Monster Energy Supercross 4 není určen pro velké masy hráčů

Share on facebook
Sdilet
Share on twitter
Sdílet
Share on linkedin
Sdílet
Zdroj: Milestone
Italské vývojářské studio Milestone nám i letos přináší nový díl z oficiálního šampionátu AMA Supercross Championship. Hra Monster Energy Supercross – The Official Videogame 4 přináší na monitory počítačů a konzolí kompletní sezónu 2020 se všemi licencovanými jezdci, tratěmi a spoustou dalšího. Čtvrtý díl je v několika ohledech výjimečný. Jedná se totiž o první titul této série, jenž mimo jiné vyšel i na konzole nové generace. Velmi specifický je však také svou hratelností, která pravděpodobně sedne jen malé hrstce hráčů.

Licence, kam se podíváš

Monster Energy Supercross 4 zahrnuje všechny licence ze sezóny 2020. Ve hře najdeme více než sto licencovaných jezdců v několika kategoriích a taktéž dvacet oficiálních týmů. S těmi budeme závodit na celkem sedmnácti reálných tratích na jedenácti místech Spojených států amerických, protože, jak už bývá dlouholetým zvykem, šampionát supercrossu je čistě americkou záležitostí. Kromě výše zmíněných licencí zde najdeme i reálné motorky včetně jejich oficiálních dílů. Rovněž jsou zde všechny ikonické a známé značky sportovního oblečení, jelikož, jak si později řekneme, Monster Energy Supercross 4 nabízí do detailu zpracovanou customizaci vašeho závodníka. Na závěr už zbývá jen zmínit hlavního sponzora šampionátu, kterým je i nyní společnost vyrábějící energetické nápoje značky Monster Energy, a spoustu menších, jejichž reklamní bannery budete vídat na každém rohu.

Po obsahové stránce žádné překvapení

Co se herního obsahu a režimů týče, nehledejte zde nic převratného. Monster Energy Supercross – The Official Videogame 4 obsahuje jak hru pro jednoho hráče, tak i multiplayerovou složku. V absolutních začátcích na nás vykoukne tvorba vlastního jezdce, která je vesměs jednoduchá a standardní jako u ostatních her od studia Milestone. Po zrození našeho závodníka už se dostaneme k hlavnímu menu, které od předešlého dílu doznalo menších změn a jehož bílé pozadí s modrými okny působí skutečně skvěle.
Ve hře pro jednoho hráče už nás ale čeká vesměs stejná plejáda herních režimů, jaké známe. Tím nejdůležitějším je bezpochyby kariéra, o které si více povíme níže. Dále zde najdeme klasické eventy, kde můžeme vybírat mezi jedním libovolným závodem a jízdou na čas. Soustavu režimů pak ukončuje šampionát, v němž máte na výběr mezi oficiálním šampionátem s možností ovládat libovolného jezdce či tvorbou šampionátu vlastního, a Compound, díky kterému i nyní dostanete otevřený prostor, kde si můžete sami či s kamarády v multiplayeru libovolně zadovádět. Hrát Compound je neskutečná zábava a je dobře, že vývojáři mysleli i na odreagování hráče, pokud zrovna nebude mít chuť na profesionální závodění.

Propracovaná kariéra s prvky RPG

Tím se konečně dostáváme ke kariéře, kterou díky její propracovanosti považuji za povedenou. Začínáte jako absolutní nováček v kategorii Future, jež je spíše oťukávací sérií tří závodů. Zde se seznámíte s ovládáním a všemi důležitými aspekty hry. Vězte, že první krůčky budou dosti perné, a tak osobně doporučuji hned nenaskakovat do vyšší kategorie a spíše dále trénovat vaše schopnosti v juniorské sérii, pokud to tak můžeme nazvat. Vyšší kategorií je pak Rookie se slabšími stroji, která se rozděluje na východní a západní soutěž, a je jen na vás, ve které části Ameriky budete chtít závodit. Tou nejvyšší a nejprestižnější je samozřejmě kategorie PRO, kde se utkáte s těmi nejlepšími jezdci a vaším úkolem nebude nic jiného než se stát novým šampionem supercrossu. Cesta do nejvyšší třídy ale zabere mnoho času a taktéž nervů. Kromě samotných závodů obsahuje kariérní režim i různé typy tréninků, v nichž pilujete své dovednosti za účelem naučit se zdejší ovládání, které, jak si později řekneme, není určeno pro každého.
S tím souvisí i velká novinka v podobě tzv. stromu dovedností, díky němuž si vylepšujete své řidičské schopnosti. Strom dovedností obsahuje mnoho abilit, například lepší brzdění nebo snadnější vjezd do zatáčky. Pravidelné vylepšování vašich schopností je nesmírně důležitým prvkem, jelikož lepší statistiky vašeho řidiče umožňují lépe ovládat motorku a tím si snadněji zvyknout na zdejší poměrně náročné ovládání.
Kromě skill pointů, za které si vylepšujete jednotlivé ability, zde dostáváte i peníze. Díky nim si v průběhu času můžete kupovat různá vylepšení pro vašeho jezdce nebo si například výkonnostně či esteticky vylepšit vlastnosti motorky. Dostatek peněz je potřeba i z hlediska zdravotnictví, jelikož každý pád na trati vašeho jezdce určitým způsobem zraní a vyžaduje vždy léčbu za odpovídající finanční obnos. Zraněný jezdec obvykle trpí nějakým tím hendikepem v podobě snížení statistik, a tak je nutné se v tomto ohledu o závodníka starat co možná nejlépe.

Nic pro nerváky a choleriky

Jak už jsme párkrát v naší recenzi zmínili, Monster Energy Supercross 4 má velmi specifické ovládání, které svou obtížností nemusí sednout každému. Pokud jste zvyklí, že při závodění držíte plyn až k podlaze a zatáčky řežete ve velké rychlosti, u této hry na tento aspekt zapomeňte. Připravte se spíše na to, že pochopit a naučit se zdejší ovládání bude chtít pevné nervy a také cit ve vašich rukou. Ze začátku budete mít s ovládáním velké problémy, a pokud jste nehráli některý z předešlých dílů Supercrossu, či alespoň podobnou sérii MXGP, připravte se i na několik desítek hodin bedlivého učení, než se poprvé dostanete na vysněné stupně vítězů. Při ovládání je potřeba pečlivě plánovat, kdy přidat plyn a kdy zase naopak sešlápnout plynový pedál. Neméně důležité je zde i ovládání vaší váhy při sjíždění zdejších skokánků. Špatné plánování vás v lepším případě jen přibrzdí, většinou však skončíte spíše na zemi, což může znamenat konec závodu, protože nabranou ztrátu v této hře jen těžce doháníte. Samotné ovládání, jak už jsme říkali, je úzce svázáno se zdejším stromem dovedností, a pokud vašeho jezdce máte již na nějaké solidní úrovni, některé menší chybky vám hra dokáže odpustit. Mně osobně trvalo celých deset hodin, než jsem se z posledních míst dokázal vyšoupat do top patnáctky. Věřím, že při delším tréninku bych byl schopen pokořit i nejlepších deset, ale bohužel tolik času na recenzi této hry nemám. Pokud jste fanoušci série Supercross, zjevně nebudete mít s ovládáním zas až tak velký problém. Dobře na tom budou i hráči hrající simulace typu Project Cars či Assetto Corsa, kteří mají natrénovaný nějaký ten cit v rukou. Komu Monster Energy Supercross – The Official Videogame nedoporučujeme, jsou nováčci žánru s nedostatkem zkušenosti z podobných her. Těmto hráčům nejprve důrazně doporučujeme zahrát první díly série Monster Energy Supercross či MXGP, kde je ovládání díky větší arkádovosti o něco přátelštější.
Samotnou obtížnost dále ztěžují i ostatní soupeři, kteří jsou schopni vás bezcitně vytlačit ven či jet totožnou stopou a na skokánku do vás narazit. Inteligence AI je ve hře dosti agresivní, přičemž největší problém představují soupeři ve chvíli, kdy se na jedno místo (většinou při startu) dokáže natlačit všech 22 jezdců a vzniká tzv. postartovní tlačenice. V tomto okamžiku se jen modlíte, abyste se z této tlačenice dokázali vymanit, jelikož vám ve většině případů přinese akorát problémy. Díky špatné umělé inteligenci soupeřů budete nuceni i závod několikrát restartovat, což zapříčiní značnou frustraci, a nejedenkrát titul vzteky dokonce vypnete. Třešničku na docela velkém dortu tomu dodává i divně zpracovaná obtížnost, kdy i na nejlehčí nastavení budete se závody hodně bojovat a v prvních hodinách vás budou soupeři porážet i o více jak deset vteřin. Ten nejsmutnější fakt je přitom ten, že je úplně jedno, na kterou obtížnost si titul nastavíte, a rozdíl mezi realistickou a velmi jednoduchou zde prostě nepoznáte. Osobně mi nevadí složitější ovládání, které hráčům přináší nové výzvy. Musí však být v tomto ohledu dobře zpracovány ostatní aspekty, přičemž u závodních her jsou tím nejdůležitějším právě vaši soupeři.

Vizuální zpracování se drží na obstojném průměru

Co se vizuální stránky týče, ta se drží v mezích průměru a obsahuje jen minimum vylepšení oproti předchozímu dílu. S ohledem na vydání i pro nové konzole může tato skutečnost hráče zamrzet, i když nemůžeme říci, že by po grafické stránce vypadal Monster Energy Supercross 4 špatně. Řekněme, že se jedná o takový průměr, který ničím nenadchne, ale ani neurazí.
Velmi povedená je i optimalizace, díky níž titul dokáže na vyšší detaily běžet i na slabším PC. Za celou dobu recenze jsem se nesetkal ani s žádným zásekem či pádem hry. V tomto ohledu musím vývojářské studio Milestone určitě pochválit.
GP uvozovky

Monster Energy Supercross – The Official Videogame 4 je bezpochyby zajímavým závodním titulem, který však svým zaměřením a zpracováním sedne spíše zarytým fanouškům žánru, potažmo závodních her. Na hře musíme jednoznačně pochválit skvěle zpracovaný kariérní režim, který je zábavný, a neustálé vylepšování a trénování vašeho jezdce v něm funguje bezesporu dobře. Líbí se nám taktéž obtížná hratelnost, které se jakožto hráč musíte přizpůsobit a v níž odpadá jakákoliv možnost různých asistentů řízení. Stejně dobrým aspektem je i detailní úprava jezdce, kterého si můžete přizpůsobit dle vaší libosti a využít k tomu i oficiálního licencovaného oblečení. Co naopak hře ubližuje, je špatná umělá inteligence, průměrná grafika a nevyvážená obtížnost vašich protivníků.

Klady

skvěle zpracovaný kariérní režim
množství úprav vašeho jezdce
obtížnost
strom dovedností

Zápory

špatná umělá inteligence
průměrné vizuální zpracování
nevyvážená obtížnost protivníků
ze začátku značně frustrující ovládání
0

Doporučujeme

Share on facebook
Sdilet na Facebooku
Share on twitter
Sdílet na Twitteru
Share on linkedin
Sdílet na LinkedIn