Merry Gear Slolid – Titul

Merry Gear Solid – sváteční špionážní akce

21. 12. 2021

Fenomén Metal Gear snad není třeba nějak dlouze představovat. Jedná se o sérií špionážních her vydaných firmou Konami, ze které se postupem let stala slušná mediální franšíza. Návrhář Hideo Kodžima do her umístil osobitý příběh i velké množství originálních inovací v oblasti hratelnosti, což z nich učinilo kultovní záležitost především pro hráče na Playstationu. Jak tomu u opravdu úspěšných titulů bývá, také tento přitáhl fanoušky, kteří na hlavní příběh navazují svou vlastní více či méně povedenou tvorbou.

Nezávislý vývojář Arthur „Mr. Podunkian“ Lee (jehož můžete znát jako člena studia ConcernedApe, tvůrce známého Stardew Valley) tak vytvořil Merry Gear Solid, fanouškovskou hru, která kombinuje známou sérii s velice vánočním příběhem. Tento počin, co se celkové kvality týče, jednoznačně spadá mezi ty povedenější.

Merry Gear Solid: Secret Santa (2006)

Hrajete zde za Santu Clause, který se musí osobně vplížit do nejvyššího rodinného domu, nadělit pod stromeček dárky a poté se zase dostat ven. Abyste však nezkazili kouzlo Vánoc, nesmíte být viděni. Vaším kontaktem na drátě bude Malý Tim (známý z Dickensovy Vánoční koledy) a vašimi nepřáteli budou zlobivé děti, které se chtějí kouknout na své dárky ještě před ranním vybalením. Držíte se tedy bezpečně z dohledu, k čemuž vám pomůže například fotoaparát s bleskem, strategické zapínání televizí nebo tradiční (dárková) krabice.

Hra nemá žádné ukládání, protože se dá s přehledem dohrát na jedno posezení. Dočkáte se však neodmyslitelného překvapivého konce a konečného hodnocení, které závisí na herním času a počtu přistižení. Jako zajímavý koncept a drobná vánoční blbůstka Merry Gear Solid na chvíli zabaví, ale nějakou zvláštní hloubku v něm hledat nelze. Naštěstí se autor nespokojil jen s ním a o tři roky později vydal pokračování.

Merry Gear Solid 2: Ghosts of Christmas Past (2009)

Jestli byl první díl vánoční hra s tematikou Metal Gearu, pak druhý díl je spíše již Metal Gear s tematikou Vánoc. Hlavními postavami jsou zde Snake a Otacon, kteří se snaží zabránit tomu, aby onen Merry Gear (Santovy sáně, které jsou schopny dopravit dárky kamkoliv na světě) padl do špatných rukou. Jejich hlavními nepřáteli zde budou Duchové minulých Vánoc (obligátní konspirace mocných) a také armáda zlobivých dětí, které jsou ovládány pomocí Santovy čepice. Může to působit šíleně, a šílené to také je, ale parodické spojení příběhu Metal Gearu s vánočními klasikami je ve svém zpracování takřka geniální.

Hlavní rozdíl oproti sérii Metal Gear tkví v tom, že zde není žádný boj – jakmile jste spatřeni, hra okamžitě končí. Vzhledem k tomu, že „nepřátelé“ jsou zde malé děti, je to vcelku pochopitelná volba. Místo toho máte různé plíživé nesmrticí zbraně, jako jsou CQC (vánoční lízátko používané k omračování), uspávací puška nebo Nikita přestavěná k odpalování jmelí. K plížení pak poslouží vycpaná hlava jelena, tichá punčocha nebo opět kartonová krabice. Inventář zde funguje stejně jako v Metal Gearu, tedy vždy máte vybraný pouze jeden předmět, který právě používáte.
Kromě klasického plížení vás čekají souboje s bossy a několik dalších překvapení. Hra je navíc (stejně jako předchozí díl) plně dabovaná, takže se dočkáte těch správně zdlouhavých (ale velice vtipných) konverzací přes codec. Jestli vás původní herní série nepolíbila, nemusíte zoufat – děj je pochopitelný i sám o sobě. Je však lepší mít alespoň rámcovou znalost předlohy, abyste ocenili všemožné narážky a skryté vtipy.

V této souvislosti je také dobré zmínit hudební doprovod – ten tvoří mix vánočních klasik se soundtrackem z původních her, který rovněž perfektně zapadá. Pokud tedy chcete slyšet skladby z Metal Gearu zahrané na rolničky, nebo naopak vánoční koledy předělané do špionážní akce, zde si užijete obojí.
Obě hry jsou zdarma ke stažení na vývojářově oficiální stránce. První díl naleznete zde, jeho pokračování pak zde.

I přes stáří a poměrnou jednoduchost hry je dohrání Merry Gearu na Vánoce takový můj malý každoroční rituál, a pokud se po přečtení tohoto článku ke mně někdo přidá, budu jen rád. Obě hry jsou zdarma a zejména pro fanoušky Metal Gearu se může jednat o velice povedenou drobnost, která jim na pár hodin zpříjemní vánoční svátky.

Jan Pinc

Korektor, kterého občas políbí múza. Jeho specialitou jsou hry příliš staré, nudné, obskurní nebo bizarní na to, aby kohokoliv zajímaly. Je vášnivým lovcem achievementů a rád vše dohrává na 100 %. Zbožňuje české lokalizace, alespoň tedy ty povedené. Po nocích stále ještě oplakává Adobe Flash Player a svoje stařičké PSP.