Nancy Drew: Midnight in Salem – salemské čarodějnice

Share on facebook
Sdilet
Share on twitter
Sdílet
Share on linkedin
Sdílet
Zdroj: igdb.com

Kdo je Nancy Drew ?

Myslím, že začátkem je potřeba si představit, kdo je Nancy Drew, alespoň ve zkratce. Nancy Drew je fiktivní postava vyšetřovatelky v tajemné americké knižní sérii, kterou vytvořil vydavatel Edward Stratemeyer jako ženský protějšek k sérii The Hard Boys. Postava se objevuje už od roku 1930. Tyto knihy psalo několik autorů pod souhrnným pseudonymem Carolyn Keene. Ke knižní sérii přibyla pak i herní série od vývojáře HeR Interactive, která nese název Nancy Drew: Mystery Adventures Series.

V roce 1998 vydal začínající herní vývojář HeR Interactive svou první mysteriózní hru s Nancy Drew pod názvem Nancy Drew: Secrets Can Kill. Od té doby studio vydalo v rámci této série 32 titulů, poslední z nich je titul Nancy Drew: Midnight in Salem. Tento díl je ovšem oproti těm ostatním výjimečný. Zatímco předchozích 32 dílů funguje formou vykreslené slideshow (obrázky, které se po sobě zobrazují v určitém časovém intervalu automaticky nebo po interakci kliknutím), poslední díl funguje v 3D a v reálném čase. Oproti minulosti se také zaměřuje více na charaktery postav a zápletku než na hádanky, jak byli hráči doposud zvyklí. Čeká vás tak spíše velice pohodové hraní nežli nějaké namáhání mozkových buněk.

Zdroj: Igdb.com

Je libo tutoriálek?

Hra už tradičně začíná tutoriálem. Ten se odehrává na zámku Moosham v Rakousku. Otec pošle Nancy, aby vystopovala knihu omluv (Book of Apologies). Ta podrobně popisuje všechny osoby, které byly neprávem obviněny z čarodějnictví v Salemu v 17. století. Knihu musí Nancy odvést do Salemu v Massachusetts a předat ji soudci Danforthovi, aby mohl odškodnit potomky nespravedlivě obviněných osob. Tato část nám dost odhaluje, co je ve hře nové a co staré.

Jak funguje nová Nancy Drew

Midnight in Salem skutečně skočil do 3D v reálném čase, ale stále si zachovává svůj základní pohyb. Neumožní vám tedy volný pohyb v prostředí, ale jen dle určených šipek. V rámci každé lokace hra funguje víceméně stylem point and click z pohledu první osoby. Pohyb myši po dané scéně funguje tak, že když najdete něco zajímavého, změní se vám ukazatel. Může se jednat třeba o místa, která máte blíže prozkoumat, nebo zařízení, se kterými můžete manipulovat. Klikáním na levou nebo pravou stranu obrazovky se otáčí pohled postavy o 90 stupňů. Kliknutím na spodek obrazovky se otočí pohled opačným směrem.
Zároveň je v daném pohledu ještě možnost se dívat nahoru a dolů a částečně i posouvat pohled doleva a doprava díky podržení pravého tlačítka myši. Funguje to tak, že díváte-li se na jih, můžete se volně otáčet na jihovýchod a jihozápad, ale ne úplně na východ či západ. Ve srovnání s jinými adventurami, které mají základní pohyb pouze po předem vyznačených šipkách, tak tento prvek umožňuje hráčům se volně otáčet v rámci dané scény. V tomto je Midnight in Salem trošku těžkopádné na ovládání a občas vám to může lézt na nervy.
Kromě základního pohybu má Nancy ve spodní části inventář. Super je, že si každý předmět můžete zblízka prohlédnout a otáčet ho. Občas vám to pomůže najít další nápovědu či užitečný předmět (například vizitku v kapse u saka) atd. Působí to více detektivním dojmem a vy se cítíte jako pravý vyšetřovatel.

Máme knihu, a co dál?

Nancy najde knihu, avšak během toho ji vyruší telefonní hovor od její bývalé soupeřky Deirdry Shannon, která potřebuje naléhavě pomoc pro svoji sestřenici Mei Parry. Ta jí sdělí, že Mei byla v Salemu obviněna z vypálení historického domu Hathornových. Zatímco Nancy telefonuje, zloděj v kapuci využije situace, krade knihu omluv a mizí v oblaku kouře. Nancy však vytuší možné spojení mezi odcizenou knihou a vypálením historického domu. Okamžitě vyráží na cestu do Salemu, kde už začíná náš herní příběh.

Hádanky moc ne, zato však kvalitní příběh

Předchozí hry s Nancy kladly velký důraz na řešení mechanických hádanek, kódů, šifer a tak podobně. Tento díl se spíše zaměřuje na detektivní práci – komunikaci s postavami a na jejich příběhy, tajemství a jejich charaktery. Hodně času tak hráč stráví povídáním si snad s tuctem podezřelých. Musíte použít všechny možnosti z dialogové nabídky, abyste se vůbec pohnuli dál. Občas musíte udělat nějaké rozhodnutí, které ovlivní to, jak se určité postavy budou k Nancy na konci příběhu chovat. I když se dialogy zdají zdlouhavé, zachraňuje to alespoň rozmanitost postav (Mei, její sestra Teegan, Olivie Ravencroft). Všichni ze začátku působí jako podezřelí. Do toho se tu míchají další intriky ohledně rodové linie v Salemu, historického zabrání půdy (koupením či rodovým vlastnictvím) a i možnosti nadpřirozených sil, které tu zřejmě působí.
Je toho moc na vyšetřování pro jednu dívku, a proto poté, co se Nancy za temného a deštivého večera setká v lese s rozzlobeným duchem, si zavolá pomoc. Ne však nejlepší kamarády Bess a George (jak jsme byli zvyklí), ale vyšetřovatele, kluky Franka a Joea Hardyovy (ze série The Hardy Boys). Změna v protagonistech hru nemění, ale je tu možnost si v pár scénách zahrát za Franka s Joem. To je po několika hodinách čtení dialogů velmi příjemná změna.

Amateur nebo Master

Mezi obsáhlými rozhovory je ale překvapivě málo činností, které je třeba provést. Většina hlavolamů je vyřešena za pár minut. Je tu několik samostatných hádanek jako skládání roztrhané poznámky, rozluštění kódované zprávy nebo sestavení časové osy podle záznamů ze CCTV, ale žádná z nich není zvlášť náročná. Sice si můžete hru na začátku ztížit z Amateur na Master, ale pokud vím, ovlivní to pouze tři hádanky v celé hře. Kupodivu jedna hádanka, která zahrnuje rekonstrukci komody, je jednodušší na obtížnost Master než na Amateur. Naopak hádanka k nalezení závěti mě na Master obtížnost vážně potrápila.

Ovladatelnost hry, prostředí

S velmi malou výzvou z hádanek a více času stráveným jen povídáním je tento nový díl mnohem jednodušší než předchozí. Nancy má na svém telefonu základní seznam úkolů (nic extra). Málokdy tu navíc existují víc než dvě nebo tři cesty, kam máte možnost se přesouvat a navázat tam na vaše vyšetřování. Kromě toho všeho je většina klíčových míst okamžitě přístupná z hlavního náměstí v Salemu. Díky tomu se zdá být hra efektivnější ohledně postupu v příběhu a úkolech nežli v předchozích dílech. Co se ještě změnilo oproti předchozím dílům, je, že dříve bylo v hrách s Nancy poskytováno nepřeberné množství vzdělávacích informací o esoterických tématech. Tato hra využívá pouze pozadí nechvalně proslulých čarodějnických procesů. Sice je tu představeno i muzeum, které je tomuto tématu věnováno, ale najdeme tu jen málo informací o historické době, a to, co tu je, se ani nepoužívá k řešení hádanek a záhad, jak by tomu bylo u předchozích dílů. Pokud se někdo z fanoušků této série těší na tuto část, tentokrát ji tu bohužel opravdu nenajde.
Během vývoje byla hra přepnuta do enginu Unity, což pro prostředí rozhodně bylo plus. Hra je ve vysokém rozlišení a místa jsou tu velice detailní. V pozadí se obvykle něco děje, ať už jde o déšť, padající listí či tajemnou mlhu v lese. Vyšetřování je zaměřeno na Salem, a tak si tu prohlédneme náměstí, nedaleký hřbitov, soud, domy a obchody a řady podzemních tunelů. Příběh se odehrává v období Halloweenu (svátku Všech svatých), okolí je proto zaplněno halloweenskými proprietami (dýňové lucerny, strašidla atd.).
Postavy jsou vizuálně dobré i špatné. Některé postavy trpí problémy s proporcemi (například velké mužské ruce u některých dámských postav). Teegan Parry a soudce Danforth by si zasloužili trochu více práce, protože vypadají tak trochu divně. Postavy, které mě tu naopak nadchly, jsou Olivie Ravencroft (a její úžasné skoro renesanční šaty) a Deirdre (ta její povýšenost nad Nancy, která jí čišela z očí).

Zdroj: igdb.com

Nový díl, nový zvuk a nová Nancy

Dabing v této hře je 100%. Nejsou tu žádné slabé výkony, všichni jedou naplno. Titulní postava Nancy se tu ale může setkat u dlouhodobých fanoušků s odporem. Společnost HeR Interactive se totiž rozhodla vyměnit Lani Minellu za nováčka Brittany Cox. Pro všechny, kdo si zvykli na jeden hlas ve 32 titulech, může být přijmutí nového hlasu Nancy velkým problémem. Moc se mi také líbil vztah vytvořený mezi Nancy a Deidrou, která slouží v některých úsecích jako Nancyin partner a pomocník. Jejich vztah místy připomíná ten mezi Sherlockem Holmesem a dr. Watsonem. Zbytek zvukové scény je plný dobrých zvukových efektů, ať už se jedná o strašidelný vítr v lesích či o chorály protestujících před soudní budovou. Vyšetřování Nancy je doprovázeno také hudbou na pozadí ve velmi krátkých smyčkách. Znějí tajemně s různou intenzitou podle toho, jestli se procházíte nebo řešíte jednu z mála hádanek.

Existuje tu i možnost smrti

Jeden z prvků, který vývojáři ponechali z dřívějších titulů, je možnost selhání nebo smrti. Je tu několik míst, kde mohou špatné tahy vyústit ve scénu s koncem hry. Je tu i několik sekvencí s časovým limitem. Nemusíte se ale bát, pokud něco pokazíte, je tu tlačítko pro okamžité opakování. Pokud ho nestihnete, hra poskytuje progresivní automatické ukládání, které se spustí při změně prostředí nebo pokud dosáhnete nějakého pokroku. Zároveň zde funguje i možnost ručního ukládání.
GP uvozovky

Závěrem snad už jen dodat, že teprve v poslední hodince se konečně začne vyjasňovat, kdo je podezřelý a kdo má v čem prsty. Vcelku překvapivý závěr. Hra působí dost oddychovým dojmem, nic extra složitého. Zabere vám něco kolem osmi až deseti hodin, záleží na obtížnosti a na vaší rychlosti čtení.

Klady

zajímavé postavy (charaktery)
pěkné prostředí
dabing postav
zajímavý příběh

Zápory

strašně dlouhé dialogy
špatný lip sync
extra lehké hádanky (i na těžkou obtížnost)
špatné ovládání myší u puzzlu s vlnovými délkami
0

Doporučujeme

Share on facebook
Sdilet na Facebooku
Share on twitter
Sdílet na Twitteru
Share on linkedin
Sdílet na LinkedIn