Monument Valley Panoramic Collection – úvodka

Monument Valley: Panoramic Collection – diorama optických iluzí

28. 7. 2022

Pole mobilních her nabízí tolik nečekaných možností, že si hráči jen stěží zvládnou vybrat. Přesto se mezi obrovským množstvím titulů najdou takové, které zkrátka vybočují svou kvalitou a originálním pojetím. Jedním z takových příkladů jsou samozřejmě oba díly Monument Valley, které si již od roku 2013 dokázaly získat srdce fanoušků i vřele pozitivní hodnocení herních kritiků. Nyní se tento klenot konečně dostává na počítače skrze Panoramic Collection.

Vše ve dvou baleních

Monument Valley: Panoramic Collection a Monument Valley 2: Panoramic Collection nabídnou starý dobrý zážitek v lehce upravené variantě širokoúhlého zobrazení vyhovujícího monitorům a pár menších novinek, jež byste v mobilní verzi těžko hledali. Přesto základ i vizuál hry jako takové zůstal naprosto nezměněn. Kolekce každého dílu navíc obsahuje nejen samotnou hru, ale také veškerý dodatečný obsah v jednom uceleném balíčku. Možná je jen škoda, že se vývojáři z Ustwo Games rozhodli oba díly separovat a nevytvořit jednu větší kolekci obsahující úplně vše.

Kdo jste o Monument Valley nikdy neslyšeli, rozhodně jste o hodně přišli. Hra je stavěna na principu optických klamů a prostorových iluzí, kdy jsou před vás postaveny logické puzzly v až nádherně minimalistické scenérii. Řešení hádanek je koncipováno především na manipulaci s okolním prostředím a jeho jednotlivými prvky tak, aby drobná postavička zdárně došla až do cílové brány… to je v podstatě celá filozofie hry.

Hra na schovávanou

Protože je Monument Valley v první řadě mobilní hra, díky tomu má velice jednoduché ovládání, pro které vám stačí pouhá myš. Kamkoliv na vytyčenou cestu kliknete, tam se postavička vydá. Aby to však nebylo tak snadné, cesta k cíli se kolikrát začne až nepěkně komplikovat s přibývajícími mechanikami a dalšími překážkami. Od rotujících páček přes posuvné bloky až po stromy reagující na světlo, kroutící se sloupy, různá aktivační tlačítka a mnoho dalšího. Kreativita se vývojářům rozhodně upřít nedá a kolikrát nad jejich výmysly budete nevěřícně žasnout.

Přestože je ovládání Monument Valley velice jednoduché, na počítačích se potýká s menším neduhem. V momentě, kdy například otáčíte pohyblivým kolem tak, abyste část cesty správně usadili na své místo, citlivé ovládání způsobí, že blok nechtěně otočíte do špatné pozice nebo se rotace zastaví v jiné poloze, než bylo původně zamýšleno. Nejde o nervy drásající problém, který byste do pár vteřin nevyřešili, ale po pár opakováních to mnohým hráčům může přijít otravné. Také minimalisticky pojaté znázornění kurzoru se mi kolikrát ztratilo kdesi na ploše zejména v těch případech, kdy pozadí hrálo světlými barvami.

Deformujte realitu

Samotné hádanky se kolikrát na první pohled mohou zdát nesplnitelné, ale všechny jsou v základu poměrně jednoduché – nečekejte zde tedy žádný systém nápovědy, protože ani není potřeba. Jednoduchou metodou pokus–omyl se vždy dokážete dopátrat úspěšného konce ve velmi krátkém čase, ale to neznamená, že by pocit z dokončení úrovně nebyl nijak opojný. S každou překonanou překážkou totiž budete pociťovat stále větší motivaci pokračovat vpřed.

O tu se samozřejmě postará také příběhová část hry, od které toho moc nečekejte. Přece jen je Monument Valley postaveno na hádankách, ale drobné náznaky nějakého děje rozhodně nejsou na škodu. První díl tak nabídne dobrodružství drobné princezny jménem Ida na cestě za poznáním. Ve druhém díle se setkáte s Ro a jejím dítětem, kde bude velkou roli hrát dojemná cesta mateřství, dospívání a poznávání tajemství Posvátné geometrie. Každý díl má něco do sebe, a zatímco ten první se drží více při zemi, druhý se naopak nebojí přicházet s novými nápady, kreativně recyklovat ty staré a deformovat realitu.

Fyzika si ani neškrtne

Největším tahounem obou titulů je úžasný design jednotlivých úrovní, protože každá jedna scéna je uměleckým dílem sama o sobě. Barevná paleta leckdy až pastelových odstínů se průběžně mění s každou novou scénou a naprosto dokonale ladí či rovnou kontrastuje s pozadím. Stavby jako by se vznášely kdesi v mracích, vynořují se a zase mizí pod oblaky tlumených přechodů. Skromné pojetí architektury má jinak barevně zvýrazněné ty části, se kterými můžete interagovat, a jakmile se začne postupně deformovat či rovnou hroutit, je to pastva pro oči. Jen samotné sledování toho, jak zde fyzika nemá absolutně žádnou moc, je stejně tak působivé jako zvláštním způsobem děsivé.

K tomu všemu připočítejte nádherný soundtrack provázející vás po celou dobu, který ve finálních pasážích graduje až do takové podoby, kdy vaše ledové srdce pukne na miliony malých kousků a začne opět plát plamenem života. Hudba je tak další složkou titulu, která se skutečně povedla. Přes to všechno je Monument Valley záležitostí na pár desítek minut. Pro dohrání obou kolekcí vám budou stačit přibližně tři až čtyři hodiny, což rozhodně není úplně málo, ale při takovém zážitku zkrátka budete chtít o hodně víc. Zásadnější novinkou je funkce fotoaparátu, která vám na konci každé úrovně umožní si scénu vyfotit. Rozhodně neočekávejte funkce klasického photo modu, ale jako malý bonus navíc udělá drobnou radost.

Monument Valley: Panoramic Collection spájí veškerý doteď vydaný obsah pro Monument Valley 1 i 2 ve dvě ucelené kolekce na počítač. Na větších monitorech dokonale vyniknou nádherné minimalistické úrovně a společně s kreativně nápaditými mechanikami vás titul chytne a jen tak nepustí. Hádanky nejsou přímo náročné a citlivé ovládání pohyblivých prvků může sem tam zazlobit, přesto se titulu nedá upřít příjemná atmosféra podpořená vhodnou hudbou. Co Monument Valley ztrácí svou velice krátkou hratelnou dobou, vynahrazuje spoustou jiných předností.

• úžasný vizuál
  • kreativní mechaniky a nápady
  • jednoduché, přesto zajímavé hádanky