MotoGP 23 ar1

MotoGP 23 – kdo bude nový Doktor?

24. 6. 2023
Zdroj náhledu: igdb

Co by to bylo za rok, kdyby vývojáři z italského studia Milestone S.r.l. nepřišli s novým ročníkem světového šampionátu v silničních motocyklech? MotoGP™23 se oproti několik let zažitému datu vydání posunula z dubna na začátek června a vývojáři tak měli oproti předešlým dílům dva měsíce k dobru. Sezóna je v plném proudu a nyní přišel čas se podívat, co nový ročník přivezl.

Zdroj igdb

Nováčci musí mít s MotoGP™23 trochu trpělivosti

Hned v úvodu se sluší zmínit, že se jedná o jedinou plně licencovanou závodní hru založenou na skutečném seriálu moto Grand Prix. Naleznete zde také plně licencované týmy, včetně jezdců a jejich strojů. Nechybí ani motocykly pro Moto2, Moto3 a další závodní série.

Na začátku je dobré, abyste si ujasnili své zkušenosti a jak moc zdatní závodníci jste. Pokud patříte mezi absolutní nováčky v tomto žánru, musíte mít s MotoGP™23 trochu trpělivosti a hlavně chuť se zlepšovat a učit. Je zde totiž až extrémně strmá křivka učení, kterou lehce vyrovnává velmi příjemná hratelnost. Je však potřeba, abyste si na začátku vybrali vhodnou obtížnost a vše dobře nastavili, jinak se vám to opravdu vymstí a místo kvalitního zážitku budete mít oči pro pláč.

V nejjednodušším nastavení si můžete zvolit základní arkádové pohyby, u nichž vám stačí používat pouze zatáčení (s kterým vám hra také pomáhá) a zbytek provádí hra sama, což znamená že nad svým strojem máte opravdu minimální kontrolu. Pokud patříte mezi zkušenější hráče, můžete veškeré stabilizátory a pomocníky vypnout a budete pány svého stroje. Nárůst obtížnosti je bez aspoň základních stabilizátorů opravdu znatelný. Při správné kombinaci, případně pokud pojedete čistě za použití vašich sil, se proti zkušeným závodníkům ovládaným AI stane každý závod opravdovou výzvou. Podíl na zážitku má také nová funkce dynamického počasí, nutnost dokonalého načasování pro zrychlení a samozřejmě znalost daného okruhu. Různé okruhy si můžete projíždět i volně a lépe se s nimi seznámit.

MotoGP 23 2

Zdroj: igdb

Mluviti stříbro, mlčeti zlato, a když mluvit, tak jen to nejlepší, ale stejně se nezavděčíte všem

Hráčům znalým minulých ročníků bude zřejmé, že hlavní bod, na který se vývojáři zaměřili, je bez pochyb režim kariéry. V rámci kariéry se utkáte se spoustou jiných jezdců v průběhu oficiální sezóny bez ohledu na to, s jakou třídou začínáte. V průběhu kariéry máte aspekt sociálních médií, který přidává do hry osobitý prvek a hutnou dávku „lidskosti“. Vaše projevy v rámci médií se mohou totiž velmi elegantně přenést na závodní trať. Před specifickými závody budete muset prostřednictvím kanálu MotoGP Wall reagovat (nejen) na své soupeře. U každé možné odpovědi naštěstí vidíte malou ikonku v podobě usmívajícího se nebo mračícího se smajlíka, abyste snadněji odvodili, jaký vliv bude mít vaše reakce.

Nenechte se zmást a rozhodně neberte tuto sekci na lehkou váhu, vaše odpovědi totiž budou mít vliv na to, jak agresivně se k vám na trati budou jiní závodníci chovat. Dokonce se může stát, že někoho tak naštvete, že mu bude jedno, zda dokončí závod, hlavně když ho nedokončíte vy. Agresivní chování ostatních jezdců tak může závodění ještě více okořenit. Nejedná se přitom pouze o jezdce z jiných stájí, ale i o vašeho parťáka ve stáji, a je jedno, zda figurujete jako první jezdec, nebo jste zatím stále dvojka. Celý zážitek působí věrněji a vaše činy ovlivňují ostatní týmy i jezdce více než kdy dříve.

Prvek progresu se stoupáním od nováčka po šampiona je příjemný a díky systému odměn máte chuť se stále zlepšovat a být nejlepším, nebo alespoň získávat body jak pro stáj, tak pro sebe. V závislosti na tom, jak si povedete, budete pro druhou sezónu povýšeni buď do Moto2, nebo MotoGP. Příjemné na celém režimu také je, že nikdo od vás na začátku neočekává žádné zázraky. V rámci kariéry máte různé cíle, jako je dokončit závod v určitém čase, dokončit závod na specifickém umístění apod. Samozřejmostí pak je možnost vylepšovat si motorku, vybírat týmy, za které budete závodit, různé grafické úpravy a vše, co se dá očekávat.

Zdroj: igdb

Hurá na trať!

Přicházíme k závodům a hratelnosti. Hned musím zmínit, že tratě po celém světě jsou opravdu mistrně navržené, stejně jako motorky, a v neposlední řadě je také opravdu povedeně implementován prvek dynamického počasí. Když začne znenadání pršet, můžete vidět (v rámci pohledu, ze kterého hrajete) kapky deště, ale hlavně to velmi rychle pocítíte na jízdních vlastnostech vašeho stroje.

Ať už jste zkušenými závodníky, nebo začátečníky ve světě MotoGP, na ovládání si budete muset prostě zvyknout. Je zde poměrně silný element nedotáčivosti, ten můžete do značné míry ovlivnit v rámci stabilizátorů v nastavení, ale je potřeba s tím počítat. Přece jen se dostanete do fáze, kdy vy budete chtít řídit motorku a nenechávat vše na hře.

Vrátím se zpět k dynamickému počasí, které má v dnešní době samozřejmě více her, u MotoGP se však jedná o novinku. Dynamické počasí je skvělým a povedeným prvkem, který posouvá hru zase o laťku výš. Před každým závodem samozřejmě víte, jaké je aktuální počasí, můžete začínat při krásném slunečném dni, za mírně zataženého podnebí nebo přímo „pod mrakem“. Za pár kol se ale může vše změnit a vy budete nuceni přizpůsobit styl vašeho závodění. Všechno může dojít i do takového stádia, že závod může být dokonce za doprovodu červených vlajek přerušen z důvodu nebezpečných jízdních podmínek. Tento aspekt vnáší do hry určitou frustraci v dobrém slova smyslu, zvláště když svádíte lví boj o požadovanou pozici. Jde tedy o prvek, který skvěle navozuje onu atmosféru reálného závodění, i když se to vždy stane v pro vás nejnevhodnější dobu. Inu, zákon schválnosti.

Jakmile začne pršet nebo se naopak razantně změní jízdní podmínky, dostáváte pokyn, abyste navštívili box a přesedlali na jiné pneumatiky. Tento pokyn se taktéž nevyplatí brát na lehkou váhu, zvlášť když vaši soupeři tak učiní a mohou mít díky vhodnému obutí oproti vám značnou výhodu. Někdy je prostě lepší obětovat pár vteřin z času a ztrátu třeba dvou pozic než nedokončit závod vůbec.

Zdroj: igdb

Všichni proti jednomu

Teď přichází řada na něco z negativ, která tento titul bohužel také obsahuje. Již jsem zmínil poměrně vysokou úroveň přetáčení, pokud při průjezdu zatáčkou (i lehce) přidáte plyn. Z určitého pohledu na věc by se to dalo ještě akceptovat. Co už je však na pováženou a stává se to poměrně často, je, že když při průjezdu zatáčkou, případně již ve výjezdu ze středu zatáčky, přidáte plyn, motorka se vám začne stavět na zadní. To má za následek, že velmi rychle ztratíte stopu, a také riskujete střet s ostatními závodníky. Kvůli tomu tak může odpadnout ona chuť riskovat v zatáčkách a snažit se vašeho soupeře předjíždět v riskantních soubojích. Tento stav je hodně znát při samotném vyjíždění ze zatáček, abyste zkusili soupeře předjet nebo alespoň nabrat maximální možnou rychlost.

Předjíždění a souboje si tak budete moci užívat z velké části pouze na rovinkách ve slipstreamech („Slipstream je oblast za pohybujícím se objektem, ve které se proud tekutiny (obvykle vzduchu nebo vody) pohybuje rychlostí srovnatelnou s rychlostí pohybujícího se objektu vzhledem k okolní tekutině, kterou se objekt pohybuje.“).

Dalším prvkem, s kterým je potřeba počítat, je, že AI je proti vám, celkově. AI někdy svádí opravdu nelítostné souboje (s vámi), ale také si hodně vzájemně pomáhá. Pokud někoho v rámci sociálních médií naštvete, je tento jezdec agresivnější vůči vaší osobě, což je opravdu znatelné. AI si vzájemně v určitých situacích uvolňuje cestu, aby nedošlo ke kolizi nebo k ohrožení pozic.

Pokud se ale jedná o souboj s vámi, jde všechno stranou a nebrání se ani nárazům. To je další zvláštní prvek ve hře. V rámci předjíždění nebo jízdy v zatáčkách AI neváhá pošťouchnout vás třeba ramenem do vašeho stroje (v rámci náklonu a pozice samozřejmě), přičemž s vámi to dokáže pěkně zamávat, ale s AI jezdcem to ani nehne a hezky si drží svou stopu. Samozřejmě že opačně to nefunguje, a pokud se budete vy snažit jednoduše poodstrčit soupeře, ve se finále stane, že vy skončíte mimo trať, on se lehce zakolébá a jede dál. Fyzika je v některých situacích opravdu prapodivná.

Zdroj: igdb

Vizuální stránka dokáže překvapit

Grafika je, jak se dalo čekat od Milestone S.r.l., povedená. Tratě, motorky, stíny při závodech i počasí jsou prostě parádní. Co je trochu horší, jsou obličeje některých závodníků, z velké části poznáte, o koho se jedná, ale u některých z nich to chce hodně zapojit fantazii. Na obličejích však tato hra rozhodně nestojí. V rámci grafiky by to sice chtělo ještě lehce poladit optimalizaci, ale ta se má zlepšit s připravovaným patchem.
Ozvučení je na stejné úrovni jako grafika, tedy všechno spolu hezky ladí. Zvuky motorek jsou příjemné, taktéž pokyny ve vysílačce nebo „Go! Go! Go!“, když opouštíte box. Zde není nic, co vytknout.

MotoGP™23 je bez pochyb velmi zdařilá závodní hra. Vývojářské studio Milestone S.r.l. ukázalo, že nikdo se nevyzná ve světě moto Grand Prix tak, jako oni. Titul nabízí oproti předešlému ročníku vylepšený režim kariéry, zároveň jsou zde nové funkce, které se povedeně snaží, aby se každá sezóna lišila od té předchozí. Dynamické počasí dokáže ovlivnit průběh závodu a odvádí skvělou práci. Vizuální zpracování, v rámci něhož je tento prvek implementován, celou atmosféru posouvá opravdu vysoko. Bohužel se zde vyskytují i prvky, které titul z těchto výšin opět sráží lehce k zemi. Tímto nedostatkem je zejména někdy až extrémní přetáčení motorky a její zdvih na zadní a také AI, která spolupracuje napříč ostatními závodníky proti vám.

• kariérní režim
  • dynamické počasí
  • vizuální stránka