Monster Sanctuary intro

Monster Sanctuary – ovládněte je všechny!

24. 10. 2021

Pokémoni zažívají po celé zemi pozitivní ohlasy, a to kupodivu i napříč generacemi. Pokémon je stále velký fenomén, nicméně jsou zde i hráči, kteří by uvítali svět, koncept nebo styl podobný tomu, co má Pokémon, ale přece jen na trochu jiné úrovni. Za dobu vzniku univerza Pokémonů se vyskytlo mnoho povedených i méně povedených napodobenin. Našlo se však i pár titulů, kterým se tento koncept chytání příšerek a následného trénování a bojování s nimi opravdu povedl a které jej posunuly na vyšší úroveň, která zabaví i dospělé hráče, nejen mladší generace. Mezi tyto tituly se jednoznačně řadí hra Monster Sanctuary od vývojářského studia moi rai games a vydavatele úspěšných projektů Team17.

Hra nejenže přináší svět chytání příšerek v lepším podání, ale to vše kombinuje v herním subžánru Metroidvania a pixelovém světě ve stylu side-scrolleru.

Zdroj: igdb.com

Monster Sanctuary – strážce s vyšším posláním

V hře Monster Sanctuary se mohou příšerky volně potulovat, a tak na ně můžete narazit skoro všude. Ujímáte se role Strážce příšer (Monster Keeper), který pochází z významné rodiny. Spolu s dalšími třemi lidmi jste byli obdařeni rodovými Spectral Familiars, což jsou velmi mocné, nesmrtelné bytosti. Jde prakticky o vaše startovní příšerky, něco jako byli startovní Pokémoni ve stejnojmenných hrách a seriálech.

Chcete být ten nejlepší, jak nikdo před vámi, a tuhle zkoušku musíte zvládnout sami. Prohledáte celou zem cestou za svým snem. Povědomé? Svou cestu za dobrodružstvím začínáte v malém městě a vaším cílem je stát se světoznámým a uznávaným Strážcem. Samozřejmě že to nejde tak úplně podle plánu a na své cestě brzy narazíte na skupinu zlých a nebezpečných kultistů, zvaných The Alchemists, kteří uznávají a praktikují zakázané, až nebezpečné formy vědy a umění. V rámci vaší touhy stát se uznávaným a skvělým Strážcem je jasné, že musíte zakročit, a řádění těchto fanatiků se odhodláte zastavit dříve, než se stane neštěstí, které by mohlo ovlivnit celý svět. Co je ale vlastně za tajným cílem The Alchemists a kdo je jejich vůdcem? Věci nakonec nemusejí být tak přímočaré, jak se na první pohled zdají.

Zdroj: igdb.com

Cestou světem na zemi i ve vzduchu

Cestování bychom mohli rozdělit do dvou základních segmentů, tedy pohybu po mapě, který probíhá klasickým stylem plošinovky a Metroidvanie, a následného cestování po světě. Cestování po světě se může jevit trochu těžkopádné. Ve hře můžete využít i rychlé cestování, stačí se jen dostat k teleportačním krystalům. Ty pak můžete použít a následně se přemístíte k jiným krystalům, které jste už objevili.

S cestováním souvisejí nejen hlavní úkoly, ale také ty vedlejší. Vedlejší úkoly můžete získat na své cestě, případně i díky komunikaci s dalšími postavami nacházejícími se v herním světě. Může to být například kovář, prostý pocestný atd. Vedlejší NPCs tak zde mají spíše funkci jen na zadávání úkolů a vyprávění svých příběhů, občas vám dávají i různé herní typy.

Jak už to tak bývá, některé vedlejší úkoly mohou být i trochu z ruky. Může se vám tedy stát, že budete potřebovat projít zpětně nějakou oblast, kde jste už byli. Stejně tak můžete procházet přes oblasti, které jsou silně osídleny agresivními příšerkami, s nimiž budete muset bojovat. Naštěstí svět není tak velký, takže jde jen o drobnou možnou nepříjemnost.

Jediný menší problém, který může ještě v rámci  cestování nastat, je občasná nejasnost dalšího postupu. Někdy narazíte na specifické místo, které se nedá obejít a k jehož překonání potřebujete použít schopnost dané příšerky. Ne vždycky však budete hned vědět, jakého z vašich svěřenců zde použít. Například v rámci průchodu jsem potřeboval něco, co dokáže aktivovat specifické elementární spínače, ale nebylo na první pohled jasné, která příšerka toto umí. Přichází tak na řadu klasický pokus–omyl.

Zdroj: igdb.com

Chci všem příšerkám rozumět a jejich sílu znát!

Dostáváme se k jednomu z hlavních bodů celé hry, a to jsou samotné příšerky. Ty se nacházejí prakticky všude a budou vaším klíčem ke splnění hlavního úkolu i řady vedlejších. Čeká vás tak bojování, chytání a následné trénování těchto malých bojovníků.

Příšerek je zde celkem 101, což je pěkné pestré množství. Některé si však jsou na první pohled dost podobné, ostatně jako se to občas stává i pokémonům. Jakmile získáte pár prvních (lomeno základních) příšerek, budete muset bojovat, abyste získali vejce některé z dalších. Následuje starání se o vejce a jeho následné líhnutí. Poté si můžete vaši příšerku pojmenovat a začít s vylepšováním jejích schopností. Zde je tedy oproti pokémoní inspiraci značný rozdíl. Příšery nechytáte do žádného zařízení nebo klece, ale místo toho prakticky zmlátíte rodiče a vezmete si jejich vejce. To jistě působí více „lidsky“ oproti pokémonům v tom smyslu, že podobně se to děje i s odchytem některých zvířat v reálném světě.

Každá z příšerek disponuje jedinečnými schopnostmi a stromem dovedností. Tento strom dovedností si samozřejmě můžete přizpůsobit, jak uznáte za vhodné a jak to bude vyhovovat vašemu hernímu stylu a zaměření.

Existují dokonce příšery, které vám dávají možnost přeskočit nepřátele, se kterými nechcete bojovat, což je velmi užitečné.

Zdroj: igdb.com

„Pouze cvičení dělá mistra“

Jak jsem již uvedl, příšerky, které získáte, můžete prakticky ihned po vylíhnutí cvičit. Jejich stromy dovedností jsou opravdu zpracované do hloubky. Můžete tak své svěřence naučit i různé pohyby, mít zapnuty jejich speciální efekty nebo zvýšit některou z jejich fyzických vlastností a dalších atributů. Ty později mohou změnit způsob, jakým budete používat jejich sadu dovedností.

Dovednosti pak můžete různě kombinovat, například si zvolíte, že kritické zásahy vaši příšeru vyléčí či aplikují různé buffy. Ty mohou přidat štít nebo jinou formu výhody, třeba že část způsobeného poškození se útočníkovi ihned vrátí zpět apod. Zde se jedná o klasické „staré poctivé“ možnosti se spoustou buffů, kombinací s protiútoky a okamžitě používanými dovednostmi.

Stejně jako v případě Pokémonů, i v Monster Sanctuary jde v soubojích především o pochopení a vhodné využívání silných a slabých stránek základních živlů.

U sebe můžete mít celou škálu příšerek, dokonce i stejného druhu, ale s rozdílně navolenými vlastnostmi – stromem dovedností. Vždy si však vyberete maximálně šest příšerek, s kterými půjdete bojovat.

Souboje jsou pak povětšinou vedeny ve střetnutí 3v3. V případě, že budete bojovat s náhodně vyskytující se příšerkou ve volném světě, začne souboj ihned, jak na ni narazíte. Vyberete si tři příšerky, o kterých si myslíte, že mají proti oponentovu týmu nejlepší šanci, a hurá do boje. Nechybí pak samozřejmě ani souboje s jinými Strážci, s příšerami typu Boss, a k dispozici je i multiplayer.

Zdroj: igdb.com

Bojovat až do konce!

Ve hře je kladen silný důraz na zvolení vhodné kombinace příšerek v souboji. Pochopitelně chcete dosáhnout co největšího posílení vašeho týmu, a přitom co možná největšího oslabení týmu protivníka. Není neobvyklé, že nad hlavou každé příšerky je několik symbolů označujících nějaký stavový efekt. Některé útoky způsobují několik zásahů najednou, a to i bez ohledu na to, jak máte nastavený strom dovedností. Jsou prostě příšerky, které to mají v základu. Větší komba umožňují vašim příšerám způsobit větší poškození.

Souboje jsou tahovou formou a samozřejmě začíná povětšinou ten, kdo má zkušenější a rychlejší příšerku. Nechybí ani bojové skóre. To se počítá na základě určitých faktorů, jako je počet tahů použitých k vítězství, kolik zdraví vašemu týmu zbývá a jak velké kombo se vám podařilo provést. Za získání dobrého skóre v boji získáte lepší kořist, a možná i vejce příšerky.

Jednou z nejlepších strategií mezi jinými Strážci jsou taktiky AAS, tedy útok, útok, silný útok. To v praxi vypadá následovně: vaše slabší příšerky nejprve provedou slabší útoky s více zásahy a váš nejsilnější bojovník (příšerka) následně udeří svým nejlepším útokem. První útoky mají za cíl „nakousnout“ soupeře a případně mu zrušit buffy nebo různé counter dovednosti, které by mohly zabránit vašem nejsilnějšímu útoku.

Monster Sanctuary se však odlišuje i jinou vlastností, a tou je použití příšerek i v „běžném“ životě, tedy nejen v rámci tréninku nebo boje. Může se naskytnout situace, kdy se potřebujete dostat na vyvýšeninu, na římsu, přes břeh řeky atd. Není nic snazšího než si zvolit patřičnou příšerku, na kterou pak usednete a s jejíž pomocí se můžete vznést k danému cíli. Voda v jeskyni může být problém, ale to se dá změnit užití vodní příšerky, která umí plavat, a tak díky ní snadno přeplavete na druhou stranu.

Zdroj: igdb.com

Grafika a ozvučení

Monster Sanctuary se může pyšnit dobře odvedenou prací v podání 2D plošinovky v pixelovém zpracování. Toto grafické ztvárnění dodává hře i určitý půvab, který je některým hráčům znám z lepších klasických her na NES i z původních Pokémonů. Není zde tedy nic proti ničemu, co by bylo špatně.

Ozvučení je taktéž na fajnové úrovni a odpovídá zaměření hry i samotnému hernímu stylu. Hrou doprovází příjemná hudba, která rovněž dodává pohodovou atmosféru.

Monster Sanctuary se řadí do kategorie her, které si berou inspiraci ze světa Pokémonů. V tomto případě se však inspirace povedla i tam, kde jiní selhali. Hra nabízí poctivě zpracované mechanismy a dovednosti různých příšerek, s kterými si můžete opravdu vyhrát. Jen musíte mít trpělivost, naučit se herní mechanismy a zjistit, co od které příšerky očekávat.

• povedená pixel artová grafika
  • soundtrack
  • pestrá paleta příšerek