Nebuchadnezzar intro

Nebuchadnezzar – kolébka civilizace

20. 4. 2022

Bájná a tajemná Mezopotámie fascinovala již od nepaměti. Mezopotámie je právem nazývána „kolébkou civilizace“. Volně přeložený název je „země mezi řekami“, neboť toto území se nachází mezi posvátnými řekami Eufrat a Tigris. Do budování „kolébky civilizace“ a všech strastí a nástrah s tím spojených vás zavede izometrická budovatelská strategie Nebuchadnezzar, díky níž prožijete historii a kulturu starověké Mezopotámie.

Nebuchadnezzar start

Cesta do historie

V první řadě se rozhodně sluší zmínit, že za hrou stojí studio z Prahy s názvem Nepos Games. Tento dvoučlenný tým se skládá ze zkušených vývojářů Luďka Hrocha a Josef Hájíčka, kteří pracovali na projektech jako Euro Truck Simulator 2, American Truck Simulator, Painkiller: Overdose apod. Hra má tedy českou lokalizaci, která se rozhodně hodí.

Na hře Nebuchadnezzar je jednoznačně vidět inspirace již starými budovatelskými strategiemi, jakými byly kultovní Pharaoh a Master of Olympus: Zeus. Nejvíce je však vidět inspirace prvním zmíněným titulem, tedy Pharaoh z roku 1999 od Sierra Entertainment.

Hra má zajímavou kampaň složenou z dvanácti misí, začátek kampaně je pak od doby 10000–8700 př. n. l. tedy předkeramického neolitu. Následují další mise, které vás provedou historií nejstarších známých měst a ukážou vám, jak důležitou roli hrál vynález zavlažování, keramiky a budování okázalých monumentů. Vždy se však jedná o mise bez hlubšího příběhu.

Pokud patříte mezi nováčky v tomto žánru her a nepřišli jste do kontaktu ani s Pharaoh, Nebuchadnezzar nabízí velmi povedený tutorial. V této výuce vás pomocník Gilgameš provede všemi základy hry a naučí vás všechno potřebné k tomu, aby mohla vaše civilizace vzkvétat.

Nebuchadnezzar - požár

Budovatelská strategie, nebo povedený manager simulátor?

Toto bude otázka, kterou si budete pokládat při hraní velmi často. Krom toho, že titul si se svou předlohou nic nezadá, nabízí daleko propracovanější a sofistikovanější management různých budov, obchodu a celkové správy města.

Ve hře je velmi pestrá paleta budov, které můžete stavět. Všechny budovy jsou rozděleny do příslušných kategorií, takže v náboženství najdete různé chrámy, v logistice najdete různá skladiště a přístavy, v průmyslu různé dílny a výrobny atd. Aby to všechno nebylo jen o pouhém stavění budov v rámci potřeb nasycení, hygieny a infrastruktury, některé budovy musíte přímo spravovat.

Respektive pracovníky těchto budov. Když postavíte tržiště, musíte určit trasu, kudy bude obchodnice chodit mezi domy a co bude roznášet (nabízet) lidem ke koupi. Takto například funguje i roznáška vody apod. V případě farem máte navíc možnost (musíte) vybrat si, jakou surovinou budou zemědělci pěstovat, kolik jich bude pěstovat a kolik se jich bude starat o transport do skladů.

I když to ze začátku působí velmi chaoticky, od toho je tu zmíněný Gilgameš, který vás se vším seznámí. Všechno se prakticky točí kolem efektivity a optimalizace zdrojů, jejich uskladnění a šíření. Nejdříve postavíte základní chatrče, posléze farmy či rybolov, skladiště a postupně tak začnete uspokojovat základní potřeby obyvatel. Když budete pravidelně skrze základní tržiště uspokojovat potřeby vašich obyvatel (potřeby vidíte, když rozkliknete chatrče), jejich domy postoupí na vyšší úroveň, čímž si ale začnou nárokovat luxusnější zboží. Díky tomu se hra krok po kroku stává komplikovanější a zároveň se plně rozvíjí její kouzlo. O to větší uspokojení pak pocítíte, když si v určité fází uvědomíte, kolik již máte luxusních vil či aristokratů a kolika dělníkům dáváte práci a živobytí, ale zároveň kolik již máte škol a vzdělanců. Jde tedy opravdu o krásně složitý systém infrastruktury ve spojitosti s obyvateli.

Nebuchadnezzar monument ze země

Tyran, nebo milovaný panovník?

Krom infrastruktury vyžadují obyvatelé také potřeby v oblasti sociální a zdravotní. Musíte tedy zajistit dostatečný přístup ke vzdělání, stejně jako k hygieně a zdravotnictví. Samozřejmě že nic není zadarmo a od obyvatel budete za své takřka božské služby vyžadovat platbu daní. Daně a zároveň mzdy můžete svévolně určovat, nicméně musíte počítat i s reakcemi obyvatel na vaše kroky. Pokud budou daně příliš vysoké a mzdy nízké, v lepším případě obyvatelé prostě odejdou. V tom horším mohou začít páchat výtržnosti, a pokud nemáte žádnou městskou hlídku, je problém opravdu na dohled. Vysoká kriminalita nejenže zapříčiní, že zbytek obyvatel začne hromadně prchat, ale také se tento efekt bude negativně odrážet na stavu vašich budov a chrámů.

Kromě zmíněných nemocí a kriminality je tu také faktor, který byl dříve stejně obávaný jako mor, a tím je požár. Pokud budete mít málo požárních hlídek, může se brzy stát, že vaše město lehne popelem. Oheň se rychle rozšiřuje na okolní budovy a můžete tak během takřka pár okamžiků ztratit celé čtvrti, které budete jen velmi těžko obnovovat.

Nebuchadnezzar naštěstí disponuje celou řadou různých grafů a nástrojů, které vám se správou pomohou. Můžete tak zjistit výskyt slabší hygieny, potenciální ohnisko kriminality či další různé tabulky a statistiky.

Nebuchadnezzar material

Povedená grafika s příjemným ovládáním

Co jednoznačně stojí za zmínku, je velmi příjemné a intuitivní ovládání. Jakmile se sžijete se základními principy a mechanismy hry, přijde vám vše velmi přirozené. Hra nabízí i možnost zrychlení či zpomalení času, případně můžete čas úplně zastavit. Celou hru tak můžete zapauzovat a promyslet si v klidu další kroky, třeba jak se vyrovnáte s šířícím se morem.

Po grafické stránce je hra příjemná a odráží stín minulosti v moderním izometrickém zpracování. Je však škoda, že se kamera nedá ještě více přiblížit, abyste si mohli některé budovy prohlédnout opravdu z blízka. Bohužel se mi stalo, že kolečko pro přiblížení někdy fungovalo neadekvátně. Hra také nenabízí žádné moderní grafické efekty, takže pokud čekáte dechberoucí grafické scenérie, zde budete zklamáni. Tady se jede na plynulost, hratelnost a propojený systém infrastruktury s mikromanagementem.

Bohužel však není vidět stavění větších budov a velkých monumentů ve stylu Pharaoh, kdy dělníci tloukli a opravdu budovali monument, vozili kameny atd. Oproti Pharaoh a Master of Olympus: Zeus zde tento velmi oblíbený a ikonický prvek chybí.

Ať už se jednalo o pyramidu nebo chrám zasvěcený řeckému bohu, ve zmíněných hrách jste mohli sledovat, jak dělníci staví váš monument od základu. Mohli jste sledovat, jak nejdříve připravují půdu, staví základy a dopravují stavební materiál, který poté opracovávají a následně umísťují na vhodná místa. Tento prvek, který sloužil hlavně pro kochání se, bohužel Nebuchadnezzar nenabízí, což je bezesporu škoda. Namísto toho se váš monument staví „sám“ a sloupy doslova magicky vylézají z písku za doprovodu prachu. Obyvatelé pak jen různě migrují po městě a po svých trasách.

Hrou vás provází velmi příjemný soundtrack v orientálním stylu, který nabízí jak rychlé tempo, tak relaxační klidnou melodii či lehký zpěv tajemné orientální ženy. Soundtrack jednoznačně skvěle doplňuje hru a opravdu navozuje orientální, až antickou atmosféru. Zde není prostě co vytknout.

Nebuchadnezzar - budova

Nebuchadnezzar je velice příjemná budovatelská strategie, která zahrnuje mikromanagement a důraz na infrastrukturu a potřeby obyvatel. V některých fázích však může být nastavování trasy každého obchodníka nebo nosiče s vodou lehce ubíjející. Také je poměrně škoda, že ve hře, zejména v pozdější fázi, nejsou prvky, které by ji mohly výrazněji ovlivnit či narušit, například různé bouře nebo jiné vlivy. I přesto se jedná o povedený titul, u kterého strávíte spousty času, tedy pokud patříte mezi fanoušky budovatelských strategií s mikromanagementem. Pokud jste však hráli Pharaoh, mohou vás některé prvky ve hře a vizuální absence stavby monumentů lehce zklamat.

• časové zasazení hry
  • důkladný tutorial
  • intuitivní ovládání