NOBUNAGA'S AMBITION Awakening - úvodka

Nobunaga’s Ambition: Awakening – cesta japonského válečníka v digitální éře

7. 8. 2025
Zdroj náhledu: Zdroj: IGDB.com

Už od roku 2009, kdy jsem poprvé viděl anime Sengoku Basara, mám k japonské historii trošku zvláštní vztah, který si vždy rád prohloubím. Nyní mi tuto možnost přinesl titul Nobunaga's Ambition: Awakening, který je důstojným pokračováním slavné strategické série. Jde o strategický titul určený hráčům, kteří hledají kompromis mezi vojenským taktickým vedením a směrovým ekonomickým rozvojem. Není na co čekat, je na čase se vydat do éry legendárních vojevůdců od Nobunagy po Tokugawu, a to i s přihlédnutím na to, že nedávno vyšel Assassin´Creed Shadows, jenž se odehrává přesně v této době. 

Historie Země vycházejícího slunce je krvavá

Příběh je méně o narativu a více o historické progresi. Titul staví na reálných datech, bitevních scénářích i diplomatických krizích, jako byla například sekigaharaská bitva či spuštění obléhacích technik. Každý scénář začíná v konkrétním období Sengoku s reálnými podmínkami, mocenskými poměry a tradicemi. Vývojáři navíc přidali systém „historických kampaní“, který umožňuje simulovat klíčové události nebo je naopak vypnout a hrát sandbox. Tím zajišťují, že jako hráč můžete buď naslouchat historickému příběhu, nebo budovat vlastní. Důslednost v zachování postav, politických vazeb i geopolitiky dává počinu na váze. Někdy příběh dohrává efektivnější ztvárnění bitvy, jindy jde jen o tlumený tok informací, ale všechno to působí jako balanc mezi historií a hrou.

Postavy - vůdci (nebo jak se říká daimjóové) jsou klíčové, a to funguje. Každý má vlastní statistiky, sklony k politice, válečné taktiky i věrnost poddaných. Například Oda Nobunaga začíná s velkým potenciálem, ale i nízkou popularitou, zatímco slabší regionální pánové trpí odlišnými problémy. Historicky významné postavy i slavní generálové až k času Narima, Ieyasu nebo Hideyoshi (často v anime ztvárněný jako obří robot) jsou znázorněni podle archivních údajů, tedy vojsko, porážky, aliance. Motivace v dialozích je sice lehce předramatizovaná, ale obsah bitvy a vztahů odpovídá době. Model, kdo je s kým spolčen, doplňuje i systém uzavírání sňatků, vojenských aliancí či špionáže. Vzniká tím tak prakticky reprodukce reálné politiky. Za mě funguje tohle vystavení postav přes čísla a činy, protože historie byla jak souboj, tak diplomacie zároveň.

Hratelnost je hluboce strategická a vrstevnatá. Sledujete ekonomiku, vojenská tažení, politiku, diplomacii, špionáž i zemědělský rozvoj. Bitvy se vedou skrze uzly a jádra bitevních taktik, kde koordinujete logistiku, obléhání a provádíte válečné manévry. Systém měří sílu oddílů, zásoby, popularitu a nálady poddaných, což je věrné reálným problémům daimjóa, a to všechno musíte vyvažovat. Správa hradů, ekonomika, noví úředníci, investice. Tohle není jen válka, ale i správa státu. Hratelnost dává pocit, že skutečně stojíte v čele klanu a učíte se být vůdcem. Ačkoli boje jsou méně detailní než v třeba sérii Total War. Tady jde spíš o kompletní mikromanagement.

Zdroj: igdb.com

Nobunaga’s Ambition: Awakening vyžaduje soustředění a přesnost

Ovládání je detailní, ale uživatelsky náročné. Vyžaduje spoustu menu a operací. Na PC je pro optimální zážitek nutná myš + klávesnice, která umožňuje přehledně vybírat úkoly a strategie. Hra bere vážně mikromanagement, kde delegujete guvernéry, správce, diplomaty. Je nutné neustále pozorovat a hodnotit každý krok. Přemýšlet hodně kupředu a neskutečně se zaměřit na detail jednotlivých pohybů. Jedna chvíle může trvat minutu a druhá klidně hodinu, než se vše povede, dle vás, naprosto přesně a správně nastavit. Místy je to vyčerpávající a také obrovským konzumentem času, ale to tyto vrcholné strategie prostě jsou. 

Titul tak sice přináší komplexní strategický zážitek zasazený do období japonských válčících států, který potěší především fanoušky historických simulací a dlouholeté příznivce série. Jenomže ta detailní správa klanů je skutečně úmorná. Když jsem nedávno recenzoval Romance of the Three Kingdoms Remake, tak jsem si myslel, že je to manažersky náročné. Kecal jsem. Tohle je propracovanější, složitější a šílenější. Jen s jednou výhodou oproti zmíněné strategii. Také daleko daleko funkčnější a promyšlenější. S veškerým respektem.

Přesto však nelze přehlédnout její slabší stránky, kde především uživatelské rozhraní působí zastarale. A hlavně, i když máte výše zmíněnou myš, tak je ovládání často nepřehledné a tempo hry možná až příliš pomalé. Nevadí mi dát pořádné kampani desítky, ne-li stovky hodin, ale chci vidět postup. Tady jsem měl pocit, že jsem neustále na začátku i po třiceti hodinách, a to mě děsně sžírá i nyní. 

Zdroj: igdb.com

Japonsko ale ožívá

Vizuál a grafika používají decentní 3D modely s realistickými. Japonsko je historicky velice dobře zpracované, ať už jde o provincie, řeky, hradby. Případně, jak reálně mohli vypadat klany a jednotlivé regiony. Obličeje daimjóů i generálů se liší podle ikon či původu, což je hezký detail. Bitvy v node módu používají minimální animace, přehlednost je jasná. Vizuál není epický jako AAA, ale stylově konzistentní. Celkově dobová estetičnost rozvíjí atmosféru strategie, kde působí nejen profesionálně, ale hlavně funkčně.

Audio je přesto decentní, pár historických podkresů a hudebních motivů podporují dobu Sengoku bez výrazné melodie. Zvuky bitev, rozhovorů a ozvěna slávy doplňují minimalistickou energii. Hlasové pasáže jsou vzácné, spíše výtahy z dokumentů. Hudba není výrazná, ale sluší interakci politiky a bitvám, bez rušivých opakování. Audio tedy doplňuje atmosféru bez osobitosti, což je v pořádku. Pokud čekáte epos, nevyhnete se zklamání, ale pro simulaci funguje jako kulisa bez rušivých elementů.

Nobunaga’s Ambition: Awakening je velice dobře prokreslený historický grand-strategický titul, který dobře váží mezi autentičností a hratelností. Pokud hledáte hlubokou simulaci období Sengoku s věrnými taktiko-ekonomickými mechanismy, tady jsi šógún. Pro fanoušky historie je dostupná výuka japonských klanů, bitev i politiky, podložená reálnými daty. Pro běžné hráče bude ovšem hra obtížná k překonání složitost a učení. Ale když se vydáte na cestu, čeká vás pohlcující řízení klanu, bitvy i diplomacie. Počin je neskutečná  výzva, odměna i cesta historické moudrosti v digitální formě, a pokud se do té výzvy chcete ponořit, bude to stát za to. Jen počítejte se stovkami hodin posezení.

Klady
  • neskutečné herní možnosti
  • japonská historie na talíři
  • pěkně zpracované animace
  • přístupné ovládání
  • vojevůdci
Zápory
  • je to neskutečně náročná hra
  • rozhraní je chaos
Platforma PC
  • Datum vydání 21.07.2022
  • 0.0

    Doporučujeme

    Vizuál

    Audio

    Příběh

    Znovuhratelnost

    Technické zpracování

    Obtížnost

    Patrik Klicman

    Milovník her s pořádným příběhem už od prvního releasu Age of Mythology, ke kterému se dostal náhodou jako malý devítiletý kluk. Nyní je to spíš herní konzerva, která má dilema u každé nové hry, jestli ji vůbec má spustit. Jinak se jedná o vášnivého čtenáře knih a komiksů, hráče Dračího doupěte, duševního sběratele herních figurek a milovníka grilování.

    Sledujte nás:

    © 2025 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.