Monumental – vybudujte civilizaci

16. 7. 2023

V posledních letech se na poli deskových her objevuje stále více oblíbený koncept civilizačních her. Mezi ně patří některé více či méně povedené tituly a k tomuto žánru se řadí také Monumental, který na český trh v kompletní lokalizaci přineslo vydavatelství Blackfire.

Designérem hry je Matthew Dunstan, který žil také v Praze, vydavatelem původní verze je Funforge. V jádru se jedná o určitý hybrid nebo lépe řečeno kombinaci deckbuildingu a civilizační hry určenou pro 2–4 hráče. Vaším cílem je ujmout se jedné z pěti velkých civilizací a vybudovat mocnou říši, která přetrvá ve zkoušce času. Zároveň lze hru hrát čistě, řekněme s troškou nadsázky, dle historických základů, nebo je možné oživit ji různými moduly. Můžete hrát s účastí různých hrdinů, specifických pro každou civilizaci, i přidat bájné mytologické postavy a stvoření, ale hezky popořadě.

Monumental nabízí modulární herní mapu

Pravidla jsou poměrně jednoduchá a tomu odpovídá i stručný, ale velmi přehledný manuál, nebo jak se dnes s oblibou říká, „rulebook“. V jádru se nejedná o nic složitého, vše je dobře napsáno a prezentováno pomocí obrázků, pokud však máte nějaké zkušenosti s moderními deckbuildingovými hrami, budete jako ryba ve vodě. Hru tedy můžete hrát ve 2–4 hráčích a naleznete i modul, jak hrát proti AI, takže můžete hrát i sólo.

Co může některé hráče lehce odradit, je samotná příprava hry, která může být při větším počtu hráčů delší. Herní mapa je modulární a skládá se z několika do sebe zapadajících dílků. Nejedná se o klasická hexová pole, ale vcelku originálně pojaté „hvězdice“. Každý dílek je navíc charakteristický nejen vzhledem, ale také číselnou hodnotou, která určuje obranu. Pokud budete s někým bojovat na rovné pláni, je obrana bránící se strany samozřejmě nižší, než když se obránce snaží ustát váš útok třeba v horách, kde má jasnou výhodu. Součástí hry je i knížečka s příklady, jak poskládat herní mapu pro specifický počet hráčů a s použitím vybraných modulů nebo s danými scénáři. Monumental je již nějaký ten pátek venku, a tak není problém najít na internetu další možné příklady rozestavění mapy.

Zajímavý výběr civilizací

Za koho se ale vlastně na herní mapu postavíte? Z civilizací si můžete v základní hře vybrat Egypt, Japonsko, Dánsko, Čínu a Řecko. S výběrem té správné civilizace vám pomůže tištěný přehled frakcí, kde naleznete obecné historické informace o každé z nich. Součástí je také popis různých specifik, jimiž se každá frakce vyznačuje, a také specifických unikátních karet. Nelze jasně určit, že by jedna z nich byla lepší než druhá, hra za každou frakci je jiná. Důležité je své frakci dobře porozumět a v rámci toho zvolit vhodnou strategii. Někdo vyniká lépe v boji, někdo je zase skvělý ve výrobě a jiný vládne na poli vědeckého vývoje.

Mezi specifickými postavami, které se řadí ke každé frakci, naleznete ikonické osobnosti jako Nikolu Teslu, Alberta Einsteina, Johanku z Arku, Kleopatru či Williama Shakespeara. Mezi zmíněné mytologické postavy a příšery pak patří Cerberus, Gorgon nebo třeba Wendigo. Nutno zmínit, že Monumental patří k těm deskovým hrám, u kterých si před hraním prostě budete chtít vše hezky projít a na všechny obrázky se podívat. Ilustrace jsou velmi líbivé. Civilizační hry nejsou pouze o postavách, ale také o budování. Můžete si postavit sochu Svobody, Kreml, je zde i socha Krista Spasitele v Rio de Janeiru. Přiznám se, že v rámci výběru frakcí mi přece jen některé postavy a monumenty trošku nesedí, ale na celkovou hratelnost a funkci hry to nemá vliv. Tyto monumenty nebo divy a technologické zázraky světa mají své efekty a zároveň zvyšují obranu na území, kde se nachází.

Každá frakce má také své specifické jednotky, které jsou ve formě kartonových odznáčků. Vše je ilustrované a barevně odlišené pro každou frakci. Všechny kartonové žetonky a ukazatele musíte nejdříve, jako tomu bývá, vylámat z velkého platíčka, jde to však snadno.

Bez karet by to nešlo aneb jdeme hrát

Součástí políček map jsou také dlážděná „holá“ políčka. To jsou místa, kde se bude nacházet vaše postavené město. Tím se dostávám ke kartám, které jsou v Monumental jedním ze základních pilířů hry. Kartami jsou prezentována i vaše města, která vytvoříte mřížkou ve formátu 3 x 3.

V rámci svého tahu můžete aktivovat jeden řádek a jeden sloupec. Každá z těchto karet vám poskytne specifickou surovinu a někdy i speciální schopnost. Na těchto základních kartách se z tohoto důvodu nachází i malá ikonka, která symbolizuje danou surovinu nebo schopnost, a také číselný údaj pro tento efekt. Ve hře jsou tři typy zdrojů, tedy vědecké, vojenské a výrobní, které je třeba použít v tahu, kdy je získáte. Produkce vám umožní nakoupit budovy na trhu, přidat je do svého balíčku, a tak jej posílit. Věda dělá totéž, ale za vědecké karty, které jsou jedinečné v tom, že se hrají pod kartou budovy, čímž získáte v daném kole aktivovanou kartu navíc. Na rozdíl od většiny her zde jdou všechny zakoupené karty nahoru nebo lépe řečeno na čelo vašeho dobíracího balíčku. Máte k nim tedy přístup hned následující kolo, až na vás přijde řada.

Vojenské karty slouží v podstatě k čemukoliv, co se odehrává na hrací ploše. Klíčem je takticky přesouvat jednotky armády a své vojevůdce. Pokud máte v plánu zaútočit na vybranou provincii, musíte přesunout dostatečný počet jednotek rovnající se obranné hodnotě, která je uvedena na dílku, a k tomu ještě počet jednotek obránců, případně číslo na žetonu barbara (v případě neutrálního dílku). Za jeden vojenský bod, který máte k dispozici, se přesune jedna jednotka. Nemusíte se obávat hodu kostkami nebo sázení na náhodu, zda útok vyjde, nebo ne. Pokud máte hodnotu útoku vyšší, vždy vyhráváte.

Většina karet ve hře funguje okamžitě, některé nabízí ovšem i dlouhotrvající efekt. Jiné karty může použít v principu stackování na sebe a vytvořit tak nové kombo nebo ještě více posílit daný stavový efekt.

Civilizacemi napříč časem

Pointa karet je vcelku jednoduchá. V jádru jde o engine building, což znamená, že si postupně vytváříte jakýsi hnací motor vaší hry, respektive strategie, a postupně se jej snažíte vylepšovat o nové karty. Je nutné zmínit, že karty, které máte rozloženy ve vaší mřížce 3 x 3, se postupně obnovují (vzpomínáte, jak jsem zmiňoval přístup ke kartám, které nakoupíte a máte je hned v příštím kole?). Při aktivaci karet v mřížce je na konci tahu seberete a odložíte, následně vykládáte nové. To je jedním z hlavních mechanismů hry, protože vy si musíte do vašeho balíčku sehnat ty správné karty, abyste vůbec byli schopni něco uhrát. Princip motoru s kombinací s vaší strategii vás příjemně nutí snažit se stále mít co nejlepší balíček. Mít více zdrojů, skvělé schopnosti a jít stále dál.

Na začátku jsem zmínil, že se jedná o civilizační hru a je tomu opravdu tak. Nejde o pouhé budování, ale hra jde napříč věky. Pohybujete se zhruba od doby starověku až do moderních časů. Až se dostanete na konec věků, v podstatě vyhrajete celou hru, za předpokladu, že máte dostatek vítězných bodů. Pečlivě musíte volit, a to po celou dobu hraní, vhodný poměr mezi budováním vašeho hracího motoru a nákupem karet, které vám nakonec vítězné body mohou přinést. K tomu slouží nejvíce karty vědy a budování divů světa, které vám hodně pomáhají a nakonec mohou zajistit i výhru.

Monumental je unikátní kombinací civilizační hry se solidním deckbuildingem. Svižná hratelnost v podobě akční mřížky 3 x 3 dokáže zaujmout. Hra vás nutí dělat v průběhu mnohá rozhodnutí a v kombinací s vaší frakcí volit i vhodnou strategii. Možnost jejího oživení modulem ve formě mytologických bytostí ji dokáže ještě více osvěžit. Díky různým kombinacím herní mapy, která je modulární, i díky pestré paletě karet získáváte vysoce návykovou hru s vysokou znovuhratelností.

• skvělá mechanika deckbuildingu
  • vysoká znovuhratelnost
  • možnost rozšíření hry o moduly hrdinů a mytologických bytostí