Dnes je tomu už více jak 10 let, kdy vyšla první hra Metro 2033. Jejím autorem bylo studio 4A Games a jako inspirace pro ni posloužila stejnojmenná kniha spisovatele Dmitryje Glukhovského. První díl série se víceméně držel předlohy, zatímco pokračování Metro: Last Light se vydalo vlastní cestou a plně se odklonilo od knižního Metra 2034. Po téměř šestileté pauze teď vychází navazující Metro Exodus, které se opět, stejně jako první díl, nechává inspirovat knihou. Tou je Metro 2035, které zároveň tvoří třetí a poslední díl knižní trilogie. Jen pro upozornění, píši pouze „nechává inspirovat“. Příběh knihy Metro 2035 je v jádru zcela odlišný od herní adaptace Metro Exodus. To je způsobeno tím, že mezi druhou hrou a druhou knihou byly výrazné rozdíly, a proto se muselo Metro Exodus nějak napojit na Metro: Last Light, které nemělo s druhou knihou takřka vůbec nic společného. Ano, chápu, je to složitější, ale pokud nepochopíte jádro příběhu knih a her, je potom těžké se zorientovat, kde se v něm právě nacházíte. Může se zdát, že si Metro z knižní předlohy bere opravdu jen minimum, každopádně na příběhu herní adaptace se aktivně podílel i samotný Dmitry Glukhovsky. Já osobně tedy beru příběh hry jako alternativní pojetí posledního papírového Metra.
Studio 4A Games mělo s prvními dvěma hrami obrovský úspěch, hodnocení a recenze byla silně nadprůměrná, a proto třetí a zatím poslední díl série v hodnocení nebude mít vůbec jednoduché.

Zdroj: IGDB.com
Když ne my, tak kdo!
Gameplay a gunplay
Krása tkví v oku pozorovatele

Metro Exodus je bez pochyby tou nejlépe zpracovanou hrou ze série Metra. V rámci série udělala příběhově největší krok kupředu, a díky novým možnostem, postavám i lokacím hra neztrácí tempo. Těch bezmála 30 hodin, co jsem ve hře strávil, jsem si neskutečně užil a nebojím se říct, že Metro stále patří mezi elitu oldschoolových stříleček.
Recenzi pro Gaming Professors napsal Václav Zakouřil.