Nocturnal - úvodka

Nocturnal – v nejjasnějším dni, v nejčernější noci, žádné zlo neunikne mým očím

19. 2. 2024
Zdroj náhledu: IGDB.com

Znáte rytířské ctnosti? Cudnost, mírumilovnost, střídmost, pokora, odvaha a hromady dalších známých kladných vlastností. A nyní si představte svět hry Nocturnal: Enhanced Edition od Sunnyside Games s vydavatelem Dear Villagers, který je přesným opakem rytířských ctností. Temnota, nenávist a pomsta v něm hrají prim. A proč to vlastně píši? Hlavní hrdina je totiž nositelem plamene, naděje a jedinou možností, jak zachránit svět od nekonečné tmy. Pojďme se tak na tento počin podívat blíže v dnešní recenzi.

Takhle jsem si návrat domů nepředstavoval…

Řekl si určitě Ardeshir v den svého návratu do Nahranu. Všude je temnota, podivná mlha a všichni, kteří vás spatří, na vás nejen útočí, ale zároveň vás také označují za zrádce. Což si přiznejme, asi není příjemné. Ardeshir je naštěstí držitel tzv. Enduring Flame (volně přeloženo jako Trvalého plamene), tedy nositel velmi mocného ohně, jenž ozáří i ta nejtemnější zákoutí. Ono totiž klestit si cestu všudypřítomnou temnotou bez lampičky nejde a jeho meč mu lucerničku naštěstí vždy na chvilku vytvoří.

Odhalujete tajemství, jdete kupředu, bojujete a přežíváte. Singleplayer postavený na dobrodružství, snadném vylepšování a především jednoduchém bojovém systému. Nocturnal se rozjíždí ve velkém a nepřestává zpomalovat ani jednu jiskru, za níž kráčíte vpřed za světlem. Prostě plošinovka přesně, jak má být!

Hratelnost je až neuvěřitelně plynulá a svým způsobem i návyková. Hodně záleží na vašem načasování a orientaci, ale ten meč a osvětlení, to je něco neuvěřitelného. Tak jemně si s tím tvůrci vyhráli, přesto elegantně. Možná bych řekl, že je až poetické, jak zapalujete jednu louč za druhou, aby váš plamen nikdy nevyhasl. Takhle se měl ve Hře o trůny odehrát souboj s Night Kingem a neřekl bych ani popel.

Nocturnal je narvaný hádankami se světlem

Už jste určitě pochopili, že jde o 2D titul. Mělo by to herní puzzly trošku více usnadnit, ale ani náhodou. Právě kvůli tomu, že je většina hry zahalená v temnotě a jediné světlo pravidelně bývá to vaše, musíte se velmi dobře naučit orientovat v malých osvětlených oblastech, abyste neumírali pravidelně jako já. 

Za velice pozitivní považuji omezený návrat do už prošlých částí. Jakmile se dostanete z jedné části do druhé, kontrolní bod si vás uloží a není třeba běhat zpět. Takový nedávno vydaný Prince of Persia: The Lost Crown na to šel přesně naopak. Přímočarost Nocturnal neuvěřitelně svědčí a já si díky tomu opět užil průběh víc, ačkoliv musím přiznat, že je mi jasné, že jsem musel několik sběratelských předmětů určitě propásnout.

Co mi ale neuniklo, byly jednotlivé souboje. Počet nepřátel je sice omezenější než v jiných počinech, ale ukazují vám, že co se týká efektivity, rozhodně jsou z těch bystřejších. Na vás je tak především uhýbání, uskakování a proskakování. Ardeshir překvapivě neumí parírovat ani odrážet útoky na blízko, takže poškození obdržíte skutečně hromadu. Hrdina ale umí odrážet letící projektily, a nakonec dokonce i házet dýku. Navíc se u každého plamene dokáže v časových horizontech vyléčit, a to i během souboje, a trvá to milisekundu. Krásný kompromis.

„A nepřidáme i trošku RPG prvků?“ řekli si tvůrci

A udělali tak. Nocturnal jich skutečně pár obsahuje, přičemž ten nejjasnější je sbírání něčeho, co by se dalo nazvat popelem, s jehož pomocí nakonec u soch budete moci získat nějaké vylepšení. Více životů, rychlejší pohyb nebo prodloužení doby trvání plamene v meči. Jednoduchý detail, který ale dodává hře opět trošku širší záběr. Ostatně můžete spálit i skoro vše, na co narazíte. To jsem možná slovně trošku přepálil, ale interagovat s okolím můžete běžně. Zapalovat závěsy, různé provazy nebo si zahrát na krematora. Význam tohoto vytvořeného slova si prosím domyslete.

U grafické a zvukové stránky je nutno říct, že se jedná o indie projekt. Co to znamená? Krásná, nádherná a čistá grafika v soubojích a běhání po mapě, ale něco muselo chybět. Tím je samozřejmě dabing. Nepočítejte s ním, ale je to škoda, na těch pár reakcí by se slova hodila. Nicméně samotný hudební podkres je hezký a jednoduchý. Nečekejte Scooter a jejich píseň FIRE!, ale velmi pěkně zpracované a tematické audio.Tak co je špatně? Reálně nic, máte-li ovladač. Jasně, je to hrozná blbost, titul je hratelný i na klávesnici, jen si tím průběh zbytečně komplikujete. Bohužel už od devadesátek platí, že na plošinovku je nutné něco pevně držet v ruce, a klávesa z klávesnice to není. A pokud je, asi jste ji rozbili a je načase si koupit novou. Promiňte.

Nocturnal je božský. I doba hratelnosti je necelých pět hodin, pokud jdete přímo vpřed. Na netu jsem viděl hráče, který ji se svým zápalem proběhl za dvě hodiny. Můžu říct, že jsou menší chyby v audiu, nadávat na chybějící dabing nebo vytáhnout ten nešvar s ovladačem. Koncept 2D plošinovky je ale naprosto kouzelný, dokonalý a vzhledem k vizuálu i neuvěřitelně podmanivý. Pokud máte tyto hry rádi, Nocturnal se stane vaší srdcovkou a já vám přísahám, že jej budete moci hrát do aleluja.

Klady
  • hoř, plamínku, plápolej, tupou sílu udolej
  • nádherná plynulost
  • jednoduchost celého počinu
  • přímočarost
  • téma
  • doba hraní
  • interakce s okolím
Zápory
  • chybí dabing
  • doporučuji ovladač
Platforma PC
  • Datum vydání 07.06.2023
  • 0.0

    Doporučujeme

    Vizuál

    Audio

    Příběh

    Znovuhratelnost

    Technické zpracování

    Obtížnost

    Patrik Klicman

    Milovník her s pořádným příběhem už od prvního releasu Age of Mythology, ke kterému se dostal náhodou jako malý devítiletý kluk. Nyní je to spíš herní konzerva, která má dilema u každé nové hry, jestli ji vůbec má spustit. Jinak se jedná o vášnivého čtenáře knih a komiksů, hráče Dračího doupěte, duševního sběratele herních figurek a milovníka grilování.

    Sledujte nás:

    © 2024 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.