Naše osada + rozšíření Kutilové – desková hra

Naše osada + rozšíření Kutilové – recenze

21. 11. 2023

Desková hra Naše osada vás přenese do nedotčené, na zdroje bohaté země, ve které se společnými silami pokusíte postavit novou vesnici. Abyste mohli budovat, je nejprve třeba suroviny vytěžit a vhodné stavby postavit na co nejlepším místě. Lidé ale nejsou stroje a ke svému životu potřebují dostatek obživy, kterou jim je třeba také zajistit. Optimalizujte umisťování pracovníků a destiček s jednoduchou správou zdrojů a staňte se nejlepším stavitelem své osady. Deskovka je určena pro dva až čtyři hráče od deseti let s rychlou herní dobou do 45 minut. Do naší země, mlékem a strdím oplývající, ji, Naši osadu, společně s rozšířením Kutilové, přivádí vydavatelství BoardBros.

Dřevěné komponenty

Na to, že se Naše osada nachází v poměrně malé, kompaktní krabici, nabízí docela dost dřevěných komponent a žetonů. Drobné krabici odpovídají také skromná a jednoduchá pravidla, která zvládne ihned pochopit snad každý. Centrem deskové hry je oboustranný herní plán, na němž se nachází prostorné pole rozdělené na 54 oblastí obsahujících louky, stromy, skály a jezera. Pod nimi je bodovací stupnice obklopující počítadlo kol, políčko staveniště a dalších třináct polí určených nabídce budov.

Hráči si vyberou svou barvu, ve které dostanou figurky fachmanů, domečky a bodovací hvězdičku. Počet jednotlivých komponent se liší dle počtu hráčů. Herní plán, manuál, karty a žetony jsou pěkně barevné a čitelné. Kresba nabízí příjemnou a funkční grafiku. Jedinou vadou na kráse je podoba surovin. Všechny jsou ztvárněny jen v podobě barevných kostek, bez jakýchkoliv konkrétních tvarů.

Vytěž surovinu, nebo postav budovu

Desková hra se hraje na čtyři kola, během kterých se hráči střídají v umisťování svých fachmanů na společný herní plán. Hráč na tahu má na výběr ze dvou možností. První z nich je těžba a aktivace, to znamená umístění figurky na volné políčko louky, a to tak, aby se v okolních až osmi políčkách obklopujících fachmana nacházely zdroje k vytěžení nebo budovy k aktivaci. Zmíněné stromy, skály a jezera totiž představují zdroje k těžbě. Základními surovinami jsou ryby, dřevo a kámen. Ryby představují jídlo, ostatní zdroje jsou určené ke stavbě. Umístíte-li fachmana na políčko, v jehož sousedství se nachází strom, skála a dvě jezera, vezmete si ze společné zásoby barevně odpovídající dřevěnou kostičku dřeva, kamene a dvou ryb. Jsou-li v sousedství nějaké budovy, můžete je aktivovat a využít jejich schopností.

Druhou možností je umístění pracovníka na pole staveniště a z dostupné nabídky budov jednu postavit. Pro její stavbu je nutné zaplatit potřebné množství surovin ze své zásoby a následně ji lze umístit na volné pole na plánu. S položením destičky si ji také označíte svým dřevěným domečkem, aby bylo všem jasné, komu to tu patří. Nyní, když v jejím sousedství umístíte fachmana, můžete využít jejich schopností. Co když ji ale bude chtít využít někdo cizí? Může, ale musí vám za ni zaplatit jednu minci. Tato možnost nabízí spoustu interakcí mezi hráči, kteří si tak navzájem mohou vyfouknout ty nejlepší stavby a donutit ostatní za jejich využívání platit. Zároveň se vhodným umisťováním dají zabírat výhodné pozice. Za mince navíc dostanete na konci hry dodatečné vítězné body.

V základní hře je k dispozici 29 různých budov, které dle typu mohou generovat jídlo, suroviny, peníze nebo vítězné body. Většinou to ale není zadarmo, a abyste mohli něco vygenerovat, je třeba zas jiný typ spotřebovat. Například za odevzdání dvou kamenů dostanete pět vítězných bodů nebo za odevzdání jedné mince dostanete tři dřeva. Zároveň za každou postavenou budovu ihned obdržíte vítězné body. Výjimkou jsou čtyři stavby, které se vyhodnocují specificky na konci každého kola nebo na úplném závěru hry podle počtu osazených nebo volných polí kolem nich. Hráč, který má na konci nejvíce bodů, vyhrál.

Naše osada + rozšíření Kutilové – základní herní plán
Naše osada + rozšíření Kutilové – budovy

Nakrm své fachmany a plň tajné úkoly

Kolo končí využitím všech dostupných fachmanů. Před začátkem kola následujícího je třeba své pracovníky nakrmit, tedy za každého spotřebovat kostičku jídla. Kromě ryb zde existuje i obilí, které získáváte za postavení a aktivaci budovy obilného pole. Tato pole jsou jedinou stavbou, která se nachází ve více kopiích a je přítomná v každé partii hry. V případě, že se vám nepodařilo některého svého fachmana nasytit, ztrácíte za každého tři body, což je opravdu dost. První kolo se tedy většinou nese ve snaze získání surovin pro vybudování pole a zajištění pravidelného přísunu obživy pro kola následující.

Abyste se hned od začátku měli od čeho odpíchnout, všichni si na startu hry losují tajné úkoly, které se průběžně snaží plnit. Úkoly většinou představují stavby konkrétních budov spotřebovávajících nebo generujících určitý typ suroviny nebo jejich stavební cenu. Vzhledem k tomu, že k dispozici je více než dvojnásobný počet budov potřebných pro jednu hru, je třeba své úkoly před spuštěním zkontrolovat a případně vyměnit za jiné, když zrovna dané budovy k dispozici nejsou. Pokud vám stavbu ale náhodou někdo vyfoukne dříve, než jste se k ní dostali vy, máte smůlu a úkol zůstane nesplněn.

Jednoduchá rodinná hra

Pro shrnutí, Naše osada při hře nabízí výběr z pouhých dvou možností: postavit novou stavbu, nebo získat zdroje těžbou a aktivací. Není to tedy nijak komplexní deskovka, přesto lze postupně vybudovat silná komba. Těžbu a aktivaci budov lze provádět v jakémkoliv pořadí, můžete si tedy vytvořit pěknou řetězovou reakci. Vytěžíte dostupné zdroje, v jedné budově je vyměníte za jiné a v další je přeměníte na vítězné body. Pozor ale, aby vám to i za cenu ztráty peněz nevyfoukl váš soupeř, který je zrovna na tahu před vámi. Ve výsledku to však stále je jednoduchá, rychlá hra, která bude pro zkušené hráče jednoduchá. Na druhou stranu se tak stává skvělým openingem a představitelem základních mechanismů umisťování pracovníků pro nové hráče. Případně dobře poslouží pro vyplnění třicetiminutového okna a rodinné nenáročné hraní. Mohly by ji zvládnout i děti mladší deseti let.

Naše osada: Kutilové – přicházejí mistři svého řemesla

Pokud byste raději něco složitějšího, je ideální využít BoardBrosáckého komba a pořídit Naši osadu i s rozšířením Kutilové. Ti základní hru významně obohacují přidáním zcela nové herní vrstvy v podobě kutilů, přicházejících s přídavnou herní deskou, novými budovami a úkoly. Samo o sobě je rozšíření vhodnou volbou pro zpestření, rozmanitost a lepší komplexnost. Kutilové jsou mistři svého řemesla a těžba či stavba vám půjde lépe od ruky.

Přicházejí v přibližně o polovinu menší krabici, která po přiložení k pravému boku krabice základní hry přesně pasuje a rozšiřuje tak její ilustraci. Při zamhouření jednoho oka a odpuštění 1–2 mm k naprosté dokonalosti se celé rozšíření vejde do původní krabice, která je tomu lehce přizpůsobena. Porozumění novým pravidlům mi přišlo o něco náročnější, než bych očekávala. Ve výsledku ale bude teď záležet, kterého fachmana přesně použijete, a přidá se vám celá jedna fáze tahu navíc.

Kutilové přináší novou desku, na níž se na začátku hry rozdělí nové kutilské karty vyskytující se ve dvou druzích (těžaři nebo stavbaři) po čtyřech úrovních. Karty jsou oboustranné, určené pro standardní nebo pokročilejší variantu hry. Každý z hráčů na začátku hry dostane o jednu kartu kutila více, než kolik má fachmanů. Tyto základní karty jsou prázdné, bez jakýchkoliv schopností ,a vyskládají se do linie vedle sebe. Tímto díky jejich výřezu vzniknou v jejich spodku místa, do kterých rozmístíte své pracovníky. Každého fachmana tak obklopují dvě karty. Vezměte tedy na vědomí, že s rozšířením se také zvýší potřebné množství volného místa na stole.

Naše osada + rozšíření Kutilové – herní plán s Kutily
Naše osada + rozšíření Kutilové – Kutilové s Fachmany
Naše osada + rozšíření Kutilové – detail plánu s Kutily

Vyber si svého řemeslníka a vylepšuj ho

Po klasické fázi, ve které si vyberete stavbu nebo těžbu s aktivací, přichází nová vylepšovací fáze. Během té můžete získat kartu kutila. Onen pracovník, kterého jste právě použili, měl kolem sebe dvě kutilské karty. Ty nyní můžete obsadit, pokud jsou prázdné, nebo vylepšit, pokud tam už nějakou kartu máte. Jestliže jste s pracovníkem provedli těžbu a žádného těžaře na obou sousedních kartách nemáte, můžete si jej zakoupit, tedy zaplatit požadovanou surovinu, vzít si kartu první úrovně z nabídky a umístit ji na jedno ze sousedních polí. Takto můžete zaplnit prázdné místo anebo jej vyměnit za stavbaře. V případě, že už těžaře máte, můžete jej vylepšit, tedy opět zaplatit surovinu/y a vzít si kartičku o úroveň vyšší, než je ta stávající, a nahradit ji. Úplně stejně analogicky to platí i pro stavbaře.

Za každého zakoupeného kutila dostáváte vítězné body a různé výhody. Stavbaři vám na první úrovni zlevňují stavbu o jednu surovinu, na druhé o dvě, na třetí k tomu přidávají vítězné body navíc a na čtvrté jsou nejvyšší kombinace všeho dohromady. Naopak těžaři vám na první úrovni k zisku přidají jednu konkrétní surovinu navíc, na druhé si budete moci vybírat ze dvou druhů surovin, na třetí získáváte obě a ve čtvrté můžete obdržet tři různé věci a směňovat. Poté, co jste si nějaké kutily nakoupili, můžete taktizovat, jakého fachmana v aktuálním tahu použijete, tak, abyste mohli využít schopností přiléhajícího kutila. Vždy je možné použít pouze ty, které s vybraným pracovníkem sousedí. Vyplatí se tedy s těmi nejlepšími vyčkávat na vhodný okamžik pro co nejlepší efekt.

Jak to všechno jen stihnu?

Pozor ale, stále máte na vše pouze čtyři kola, která uplynou velice rychle. Nelze tedy úplně stihnout rozvinutí všeho dohromady. Musíte se na jednu věc zaměřit více. Buďto vylepšovat a získávat vítězné body za kutily, nebo stavět budovy, přece jen všechno vás stojí zdroje, které jsou nedostatkovým zbožím. Sice vám s tím kutilové následně pomáhají, ale i oni sami potřebují investici, kterou vrací až opakovaným používáním. Kutilové tak zvyšují obtížnost a musíte lépe hospodařit se svými zdroji, abyste mohli využít výhod řemeslníků a nových budov. Docela by se mi tu hodilo prodloužení herní doby o nějaké to kolo navíc.

Naše osada už jako základní hra sama o sobě má dobrou znovuhratelnost, a to díky několika prvkům. Herní plán je oboustranný, nabízí tak dvoje odlišná surovinová rozdělení a na základě toho odlišné způsoby rozmisťování fachmanů a budov. Samotných budov, jak jsem zmínila, je celkově více než dvojnásobek množství potřebného k jedné partii. Na základě draftování anebo prostého losování jsou každou hru zcela odlišné, což opět vede k různým herním postupům. Podobně to je i s úkoly. Může se ale i stát, že si náhodou vylosujete budovy, které k sobě vůbec nepasují, a vymyslet nějaká uspokojující komba bude nemožné. Rozšíření Naše osada: Kutilové kromě dalších staveb a úkolů dodává zcela nové herní prvky přidávající herní možnosti vedoucí k neotřelým kombinacím a různým přístupům, navíc s možností hrát je ve dvou úrovních obtížnosti.

Naše osada i díky krátké herní době skvěle funguje jako úvod do běžných herních mechanismů v podobě umisťování dělníků, dílů a správy zdrojů. Pravidla i herní možnosti jsou jednoduše přímočará a přístupná. Přesto lze vymyslet povedená komba a uspokojivě se vypracovat. Na druhou stranu, pro zkušené hráče bude hra až příliš jednoduchá, hodící se spíše pro rodinné hraní, umožňující rychlé, pokaždé se měnící partie opakovat. Rozšíření Naše osada: Kutilové pak přináší zcela novou vrstvu, zanechávající hratelnost o něco komplexnější a umožňující lépe nasytit i pokročilejší hráče. Dohromady se základní hrou vytváří rozmanité množství herních kombinací.

• vhodné pro méně náročné či nové hráče jako vstupní hra
  • rozšíření hru opravdu obohacuje o zásadní novinky a přidává na komplexnosti
  • rozšíření se s přimhouřeným okem vejde k základní hře
  • pro zkušenější hráče je základní hra až moc jednoduchá
  • s rozšířením by se hodilo herní kolo navíc
  • suroviny jen jako barevné kostky
0.0

Mozkovar index

Strategie

Marcela Grázová

Její první herní zkušeností byl pravděpodobně Tetris, avšak v dětství milovala strategické hry a online FPS, či MMO. Nyní už hraje jen singleplayer a díky recenzím objevila široké spektrum zábavných indie her, nad kterými dříve spíše ohrnovala nos. Vystudovaný farmaceut, milovník fantasy & sci-fi knížek a seriálů, náruživý cestovatel a motorkář.