Moonlighter

Moonlighter – pan podnikatel ze světa RPG

13. 1. 2023
Zdroj náhledu: igdb.com

Přemýšleli jste někdy nad tím, jak to, že vždy, když přijdete do nového obchodu ve vaší oblíbené hře, před sebou máte pořádnou nabídku itemů? Vývojáři z Digital Sun se rozhodli na tuto otázku odpovědět. V jejich titulu Moonlighter se stanete dobrodruhem-podnikatelem, jenž většinu získaného lootu z dungeonů následně prodává dalším dychtivým hrdinům nebo sběratelům. V tomto případě není hlavním tahákem bojování s příšerami, ale rozšiřování vlastního obchodu s cílem přitáhnout co nejvlivnější klientelu a pořádně na ní zbohatnout.

Když jste vášnivý podnikatel

Moonlighter je jedním z nejoriginálnějších pohledů na žánr RPG, jaký jsem za hodně dlouhou dobu viděl. Normálně bývá motivací vydávat se do dungeonů, sbírat poklady, zabíjet monstra, plnit úkoly, prozkoumávat zákoutí světa nebo zachraňovat princezny. Zde máme úplně jiný pohled, do podzemí se vydáváte jen proto, aby váš obchod prosperoval. I NPC ve hře vás vidí jako obchodníka.

Ironií je, že když vyčistíte dungeony, posbíráte poklad a prodáte ho, pravděpodobně si za vydělané peníze stejně koupíte lepší item (tedy pokud si něco opravdu nepotřebujete nechat). Přehled máte ve hře díky izometrickému pohledu (ptačí perspektivě) více než solidní. Zbraně, které v boji používáte, jsou meč a štít, obouruční meč, luk, kopí a bojové rukavice. Stát se profesionálním boxerem příšer je další prvek zábavnosti ve hře. Horší je to s možnostmi boje, tam jsem trošku zklamaný. Na výběr je totiž jen rychlý útok, speciální útok a obrana. Přestože nepřátel je hromada co do množství i do rozmanitosti, hra je v tomto ohledu smutně omezená a boj rychle zevšední. Porážení nepřátel vás sice neomrzí, ale omrzí vás styl, jakým je zabíjíte.

Zdroj: Digital Sun

Ulice Chcidomů!

Velkým překvapením je teleport domů/obchodu. Kdykoliv se můžete vrátit pouze pomocí krystalu a odnést si s sebou všechny nasbírané věci. Dokončit jeden dungeon ale zabere nějaký čas, titul počítá s častými návraty, prodejem věcí a vylepšováním vybavení. Vyčistit jeden dungeon tak vyjde hned na několik návštěv. V podzemí narazíte také na bosse, kteří jsou nejen vzácní, ale liší se i obtížnostmi.

Osobně jsem se s některými až pekelně nadřel, ačkoliv to zpočátku hry nevypadalo. Porazit Golem Warriora nebo Giant Slime je docela snadnou záležitostí. Naštěstí, nebo bohužel, přichází i těžší soupeři a takový Technology Guardian nebo Last Dimensional Pirate už jsou nepříjemné bestie, se kterými budete muset strávit čas. Bossů je dost, jen se k nim musíte dopracovat.

Jelikož se byznys točí kolem dungeonů, je nutné o nich ještě zmínit jeden důležitý detail. Jejich objevování je čistě náhodné, stejně jako jejich podoba. Každý je něčím unikátní, včetně zvyšování úrovně jejich obtížnosti. Začnete v lehkém a přecházíte do čím dál těžšího. Je to svým způsobem repetitivní, různorodost vás ale pohltí a další herní čas vám nevadí.

Zdroj: Digital Sun

Peníze jsou pro podnikatele to nejdůležitější

Kromě toho, že v dungeonech získáte užitečné věci pro sebe, budete mít i nějaké na prodej. Myslete na to, že ne všechno si chcete nechat a že musíte i prodávat. Prodej pokladů je alfou a omegou celé hry. Vstoupíte do svého obchodu, do vitríny poskládáte předměty k prodeji a stanovíte jejich ceny. Je složitější trefit správnou cifru, abyste vydělali, ale s troškou praxe to jde samo. Zákazníci si myslí, že jsou na arabském trhu, takže vás v nejhorším korigují k oboustranné spokojenosti. Máte-li velmi nízkou cenu, řeknou vám, že by to mělo být dražší.

Moonlighter má i vlastní systém poptávky a nabídky. Je-li trh zahlcen, prodávejte něco jiného nebo doufejte, že se objeví nějaká movitá postavička, která si koupí to nejdražší. Na druhou stranu přijdou i zloději, již se vás pokusí vykrást. Titul se nebojí dávat i brát. Jestli se svým zákazníkům nevěnujete, nebudou čekat, vezmou zboží a jdou pryč. Vy přijdete o peníze, klienta a věc, nádherná trojkombinace.Důležité je vylepšovat svůj vlastní obchod i vesnici. Určitě si nyní říkáte, proč bych sakra investoval do vesnice? Je to jednoduché. Když budete dávat peníze jen do obchodu, vylepšujete sami sebe. Koupíte pokladnu, díky ní máte víc dýšek nebo novou postel, pro více životů. Čím větší obchod máte, tím více bonusů vás čeká, včetně úkolů „dones a zabij“, což považuji za příjemné zpestření.

Vylepšování vesnice má jiný význam. Kupříkladu když investujete do kovárny, budete si tam moc nechávat vytvořit za dobrou cenu lepší vybavení. Tedy než se kovář urazí, protože je šmejd, a budete zase připlácet. Můžete investovat do banky, alchymistické dílny nebo do přímo konkurenčního obchodu. Více obchodů láká více zákazníků a pomáhá upravovat ceny, platí zákon nabídky a poptávky.

Zdroj: Digital Sun

Moonlighter je jako od Pixaru

Jedná se tedy o pixel artovou grafiku, která se ke hře skvěle hodí. Moonlighter je příjemně barevný a výrazný. Titul sice občas vypadá, jako byste hráli Pokémon Yellow na starém Gameboy Color, ale to vůbec nevadí. Ke hře toto vyobrazení přímo pasuje a není důvod si na něj stěžovat.

Horší je to se soundtrackem, ten působí místy jako Hypnožába. Měl by obsahovat přes dvacet pět originálních hudebních částí od známého hudebníka Davida Fenna, ale sám o sobě něco postrádá. Já jsem se od něj nedokázal nikdy pořádně oprostit, aby mi do hry zapadnul. Místy je hra vážná, ale posloucháte hrozně uvolněnou melodii, což mě spíše stresuje, než uklidňuje.

Moonlighter je příjemná pixel artovka, která nabízí velice netradiční pohled na žánr RPG. Jasně, je super běhat po náhodně generovaných dungeonech nebo prodávat materiály. Hra dává i bere. Všechno se ale bohužel brzy okouká a vám zbudou jen oči pro pláč, jelikož Moonlighter stejně rychle omrzí, jako nadchne.

Klady
  • příjemná grafika
  • zajímavý pohled na žánr RPG
  • hra dává i bere
  • jednoduchý bojový systém
  • snadná hratelnost
  • souboje s bossy
  • prodej věcí
Zápory
  • soundtrack je občas úplně mimo
  • velmi rychlá monotónnost
Platforma PC
  • Datum vydání 29.05.2018
  • 0.0

    Doporučujeme

    Patrik Klicman

    Milovník her s pořádným příběhem už od prvního releasu Age of Mythology, ke kterému se dostal náhodou jako malý devítiletý kluk. Nyní je to spíš herní konzerva, která má dilema u každé nové hry, jestli ji vůbec má spustit. Jinak se jedná o vášnivého čtenáře knih a komiksů, hráče Dračího doupěte, duševního sběratele herních figurek a milovníka grilování.

    Sledujte nás:

    © 2024 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.