Curdin a Furina

Mundaun – tajemná kletba z Alp

1. 10. 2021

Mundaun vám zajistí nezapomenutelný herní zážitek. Sólová tvorba nezávislého švýcarského vývojáře Michela Zieglera přináší tento herní počin kombinující ručně kreslené a počítačem generované prvky způsobem, který možná není v tradičním slova smyslu krásný, ale spíše syrový. Jeho atmosféra však funguje perfektně.

Přijíždíme do Alp

Hráč bude hrát za mladíka jménem Curdin, se kterým se setkáváme v autobuse na cestě do Mundaun. Do městečka chlapec vyráží poté, co dostal zprávu o záhadné smrti jeho dědečka, který zahynul při požáru stodoly. Od příjezdu netrvá moc dlouho a mladík je pohlcen místní kletbou od tajemného staříka v momentě, kdy mu podá ruku ve shořelé stodole. Curdina čeká cesta za odhalením tajemné minulosti městečka, dědečka a místních obyvatel. Musíte též zjistit, kdo je tajemný stařík, abyste zastavili jeho zlé úmysly. Při tom všem budete konfrontováni se skutečností, že dědeček má do určité míry spoluvinu na nepřirozených událostech a že nic v Mundaun není tak, jak se zdá. Abyste zachránili údolí před příšerami, které se objevily. Musíte osvobodit duši svého dědečka ze sevření tajemného staříka. Při vaší cestě na vrchol hory musíte sbírat předměty, řešit hádanky a vypořádávat se s nepřáteli.

Tajemný jazyk a místní

Důležitá historie Curdinova dědečka je zobrazena převážně prostřednictvím rozhovorů a flashbacků, přičemž cutscény vám umožňují se volně procházet a objevovat v nich další informace. Na svých cestách potkáte několik dalších postav, z nichž každá má své vlastní jedinečné vtípky a zajímavé dialogy. Je tu malá dívka, která nemluví a posílá vám indicie v podobě kreseb, velmi nervózní kněz a starý veterán, který si myslí, že je stále ve válce. Všichni přítomní jsou spojeni s tajemnými událostmi v údolí. Dialogy probíhají v románském jazyce (je to jeden ze čtyř úředních jazyků ve Švýcarsku) s anglickými titulky, čímž se vás autor snaží ponořit více do prostředí hry.

Otec Jeremiah a kaple

Různé oblasti k navštívení

Zatímco ve hře můžeme vidět prvky různých žánrů, Mundaun je především adventurou. Hra není jedno celistvé místo, nýbrž se rozděluje na menší oblasti, ve kterých se hráč může pohybovat. Oblasti mezi sebou propojují převážně tunely. Hráč je nucen pročesávat tyto oblasti velice pečlivě, aby mu neunikly položky do inventáře a cenné informace. Většinu času stráví hráč na čerstvém alpském vzduchu, ale je zde i celé podzemní bludiště tunelů vedoucích k bunkru a také tu najdeme hlubokou jeskyni. Vliv tajemného staříka je cítit na mnoha místech hry, protože architektura se v reakci na hráčovu přítomnost deformuje, někdy otevírá cestu vpřed, nebo dokonce hráče obklopí a přenese ho úplně někam jinam.

Ovládací prvky hry

Ovládání je tu klasické WSAD pro pohyb postav. Myš se využívá pro prohlížení věcí, práci s inventářem a procházení Curdinova deníku. Dále tu můžete skákat, plížit se a běhat. Pomocí příslušných kláves můžete používat dalekohled, pušku či vidle (na vaši obranu). Většinou hodně běháte, ale na vzdálenější místa využijete hlavně dědečkův Muvel (auto na sbírání sena). V některých domech můžete nalézt plakáty Muvelu – díky pohledu na ně si auto přivoláte k sobě, takže ho nemusíte hledat, když nevíte, kde jste vystoupili.

muvel

Batoh, deník a hurá na výpravu

Inventář se nachází ve vašem batohu. Můžete si z něj kdykoliv vzít věci do ruky a prozkoumávat je. Také se dají dokonce otáčet, nebo si můžete přiblížit konkrétní části. Nedostatek názvů položek by však mohl být mírným problémem. Můžete mít v držení i klíče, u kterých nevíte, k čemu patří, nebo nadpřirozené předměty, na které během hry zapomenete a nebudete vědět, k čemu se dají použít. Curdinův deník ale naštěstí funguje k udržení přehledu o hráčových aktuálních cílech a zároveň slouží jako místo pro ukládání dokumentů, náčrtků a dalších útržků, jež po cestě najdete.

Zdroj: igdb.com (obrázek vpravo)

Co úkol, to zajímavá odměna

Plnění cílů obvykle zahrnuje cestu na určité místo, hledání předmětů nebo řešení zapeklitých hádanek. Neustále máte nové cíle, na kterých můžete pracovat. Některé z nich jsou naprosto jednoduché (nalezení konkrétní osoby a promluva s ní). Najdete zde také velice náročné (sesbírat med – musíte najít způsob, jak překonat včely a jejich včelaře). Jestliže vše řádně splníte, získáte odměnu ve formě různých dialogů a flashbacků k příběhu. Například výměnou za shromáždění zásob pro vojáka v bunkru vás on nechá vystřelit ze svého děla, abyste si mohli uvolnit cestu do další oblasti.

Hádanky pro zkušené dobrodruhy

Hádanky jsou velmi rozmanité, od jednoduchého použití inventáře přes interpretaci kreseb malé dívky až po použití pozic přízračných zjevení k nalezení cesty bludištěm. Často prozkoumávate svůj deník, kvůli prolomení kódu či abyste prozkoumali různé symboly. Zkušení hráči adventur nebudou mít problém s hádankami.

Kopec zajímavých nepřátel

Hlavní překážkou na cestě jsou našemu hrdinovi mundaunští nepřátelé. Boj je většinou nepovinný a proto se mu raději vyhněte. Hráč má dokonce na výběr ze tří možností obtížnosti hry. U jednodušší obtížnosti nejsou nepřátelé tak hroziví, a vy tak máte možnost se více soustředit na dobrodružství. S nepřáteli můžete na začátku bojovat pouze vidlemi, které se ale po čtvrtém útoku zlomí. Očekávejte, že na konci hry najdete zbraň, která má omezený počet nábojů. Některé nepřátele ale můžete dostat kreativnějším způsobem, například stvoření ze sena můžete zapálit sirkami. Některé nepřátele bohužel nejde zabít a vám nezbude nic jiného než že se budete muset kolem proplížit.

Vylepšení Curdina

Zajímavým počinem je, že můžete sbírat a jíst chleba, což vám zvyšuje maximum zdraví. Manuály k pušce vám zase zlepšují schopnost jejího používání. Vaření kávy vám pak zvýší odolnost vůči strachu z nepřátel. Vaření kávy a její následná degustace byla moje nejoblíbenější část hry. Káva vám z těchto věcí zabere nejvíc času na výrobu.

Vizuální a zvuková stránka

Vzhled načrtnutý tužkou je určitě jedinečný a jediným menším problémem je, že důležité objekty mohou být někdy těžko rozpoznatelné. Interaktivní hotspoty slabě svítí a položky se mírně vznáší, když k nim dorazíte. Pozornost, která je věnovaná detailům, je dosti působivá. Modely postav a animace se mi sice zdály být trochu mimo, ale možná to byl autorův záměr. Většina domů, jež navštívíte, je vyzdobena uměleckými díly nebo zarámovanými fotografiemi. Zajímavostí je, že pokud se budete dostatečně dlouho dívat na obrazy či fotku, uslyšíte smích, hrající si děti či práci na stavbě. To závisí na tom, co právě pozorujete.

Zvukový doprovod se skládá ze smyčcových sekcí a perkusních nebo sborových skladeb. Naproti tomu rozhlasové stanice v Muvelu vám pustí spíše lidovou hudbu. Dále se můžete těšit na švitoření hmyzu, dešťové kapky, sníh, zvuk vodopádu atd. Naopak zvuky hromu nebo nepřátelské výstřely jsou až příliš hlučné a možná vám způsobí i infarkt.

Mundaun je rozhodně úspěchem pro Michela Zieglera, ale díky zajímavému příběhu, fantastické prezentaci a kombinaci mnoha žánrů s různými stupni obtížnosti je Mundaun nezbytnou hrou pro fanoušky psychologických a hororových dobrodružství. Budete celou dobu cítit určitý neklid a zároveň se i dobře pobavíte.

• ručně kreslené
  • vtípky a dabing některých postav
  • příprava kávy