Minecraft Legends - náhled

Minecraft Legends – rodinné mlácení prasátek

12. 5. 2023

Minecraft Legends je novým RTS představitelem tohoto univerza. Společně se svými roztomilými spojenci se pustíte do velmi obtížného úkolu, a to zachránit svět. Za vznikem této pecky stojí vývojáři z Mojang Studios a Blackbird Interactive. Cílem dnešní recenze je zodpovědět, zda se jedná o zábavnou realtime strategii, nebo spíše naopak. Povíme si, pro koho je titul určen, a pokusíme se vám o něm udělat co nejlepší celkový obrázek.

Pro koho je titul vhodný?

Ještě než se dostaneme k recenzi, pojďme si říct, pro koho je Minecraft Legends určen. Pokud jste milovníky strategických her, u nichž si pořádně potrápíte logické myšlení, tato hra není pro vás. Totéž platí, pokud máte rádi hardcore výzvy. Minecraft Legends doporučuji spíše mladšímu publiku, které si jej může užít ve společnosti rodiny. Důvodem je jednoduchá hratelnost, pestrá paleta barev a jistá dávka roztomilosti. Titul lze hrát až ve čtyřech lidech, takže pokud máte početnou rodinu, klidně se do tohoto světa vydejte společně.

Pro nevidomé převod řeči

Co mě příjemně překvapilo a zároveň zklamalo, je dostupnost. Jakmile titul spustíte, začne na vás mluvit mužský hlas, jejž znáte díky překladači Google. Ano, mluvím o tom otravném syntetickém hlasu, který umí předčítat, pokud se vám do toho zrovna nechce. Zařazení onoho hlasu do Minecraft Legends mě na chvíli potěšilo, protože jsem si myslel, že to titul zpřístupní i nevidomým lidem… no, mýlil jsem se. Svým způsobem jsem doufal, že vývojáři ze studií Mojang a Blackbird Interactive přišli s mechanikou, díky níž si tuto zábavu užije každé dítě nebo rodič. Proto mě docela mrzelo, když jsem zjistil, že konverze textu na řeč se vztahuje pouze na hlavní nabídku a ve hře nic takového není.

Prasátka chtějí ovládnout svět

Minecraft Legends vás přenese do světa, kde je život poklidný – dokud se neobjeví piglini. Tito prasečí nepřátelé povstali ze své pekelné domoviny, aby si podmanili veškerý život na okolních světech. Trojice dohlížitelů jménem Rozum, Akce a Prozíravost se proto rozhodne hledat pomoc jinde – v jiné dimenzi než v této. Právě tehdy vstupujete na scénu vy coby vyvolený hrdina: ten je ohromil svými činy. Vlastně jen vynalézavostí své postavy a tím, že se nevzdává. Musím se přiznat, že kdyby se přede mnou objevila trojice podivných bytostí a požádala mě o pomoc, nedokážu se rozhodnout, jestli bych je nejdřív nepraštil krumpáčem, protože by mě trochu vyděsily. Každopádně vaše postava okamžitě a neohroženě souhlasí a projde portálem, aby vstoupila do výuky.

Nikdy jsem se netajil tím, že nejsem příznivcem tutoriálů, ale Minecraft Legends ho zvládá celkem dobře. Objevíte se v simulaci vytvořené trojicí autorů, kteří vám vysvětlí mechanismy hry. Kromě ovládání se seznámíte se svou pracovní silou, zvanou Nádeníci, kteří rádi tvrdě pracují. Tyto pohádkové bytosti vám pomohou sbírat důležité suroviny, jako je dřevo, kamení, uhlí, železo atd. Nemůžete sesednout ze svého věrného oře, abyste tyto suroviny nasbírali sami… což je škoda. Jak vám však vysvětlí Rozum, pomocí správné melodie na loutně získáte příkazy pro potřebné suroviny. Nejlepší na této pomoci je, že jakmile je přimějete ke spolupráci, můžete lokaci opustit.

Nemusíte tedy čekat, až vám materiály přinesou. Funguje to takto: když chcete získat dřevo, kolem vaší postavy se objeví modrá zóna. To je oblast, z níž budou Nádeníci zpracovávat materiál. Kurzorem myši se zóna posouvá a vy si tak vyberete, odkud budete těžit další materiály. V levém dolním rohu nad ukazatelem surovin se objeví ukazatel, kolik získáte. V další části návodu se dozvíte, že kromě sběru důležitých materiálů slouží Nádeníci také ke stavbě budov. Musím uznat, že rozložení jednotlivých kláves, které používáte, je chytře udělané. Abyste mohli Nádeníky využívat co nejefektivněji, naleznete ve spodní části obrazovky ikony. Na těch se nacházejí jednotlivá písmenka. Pro těžbu surovin stiskněte T a pro stavbu pak C. Později přibudou další dvě ikony, pro vytvoření armády a pro stavbu bonusových předmětů, o nichž si povíme později.

Pokud vás v Minecraftu bavilo stavění, Minecraft Legends vás pravděpodobně zklame. Jediné základní stavby, jež zde můžete budovat, jsou shromaždiště, obranné zdi, věže a další. Několik dalších objektů se vám zpřístupní v průběhu hry. Příjemné je, že v režimu stavění nejste omezeni okolními objekty. Co když chcete postavit dům, ale v cestě vám stojí strom? Nic se neděje, protože ho postavíte do koruny stromu. Jedinou věcí, pro niž platí určitá omezení, jsou schody. Ty lze postavit jen do vymezené vzdálenosti a výšky.

Poslední lekce se zaměřuje na používání a budování nebojácné armády. V pravém dolním rohu je ikona plamene, díky níž vidíte, kolik jednotek smíte vlastnit. Počet oddílů můžete později navýšit. Chcete-li postavit armádu, musíte nejprve zbudovat líheň. Poté k ní přistoupíte a pomocí dalších tlačítek buď vytvoříte, přivoláte, nebo zničíte líheň. Aby bylo jasno, přivolání neznamená vytvoření, ale svolání všech jednotek, co máte rozeseté po lokaci, k líhni. Jakmile armádu vytvoříte, pomocí praporku jí přikážete, aby vás následovala nebo zaútočila na vybraný objekt. To jsou hlavní mechanismy hry Minecraft Legends, které nejsou příliš obtížné a osvojíte si je velmi rychle.

Otevřený svět pro nezbedné průzkumníky

Po dokončení tutoriálu vás trojice upovídaných chytráků okamžitě pošle do jejich světa, abyste zastavili pigliny. Dříve než budeme pokračovat, vysvětlím vám použití slova „upovídaných“. Po celou dobu vašeho dobrodružství vás budou informovat o aktivitách nepřátel. Jedinou jejich výhodou je, že vám dají vědět, když se chystá nepřátelský nájezd na vaše spojence. Teď ale zpět k recenzi. Poté, co vás vykopnou do světa, budete muset nejprve zachránit první vesnici a poté dobýt základnu piglinů. Jakmile se vám to podaří, dostanete volnou ruku k prozkoumávání světa.

Pokud jste typ dobrodruha, co rád prozkoumá každé zákoutí mapy, raději bych s jásotem počkal. Mapa, na níž se ocitnete, je sice otevřená, ale pekelně vyprázdněná. Kromě několika vesnic a nepřátelských základen zde není nic k vidění. Párkrát objevíte prastaré golemy, které můžete reaktivovat, aby vám pomohli v boji, nebo pohnete obřími věžemi… toť ovšem vše. Nenajdete žádné dungeony ani oblasti plné hádanek. Trochu mě zklamalo, že v Minecraft Legends nenaleznete žádné dokumenty ani texty, jimiž byste si doplňovali informace o okolním světě.

Kromě získávání spojenců a zabírání území – porážením hlavních základen nepřátel – se občas naskytne příležitost zničit jejich předsunuté tábory. Ať se snažím sebevíc, absolutně netuším, jaký je jejich účel. Pro jejich destrukci musíte porazit příslušné líhně a osvobodit zajatce, kterými jsou obvykle okolní divoká zvířata, jako jsou želvy nebo vlci. Kdyby se jednalo o RPG titul, získávali byste alespoň zkušenosti, jenže nic takového zde není. Vy porazíte tábor, osvobodíte vězně a tím to pro vás končí. Jistě, pokud nemáte vlastní armádu, můžete jako jednotky využít nebohá zvířátka. Jenomže kdo by použil armádu želv proti praseti s raketometem?

Otevřený svět slouží pouze pro hledání vzácnějších materiálů, které budete potřebovat pro modernější věci. Měli bychom si předem ujasnit jednu věc: vybavení vaší postavy je neměnné. Co to znamená? Inu, diamantový meč, jejž vám trojice dohlížitelů dala na začátku, nemůžete vyměnit za nic jiného. Vytvoření vlastní postavy není v Minecraft Legends dostupné. Pokud chcete luk, štít nebo sekeru, není to prozatím možné. Totéž platí pro oblečení. Podoba, již si na začátku vyberete, bude vaším vzhledem po celou dobu hry. Pokud jste tedy doufali v diamantovou helmu a luxusní zlaté brnění, máte prozatím smůlu.

Mimochodem, obleky, jež si můžete vybrat na začátku, nemají žádný vliv na průběh hry – nedisponují žádnými důležitými statistikami. Jsou to pouze dekorativní doplňky. Mapa není příliš velká, ale nebudete chtít jezdit po divokých pláních po celou dobu. Po cestě narazíte na zasněžené hory, pustiny a lesy. Abyste nemuseli přejíždět z jedné strany mapy na druhou, je zde možnost rychlého cestování. Pokaždé, když objevíte některou vesnici, je zde obří studna, ke které se můžete teleportovat. Zdejší studnu je nutné pečlivě hlídat, aby ji nepřátelé nezničili, protože ve chvíli, kdy se tak stane, o možnost rychlého cestování přijdete. Podobné studny lze postavit i mimo vesnici, abyste si usnadnili cestování, jejich vytvoření ovšem stojí velké množství cenných materiálů.

Vylepšování obranného arzenálu

Výše jsem zmínil, že v Minecraft Legends jsou bonusové budovy. Teď je ten správný čas si o nich promluvit. Kromě staveb je možné vylepšovat počty Nádeníků, plameny stvoření (počet jednotek) a rychlost stavění. Abyste mohli cokoliv vylepšit, je nutné se pokaždé vrátit na začátek a jít ke Studni osudu… to je místo, odkud vás na začátku vyhodí. Všechny tyto věci se zdokonalují pomocí soch, které stavíte. Kolem Studnice osudu máte čtyři zóny, na jejichž území můžete vylepšení stavět. Problém spočívá v tom, že množství předmětů (těchto vylepšení) je omezené a nerozšiřují se. Pokud byste chtěli zvětšit svou armádu o deset jednotek, zabrala by tato socha dvě políčka na plánu ze šesti.

Mnohdy se tedy budete muset rozhodovat, co se vám hodí a co ne. Tyto dodatečné budovy slouží pouze k tomu, aby vaši spojenci byli co nejvíce obranyschopní. Proto zde naleznete například kamenolomy. Všechny budovy v okolí kamenolomu budou postupně vylepšovány na kamenný materiál, díky čemuž získají vyšší defenzívu. To se však týká pouze hradeb, obranných věží nebo strážních věží. Najdete zde také ruditomet, což je odpalovač náloží. Díky válečnému bubnu se zvýší rychlost střelby okolních věží, ruditometu nebo obranných věží. U každé budovy, jež něco vylepšuje, je zapotřebí mít několik kusů, abyste získali jejich výhody. Co to znamená? Inu, to, že všechny objekty mají omezený dosah. Takže abyste jejich účinky využili co nejlépe, potřebujete jimi pokrýt co největší oblast. Důležitým faktorem přitom zůstává, jak velkou obranu kolem vesnice máte, respektive jak rozsáhlou ji chcete mít.

Když o tom tak přemýšlím, na omezeném počtu upgradů vlastně nezáleží. Minecraft Legends není tak velký, aby potřeboval větší počet. Na hraní máte sedm hodin – tak dlouho trvá hlavní linie – a vaším jediným úkolem je porazit bandu prasátek a zároveň ochránit pět vesnic. K tomu si připočtěte usedlosti kostlivců, creeperů a zombií, kteří mají jen jeden domov. Svým způsobem bych si opravdu přál, aby toho hra nabídla podstatně víc. Minecraft Legends má značný potenciál stát se zajímavou kooperativní zábavou, pakliže by měl co nabídnout. Možnost pro zapojení většího počtu lidí tu samozřejmě je, ale nedokážu vám říct, jak to funguje. Co musím na Minecraft Legends opravdu pochválit, je grafika… alespoň co se týče animací. Vývojáři z Mojang Studios a Blackbird Interactive si na barevné paletě světa dali opravdu záležet.

Minecraft Legends se prezentuje jako real-time strategie. Proto jsem očekával, že na tento prvek bude kladen důraz, což se bohužel nestalo. Během bitev máte v podstatě dvě možnosti, jak vyhrát. Prvním z nich je vyvolat armádu pomocí vlajky a pak ji poslat, kam chcete: buď na nepřátele, nebo na budovy a nechat ji dělat, co chce. Druhá z možností je o něco taktičtější. Později vám Rozum vysvětlí, že pomocí praporku můžete vydávat rozdělené rozkazy jednotlivým skupinám - lučištníkům nebo bojovníkům. Lučištníci by mohli zaútočit na nepřátelskou líheň, zatímco válečníci budou poškozovat okolní budovy. Abyste vyhráli, nemusíte bohužel tuto možnost praktikovat.

Je to vše, co titul nabízí?

V nabídce rovněž naleznete záložku nazvanou Ztracené legendy, kde se skrývá speciální výzva. Pokud se vám podaří přežít dvacet vln nepřátel, budete odměněni speciálním zlatým skinem. Každý měsíc budou k dispozici nové výzvy, je tedy na co se těšit. Horda mě bavila z celé hry nejvíc, poněvadž bylo opravdovou výzvou sestavit obranu tak, aby mi piglini nezničili veledůležitou studnu. Bohužel je to první Legenda a prozatím i poslední. Proto si pamatujte, že jakmile ji dohrajete, nemáte zde už co dělat. S čím jsem měl největší problém, je takzvané tržiště, kde si můžete za reálné peníze koupit skiny pro svou postavu.

Minecraft Legends je do jisté míry dobrý titul a navzdory některým nedostatkům dokáže zabavit na několik hodin. Titul sází především na svou roztomilost a barevnou paletu. Díky její jednoduchosti bych hru doporučil spíše mladšímu publiku, jež si ho může řádně užít společně se svou rodinou.

• pestrobarevná paleta barev
  • možnost hrát až se čtyřmi lidmi
  • měsíční Ztracené legendy (pokud to vývojáři splní)