé a pomocníci, kteří tam byli doteď schováni. Útok funguje tak, že hodíte tolika kostkami, kolik má daný hrdina na své kartě uvedeno, a následný počet padlých kostek s číslem stejným nebo vyšším, než je jeho přesnost, udá počet zásahů. Posílením dobíjíte svou superenergii, kterou pak můžete spotřebovávat na různé schopnosti a na zvýšení počtu kostek. Stejné akce lze provádět opakovaně.

Ve fázi nepřátel se stávající zombie podle svých atributů buď přesunou, nebo rovnou zaútočí, a následně se oživí nepřátelé noví. To znamená líznutí nepřátelské kartičky a odhalení dle úrovně nejlepšího hrdiny jejich typ a počet. Takto se může objevit i zombie, superhrdina, nový pomocník, anebo dojde k přepadení a oživení nepřátelé se rovnou aktivují nebo dojde k opětovné aktivaci již zahraných nepřátelských jednotek.

Marvel Zombies Odboj superhrdinů – detail
Marvel Zombies Odboj superhrdinů – Hulk v obležení
Marvel Zombies Odboj superhrdinů – hulk na plánu
Marvel Zombies Odboj superhrdinů – detail herního plánu
Marvel Zombies Odboj superhrdinů – pomocníci

Marvel Zombies: Odboj superhrdinů přináší do série Zombicide jisté zjednodušení mechanik, a což ji otevírá širšímu hráčskému okruhu. Kromě toho přináší i dost zajímavých a zábavných inovací. Schopnosti každé postavy jsou unikátní a nabízí tak jedinečnou možnost taktiky, strategie a rozdílného přístupu při řešení misí. Stejně tak lízání karet oživení a útok závisející na faktoru štěstí přidávají na znovuhratelnosti a zkoušení různých přístupů při opakování misí.

• postupný vývoj hrdinů a nepřátel
  • vynechání hledání vybavení a zbraní
  • do insertu se vše vejde
  • někdy otravná priorita cílů
  • Autoři Fabio Cury, Michael Shinall
  • Vydavatel Blackfire
0.0

Marcela Grázová

Její první herní zkušeností byl pravděpodobně Tetris, avšak v dětství milovala strategické hry a online FPS, či MMO. Nyní už hraje jen singleplayer a díky recenzím objevila široké spektrum zábavných indie her, nad kterými dříve spíše ohrnovala nos. Vystudovaný farmaceut, milovník fantasy & sci-fi knížek a seriálů, náruživý cestovatel a motorkář.