Mysteria~Occult Shadows~ – úvodka

Mysteria ~Occult Shadows~ – zase další kočkoholky

13. 4. 2021
Zdroj náhledu: U-Secret Studio

Hodně z nás už si nejspíše zvyklo na to, že Japonci jsou zkrátka a dobře tak trochu šílení. Podle toho samozřejmě vypadají i jejich hry, ve kterých často najdete to, co byste v jiných jen těžko hledali. Ať už to jsou například divné zbraně, divné úkoly, divné postavy či celkově divné činnosti. Mysteria ~Occult Shadows~ je příkladem hry, která vás naláká na roztomilé loli kočkoholky, ale poté dostanete tvrdě pocítit zoufalství z nefungujících mechanik a dalších průšvihů této hry. A mimochodem, hra je na PC, ne pro Oculus… nenechte se zmást názvem.

Zdroj: U-Secret Studio

Hodně dlouho jsem přemýšlela, jak tento titul uchopit a co nejlépe ho čtenáři zprostředkovat. Moje pocity z hraní této hry byly velmi smíšené. Na první dojem na mě hra působila stylem klasických MMORPG, jako je např. TERA, Black Desert, aj. Hratelností i vizuálním stylem se jim totiž velmi podobá, ale přesto jde o singleplayerRPG prvky.

Pokud neumíte japonsky, budete se ztrácet

Příběh tu nějaký sice nastíněný je, ale upřímně ho moc nevnímáte, jelikož je anglický překlad velmi špatný. Kolikrát tak vůbec nerozumíte tomu, co se po vás chce, o čem si postavy povídají a jaký je váš úkol. V některých částech jsou dokonce určité pasáže anglicky a jiné stále v japonštině. Vyznejte se pak v celém příběhu, když máte na výběr jen právě tu nepřesnou angličtinu nebo asijské klikyháky. Protože je hra lineární, nedá vám moc prostoru k volnému prozkoumání okolí. Trochu nešťastně a nepřehledně vás naviguje k danému úkolu, ale i tak nebudete mít problém se občas kvůli tomu ztratit a tápat, kam že to vlastně máte jít a co přesně dělat – minimapu byste zde jen těžko hledali.

Vyber si svou waifu

Všechny postavy, které ve hře potkáte, jsou kočkoholky, až tedy na výjimku dvou králičích dívek. Nenajdete zde žádnou chlapeckou postavu, proto se předem připravte na kočičí či králičí ouška, ocásky, přezdobené sexy loli oblečky a pisklavé hlásky. Musím ovšem uznat, že design všech dívek je vážně povedený, působí roztomile a nevinně. Během hry se podíváte do několika lokací a některé vás upoutají svým fantasy vzhledem. Dívat se tak do dálky na siluetu pohoří, obrovský strom, kolem něhož rostou vysoké květiny, či na jezero je zkrátka podívaná, která vás může na pár vteřin donutit se zastavit a jen se kochat.

Problémy začínají

Jakmile chcete prozkoumat prostředí blíže kolem vás, už to taková paráda není. Především textury skal a kamenů jsou dost neuspokojivé. O mnoho víc vás také naštve, když se v nich zaseknete, propadnete skrz nebo se zřítíte z ničeho nic ze srázu a v polovině pádu se vám obrazovka začne klepat jako ratlík, kterému je zima. Mysteria ~Occult Shadows~ bohužel obsahuje relativně dost bugů na to, že jde již o plnou verzi hry. Tvůrci se nejspíše rozhodli pro až moc ambiciózní projekt, který nezvládli dotáhnout do finální podoby kvůli finančním potížím a hru tak v plné verzi vydali až moc brzy. V nynějším stavu působí stále spíše jako alfa.

Spuštění vždy na několik pokusů

Bugy ovšem ještě dokážu překousnout, ale časté záseky už ne. Během hraní se vám hra kousne a jediným lékem je tvrdý restart. Tak přijdete o neuložený progres a modlete se, abyste nebyli moc daleko od posledního checkpointu. Nejvíce otravné jsou vážně dlouhé loadingy, kdy jen při načtení poslední uložené pozice si počkáte až několik desítek vteřin. Ještě hůře na tom ovšem je samotné zapínání hry. Největší perlička přišla totiž ihned na začátku při spuštění, kdy se mi hru povedlo konečně rozjet až na třetí pokus. Než se dostanete do menu, budete čekat i několik minut při pohledu na stále dokola se měnící obrázky postav. I když ty jsou velmi pěkně zpracovány. Když se hra konečně rozhodne vás po dlouhém čekání pustit do menu, vyvalí se na vás ještě luštění japonských znaků. Pokud tedy japonštinu úplně neovládáte, strávíte další čas nad hádáním, kde se asi nastavuje jiný jazyk. Věřte, že jakmile se před vámi objeví anglické menu, bude to váš největší úspěch dne.

Ovládání hry není nikterak složité a pokud jste někdy hráli MMORPG, nebude to pro vás představovat výzvu. Ta přijde okamžitě sama, když se na vaši postavu seběhne několik nepřátel a volná kamera se rozhodne zabrat zrovna ten nejhorší možný úhel. Buď si zvolíte strategii horlivého drcení myši, nebo se pokusíte odběhnout dál a doufat, že to příště kamera zabere lépe. Na výběr máte z několika typů zbraní, které aspoň vypadají dobře, stejně jako jejich efekty při útočení.

Nesourodé pocity

Nepřátelé se na vás vyřítí na každém kroku, až prakticky neděláte nic jiného, než je neustále likvidujete, abyste těch pár metrů mohli popojít dál, než na vás naběhnou další. Žádnou velkou různorodost nečekejte, často se totiž opakují a bohužel nikde nevidíte jejich stav životů. U bossů taktéž ne, a tak do nich budete muset rubat tak dlouho, dokud prostě najednou neumřou.

Nějaké pozitivum na konec, zdarma si můžete stáhnout DLC s pár skiny, aby vaše loli postava vypadala ještě více nevinně, když zabíjí jednoho enemáka za druhým. Hudba v pozadí je příjemná a skvěle se k titulu hodí a samotný japonský dabing je taktéž skvělý.

Jak na tom tedy je Mysteria ~Occult Shadows~

Mysteria~Occult Shadows~ není vyloženě špatná hra. Po grafické stránce vypadá dobře, ovládání není náročné, roztomilým postavám můžete měnit různé oblečky a bojový systém zvládne pobrat každý. Na druhou stranu až šíleně dlouhé loadingy, až moc časté padání a záseky hry, několik bugů a kamera vám nedovolí si titul pořádně užít, jak byste chtěli. Když už jsem dospěla do bodu, kdy jsem se ocitla v lokaci, kde na mě měla čekat cutscéna a souboj, místo toho se ovšem nic z toho nestalo a já tak byla uvězněna na mapě, kde nešlo kamkoli jít ani cokoliv udělat, moje nervy právě přetekly a titul jsem nemilosrdně poslala k ledu.

Titul je projektem party vysokoškoláků, a tak je nutno uznat, že odvedli dobrou práci. Na Kickstarteru neměli problém rychle vybrat dostatek financí na vývoj a v asijských zemích se hře relativně daří. Pro mě bohužel nesplnila očekávání, dlouhá načítání jsou otravná, hratelnost pokulhává a několik bugů mi hru vážně znepříjemňovalo. Vývojářům přeji, aby se jim povedlo hru dotáhnout do konce, protože si to zaslouží. Momentálně Mysteria ~Occult Shadows~ nemohu bohužel doporučit, ale určitě si najde své fanoušky.

• design postav
  • hudba a dabing
  • různorodá prostředí