Necesse - úvodka

Necesse – útulnost a občas pohodinda

25. 9. 2025
Zdroj náhledu: igdb.com

Víte co je to komfortní hra? Jedná se o digitální přístav, do kterého se vracíme, když si chceme odpočinout, tvořit a sledovat, jak pod našima rukama něco roste. Ať už je to budování farmy, prokopávání se do hlubin země, nebo stavění majestátních hradů. Komfortní hry, respektive přístavy, nabízejí pocit domova. A právě do této vzácné a oblíbené kategorie se s velkou grácií zařazuje Necesse. Na první pohled může připomínat mnoho svých slavnějších kolegů, včetně Rimworldu, ale pod povrchem skrývá unikátní a nesmírně chytlavou kombinaci dvou světů: dobrodružného přežívání a detailní správy vlastní osady.. Jen nutno upozornit, že počin je v předběžném přístupu od roku 2019, proto jen dodám, že za rok může vypadat úplně jinak.

Vytvořte si svůj vlastní příběh

Necesse vás nezatěžuje žádným velkolepým příběhem. Po ztroskotání se ocitnete na ostrově, kde vás přivítá přátelský stařešina. Ten vám prostřednictvím jednoduchých úkolů vysvětlí základy a nasměruje vás na cestu za prvním bossem. A to je vše. Zbytek příběhu si píšete sami svými činy. Prozkoumávejte svět, budujte svůj domov a dobývejte vše kolem vás. Jako správní hrdinové. Upřímně, fantazii se vážně meze nekladou. Je to krásný krok za krokem, jako kdybyste psali knihu.

Největším lákadlem a zároveň nejunikátnějším prvkem hry je její hybridní povaha. Necesse si bere to nejlepší ze dvou světů. Prvním je svět dobrodružných sandboxů ve stylu třeba slavné Terrarie, zaměřený na průzkum, těžbu, crafting a boj. Druhým je svět komplexních manažerských simulátorů, jako už jednou výše zmíněný Rimworld, kde budujete a spravujete prosperující kolonii. Zde se pojí jeden v celek a vytváří unikátní symbiózu. Jako kdyby na sebe všechno čekalo, až to do sebe správně zapadnę.

Co tedy vlastně děláte? Jako dobrodruh trávíte čas průzkumem povrchu i rozsáhlých podzemních jeskyní. Těžíte různé druhy dřeva a rud, vyrábíte si stále lepší vybavení a zbraně a bojujete s rozmanitými nepřáteli. A to hlavní? Jak se hra neustále rozšiřuje, jak generuje stále další obsah, tak vás neustále motivuje k pokroku. Ke zlepšování. Dalším výpravám a dalšímu objevování. Je prakticky neohratelná. 

Zdroj: igdb.com

Necesse, aneb je potřeba se starat i o rodný dům

Jakmile založíte svou první osadu, přichází nastavená druhá tvář. Postupně k vám budou přicházet noví osadníci, které můžete najmout. Vaším úkolem je stavět jim domy, zajišťovat dostatek jídla a starat se o jejich spokojenost. Právě správa a automatizace vaší malé vesnice je klíčem k dlouhodobému úspěchu a postupu. Proč? Protože i o tyhle kulišáky, kteří přišli využívat váš bohatý sociální systém, se musíte starat. 

Jasně, každý musi plnit úkoly. Některé pošlete lovit, jiné vařit, siláky na dřevo a šikuly vyrábět předměty. Vytvářejí zbraně a zbroje, vaří ty nejlepší jídla. Ty nejšikovnější, nejlepší, nejúžasnější si sebou dokonce můžete vzít sebou i na výpravu. Jenomže všichni tihle kulišáci potřebují pořádnou správu, a pokud je nebudete hezky opečovávat, tak z nich moc nevyždímete. 

Víte, jak jsem výše říkal budovat socialistický ráj? Všichni mají své potřeby. Mám malý pokojíček, chci větší, budu ničit morálku. Nejedl jsem své nejoblíbenější jídlo, jsem hladový a nemám maminku, co by mě donutila sedět u stolu. Morálka dolů. Naštěstí lze ale spoustu věci postupem hrou automatizovat, a díky bohu za to. Vážně moc díky.  Pokud někdo panikaří, že přesně na tyhle detaily bude zapomínat. Nebojte, Necesse překvapivě drží za ručičku a nenechá vás jen tak ve štychu. Sledujte menu a je to. 

Zdroj: igdb.com

Počkej, a co ty souboje? 

Ty jsou vcelku akční a přehledné. Nepřátelé jasně ukazují své útoky, což umožňuje naučit se jejich vzorce a efektivně se jim vyhýbat. Hra nabízí několik typů zbraní, od mečů přes kopí až po bumerangy. Souboje s bossy jsou pak zlatým hřebem, často se zvrhnou v peklo plné projektilů, které prověří vaše reflexy i kvalitu vybavení. Nicméně není to nic šíleného, stačí jen dobře běhat kolem a automatické útoky poté vyřeší zbytek. Jednoduše řečeno, hlavní je nenechat se zabít. 

Strašákem pro vás určitě může být čas. Plnění úkolů od stařešiny vás přirozeně vede k dalším a dalším bossům. Počty jsou nelimitované, nepřátel tuny, vesnice roste , odemykáte nové materiály, recepty, biomy. Tvoříte svět. Kde je tomu konec? Nikde. Vy vážně tvoříte svět. Vytvoříte unikátní malou řekněme civilizaci v pustině.  Hra neomezuje vaši svobodu, ba naopak vás vybízí k tomu, abyste využili úplně všechno, co nabízí. Plné menu itemů a přemýšlet, jestli jít bojovat nebo craftit. Proč ne obojí? 

Zdroj: igdb.com

Víte, Necesse vlastně definuje oblíbené mateřské slovo Pohodinda

Ten charakter hry je vlastně vážně oddechový. Stavění, farmaření a dekorování je uklidňující činnost. Tyto krásné herní okamžiky ale dokáží narušit překvapivé skoky v obtížnosti. Já jsem hrál Necesse poprvé letos a tak jsem byl až extaticky nadšený z každého momentu, ale když jsem projížděl fóra, co dělat s medvědy... No nebudu lhát, trošku jsem byl překvapen, že i něco, co se reportovalo různě po forech v roce 2022, bude ještě dneska problém.

A vracíme se zpět na slunečnou farmu. Vizuální stránka je jednoduše nádherná. Roztomilý a detailní pixel art zasáhne u srdce snad každého škarohlída. Vývojáři si dali záležet na detailech od různých druhů dřeva i kamenů až po textury v přírodě a na budovách. Byť je svět generický, musím říct, že i průchody jednotlivými dungeony mě bavily. Občas mě sice trošku točilo osvětlování lampičkou v temnotách, ale to je tím, že jsem viděl nedávno vážně velkého pavouka. A samozřejmě i hudba si zaslouží samostatnou pochvalu. Soundtrack je naprosto fantastický, skvěle podkresluje atmosféru a nikdy neomrzí. Ať už prozkoumáváte jeskyně, budujete osadu, nebo bojujete s bossem, hudba je vždy perfektním společníkem. Občas sice musíte přepnout na něco jako celtic lolli music, ale věřte mi, základní herní soundtrack bohatě, ale bohatě stačí.

Necesse, taková ta malá nenápadná řepa jako v pohádce, kde o ní zprvu ví jen dědeček, než pozve všechny, aby ji s ním vytáhli. Chci tím říct, že si zaslouží mnohem více pozornosti. Úspěšně a s elegancí kombinuje dva komplexní žánry do jednoho soudržného, zábavného a nesmírně návykového celku. Ačkoliv nepřináší revoluční inovace, samotné spojení dobrodružství a správy kolonie je jeho největší silou. Je to vypilovaná a překvapivě relaxační hra s obrovským potenciálem, ideální pro každého, kdo rád tvoří, objevuje a spravuje. A kdo ví, jaké dělo z ní bude, až opustí ten předběžný přístup.

Klady
  • unikátní kombinace survivalu a správy kolonie
  • nádherná pixelová grafika
  • fantastická hudba
  • překvapivě hluboký systém správy osadníků
  • intuitivní I pro nováčky v žánru
  • jako solo hráč vás čeká spoustu zážitků
  • můžete vzít NPC I na výlet do dungeon
Zápory
  • neuvěřitelně dlouhý grind
  • překvapivé skoky v obtížnostech
Platforma PC
  • Datum vydání 19.12.2019
    • Vývojář Fair Games ApS
    • Vydavatel Fair Games ApS
    0.0

    Doporučujeme

    Vizuál

    Audio

    Příběh

    Znovuhratelnost

    Technické zpracování

    Obtížnost

    Patrik Klicman

    Milovník her s pořádným příběhem už od prvního releasu Age of Mythology, ke kterému se dostal náhodou jako malý devítiletý kluk. Nyní je to spíš herní konzerva, která má dilema u každé nové hry, jestli ji vůbec má spustit. Jinak se jedná o vášnivého čtenáře knih a komiksů, hráče Dračího doupěte, duševního sběratele herních figurek a milovníka grilování.

    Sledujte nás:

    © 2025 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.